Reusable SpO2 Sensors

Instruction for Use

A-Series Sensors

M1191A

M1191AL

M1192A

M1193A

M1194A

M1195A

Special Edition A-Series Sensors

M1191ANL

M1192AN

M1193AN

M1194AN

M1195AN

B-Series Sensors

M1191B

M1191BL

philips

About This Edition

United States law restricts this device to sale by or on the order of a physician.

OxiMax?? is a registered trademark of Tyco Healthcare Group LP, Nellcor Puritan Bennett Division.

Product Overview

Three series of Philips reusable SpO2 sensors offer monitoring capability for a broad range of patient types as shown in the table below. Reference Specifications later in this IFU for sensor accuracy.

???A-Series Sensors: For use with any Philips/Agilent/HP instrument that lists them as an accessory. Refer to your instrument???s Instructions for Use for A-Series sensor compatibility information.

???B-Series Sensors: For use with the same Philips/Agilent/HP instruments that list A-Series M1191A and M1191AL sensors as compatible accessories; i.e. M1191B can replace M1191A and M1191BL can replace M1191AL.

???Special Edition A-Series Sensors (AN-Series): For use with Philips brand OxiMax?? compatible instruments M1020B or M3001A, Option A02. Also for use with the same Philips/Agilent/HP instruments that list A-Series sensors as compatible accessories. Each Special Edition A- Series sensor can replace its similarly numbered A-series sensor; i.e. M1191ANL can replace M1191AL; M1192AN can replace M1192A; M1193AN can replace M1193A; M1194AN can replace M1194A; and M1195AN can replace M1195A.

1These sensors have a Longer 3m (versus standard 2m) attached cable.

2These sensors extend compatibility to Philips brand OxiMax?? compatible instruments. 3Preferred application sites for M1193A and M1195A sensors.

1

Intended Use

Philips reusable SpO2 sensors are for multi-patient use, when continuous non-invasive arterial oxygen saturation and pulse rate monitoring are required.

Accessories Supplied with Sensors

???M1627A Adult Wristband: Supplied only with adult finger sensors to secure sensor cable to back of adult patient???s hand and wrist.

???Instructions for Use: Describes sensor models, patient applications, Warnings against improper use, and specifications.

Accessories Available for Separate Purchase

???M1940A Adapter Cable: 8-pin (round female) to 12-pin (round male) adapter cable. Adapts 8-pin sensor connector to 12-pin instrument jack. Extends sensor cable length by 2m. DO NOT USE with M1191AL, M1191ANL, M1191BL sensors.

???M1941A Extension Cable: 8-pin (round female) to 8-pin (round male) extension cable. Extends sensor cable length by 2m. DO NOT USE with M1191AL, M1191ANL, M1191BL sensors.

Definition of Product Symbols

2

Warnings

???These sensors are for use only with Philips/Agilent/HP instruments. Before using, verify the combination of instrument/sensor is specified in the instrument???s user documentation (e.g. Instructions for Use); otherwise patient injury may result.

???Pulse oximetry measurements are statistically distributed. Two-thirds of all pulse oximetry measurements can be expected to fall within the stated accuracy (refer to Specifications later in this IFU for stated sensor accuracy).

???Connect the sensor only to the SpO2 connection or the SpO2 adapter cable of the oximeter.

???Do not reuse the sensor on a different patient until it has been disinfected. The sensor can be reused on the same patient for the patient???s entire stay.

???At elevated ambient temperatures, patient skin could be severely burned after prolonged sensor application at sites that are not well perfused. To

prevent this condition, be sure to check patient application sites frequently. All listed sensors operate without risk of exceeding 41o C on the skin if the initial skin temperature does not exceed 35o C.

???Be sure to apply the sensor to the patient at the preferred or alternative application site, while following application instructions provided later in this document. Failure to do so can cause inaccurate measurements.

???To avoid venous pulsation, obstructed circulation, pressure marks, pressure necrosis, artifacts and inaccurate measurements, make sure you are using a sensor of the correct size and that the sensor is not too tight. If the sensor is too tight, because the application site is too large or becomes too large due to edema, the excessive pressure applied may result in venous congestion distal from the application site, leading to interstitial edema and tissue ischemia.

???If the sensor is applied too loose it may fall off or compromise proper alignment of sensor optics and result in inaccurate readings.

3

Warnings (cont.)

???Where possible, the application site for the sensor should be an extremity free of arterial catheters, blood pressure cuffs, or intravascular infusion lines.

???Avoid sites subject to excessive motion. Try to keep the patient still, or move the sensor to a site with less motion.

???Dysfunctional hemoglobin or intravascular dyes can cause inaccurate measurements.

???Make sure the application site for the sensor is not deeply pigmented, or deeply colored. For example, nail polish, artificial nails, dye or pigmented cream may cause inaccurate measurements. In any of these cases reposition the sensor or choose an alternative sensor for use at a different site.

???Cover the sensor with opaque material under conditions of strong or excessive light (infrared lamps, OR lamps, photo therapy). Failure to do so can result in inaccurate measurements.

???Protect the connector from contact with any liquid.

???Inspect the sensor application site every 2 to 3 hours to ensure skin integrity, correct optical alignment, and circulation distal to the sensor site. Skin irritation or ulceration may occur if the sensor is attached to one location for too long. Move the sensor application site every 4 hours, or more often if circulation or skin integrity is compromised. If the light source is not directly opposite the light detector, reapply the sensor, or choose an alternative sensor for use at a different site.

???Do not use a sensor during MRI scanning. This may cause burns or inaccurate measurements.

???M1191AL/M1191ANL/M1191BL only: Do not use these sensors with an extension or adapter cable.

???M1195A/M1195AN only: Infant patients are prone to movement; therefore, when applying a sensor to an infant, secure the sensor cable with tape to prevent it from coming off the infant???s finger. If necessary, position the sensor on a different finger, or an alternative site (toe).

4

Before Applying the Sensor

Be sure to read and understand all Warnings listed in your SpO2 monitoring instrument IFU, as well as all Warnings described in this sensor IFU. Use sensors only with validated Instruments and at a recommended patient application area.

Inspect Sensor for Damage

???Inspect the sensor outside and inside. To check the inside, gently open the sensor cavity and check for splits on or next to the transparent silicone that covers the optical elements. Be sure there are no blisters on the silicone, and no liquid leaking from sensor optics.

???Any sensor showing signs of damage or alteration must not be used for further patient monitoring; instead, dispose of it using proper disposal procedures (see below).

Sensor Disposal

Dispose Deteriorated Sensors

Any sensor showing signs of physical or electrical deterioration or failure should be disinfected, decontaminated, and disposed of according to local laws regarding the disposal of hospital waste.

Change Application Site Periodically

Move the sensor application site every 4 hours, or more often if circulation or skin integrity is compromised.

5

Applying Finger (or Toe) Sensors

Adult Finger Sensors

Any finger except thumb on patients more than 50kg.

???A-Series: M1191A or M1191AL

Pediatric Finger Sensors

Any finger except thumb for patients between 15kg and 50kg

???A-Series: M1192A

???Special Edition (SE) A-Series: M1192AN

Infant Finger (or Toe) Sensors

Any finger or toe (except thumb) for patients between 4kg and 15kg. Finger or toe diameter should measure from 7-8mm (0.27-0.31???).

???A-Series: M1195A, or

???Special Edition (SE) A-Series: M1195AN

6

Applying Hand/Foot Sensors

Neonatal hand or foot, for patients between 1kg and 4kg.

???A-Series: M1193A

???Special Edition (SE) A-Series: M1193AN

1Position the sensor over the hand or foot with optical components opposite each other.

2Holding sensor, stretch strap slightly (not more than 2.5cm (1.0???).

3Insert stretched strap into slot, hold it there while threading end through latch. If strap is too long, thread it through second latch.

4Plug sensor into instrument (or into adapter cable if needed).

5Inspect and change the sensor application site periodically.

Applying Ear-Clip Sensors

Adult or pediatric ear, for patients more than 40kg.

???A-Series: M1194A, or

???Special Edition (SE) A-Series: M1194AN

1To improve perfusion, massage or warm the ear lobe.

2Clip probe onto fleshy part of the lobe. Plastic fixing mechanism minimizes artifact generated by patient motion. Do not position probe on cartilage or pressed against the head.

3Plug sensor into instrument (or into adapter cable if needed).

4Inspect and change the sensor application site periodically.

7

Cleaning and Low-Level Disinfection

The reusable sensors should be cleaned and disinfected, but never sterilized. Follow the procedure outlined below.

Warnings

???Use only validated cleaning agents and disinfectants listed below; do not use any others. Failure to do so may damage the sensor or its con- necting wires and shorten product lifetime or cause safety hazards.

???Select disinfectants carefully as some have very similar names but completely different compositions.

???Do not immerse the sensor connector in any of the cleaning solutions, disinfectant, or other liquid (only the sensor and cable housing may be immersed, not the connector).

???Do not soak sensors in disinfectants longer than specified by the dis- infectant manufacturer.

???Do not sterilize the sensors.

Validated Cleaning Agents

- Mild Detergent - Salt Solution (1%)

Validated Disinfectants

1Clean sensor following instructions supplied with cleaning agent.

2Disinfect sensor following instructions supplied with disinfectant.

3Rinse sensor in water, wiping it dry with a clean cloth, leaving to dry com- pletely. If you notice any deterioration or damage to sensor or cable, dis- pose the sensor immediately.

8

Specifications

Sensor Accuracy

A-Series Sensors: For A-Series sensor SpO2 and Pulse Rate accuracy specifications, reference your Philips/Agilent/HP instrument???s Instructions for Use.

B-Series Sensors: SpO2 and Pulse Rate accuracy specifications for M1191B and M1191BL sensors are the same as indicated for M1191A and M1191AL sensors in your Philips/Agilent/HP instrument???s Instructions for Use.

Special Edition A-Series Sensors (AN-Series): SpO2 accuracy (functional saturation) for Special Edition A-Series sensors used in combination with M1020B or M3001A, Option A02, specified as the root-mean-square (RMS) difference between the measured values and the reference values, in the range 70 to 100% is: 2% for M1191ANL and M1192AN; 3% for M1193AN, M1194AN, and M1195AN.

Neonatal Applications: The claimed accuracy numbers for neonatal application are already increased by an additional 1% to account for affect on oximeter measurements due to fetal hemoglobin in neonatal blood, as predicted by the literature.

Light Emitting Diode Wavelength Ranges

Wavelength ranges for the light emitting diodes used in these sensors are within 600nm-1000nm, with an optical output power of less than 15mW. Knowing the wavelength range can be useful to clinicians performing photodynamic therapy.

Measurement Validation

The SpO2 accuracy has been validated in human studies against arterial blood sample reference measured with a CO-oximeter. In a controlled desaturation study, healthy adult volunteers with saturation levels between 70% and 100% SaO2 were studied. The population characteristics for those studies were:

???Approximately 50% female and 50% male ranging in age from 18-45

???Skin tone: from light to black

Because pulse oximeter equipment measurements are statistically distributed, only approximately 2/3 of pulse oximeter equipment measurements can be expected to fall within the + Arms value measured by a CO-oximeter. Functional testers, such as an SpO2 simulator cannot be used to assess the accuracy of pulse oximeter Sensors.

9

Description des capteurs

Il existe trois s??ries de capteurs Philips de SpO2 r??utilisables, qui permettent de surveiller tous types de patients, comme indiqu?? dans le tableau ci- dessous. Reportez-vous ?? la section Caract??ristiques techniques ?? la fin de ce manuel pour conna??tre la pr??cision des capteurs.

???Capteurs s??rie A : vous pouvez utiliser ces capteurs avec n???importe quel appareil Philips/Agilent/HP, s???ils figurent dans la liste des accessoires compatibles. Pour consulter les informations concernant la compatibilit?? des capteurs s??rie A, reportez-vous ?? la section correspondante du manuel d???utilisation de votre appareil.

???Capteurs s??rie B : vous pouvez utiliser ces capteurs avec les appareils Philips/Agilent/HP si les capteurs s??rie A M1191A et M1191AL figurent dans la liste des accessoires compatibles avec ces appareils ; M1191B peut donc remplacer M1191A et M1191BL peut remplacer M1191AL.

???Capteurs s??rie A ??dition sp??ciale (s??rie AN) : vous pouvez utiliser ces capteurs avec les appareils Philips compatibles OxiMax?? (module M1020B ou serveur M3001A, option A02). Ils peuvent ??galement ??tre utilis??s avec les appareils Philips/Agilent/HP si les capteurs s??rie A figurent dans la liste des accessoires compatibles avec ces appareils. Chaque capteur s??rie A ??dition sp??ciale peut se substituer au capteur s??rie A portant la m??me r??f??rence : M1191ANL ?? la place de M1191AL, M1192AN ?? la place de M1192A, M1193AN ?? la place de M1193A, M1194AN ?? la place de M1194A et M1195AN ?? la place de M1195A.

1Ces capteurs poss??dent un c??ble plus long (3 m au lieu des 2 m standard).

2Ces capteurs peuvent ??tre utilis??s avec les appareils Philips compatibles OxiMax??. 3Ce site d???application est conseill?? pour les capteurs M1193A et M1195A.

10

Type d???utilisation

Les capteurs Philips de SpO2 r??utilisables sont destin??s ?? ??tre utilis??s sur plusieurs patients, lorsque la surveillance continue et non invasive de la saturation art??rielle en oxyg??ne et de la fr??quence de pouls est n??cessaire.

Accessoires fournis avec les capteurs

???Bande de poignet pour adulte M1627A : fournie uniquement avec les capteurs de doigt pour adulte afin de maintenir le c??ble du capteur en place sur le dos de la main et le poignet du patient.

???Manuel d???utilisation : d??crit les diff??rents mod??les de capteurs, les applications patient, les caract??ristiques techniques et les pr??cautions ?? respecter pour ??viter toute utilisation incorrecte.

Accessoires pouvant ??tre achet??s s??par??ment

???C??ble adaptateur M1940A : c??ble 8 broches (connecteur femelle rond) vers 12 broches (connecteur m??le rond). Permet d???adapter un connecteur ?? 8 broches sur la prise d???un appareil ?? 12 broches. Rallonge le c??ble du capteur de 2 m. NE DOIT PAS ETRE UTILISE avec les capteurs M1191AL, M1191ANL, M1191BL.

???C??ble prolongateur M1941A : c??ble 8 broches (connecteur femelle rond) vers 8 broches (connecteur m??le rond). Rallonge le c??ble du capteur de 2 m. NE DOIT PAS ETRE UTILISE avec les capteurs M1191AL, M1191ANL, M1191BL.

D??finition des symboles figurant sur les capteurs

11

Avertissements

???Ces capteurs doivent ??tre utilis??s uniquement avec les appareils Philips/ Agilent/HP. Avant toute utilisation, v??rifiez la compatibilit?? de la combinaison appareil/capteur dans la documentation utilisateur fournie avec l???appareil (c???est-??-dire le manuel d???utilisation), afin d?????viter de blesser le patient.

???Les mesures d???oxym??trie de pouls sont exprim??es de fa??on statistique. On estime que les deux tiers de l???ensemble des mesures ont la pr??cision mentionn??e (reportez-vous ?? la section Caract??ristiques techniques ?? la fin de ce manuel pour conna??tre la pr??cision des capteurs).

???Branchez le capteur uniquement dans le connecteur libell?? SpO2 ou dans le c??ble adaptateur de SpO2 de l???oxym??tre.

???Vous ne devez pas r??utiliser le capteur sur un autre patient tant qu???il n???a pas ??t?? d??sinfect??. En revanche, le capteur peut ??tre r??utilis?? sur le m??me patient pendant toute la dur??e de son s??jour hospitalier.

???Lorsque la temp??rature ambiante est ??lev??e, l???application prolong??e du capteur sur un site ?? faible perfusion risque d???entra??ner des br??lures importantes pour le patient. Pour ??viter cela, v??rifiez r??guli??rement le site

d???application. La temp??rature de tous les capteurs mentionn??s dans ce manuel ne d??passera pas 41o C sur la peau si la temp??rature initiale de la peau n???exc??de pas 35o C.

???Veillez ?? appliquer le capteur sur le site conseill?? ou sur l???autre site indiqu?? et ?? bien respecter les instructions d???application fournies ci-apr??s dans ce document. Le non-respect de ces consignes risque d???entra??ner des impr??cisions de mesures.

???Pour ne pas provoquer de pulsations veineuses, d???obstruction circulatoire, de pression excessive, de n??croses, d???art??facts et d???impr??cisions de mesure, v??rifiez que vous utilisez un capteur d???une taille appropri??e et qu???il n???est pas trop serr??. Si la fixation est trop serr??e, en raison d???un site d???application trop grand ou atteint d???oed??me, cela risque d???exercer une pression excessive et d???entra??ner une congestion veineuse ?? distance du site d???application, provoquant un oed??me interstitiel et une isch??mie tissulaire.

???Si la fixation du capteur est trop l??che, le capteur peut tomber ou cela peut compromettre l???alignement des ??l??ments optiques du capteur et g??n??rer par cons??quent des mesures incorrectes.

12

Avertissements (suite)

???Dans la mesure du possible, ??vitez de placer le capteur sur l???extr??mit?? d???un membre sur lequel un cath??ter art??riel, un brassard de pression ou une tubulure de perfusion intraveineuse sont d??j?? en place.

???Evitez les sites sujets ?? un mouvement excessif. Essayez de calmer le patient ou replacez le capteur sur un site moins expos?? au mouvement.

???L???h??moglobine non fonctionnelle et les colorants utilis??s lors de certaines proc??dures intravasculaires peuvent affecter la pr??cision des mesures.

???V??rifiez que le site d???application du capteur est exempt de toutes teintures ou colorants ; ainsi par exemple, vernis ?? ongles, faux ongles, teinture, ou cr??me teint??e peuvent provoquer des erreurs de mesure. Dans tous les cas, repositionnez le capteur ou utilisez un autre capteur sur un site diff??rent.

???Lorsque les conditions de luminosit?? sont fortes ou excessives (lampes ?? infrarouges, ??clairages de bloc op??ratoire, phototh??rapie), recouvrez le capteur d???un tissu opaque pour ??viter de fausser les mesures.

???Prot??gez le connecteur de tout contact avec quelque liquide que ce soit.

???Inspectez le site d???application du capteur toutes les 2 ?? 3 heures pour v??rifier l???int??grit?? de la peau, rectifiez l???alignement des ??l??ments optiques, et observez la circulation ?? distance du site d???application. Des irritations ou des ulc??rations cutan??es peuvent survenir si le capteur est rest?? en place au m??me endroit pendant trop longtemps. Changez le site d???application du capteur toutes les 4 heures ou plus souvent si la circulation sanguine ou l???int??grit?? de la peau vous paraissent suspectes. Si la source optique n???est pas directement align??e avec le photod??tecteur, r??appliquez le capteur ou utilisez un autre capteur sur un site diff??rent.

???N???utilisez pas de capteur lors d???un examen IRM. Cela pourrait entra??ner des br??lures ou fausser la pr??cision des mesures.

???Capteurs M1191AL/M1191ANL/M1191BL uniquement : vous ne devez pas utiliser de c??ble adaptateur ni de c??ble prolongateur avec ces capteurs.

???Capteurs M1195A/M1195AN uniquement : les nourrissons sont des patients particuli??rement agit??s ; par cons??quent, lorsque vous positionnez un capteur sur un nourrisson, fixez le c??ble avec de l???adh??sif pour ??viter que le capteur ne tombe de son doigt. Si n??cessaire, placez le capteur sur un autre doigt ou sur un autre site (orteil).

13

Avant d???appliquer le capteur

Lisez attentivement tous les avertissements figurant dans le manuel d???utilisation de votre moniteur de surveillance de la SpO2, ainsi que tous ceux mentionn??s dans le pr??sent manuel. Utilisez les capteurs uniquement avec des appareils compatibles et sur les sites d???application conseill??s.

Inspection du capteur

???Inspectez le capteur, ?? l???ext??rieur comme ?? l???int??rieur, pour rep??rer tout signe de dommage ou de d??t??rioration. Pour examiner l???int??rieur, ??cartez doucement les bords du capteur et v??rifiez qu???il n???y a pas de craquelures sur le rev??tement transparent en silicone (ou ?? proximit??) qui recouvre les diodes. Assurez-vous qu???il n???y a pas de boursouflures sur le silicone ni de fuite de liquide qui s?????chappe des ??l??ments optiques.

???Si le capteur pr??sente le moindre signe de dommage ou d???alt??ration, vous devez cesser de l???utiliser pour la surveillance patient et le mettre au rebut selon les proc??dures en vigueur (voir ci-dessous).

Mise au rebut du capteur

Mise au rebut d???un capteur d??t??rior??

Si le capteur pr??sente des signes de d??t??rioration ou de d??faillance physique ou ??lectrique, vous devez le d??sinfecter, le d??contaminer et le mettre au rebut en respectant la r??glementation en vigueur dans votre pays en mati??re de d??chets hospitaliers.

Changement r??gulier du site d???application

Changez le site d???application du capteur toutes les 4 heures, ou plus souvent si la circulation ou l???int??grit?? de la peau semblent affect??es.

14

Mise en place du capteur de doigt (ou d???orteil)

Capteur de doigt pour adulte

Ce capteur, destin?? aux patients de plus de 50 kg, peut ??tre plac?? sur n???importe quel doigt ?? l???exception du pouce.

???S??rie A : M1191A ou M1191AL

???S??rie A ??dition sp??ciale (SE) : M1191ANL

???S??rie B : M1191B ou M1191BL

Mise en place du capteur sur un adulte

Capteur de doigt pour enfant

Ce capteur, destin?? aux patients dont le poids est compris entre 15 kg et 50 kg, peut ??tre plac?? sur n???importe quel doigt ?? l???exception du pouce.

???S??rie A : M1192A

???S??rie A ??dition sp??ciale (SE) : M1192AN

Capteur de doigt (ou d???orteil) pour nourrisson

Ce capteur, destin?? aux patients dont le poids est compris entre 4 kg et 15 kg, peut ??tre plac?? sur n???importe quel doigt (?? l???exception du pouce) ou orteil. Le doigt ou l???orteil doit avoir un diam??tre de 7-8 mm.

???S??rie A : M1195A, ou

???S??rie A ??dition sp??ciale (SE) : M1195AN

15

Mise en place du capteur de pied/main

Ce capteur, destin?? aux b??b??s pesant entre 1 kg et 4 kg, peut ??tre plac?? sur la main ou le pied.

???S??rie A : M1193A

???S??rie A ??dition sp??ciale (SE) : M1193AN

1Placez le capteur sur le pied ou la main de fa??on ?? ce que les diodes soient align??es avec le photod??tecteur.

2Maintenez le capteur en place et ??tirez l??g??rement la bande (pas plus de 2,5 cm).

3Placez la bande ??tir??e dans le passant et maintenez-la pendant que vous faites passer l???extr??mit?? dans le premier cran. Si la bande est trop longue, enroulez jusqu???au second cran.

4Branchez le capteur sur l???appareil (ou sur le c??ble adaptateur).

5Inspectez et changez r??guli??rement le site d???application du capteur.

Mise en place du capteur d???oreille ?? clip

Ce capteur, destin?? aux enfants ou adultes dont le poids est sup??rieur ?? 40 kg, doit ??tre plac?? sur l???oreille.

???S??rie A : M1194A, ou

???S??rie A ??dition sp??ciale (SE) : M1194AN

1Pour am??liorer la perfusion, massez ou r??chauffez le lobe de l???oreille.

2Fixez le capteur d???oreille sur la partie charnue du lobe. Le m??canisme de fixation en plastique r??duit les art??facts dus aux mouvements du patient. Ne placez pas le capteur sur le cartilage ni ?? un endroit o?? il appuierait contre la t??te.

3Branchez le capteur sur l???appareil (ou sur le c??ble adaptateur).

4Inspectez et changez r??guli??rement le site d???application du capteur.

16

Nettoyage et d??sinfection de base

Les capteurs r??utilisables doivent ??tre nettoy??s et d??sinfect??s, mais jamais st??rilis??s. Suivez la proc??dure d??crite ci-dessous.

Avertissements

???Utilisez uniquement les agents nettoyants et d??sinfectants ??num??r??s ci-dessous et qui ont ??t?? approuv??s. L???utilisation de tout autre produit pourrait endommager le capteur ou les fils de connexion, r??duire leur dur??e de vie et compromettre la s??curit??.

???Choisissez les d??sinfectants avec le plus grand soin, car certains ont des noms similaires mais des compositions totalement diff??rentes.

???Vous ne devez pas immerger le connecteur du capteur dans une solution de nettoyage ou de d??sinfection, ni dans aucun autre liquide (seuls le capteur et le bo??tier du c??ble peuvent ??tre immerg??s, pas le connecteur).

???Vous ne devez pas laisser les capteurs immerg??s dans le d??sinfectant pendant une dur??e plus longue que celle recommand??e par le fabricant du d??sinfectant.

???Vous ne devez pas st??riliser les capteurs.

Agents de nettoyage approuv??s

- D??tergent doux - Solution saline (1%)

D??sinfectants approuv??s

1Nettoyez le capteur en suivant les instructions fournies par le fabricant de la solution de nettoyage.

2D??sinfectez le capteur en suivant les instructions fournies avec le d??sinfectant.

3Rincez le capteur ?? l???eau, essuyez-le avec un chiffon propre et laissez-le s??cher compl??tement. Si vous remarquez un signe quelconque d???usure ou de d??terioration sur le capteur ou le c??ble, mettez-le imm??diatement au rebut.

17

Caract??ristiques techniques

Pr??cision du capteur

Capteurs s??rie A : pour conna??tre la pr??cision de la fr??quence de pouls et de la SpO2 avec ces capteurs, reportez-vous au manuel d???utilisation de votre appareil Philips/ Agilent/HP.

Capteurs s??rie B : la pr??cision de la fr??quence de pouls et de la SpO2 avec les capteurs M1191B et M1191BL est la m??me que celle des capteurs M1191A et M1191AL, indiqu??e dans le manuel d???utilisation de votre appareil Philips/Agilent/HP.

Capteurs s??rie A ??dition sp??ciale (s??rie AN) : lorsque ces capteurs sont utilis??s en association avec le module M1020B ou le serveur M3001A option A02, la pr??cision de la SpO2 (saturation fonctionnelle), qui correspond ?? la diff??rence en moyenne quadratique (RMS) entre les valeurs mesur??es et les valeurs de r??f??rence, dans la gamme de 70 ?? 100%, est la suivante : 2% pour les capteurs M1191ANL et M1192AN, 3% pour les capteurs M1193AN, M1194AN et M1195AN.

Applications n??onatales : lorsque les capteurs sont utilis??s sur des nouveau-n??s, la plage de pr??cision est ??tendue de 1%, pour tenir compte du fait que les mesures donn??es par l???oxym??tre peuvent ??tre affect??es par l???h??moglobine f??tale pr??sente dans le sang du nouveau-n??, comme l???indiquent les ??tudes actuelles.

Gammes de longueurs d???onde des diodes ??lectroluminescentes

Les gammes de longueurs d???onde des diodes ??lectroluminescentes utilis??es avec ces capteurs sont comprises entre 600 nm et 1000 nm, avec une puissance en sortie optique inf??rieure ?? 15 mW. Les informations relatives ?? la gamme de longueurs d???onde peuvent s???av??rer tr??s utiles pour les cliniciens qui effectuent une th??rapie photodynamique.

Validation des mesures

La pr??cision de la SpO2 a ??t?? valid??e dans le cadre d?????tudes men??es sur l???homme bas??es sur l???analyse d???un ??chantillon de sang art??riel de r??f??rence r??alis??e ?? l???aide d???un CO-oxym??tre. Lors d???une ??tude contr??l??e sur la d??saturation, des adultes volontaires sains ayant des niveaux de saturation de SaO2 compris entre 70% et 100% ont ??t?? examin??s. Les caract??ristiques des patients pour ces ??tudes ??taient les suivantes :

???Sexe : environ 50% d???hommes et 50% de femmes ; ??ge : de 18 ?? 45 ans ;

???Couleur de peau : claire ?? noire.

Les mesures d???oxym??trie de pouls ??tant r??parties de mani??re statistique, on estime que seuls deux-tiers environ des mesures sont comprises dans la gamme des valeurs quadratiques moyennes (+) indiqu??es par le CO-oxym??tre. Il est impossible d???utiliser un dispositif de test de fonctionnement, tel qu???un simulateur de SpO2, pour ??valuer la pr??cision des capteurs d???un oxym??tre de pouls.

18

Produkt??bersicht

Drei Serien wiederverwendbarer Philips SpO2-Aufnehmer erm??glichen die ??berwachung der verschiedensten Patienten (siehe folgende Tabelle). Angaben zur Genauigkeit der Aufnehmer stehen weiter hinten in dieser Gebrauchsanweisung unter Spezifikationen.

???Aufnehmer der A-Serie: Zur Verwendung mit allen Ger??ten von Philips/ Agilent/HP, f??r die sie als Zubeh??r aufgef??hrt sind. Die Gebrauchsan- weisung des jeweiligen Ger??ts enth??lt Angaben zur Kompatibilit??t mit Aufnehmern der A-Serie.

???Aufnehmer der B-Serie: Zur Verwendung mit denselben Ger??ten von Phil- ips/Agilent/HP, f??r die die Aufnehmer M1191A und M1191AL der A-Serie als kompatibles Zubeh??r aufgef??hrt sind, d. h. M1191B kann an Stelle von M1191A und M1191BL an Stelle von M1191AL verwendet werden.

???Special-Edition-Aufnehmer der A-Serie (AN-Serie): Zur Verwendung mit den OxiMax??-kompatiblen Philips Ger??ten M1020B und M3001A, Option A02. Auch zur Verwendung mit denselben Ger??ten von Philips/Agilent/HP, f??r die die Aufnehmer der A-Serie als kompatibles Zubeh??r aufgef??hrt sind. Aufnehmer der A-Serie und Special-Edition-Aufnehmer der A-Serie sind untereinander austauschbar; d. h. statt M1191AL kann M1191ANL, statt M1192A kann M1192AN, statt M1193A kann M1193AN, statt M1194A kann M1194AN und statt M1195A kann M1195AN verwendet werden.

1Bei diesen Aufnehmern ist das Kabel l l??nger (3 m statt 2 m).

2Diese Aufnehmer sind auch f??r OxiMax??-kompatible Ger??te von Philips geeignet. 3Bevorzugte Messorte f??r die Aufnehmer M1193A und M1195A.

19

Zweckbestimmung

Wiederverwendbare SpO2-Aufnehmer von Philips dienen zur kontinuierli- chen, nichtinvasiven ??berwachung der arteriellen Sauerstoffs??ttigung und der Pulsfrequenz.

Im Lieferumfang enthaltenes Zubeh??r

???M1627A Handgelenkgurt f??r Erwachsene: Nur im Lieferumfang von Fin- geraufnehmern f??r Erwachsene enthalten; dient bei Erwachsenen zur Befes- tigung des Aufnehmerkabels am Handr??cken und Handgelenk.

???Gebrauchsanweisung: Enth??lt Angaben ??ber Aufnehmermodelle, Anbrin- gung am K??rper, Warnungen vor unsachgem????em Gebrauch und Spezifika- tionen.

Separat erh??ltliches Zubeh??r

???M1940A Adapterkabel: Adapterkabel von 8-polig (runde Buchse) auf 12- polig (runder Stecker). Adapter zum Anschluss des 8-poligen Aufneh- merstecker an einer 12-poligen Ger??tebuchse. Verl??ngert das Aufnehmerka- bel um 2 m. NICHT VERWENDEN mit den Aufnehmern M1191AL, M1191ANL und M1191BL.

???M1941A Verl??ngerungskabel: Verl??ngerungskabel von 8-polig (runde Buchse) auf 8-polig (runder Stecker). Verl??ngert das Aufnehmerkabel um 2 m. NICHT VERWENDEN mit den Aufnehmern M1191AL, M1191ANL und M1191BL.

Zeichenerkl??rung

20

Warnungen

???Diese Aufnehmer d??rfen nur mit Ger??ten von Philips/Agilent/HP ver- wendet werden. Vor dem Gebrauch ??berpr??fen, ob die Kombination Ger??t/Aufnehmer in der Benutzerdokumentation des Ger??ts (z. B. Gebrauchsanweisung) aufgef??hrt ist; andernfalls kann es zu Verletzun- gen des Patienten kommen.

???Die Ergebnisse von Pulsoxymetrie-Messungen sind statistisch verteilt. Es ist zu erwarten, dass zwei Drittel aller Pulsoxymetrie-Messungen im angegebenen Genauigkeitsbereich liegen (Angaben zur Aufnehmer- genauigkeit stehen unter Spezifikationen in dieser Gebrauchsan- weisung).

???Den Aufnehmer nur am SpO2-Eingang oder am SpO2-Adapterkabel des Oxymeters anschlie??en.

???Vor Verwendung bei einem anderen Patienten ist der Aufnehmer unbed- ingt zu desinfizieren. Der Aufnehmer kann jedoch w??hrend der gesa- mten Behandlungsdauer beim selben Patienten wiederholt eingesetzt werden.

???Bei hohen Umgebungstemperaturen k??nnen nach l??ngerer Anwendung schwere Hautverbrennungen an schlecht durchbluteten Messorten auftreten. Daher m??ssen die Messorte h??ufig ??berpr??ft werden. Bei einer Ausgangstemperatur der Haut von maximal 35 ??C besteht bei keinem der genannten Aufnehmer die Gefahr, dass die Hauttemperatur ??ber 41 ??C ansteigt.

???Den Aufnehmer unter Beachtung der weiter hinten folgenden Anleitung am bevorzugten oder alternativen Messort anbringen. Andernfalls k??n- nen ungenaue Messwerte auftreten.

???Zur Vermeidung von Venenpulsationen, Durchblutungsst??rungen, Druckstellen, Drucknekrosen, Artefakten und Messungenauigkeiten darauf achten, dass der Aufnehmer die richtige Gr????e hat und nicht zu eng anliegt. Bei zu festem Sitz (aufgrund falscher Aufnehmergr????e oder ??demat??s anschwellendem Messort) besteht die Gefahr, dass der Aufne- hmer zu viel Druck aus??bt; hierdurch kann es distal des Messorts zu einer ven??sen Blutstauung kommen, die wiederum zu interstitiellen ??demen und Gewebeisch??mien f??hrt.

???Bei zu lockerem Sitz f??llt evtl. der Aufnehmer ab oder es besteht die Gefahr ungenauer Messwerten, wenn die optischen Fenster einander nicht genau gegen??ber liegen.

21

Warnungen (Forts.)

???Den Aufnehmer m??glichst nicht an einer Extremit??t anbringen, an der schon ein Arterienkatheter, eine Blutdruckmanschette oder eine Infu- sionsleitung anliegt.

???Stellen, die starken Bewegungen ausgesetzt sind, m??ssen ebenfalls ver- mieden werden. Darauf achten, dass der Patient ruhig liegt oder den Aufnehmer an einer Stelle anbringen, die nicht so stark bewegt wird.

???Dysfunktionales H??moglobin oder intravaskul??re Farbstoffe k??nnen das Messergebnis verf??lschen.

???Darauf achten, dass der Messort keine starke Pigmentierung oder F??r- bung aufweist. So k??nnen beispielsweise Nagellack, k??nstliche N??gel und farbige oder pigmenthaltige Cremes zu ungenauen Messergebnissen f??hren. In diesem Fall den Aufnehmer an anderer Stelle anbringen oder einen alternativen Aufnehmer w??hlen, der f??r einen anderen Messort geeignet ist.

???Bei starker Lichteinwirkung (Infrarotlampen, OP-Lampen, Lichtthera- pie) ist der Aufnehmer mit einem lichtundurchl??ssigen Material abzudecken. Andernfalls besteht die Gefahr ungenauer Messergebnisse.

???Den Stecker vor Fl??ssigkeiten sch??tzen.

???Den Messort alle 2 bis 3 Stunden ??berpr??fen; dabei auf unversehrtes Aussehen der Haut, korrekte Lage der optischen Fenster und gute Durchblutung distal des Messorts achten. Wenn der Aufnehmer zu lange an einem Messort anliegt, k??nnen Hautreizungen und -ulzerationen die Folge sein. Den Messort alle vier Stunden (bzw. bei Hautreizungen oder Durchblutungsst??rungen entsprechend ??fter) wechseln. Wenn Licht- sender und -empf??nger einander nicht direkt gegen??berliegen, den Aufnehmer an anderer Stelle anbringen oder einen alternativen Aufneh- mer f??r einen anderen Messort w??hlen.

???Aufnehmer nicht w??hrend einer MR-Tomographie einsetzen. Hierdurch kann es zu Verbrennungen und Messungenauigkeiten kommen.

???Gilt nur f??r die Modelle M1191AL/M1191ANL/M1191BL: Diese Aufnehmer nicht mit einem Verl??ngerungs- oder Adapterkabel ver- wenden.

???Gilt nur f??r die Modelle M1195A und M1195AN: Da Kleinkinder sehr aktiv sind, sollten Sie das Aufnehmerkabel bei solchen Patienten vorsichtshalber mit Klebeband am Finger fixieren. Bei Bedarf den Aufnehmer an einem anderen Finger oder Messort (Zeh) anbringen.

22

Vor Anbringen des Aufnehmers

Alle in der Gebrauchsanweisung des SpO2-??berwachungsger??ts sowie in dieser Gebrauchsanweisung des Aufnehmers aufgef??hrten Warnungen beachten. Die Aufnehmer nur zusammen mit validierten Ger??ten und an den empfohlenen Messorten verwenden.

??berpr??fung des Aufnehmers auf Besch??digungen

???Innen- und Au??enseite des Aufnehmers inspizieren. Zur Pr??fung der Aufnehmerinnenseite den Aufnehmer vorsichtig spreizen und nachsehen, ob sich an oder in der N??he der durchsichtigen Silikonabdeckung der optischen Fenster Risse oder Blasen befinden oder ob Fl??ssigkeit aus den optischen Fenstern austritt.

???Besch??digte oder ver??nderte Aufnehmer d??rfen nicht mehr zur Patienten??berwachung verwendet werden und sind ordnungsgem???? zu entsorgen (siehe unten).

Entsorgung von Aufnehmern

Entsorgung von alten Aufnehmern

Wenn ein Aufnehmer mechanische oder elektrische Sch??den oder Verschlei??erscheinungen aufweist, ist er gem???? den Vorschriften Ihrer medizinischen Einrichtung zu desinfizieren und unter Beachtung der einschl??gigen Umwelt- und Abfallentsorgungsbestimmungen des jeweiligen Landes zu entsorgen.

Regelm????iger Wechsel des Messorts

Den Messort alle vier Stunden (bzw. bei Hautreizungen oder Durchblutungsst??rungen entsprechend ??fter) wechseln.

23

Anbringen des Finger- bzw. Zeh- Aufnehmers

Finger-Aufnehmer f??r Erwachsene

Beliebiger Finger au??er dem Daumen bei Patienten ??ber 50 kg.

???A-Serie: M1191A oder M1191AL

???Special Edition (SE) der A-Serie: M1191ANL

???B-Serie: M1191B oder M1191BL

Anbringung bei Erwachsenen

Finger-Aufnehmer f??r Kinder

Beliebiger Finger au??er dem Daumen bei Patienten mit 15 bis 50 kg.

???A-Serie: M1192A

???Special Edition (SE) der A-Serie: M1192AN

Finger- bzw. Zeh-Aufnehmer f??r Kleinkinder

Beliebiger Finger oder Zeh au??er dem Daumen bei Patienten mit 4 bis 15 kg. Der Finger- bzw. Zehendurchmesser sollte 7-8 mm betragen.

???A-Serie: M1195A oder

???Special Edition (SE) der A-Serie: M1195AN

24

Anbringen des Hand- bzw. Fu??-

Aufnehmers

Hand oder Fu?? von Neugeborenen mit 1 bis 4 kg.

???A-Serie: M1193A

???Special Edition (SE) der A-Serie: M1193AN

1Den Aufnehmer so an Hand oder Fu?? anbringen, dass die optischen Fenster einander gegen??berliegen.

2Den Aufnehmer festhalten und den Gurt etwas dehnen (max. 2,5 cm).

3Den gedehnten Gurt in den Schlitz stecken und beim Einf??deln des Gurtendes durch die Lasche festhalten. Wenn der Gurt zu lang ist, durch die zweite Lasche f??deln.

4Den Aufnehmer an das Ger??t (bzw. an das Adapterkabel) anschlie??en.

5Den Messort regelm????ig ??berpr??fen und wechseln.

Anbringen des Ohrclip-Aufnehmers

Ohr von Erwachsenen oder Kindern mit mehr als 40 kg.

???A-Serie: M1194A oder

???Special Edition (SE) der A-Serie: M1194AN

1Zur besseren Durchblutung das Ohrl??ppchen massieren oder anw??rmen.

2Den Aufnehmer am fleischigen Teil des Ohrl??ppchens anbringen. Die Fixierklammer verringert bewegungsbedingte Signalst??rungen. Den Aufnehmer nicht ??ber Knorpel anbringen. Nicht so anbringen, dass er gegen den Kopf dr??ckt.

3Den Aufnehmer an das Ger??t (bzw. an das Adapterkabel) anschlie??en.

4Den Messort regelm????ig ??berpr??fen und wechseln.

25

Reinigung und oberfl??chliche Desinfektion

Die wiederverwendbaren Aufnehmer k??nnen gereinigt und desinfiziert werden, sie d??rfen jedoch nicht sterilisiert werden. Die folgende Anleitung beachten.

Warnungen

???Nur die unten angegebenen, zugelassenen Reinigungs- und Desinfektion- smittel verwenden. Andernfalls k??nnen Aufnehmer und Anschlusskabel besch??digt oder in ihrer Lebensdauer beeintr??chtigt werden, oder es kann ein Sicherheitsrisiko entstehen.

???Bei der Auswahl des Desinfektionsmittels genau auf den Namen achten; oft haben Desinfektionsmittel ??hnliche Namen, unterscheiden sich aber v??llig in ihrer Zusammensetzung.

???Den Stecker nicht in Fl??ssigkeiten (auch keine Reinigungs- oder Desin- fektionsfl??ssigkeiten) tauchen; es d??rfen nur der Aufnehmer und das Kabelgeh??use eingetaucht werden, nicht der Stecker.

???Aufnehmer nicht l??nger als vom Hersteller angegeben in das Desinfek- tionsmittel eintauchen.

???Die Aufnehmer nicht sterilisieren.

Zugelassene Reinigungsmittel

Zugelassene Desinfektionsmittel

1Den Aufnehmer gem???? der Anleitung f??r das Reinigungsmittel reinigen.

2Den Aufnehmer gem???? der Anleitung f??r das Desinfektionsmittel desinfizieren.

3Den Aufnehmer mit Wasser absp??len, mit einem sauberen Tuch abtrocknen und an der Luft vollst??ndig trocknen lassen. Bei Anzeichen von Verschlei?? oder Besch??digung am Aufnehmer oder am Aufnehmerkabel darf der Aufnehmer nicht mehr verwendet werden.

26

Spezifikationen

Aufnehmergenauigkeit

Aufnehmer der A-Serie: Angaben ??ber die Genauigkeit von SpO2 und Pulsfrequenz von Aufnehmern der A-Serie stehen in der Gebrauchsanweisung Ihres Ger??ts von Philips/Agilent/HP.

Aufnehmer der B-Serie: F??r die Aufnehmer M1191B und M1191BL gelten dieselben Genauigkeitspezifikationen f??r SpO2 und Pulsfrequenz wie f??r die Aufnehmer M1191A und M1191AL, die in der Gebrauchsanweisung Ihres Ger??ts von Philips/Agilent/HP aufgef??hrt sind.

Special Edition Aufnehmer der A-Serie (AN-Serie): F??r den SpO2-Wert (funktionelle S??ttigung) gilt bei Messung mit Special-Edition-Aufnehmern der A-Serie in Verbindung mit M1020B oder M3001A Option A02 folgende Genauigkeit (angegeben als effektive Differenz zwischen dem Messwert und dem Referenzwert im Bereich von 70 bis 100 %): 2 % f??r M1191ANL und M1192AN; 3 % f??r M1193AN, M1194AN und M1195AN.

Anwendung bei Neugeborenen: Die Genauigkeitsangaben f??r die Anwendung bei Neugeborenen sind (gem???? Empfehlung der Literatur) bereits um 1 % erweitert, um die Auswirkungen des im neonatalen Blut enthaltenen fetalen H??moglobins auf die Oxyme- termesswerte zu ber??cksichtigen.

Wellenl??ngenbereich der LEDs

Die LEDs dieser Aufnehmer arbeiten mit Wellenl??ngen in einem Bereich von 600 bis 1000 nm und haben eine optische Ausgangsleistung unter 15 mW. Die Kenntnis des Wellenl??ngenbereichs kann bei einer photodynamischen Therapie von Bedeutung sein.

Validierung des Messverfahrens

Die SpO2-Genauigkeit wurde in Humanstudien im Vergleich zu einer mit einem CO-Oxymeter gemessenen Blutprobe validiert. In einer kontrollierten Ents??tti- gungsstudie wurden gesunde erwachsene Probanden mit einem S??ttigungsbereich von 70 bis 100 % SaO2 untersucht. Die Population in diesen Studien hatte folgende Eigenschaften:

???Jeweils ca. 50% Frauen und M??nner im Alter von 18 bis 45 Jahren

???Hautfarbe: hell bis schwarz

Da die Ergebnisse von Pulsoxymeter-Messungen statistisch verteilt sind, fallen voraussichtlich nur etwa zwei Drittel der Pulsoxymeter-Messungen in den +-Arms- Bereich des Wertes, der von einem CO-Oxymeter gemessen wird. Funktionstest- ger??te wie z. B. SpO2 -Simulatoren k??nnen nicht zur Bestimmung der Genauigkeit eines Pulsoxymeter-Aufnehmers verwendet werden.

27

Productbeschrijving

Drie series voor hergebruik geschikte SpO2-sensors van Philips bieden bewakingsmogelijkheden voor veel verschillende typen pati??nten, zoals in de tabel hieronder te zien is. De referentiespecificaties voor de nauwkeurigheid van de sensor staan verderop in deze gebruiksaanwijzing.

???Sensors A-Serie: Voor gebruik met elk Philips-/Agilent-/HP-instrument dat de sensor vermeldt als accessoire. Raadpleeg de gebruiksaanwijzing van uw instrument voor informatie over de compatibiliteit met sensors uit de A- Serie.

???Sensors B-Serie: Voor gebruik met dezelfde Philips-/Agilent-/HP- instrumenten die de sensors M1191A en M1191 AL uit de A-Serie vermelden als compatibele accessoires; d.w.z. M1194B kan M1191A vervangen en M1191BL kan M1191AL vervangen.

???Special Edition Sensors A-Serie (AN-Serie):Voor gebruik met de instrumenten M1020B of M3001A, Optie A02, die compatibel zijn met OxiMax?? van Philips. Ook voor gebruik met dezelfde Philips-/Agilent-/HP- instrumenten die sensors van de A-Serie vermelden als compatibele accessoires. Elke Special Edition A-Serie-sensor kan de gelijkgenummerde A-serie-sensor vervangen; d.w.z. M1191ANL kan M1191AL vervangen; M1192AN kan M1192A vervangen; M1193AN kan M1193A vervangen; M1194AN kan M1194A vervangen; en M1195AN kan M1195A vervangen.

1Deze sensors hebben een langere kabel van 3 m (vergeleken met de standaardkabel van 2 m). 2Deze sensors zijn ook compatibel met instrumenten die compatibel zijn met het Philips-merk OxiMax??. 3Voorkeursplaatsen voor het aanbrengen van de sensors M1193A en M1195A.

28

Beoogd gebruik

De herbruikbare SpO2-sensors van Philips zijn bestemd voor gebruik bij meerdere pati??nten, wanneer doorlopend niet-invasieve monitoring van de arteri??le zuurstofverzadiging en de hartslagfrequentie vereist is.

Bij de sensors geleverde accessoires

???M1627A polsband voor volwassenen: Alleen geleverd bij vingersensors voor volwassenen om de sensorkabel op de rug van de hand en de pols van de volwassen pati??nt te bevestigen.

???Gebruiksaanwijzing: Beschrijft sensormodellen, pati??nttoepassingen, waarschuwingen tegen onjuist gebruik en specificaties.

Accessoires die afzonderlijk kunnen worden gekocht

???M1940A adapter: 8-pins (rond vr.) naar 12-pins (rond m.) adapterkabel. Past 8-pins-sensorconnector aan voor 12-pins instrument-aansluiting. Verlengt de sensorkabel met 2 m. NIET GEBRUIKEN MET sensoren M1191AL, M1191ANL, M1191BL.

???M1941A verlengkabel: 8-pins (rond vr.) naar 8-pins (rond m.) verlengkabel. Verlengt de sensorkabel met 2 m. NIET GEBRUIKEN MET sensoren M1191AL, M1191ANL, M1191BL.

Definitie van productsymbolen

29

Waarschuwing

???Deze sensors zijn uitsluitend voor gebruik met Philips-/Agilent-/HP- instrumenten. Controleer voor gebruik of de combinatie instrument/ sensor vermeld is in de gebruikersdocumentatie van het instrument (bijv. de gebruiksaanwijzing); anders kan de pati??nt letsel oplopen.

???Pulsoxymetrie-metingen kennen een statistische verdeling. Tweederde van alle pulsoxymetriemetingen valt naar verwachting binnen de vermelde nauwkeurigheidsmarges (raadpleeg Specificaties verderop in deze gebruiksaanwijzing voor de vermelde nauwkeurigheid).

???Sluit de sensor alleen aan op de SpO2-connector of op de SpO2- adapterkabel van de oximeter.

???Gebruik de sensor niet op een andere pati??nt als de sensor nog niet gedesinfecteerd is. De sensor kan gedurende de gehele opname bij dezelfde pati??nt in gebruik blijven.

???Bij hoge omgevingstemperaturen kan de huid van de pati??nt ernstig verbranden bij langdurige toepassing van de sensor op plaatsen die geen goede doorbloeding hebben. Controleer de plaatsen waar een sensor is

aangebracht regelmatig om dit te voorkomen. Alle genoemde sensors werken zonder risico bij temperaturen van meer dan 41oC op de huid, zolang de omgevingstemperatuur onder de 35oC blijft.

???Zorg ervoor dat de sensor bij de pati??nt wordt aangebracht op de voorkeurs- of alternatieve meetplek en volg daarbij de instructies voor het aanbrengen die u verderop in dit document aantreft. Het niet in acht nemen hiervan kan onnauwkeurige metingen opleveren.

???Voorkom veneuze pulsatie, circulatie-obstructie, drukplekken, druknecrose, artefacten en onnauwkeurige metingen, door te zorgen voor een goed passende sensor die niet te strak zit. Als de sensor te strak zit doordat de meetplek te groot is of te groot wordt door oedeem, kan de overmatige druk leiden tot veneuze stuwing achter de meetplek, wat tot interstitieel oedeem en weefselischemie kan leiden.

???Als de sensor te los is aangebracht, kan de sensor afvallen of de optische uitlijning verstoren, waardoor de metingen onnauwkeurig worden.

30

Waarschuwingen (verv.)

???Indien mogelijk dient de toepassingsplek een ledemaat te zijn zonder arteri??le katheter, bloeddrukmanchet of intraveneuze lijn.

???Vermijd plekken met veel beweging. Tracht de pati??nt stil te houden of neem een andere plek met minder beweging.

???Slecht functionerende hemoglobine of intravasculaire kleurstoffen kunnen onnauwkeurige metingen opleveren.

???Zorg ervoor dat de meetplek niet te zwaar gepigmenteerd is of sterk gekleurd. Bijvoorbeeld nagellak, kunstnagels, kleurstoffen of gepigmenteerde cr??me kunnen onnauwkeurige metingen opleveren. In zulke gevallen dient u de sensor anders te plaatsen of een andere sensor voor gebruik op een andere meetplek te kiezen.

???Bedek de sensor met ondoorschijnend materiaal indien er sprake is van sterk of buitengewoon veel licht (infrarode lampen, OK-lampen, fototherapie). Het niet in acht nemen hiervan kan onnauwkeurige metingen opleveren.

???Voorkom dat de connector met een vloeistof in aanraking komt.

???Inspecteer de sensorplaats elke 2 ?? 3 uur op integriteit van de huid, correcte optische uitlijning en circulatie distaal van de sensorplek. Huidirritatie of verkleuring kan optreden als de sensor te lang op ????n plek zit. Verplaats de sensor elke vier uur of vaker als de circulatie of integriteit van de huid in het geding is. Als de lichtbron niet recht tegenover de detector zit, breng de sensor dan opnieuw aan, of kies een andere sensor voor gebruik op een andere plek.

???Gebruik een sensor niet tijdens MRI-scanning. Dit kan brandwonden of onnauwkeurige metingen opleveren.

???Alleen M1191AL/M1191ANL/M1191BL: Gebruik deze sensors niet met een verleng- of adapterkabel.

???Alleen M1195A/M1195AN: Baby's bewegen veel; maak een sensor op een baby daarom met tape vast zodat de sensor niet los kan raken van de vinger. Plaats de sensor indien nodig op een andere vinger of op een andere plaats (teen).

31

Voordat u de sensor aanbrengt

Zorg ervoor dat u alle waarschuwingen in de gebruiksaanwijzing van uw SpO2-bewakingsinstrument hebt gelezen en begrepen, net als alle waarschuwingen in de gebruiksaanwijzing van deze sensor. Gebruik de sensors alleen met toegestane instrumenten en alleen op een aanbevolen toepassingsplaats op de pati??nt.

Controleer de sensor op schade

???Controleer zowel de buiten- als de binnenkant. Om de binnenkant te inspecteren opent u voorzichtig de holte van de sensor en controleert u of er geen scheuren op of naast de transparante siliconenafdekking van de optische elementen te zien zijn. Kijk ook goed of er geen blaasjes op de siliconenafdekking zitten en of er geen vloeistof uit de optische elementen lekt.

???Sensors die tekenen van schade of veranderingen vertonen, mogen niet meer worden gebruikt voor het monitoren van pati??nten. Gooi deze sensors weg en neem daarbij de juiste procedures voor afvalverwerking in acht (zie verderop).

De sensor weggooien

Versleten sensors weggooien

Sensors die tekenen van materi??le of elektrische beschadiging of defecten vertonen, dienen te worden gedesinfecteerd, gedecontamineerd en weggegooid volgens de plaatselijke richtlijnen voor afval van ziekenhuismateriaal.

Regelmatig van meetplek veranderen

Verplaats de sensor elke 4 uur naar een andere meetplek, of vaker als de circulatie of integriteit van de huid daartoe aanleiding geeft.

32

Vinger- (of teen-) sensors aanbrengen

Vingersensors voor volwassenen

Alle vingers behalve de duim, bij pati??nten van meer dan 50 kg.

???A-Serie: M1191A of M1191AL

???Special Edition (SE) A-Serie: M1191ANL

???B-Serie: M1191B of M1191BL

bevestiging bij volwassenen afgebeeld

Pediatrische vingersensors

Alle vingers behalve de duim, bij pati??nten tussen 15 kg en 50 kg.

???A-Serie: M1192A

???Special Edition (SE) A-Serie: M1192AN

Vinger- (of teen-) sensors voor baby's

Alle vingers of tenen (behalve de duim) bij pati??nten tussen 4 kg en 15 kg. De diameter van de vinger of de teen moet 7-8 mm zijn (0,27 - 0,31")

???A-Serie: M1195A, of

???Special Edition (SE) A-Serie: M1195AN

33

Hand-/voetsensors aanbrengen

Neonaten, hand of voet, voor pati??nten tussen 1 kg en 4 kg.

???A-Serie: M1193A

???Special Edition (SE) A-Serie: M1193AN

Een oorclipsensor aanbrengen

Volwassenen of pediatrische pati??nten, oor, voor pati??nten van meer dan 40 kg.

???A-Serie: M1194A, of

???Special Edition (SE) A-Serie: M1194AN

1Masseer of verwarm de oorlel om de perfusie te stimuleren.

2Zet de sensor vast op het vlezige gedeelte van de oorlel. Het plastic fixatiemechanisme verkleint de kans op artefacten door beweging van de pati??nt. Plaats de sensor niet op kraakbeen of op plaatsen waar de sensor tegen het hoofd drukt.

3Sluit de sensor aan op het instrument (of, als dat nodig is, op de adapterkabel).

4Controleer de sensorplek regelmatig en breng de sensor regelmatig op een andere plek aan.

34

Reiniging en beperkte desinfectie

De herbruikbare sensors moeten worden schoongemaakt en gedesinfecteerd, maar mogen niet worden gesteriliseerd. Volg de hieronder beschreven procedure.

Waarschuwing

???Gebruik uitsluitend de hieronder vermelde toegestane reinigings- en desinfectiemiddelen; gebruik geen andere producten. Het niet in acht nemen hiervan kan schade aan de sensor en de aansluitdraden veroorzaken, de levensduur ervan bekorten en veiligheidsrisico???s opleveren.

???Selecteer desinfectiemiddelen zorgvuldig: sommige middelen hebben bijna dezelfde naam maar een totaal andere samenstelling.

???Dompel de sensorconnector niet in reinigingsoplossingen, desinfecterende middelen of andere vloeistoffen (alleen de sensor en de kabelbehuizing mogen worden ondergedompeld, niet de connector).

???Week sensors niet langer in desinfecterende middelen dan door de fabrikant van het middel is aangegeven.

???Steriliseer de sensors niet.

Goedgekeurde reinigingsmiddelen

1Reinig de sensor volgens de instructies van het reinigingsmiddel.

2Desinfecteer de sensor volgens de instructies van het desinfecterende middel.

3Spoel de sensor af met water, veeg hem droog met een schone doek en laat hem helemaal opdrogen. Als u tekenen van slijtage of schade opmerkt aan de sensor of de kabel, gooi die dan onmiddellijk weg.

35

Specificaties

Nauwkeurigheid

Sensors A-Serie: Raadpleeg voor de nauwkeurigheid van SpO2 en pulsfrequentie van de sensors van de A-serie de gebruiksaanwijzing van uw Philips-/Agilent-/HP-instrument.

Sensors B-Serie: De nauwkeurigheidsspecificaties van SpO2 en pulsfrequentie voor de sensors M1191B en M1191BL zijn hetzelfde als de aangegeven specificaties voor de sensors M1191A en M1191AL die in de gebruiksaanwijzing van uw Philips-/Agilent-/ HP-instrument staan.

Special Edition Sensors A-Serie (AN-Serie): SpO2-nauwkeurigheid (functionele saturatie) voor sensors van de A-serie Special Edition gebruikt in combinatie met M1020B of M3001A, Optie AO2, gespecificeerd als het root-mean-square verschil (RMS, standaardafwijking) tussen de gemeten waarden en de referentiewaarden, van 70 tot 100% is: 2% voor M1191ANL en M1192AN; 3% voor M1193AN, M1194AN en M1195AN.

Neonatale toepassingen: De vermelde nauwkeurigheidswaarden voor neonatale toepassing zijn al verhoogd met 1% om rekening te houden met de invloed van foetaal hemoglobine in neonataal bloed op de meting van zuurstofsaturatie, volgens de literatuur.

Golflengtebereik LED's

Het golflengtebereik van de LED's die in deze sensors worden gebruikt, ligt tussen 600 nm en 1000 nm, met een optisch uitgangsvermogen van minder dan 15 mW. Voor artsen die fotodynamische therapie toepassen kan het nuttig zijn om te weten wat het golflengtebereik is

Metingvalidatie

De SpO2 nauwkeurigheid is gevalideerd in humane studies door vergelijking met arteri??le bloedmonsters met als referentie een CO-oximeter. In een pati??ntcontrole- desaturatieonderzoek werden gezonde volwassen vrijwilligers met saturatieniveaus tussen 70% en 100% SaO2 bestudeerd. De populatiekenmerken voor dat onderzoek waren:

???Ongeveer 50% vrouwelijk en 50% mannelijk met leeftijden van 18-45 jaar

???Huidskleur: van licht tot zwart

Omdat metingen van pulsoximeters statistisch worden gedistribueerd, kan van slechts 2/3 van de metingen van de pulsoximeters worden verwacht dat ze binnen de + RMS- waarde vallen die door een CO-oximeter wordt gemeten. Functionele testers, zoals een SpO2-simulator, kunnen niet worden gebruikt om de nauwkeurigheid van pulsoximetersensors te bepalen.

36

Descripci??n general del producto

Tres series de sensores reutilizables de SpO2 de Philips ofrecen capacidad de monitorizaci??n para una amplia variedad de categor??as de paciente, como se muestra en la siguiente tabla. Consulte la secci??n Especificaciones en estas Instrucciones de uso para obtener informaci??n acerca de la precisi??n de los sensores.

???Sensores de la serie A: para utilizar con cualquier equipo Philips/Agilent/ HP que los incluya como accesorio. Consulte las Instrucciones de uso de dicho equipo para obtener informaci??n acerca de su compatibilidad con los sensores de la serie A.

???Sensores de la serie B: para utilizar con los mismos equipos Philips/Agilent/ HP que incluyan los sensores M1191A y M1191AL de la serie A como accesorios compatibles; es decir, el sensor M1191B puede sustituir al sensor M1191A y el sensor M1191BL puede sustituir al sensor M1191AL.

???Sensores de la serie A edici??n especial (serie AN): para utilizar con los equipos compatibles de la marca OxiMax?? de Philips M1020B o M3001A, opci??n A02. Tambi??n pueden utilizarse con cualquier equipo Philips/ Agilent/HP que incluya los sensores de la serie A como accesorios compatibles. Cada sensor de la serie A edici??n especial puede sustituir al sensor de la serie A cuya numeraci??n sea similar; es decir, el sensor M1191ANL puede sustituir al sensor M1191AL, el M1192AN al M1192A, el M1193AN al M1193A, el M1194AN al M1194A y el M1195AN al M1195A.

1Estos sensores incluyen un cable de conexi??n m??s largo (3 m frente al est??ndar de 2 m).

2La compatibilidad de estos sensores se puede hacer extensible a los dispositivos compatibles de la marca OxiMax?? de Philips.

3Zonas de aplicaci??n preferentes para los sensores M1193A y M1195A.

37

Uso previsto

Los sensores de SpO2 reutilizables de Philips pueden utilizarse en varios pacientes, cuando sea necesaria una monitorizaci??n continua y no invasiva de la saturaci??n del ox??geno arterial y de la frecuencia del pulso.

Accesorios suministrados con los sensores

???Mu??equera para adulto M1627A: Suministrada ??nicamente con los sensores de dedo para adulto, con el fin de asegurar el cable del sensor al dorso de la mano y mu??eca del paciente adulto.

???Instrucciones de uso: describen los modelos de sensores, las aplicaciones en los pacientes, advertencias frente al uso incorrecto y especificaciones.

Accesorios disponibles para solicitar por separado

???Cable adaptador M1940A: cable adaptador de 8 pines (hembra redondo) a 12 pines (macho redondo). Adapta el conector de 8 pines del sensor a una toma de 12 pines del equipo. Aumenta en 2 m la longitud del cable del sensor. NO UTILIZAR con los sensores M1191AL, M1191ANL, M1191BL.

???Cable alargador M1941A: cable alargador de 8 pines (hembra redondo) a 8 pines (macho redondo). Aumenta en 2 m la longitud del cable del sensor. NO UTILIZAR con los sensores M1191AL, M1191ANL, M1191BL.

Definici??n de los s??mbolos del producto

38

Advertencias

???Estos sensores s??lo se deben utilizar con equipos Philips/Agilent/HP. Antes de su uso, compruebe que la combinaci??n equipo/sensor est?? incluida en la documentaci??n del usuario del equipo (por ejemplo, las Instrucciones de Uso); de lo contrario, podr??a causar da??os al paciente.

???Las mediciones de pulsioximetr??a se distribuyen estad??sticamente. Dos tercios de las mediciones de pulsioximetr??a suelen tener la precisi??n establecida (consulte la secci??n Especificaciones en estas Instrucciones de Uso para obtener informaci??n acerca de la precisi??n establecida del sensor).

???Conecte el sensor exclusivamente a la conexi??n de SpO2 o al cable adaptador de SpO2 del ox??metro.

???No utilice el sensor con otro paciente hasta que no lo haya desinfectado. El sensor puede volver a utilizarse en el mismo paciente durante toda su hospitalizaci??n.

???A temperaturas ambiente elevadas, el paciente podr??a sufrir quemaduras cut??neas graves despu??s de una aplicaci??n prolongada del sensor en zonas mal perfundidas. Para evitar esta condici??n, compruebe con

frecuencia las zonas de aplicaci??n del paciente. Todos los sensores enumerados funcionan sin riesgo de superar los 41o C sobre la piel si la temperatura cut??nea inicial no supera los 35o C.

???Aseg??rese de aplicar el sensor en una zona preferente o alternativa del paciente, seg??n las instrucciones de aplicaci??n que se indican m??s adelante. En caso contrario podr??an obtenerse mediciones err??neas.

???Para evitar la pulsaci??n venosa, la obstrucci??n de la circulaci??n, las marcas de presi??n, la necrosis por presi??n, los artefactos y las mediciones incorrectas, compruebe que est?? utilizando el tama??o adecuando del sensor y que no est?? demasiado apretado. Si lo est??, bien porque la zona de aplicaci??n es demasiado grande o bien porque se ha hinchado debido a un edema, la presi??n excesiva puede provocar una congesti??n venosa distal al lugar de aplicaci??n, dando lugar a un edema intersticial o una isquemia tisular.

???Si el sensor est?? demasiado suelto, puede caerse o desviar la correcta alineaci??n de los componentes ??pticos del sensor y dar como resultado lecturas imprecisas.

39

Advertencias (cont.)

???Siempre que sea posible, deber?? colocar el sensor en una extremidad que no tenga aplicados cat??teres arteriales, ni manguitos de presi??n sangu??nea ni v??as de perfusi??n intravascular.

???Evite las zonas expuestas a un movimiento excesivo. Procure que el paciente no se mueva o cambie el sensor a otra zona con menos movimiento.

???La hemoglobina no funcional o los colorantes intravasculares pueden provocar mediciones err??neas.

???Compruebe que la zona de aplicaci??n del sensor no tiene demasiados pigmentos o tintes, por ejemplo, esmalte de u??as, u??as artificiales, tintes o cremas pigmentadas, que pueden provocar mediciones imprecisas. En cualquiera de estos casos, coloque el sensor en otra zona o elija otro sensor que pueda utilizarse en otra zona.

???Cubra el sensor con un material opaco en condiciones de luz intensa o excesiva (l??mparas de infrarrojos, l??mparas de quir??fano, fototerapia). En caso contrario podr??an obtenerse mediciones err??neas.

???Proteja el conector para que no entre en contacto con l??quidos.

???Revise la zona de aplicaci??n del sensor cada 2 o 3 horas para comprobar el estado de la piel, la alineaci??n ??ptica y la circulaci??n distal a la zona del sensor. Pueden producirse ulceraciones o irritaciones cut??neas si el sensor se mantiene en el mismo lugar durante demasiado tiempo. Cambie de sitio el sensor cada 4 horas o m??s a menudo si se ven afectadas la circulaci??n o la integridad de la piel. Si la fuente luminosa no se encuentra justo enfrente al detector de luz, vuelva a aplicar el sensor o elija otro sensor para aplicarlo en otra zona.

???No utilice un sensor durante la exploraci??n de RM. Podr??a provocar quemaduras o mediciones incorrectas.

???S??lo para M1191AL/M1191ANL/M1191BL: no utilice estos sensores con un cable alargador o adaptador.

???S??lo para M1195A/M1195AN: los lactantes tienden a moverse, por tanto, debe asegurar el cable del sensor con una cinta para evitar que ??ste se salga del dedo. Si es necesario, coloque el sensor en otro dedo de la mano o en una zona diferente (dedo del pie).

40

Antes de aplicar el sensor

Aseg??rese de leer y entender todas las advertencias de las Instrucciones de uso del dispositivo de monitorizaci??n de la SpO2, as?? como todas las que se incluyen en estas Instrucciones de uso del sensor. Utilice los sensores ??nicamente con dispositivos aprobados y una zona de aplicaci??n del paciente recomendada.

Inspeccionar el sensor por posibles da??os

???Examine el exterior y el interior del sensor. Para examinar el interior, abra con cuidado la cavidad del sensor y compruebe si la silicona transparente que cubre los componentes ??pticos tiene grietas o burbujas, o gotea l??quido de los componentes ??pticos del sensor.

???Los sensores que presenten cualquier da??o o alteraci??n no se deben seguir utilizando para monitorizar a los pacientes; des??chelos seg??n los procedimientos adecuados (consulte la siguiente secci??n).

Eliminar el sensor

Desechar los sensores deteriorados

Los sensores que muestren signos de deterioro o fallo f??sico o el??ctrico se deben desinfectar, descontaminar y desechar seg??n las leyes locales referentes a la eliminaci??n de residuos hospitalarios.

Cambiar la zona de aplicaci??n de forma peri??dica

Cambie el lugar de aplicaci??n del sensor cada 4 horas o m??s a menudo si se ven afectadas la circulaci??n o la integridad de la piel.

41

Aplicar los sensores de dedo de mano o de pie

Sensores de dedo de mano para adulto

Para cualquier dedo, excepto el pulgar, en pacientes que pesen m??s de 50 kg.

???Serie A: M1191A o M1191AL

???Serie A edici??n especial (ES): M1191ANL

???Serie B: M1191B o M1191BL

aplicaci??n en paciente adulto

Sensores de dedo de mano pedi??trico

Para cualquier dedo, excepto el pulgar, en pacientes que pesen entre 15 y 50kg.

???Serie A: M1192A

???Serie A edici??n especial (ES): M1192AN

Sensores de dedo de mano o de pie para lactante

Para cualquier dedo de la mano o el pie (excepto el pulgar) en pacientes que pesen entre 4 y 15 kg.

El contorno del dedo de la mano o del pie debe medir entre 7 y 8 mm (0,27-0,31???).

???Serie A: M1195A o

???Serie A edici??n especial (ES): M1195AN

42

Aplicar los sensores de mano/pie

Para mano o pie en pacientes neonatales que pesen entre 1 y 4 kg.

???Serie A: M1193A

???Serie A edici??n especial (ES): M1193AN

1Coloque el sensor en la mano o el pie de modo que los componentes ??pticos se encuentren uno frente a otro.

2Sujete el sensor y estire la cinta ligeramente (no m??s de 2,5 cm (1,0???)).

3Inserte la cinta estirada por el pasador y mant??ngala as?? mientras pasa su extremo por la sujeci??n. En el caso de que la cinta fuera demasiado larga, h??gala pasar por la segunda sujeci??n.

4Conecte el sensor al equipo (o al cable adaptador, si es necesario).

5Examine y cambie la zona de aplicaci??n del sensor peri??dicamente.

Aplicar los sensores de clip para oreja

Para pacientes adultos o pedi??tricos que pesen m??s de 40 kg.

???Serie A: M1194A o

???Serie A edici??n especial (ES): M1194AN

1Para mejorar la perfusi??n, frote o caliente el l??bulo.

2Fije la sonda en la parte carnosa del l??bulo. El mecanismo de fijaci??n de pl??stico contribuye a minimizar los artefactos generados por el movimiento del paciente. No coloque la sonda en el cart??lago o en una zona donde ejerza presi??n contra la cabeza.

3Conecte el sensor al equipo (o al cable adaptador, si es necesario).

4Examine y cambie la zona de aplicaci??n del sensor peri??dicamente.

43

Limpieza y desinfecci??n

Los sensores reutilizables deben limpiarse y desinfectarse, pero nunca esterilizarse. Siga el procedimiento que se describe a continuaci??n.

Advertencias

???Utilice exclusivamente los agentes limpiadores y desinfectantes validados que se enumeran a continuaci??n; no utilice otros distintos. En caso contrario podr??a da??arse el sensor o los cables de conexi??n, reduciendo la vida ??til del producto o poniendo en peligro la seguridad.

???Elija los desinfectantes cuidadosamente, ya que algunos tienen nombres parecidos pero su composici??n es totalmente distinta.

???No sumerja el conector del sensor en ninguna de las soluciones de limpieza, desinfectantes ni otros l??quidos (s??lo se puede sumergir el sensor y el recept??culo del cable, no el conector).

???No moje los sensores con los desinfectantes durante m??s tiempo del especificado por el fabricante del desinfectante.

???No esterilice los sensores.

Agentes limpiadores validados

- Detergente suave - Soluci??n salina (1%)

Desinfectantes validados

1Limpie el sensor seg??n las instrucciones indicadas en el agente limpiador.

2Desinfecte el sensor seg??n las instrucciones indicadas en el desinfectante.

3Aclare el sensor con agua y s??quelo por completo con un pa??o limpio. Si aprecia alg??n tipo de deterioro o da??o en el sensor o el cable, deseche el sensor inmediatamente.

44

Especificaciones

Precisi??n del sensor

Sensores de la serie A: para obtener informaci??n acerca de las especificaciones de precisi??n de frecuencia de pulso y SpO2 de los sensores de la serie A, consulte las Instrucciones de uso del equipo Philips/Agilent/HP.

Sensores de la serie B: las especificaciones de precisi??n de frecuencia de pulso y SpO2 de los sensores M1191B y M1191BL son las mismas que las indicadas para los sensores M1191A y M1191AL de las Instrucciones de uso del equipo Philips/Agilent/HP.

Sensores de la serie A edici??n especial (Serie AN): la precisi??n de SpO2 (saturaci??n funcional) de los sensores de la serie A edici??n especial utilizados junto con M1020B o M3001A, opci??n AO2, est?? indicada como la diferencia de la ra??z cuadr??tica (RMS) entre los valores medidos y los valores de referencia, en el rango 70 a 100%, es la siguiente: 2% para M1191ANL y M1192AN; 3% para M1193AN, M1194AN y M1195AN.

Aplicaciones neonatales: los valores de precisi??n demandados para la aplicaci??n neonatal ya se han aumentado un 1% m??s, para tener en cuenta el modo en que la hemoglobina fetal presente en la sangre neonatal afecta a las mediciones del pulsiox??metro, como se prev?? en la documentaci??n.

Rangos de longitud de onda del diodo emisor de luz

Los rangos de longitud de onda correspondientes a los diodos emisores de luz utilizados en estos sensores se encuentran en 600 nm y 1000 nm, con una potencia de salida ??ptica inferior a 15 mW, ya que el rango de longitud de onda puede ser ??til para facultativos que llevan a cabo tratamientos fotodin??micos.

Validaci??n de mediciones

La precisi??n de la SpO2 se ha validado en estudios en seres humanos frente a referencias de muestras de sangre arterial medidas con un Coox??metro. En un estudio de desaturaci??n controlada, se estudiaron voluntarios adultos sanos con niveles de saturaci??n entre un 70% y un 100% de SaO2. Las caracter??sticas de la poblaci??n para esos estudios fueron:

???Aproximadamente un 50% de mujeres y un 50% de hombres con edades comprendidas entre 18 y 45 a??os

???Tono de piel: de claro a oscuro

Puesto que las mediciones del pulsiox??metro se distribuyen estad??sticamente, s??lo puede preverse que 2/3 aproximadamente de dichas mediciones recaigan dentro del valor + Arms (promedio de la ra??z cuadr??tica) medido por un coox??metro. Los dispositivos de ensayo funcionales, como un simulador de SpO2 no pueden utilizarse para evaluar la precisi??n de los sensores de pulsioximetr??a.

45

Sinopse do produto

As tr??s s??ries de sensores reutiliz??veis para SpO2 oferecem funcional- idades de monitoriza????o para v??rios tipos de pacientes, como mostrado na tabela abaixo. Para obter detalhes sobre a precis??o do sensor, consulte a se????o Especifica????es nestas Instru????es de Uso.

???Sensores s??rie A: Para utiliza????o com equipamentos Philips/Agilent/HP que aplicam estes sensores como acess??rios. Consulte as Instru????es de Uso do equipamento para obter informa????es sobre compatibilidade dos sensores da S??rie A.

???Sensores da S??rie B: Para o uso com os mesmos equipamentos Philips/ Agilent/HP que catalogam os sensores da S??rie A M1191A e M1191AL como acess??rios compat??veis, ou seja, o M1191B pode substituir o M1191A e o M1191BL pode substituir o M1191AL.

???Sensores da S??rie A ???Special Edition??? (S??ries AN): Para o uso com equipamentos M1020B ou M3001A, Op????o A02 da marca Philips com- pat??veis com OxiMax??. Tamb??m para o uso com os mesmos equipa- mentos Philips/Agilent/HP que catalogam os sensores da S??rie A como acess??rios compat??veis. Cada um dos sensores da S??rie A ???Special Edi- tion??? pode substituir os sensores da S??rie A com numera????o similar, por ex. o M1191ANL pode substituir o M1191AL; o M1192AN pode substi- tuir o M1192A; o M1193AN pode substituir o M1193A; o M1194AN pode substituir o M1194A e o M1195AN pode substituir o M1195A.

1Esses sensores disp??em de um cabo mais longo, de 3m (comparando com o padr??o de 2m), conectado. 2Esses sensores t??m compatibilidade ampliada com equipamentos Philips compat??veis com OxiMax??. 3Locais preferenciais de aplica????o para sensores M1193A e M1195A.

46

Aplica????o prevista

Os sensores reutiliz??veis de SpO2 podem ser utilizados em diversos pacientes nos casos em que seja exigida monitoriza????o n??o invasiva da satura????o de oxig??nio arterial e da freq????ncia de pulso.

Acess??rios fornecidos com os sensores

???Faixa para pulso de adulto M1627A: Fornecida exclusivamente com sensores de dedo para uso adulto, para fixa????o do cabo na parte de cima da m??o e pulso de pacientes adultos.

???Instru????es de Uso: Descrevem os modelos de sensores, as aplica????es em pacientes, os avisos contra uso inadequado e especifica????es.

Acess??rios a serem adquiridos separadamente

???Cabo adaptador M1940A: Cabo de 8 pinos (redondo, f??mea) para 12 pinos (redondo, macho). Adapta o conector de sensores de 8 pinos ?? entrada de 12 pinos do equipamento. Amplia a extens??o do cabo do sen- sor em 2 m. N??O DEVE SER USADO com sensores M1191AL, M1191ANL, M1191BL.

???Fio de extens??o M1941A: Fio de 8 pinos (redondo, f??mea) para 8 pinos (redondo, macho). Amplia a extens??o do cabo do sensor em 2 m. N??O DEVE SER USADO com sensores M1191AL, M1191ANL, M1191BL.

Defini????o dos s??mbolos em produtos

47

Avisos

???Estes sensores somente devem ser utilizados em equipamentos Philips/ Agilent/HP. Antes de utiliz??-los, verifique se a combina????o do equipa- mento com o sensor est?? devidamente especificada na documenta????o do usu??rio referente ao equipamento (por ex. Instru????es de Uso), caso con- tr??rio, poder??o ser provocadas les??es ao paciente.

???As medidas de oximetria de pulso s??o atribu??das estatisticamente. Est?? previsto que dois ter??os de todas as medidas da oximetria de pulso este- jam dentro da precis??o definida (para informa????es sobre a precis??o dos sensores, consulte a se????o Especifica????es nestas Instru????es de Uso).

???Conecte o sensor somente em entradas para SpO2 ou no cabo adaptador para SpO2 do ox??metro.

???Desinfecte o sensor antes de reutiliz??-lo em outro paciente. O sensor pode ser reutilizado no mesmo paciente durante toda a sua estadia no hospital.

???Ap??s per??odos prolongados de aplica????o do sensor em locais com per- fus??o insuficiente, a pele do paciente poderia sofrer queimaduras graves em ambientes com temperaturas elevadas. Para evitar essa situa????o,

examine com freq????ncia os locais de aplica????o no paciente. Nenhum dos sensores listados ultrapassa 41oC quando aplicados na pele de pacientes cuja temperatura inicial n??o exceda 35oC.

???Verifique se o sensor foi aplicado em local preferencial ou alternativo de aplica????o no paciente, de acordo com as instru????es correspondentes definidas a seguir, nesta publica????o, caso contr??rio, as medidas poder??o ser incorretas.

???Para evitar pulsa????o venosa, obstru????o da circula????o sangu??nea, marcas de press??o, necrose, artefatos e medidas imprecisas, assegure-se de estar utilizando um sensor do tamanho correto e de que este n??o est?? muito apertado. Se estiver muito apertado, porque o local de aplica????o ?? muito grande ou apresenta incha??o devido a edema, poder?? ser exercida press??o em excesso, provocando congest??o venosa distal do local de aplica????o, gerando edema intersticial e isquemia tecidual.

???Se o sensor tiver sido aplicado muito solto, poder?? cair ou comprometer o alinhamento ??ptico, gerando leituras inexatas.

48

Avisos (cont.)

???Sempre que poss??vel, o sensor dever?? ser colocado em extremidades sem cateteres arteriais, manguitos/bra??adeiras de press??o arterial ou tubos de infus??o intravascular.

???Evite locais sujeitos a excesso de movimentos. Tente manter o paciente quieto ou troque o local de aplica????o por outro, com menor movimento.

???Os corantes para exames intravasculares ou de hemoglobina disfuncio- nal podem provocar medidas imprecisas.

???Certifique-se de que os locais de aplica????o do sensor n??o tenham pig- menta????o profunda e que n??o estejam muito coloridos. Exemplo: esmalte de unha, unhas artificiais, corantes ou cremes pigmentados poder??o gerar medidas imprecisas. Nesses casos, reposicione o sensor ou escolha um sensor alternativo e aplique-o em outro local.

???Quando houver luz forte ou excesso de luz (l??mpadas de infravermelho, l??mpadas em centros cir??rgicos ou de fototerapia), cubra o sensor com material opaco, caso contr??rio as medidas poder??o ser inexatas.

???Proteja o conector contra contato com qualquer tipo de l??quido.

???Inspecione o lugar de aplica????o do sensor a cada 2 ou 3 horas, para garantir o bom estado da pele, o alinhamento ??ptico correto e a circu- la????o distal do local onde o sensor est?? colocado. Caso o sensor esteja posicionado durante muito tempo no mesmo lugar, poder??o surgir irri- ta????es ou ulcera????es na pele. Se a circula????o ou o bom estado da pele estiverem comprometidos, troque o sensor de lugar a cada 4 horas. Se a fonte de luz n??o estiver diretamente oposta ao detector de luz, reposi- cione o sensor ou escolha outro sensor, que dever?? ser aplicado em um local diferente.

???N??o utilize sensores durante exames de resson??ncia magn??tica, porque poder??o ocorrer queimaduras ou medidas imprecisas.

???Somente para os sensores M1191AL/M1191ANL/M1191BL: N??o use esses sensores com fio de extens??o ou cabo adaptador.

???Somente para os sensores M1195A/M1195AN: Os pacientes lactentes est??o propensos a movimentar-se, por isso, quando da aplica????o do sen- sor em um lactente, prenda o cabo do transdutor com fita adesiva, para evitar que se solte do dedo. Se necess??rio, aplique o sensor em outro dedo ou local (dedo do p??).

49

Antes da coloca????o de sensores

Leia e procure seguir todos os Avisos listados nestas Instru????es de Uso e nas do equipamento de monitoriza????o da SpO2. Utilize sensores somente com os equipamentos validados e nas ??reas recomendadas de aplica????o nos pacientes.

Verifica????o de danos no sensor

???Examine o lado de dentro e de fora do sensor. Para examinar o interior, abra a cavidade do sensor cuidadosamente e observe se h?? rachaduras pr??ximo ou na pr??pria parte transparente de silicone que reveste os ele- mentos ??pticos. Nesse mesmo local, n??o devem haver bolhas nem vaza- mento de l??quidos.

???Os sensores que apresentem sinais de danos ou desgaste n??o devem con- tinuar sendo utilizados para monitorizar pacientes. Nesses casos, elimine os sensores segundo os processos de descarte correspondentes (vide a seguir).

Descarte de sensores

Descarte de sensores danificados

Os sensores que apresentem desgaste f??sico ou el??trico, ou defeitos, dever??o ser desinfectados, descontaminados e eliminados segundo as leis e regulamenta????es locais referentes ao descarte de lixo hospitalar.

Troca peri??dica de local de aplica????o

Mude o lugar de aplica????o do sensor a cada 4 horas ou, se houver prob- lemas circulat??rios ou na pele do paciente, em intervalos de tempo menores.

50

Aplica????o de sensores para dedos (da m??o ou p??)

Sensores para dedos ??? uso adulto

Qualquer dedo, exceto o polegar, para pacientes com mais de 50 kg.

???S??rie A: M1191A ou M1191AL

???S??rie A ???Special Edition??? (SE): M1191ANL

aplica????o em adultos

???S??rie B: M1191B ou M1191BL

Sensores para dedo ??? uso pedi??trico

Qualquer dedo, exceto o polegar, para pacientes entre 15 kg e 50 kg.

???S??rie A: M1192A

???S??rie A ???Special Edition??? (SE): M1192AN

Sensores para dedo (da m??o ou p??) ??? uso em lactentes

Qualquer dedo, exceto o polegar, para pacientes entre 4 kg e 15 kg. Os dedos (da m??o ou p??) devem ter de 7 a 8 mm de di??metro.

???S??rie A: M1195A ou

???S??rie A ???Special Edition??? (SE): M1195AN

51

Aplica????o de sensores para m??o/p??

P?? ou m??o de pacientes neonatos, entre 1 kg e 4 kg.

???S??rie A: M1193A

???S??rie A ???Special Edition??? (SE): M1193AN

1Posicione o sensor de tal forma que os componentes ??pticos fiquem de frente, um para o outro.

2Segure o sensor e estique a pulseira (n??o mais do que 2,5 cm).

3Insira a pulseira esticada na abertura, segure-a e passe a extrem- idade pela fivela. Se a pulseira for muito comprida, utilize o seg- undo passador.

4Conecte o sensor no equipamento (ou no cabo-adaptador).

5Periodicamente, examine e troque o local de aplica????o do sensor.

Aplica????o de sensores de pin??a para orelha

Para pacientes pedi??tricos ou adultos com mais de 40 kg.

???S??rie A: M1194A ou

???S??rie A ???Special Edition??? (SE): M1194AN

1Para melhorar a perfus??o, massageie ou aque??a o l??bulo.

2Prenda a pin??a auricular na parte mais carnosa do l??bulo da orelha. O mecanismo de pl??stico para fixa????o minimiza o arte- facto gerado por movimenta????o do paciente. N??o aplique a sonda auricular na cartilagem ou onde fa??a press??o contra a cabe??a.

3Conecte o sensor no equipamento (ou no cabo-adaptador).

4Periodicamente, examine e troque o local de aplica????o do sensor.

52

Limpeza e desinfec????o superficial

Os sensores reutiliz??veis podem ser limpados e desinfectados, mas n??o esterilizados. Siga as indica????es descritas abaixo.

Avisos

???Utilize exclusivamente os produtos de limpeza e desinfectantes apro- vados, descritos a seguir. N??o utilize outro tipo de produto, caso con- tr??rio o sensor ou os fios de conex??o ser??o danificados e ter??o sua vida ??til reduzida, ou provocar??o riscos para a seguran??a.

???Selecione os desinfectantes criteriosamente, porque existem produtos que t??m nomes muito parecidos, por??m uma composi????o qu??mica completamente diferente.

???N??o mergulhe o conector do sensor em produtos de limpeza, desinfec- tantes ou em nenhum outro tipo de l??quido (somente o sensor e o revestimento do cabo podem ser colocados de molho, n??o o conector).

???N??o deixe os sensores de molho em desinfectantes durante mais tempo do que o especificado pelo fabricante do produto de limpeza.

???N??o esterilize os sensores.

Agentes de limpeza aprovados

Desinfectantes aprovados

Kohrsolin?? (a 2%)

Mucapur??-CD (1%)

Isopropanol (a 70%) ou Toalhinhas com isopropanol (a 70%)

1Limpe o sensor segundo as instru????es do produto de limpeza.

2Desinfecte o sensor segundo as instru????es do desinfectante.

3Enx??g??e o sensor com ??gua, seque-o com um pano limpo e deixe-o secar completamente. Se notar sinais de danos ou avaria no sensor ou no cabo, descarte o sensor imediatamente.

53

Especifica????es

Precis??o do sensor

Sensores s??rie A: Para obter as especifica????es de precis??o da SpO2 e freq????ncia de pulso correspondentes aos sensores da S??rie A, consulte as Instru????es de Uso do respectivo equipamento Philips/Agilent/HP.

Sensores da S??rie B: As especifica????es de precis??o da SpO2 e freq????ncia de pulso correspondentes aos sensores M1191B e M1191BL s??o as mesmas que as indicadas nas Instru????es de Uso do respectivo equipamento Philips/Agilent/HP para os sensores M1191A e M1191AL.

Sensores da S??rie A ???Special Edition??? (S??ries AN): A precis??o da SpO2 (satu- ra????o funcional) nos sensores da S??rie A ???Special Edition??? (SE), utilizados em combina????o com os equipamentos M1020B ou M3001A, op????o A02, e especifi- cada como a raiz quadrada m??dia (RMS) da diferen??a entre os dados e os valores de refer??ncia, no ??mbito de 70 a 100%, ?? definida em: 2% para sensores M1191ANL e M1192AN, e 3% para sensores M1193AN, M1194AN e M1195AN.

Aplica????es em neonatos: Os valores de precis??o solicitados para os casos de apli- ca????es em neonatos foram ampliados adicionalmente em 1% para cobrir os efeitos das medidas com ox??metro devido ?? hemoglobina fetal no sangue de neonatos, segundo previsto na literatura.

Diodos de emiss??o de luz - Faixas de tens??o de onda

As faixas de tens??o de onda relativas aos diodos de emiss??o de luz usados nesses sensores est??o entre 600 nm e 1.000 nm, com pot??ncia ??ptica inferior a 15 mW. Conhecer a faixa de extens??o da onda pode ser ??til para os m??dicos durante trata- mentos fotodin??micos.

Valida????o das medidas

A precis??o da medida de SpO2 foi validada em estudos com humanos contra amos- tras de sangue arterial, medidas com co-ox??metro. Em um estudo da dessatura????o, foi feito o seguimento de volunt??rios adultos com n??veis de satura????o entre 70% e 100% da SaO2. As caracter??sticas da popula????o de pacientes foram as seguintes:

???Cerca de 50% de pacientes masculinos e 50% de femininos entre 18 e 45 anos.

???Tom da pele: de claro at?? negro

Como as medidas de equipamentos de oximetria de pulso s??o distribu??das estatisti- camente, apenas cerca de dois ter??os das medidas desses equipamentos estar??o dentro dos valores de + Arms medidos por um co-ox??metro. Para avaliar a precis??o dos sensores de oximetria de pulso, n??o ?? poss??vel utilizar aparelhos funcionais de testes, como um simulador de SpO2.

54

Informazioni generali sul prodotto

Le tre serie di sensori per SpO2 riutilizzabili Philips possono essere utilizzate per il monitoraggio di numerosi tipi di paziente, come indicato nella tabella seguente. Per informazioni sulla precisione dei sensori, fare riferimento alla sezione Specifiche pi?? avanti in queste Istruzioni d'uso.

???Sensori della Serie A: da utilizzare con tutti gli strumenti Philips/Agilent/ HP che li supportano come accessori. Per informazioni sulla compatibilit?? dei sensori Serie A, consultare le Istruzioni d'uso dello strumento di cui si dispone.

???Sensori della Serie B: da utilizzare con gli stessi strumenti Philips/ Agilent/HP che annoverano tra gli accessori compatibili i sensori della Serie A M1191A e M1191AL. In questo caso ?? possibile utilizzare il sensore M1191B in sostituzione del modello M1191A e il sensore M1191BL in sostituzione del modello M1191AL.

???Sensori della Serie A Special Edition (Serie AN): da utilizzare con gli strumenti compatibili OxiMax?? di Philips M1020B o M3001A, opzione A02. Da utilizzare inoltre con gli stessi strumenti Philips/Agilent/HP che annoverano tra gli accessori compatibili i sensori della Serie A. ?? possibile utilizzare ogni sensore Serie A Special Edition in sostituzione del sensore Serie A con numero di parte analogo. Ad esempio ?? possibile utilizzare il sensore M1191ANL in sostituzione di M1191AL, il sensore M1192AN in sostituzione di M1192A, il sensore M1193AN in sostituzione di M1193A, il sensore M1194AN in sostituzione di M1194A e il sensore M1195AN in sostituzione di M1195A.

1Questi sensori sono caratterizzati da un cavo pi?? lungo da 3 m (invece di quello standard da 2 m). 2Questi sensori sono compatibili anche con gli strumenti OxiMax?? Philips.

3Punti di applicazione preferiti per i sensori M1193A e M1195A.

55

Destinazione d'uso

I sensori SpO2 riutilizzabili Philips possono essere utilizzati su diversi pazienti, quando ?? necessario il monitoraggio continuo non invasivo della saturazione dell'ossigeno arterioso e della frequenza del polso.

Accessori forniti con i sensori

???Fascetta da polso per adulti M1627A: fornita solo con sensori per adulti applicabili al dito per consentire il fissaggio del cavo del sensore al dorso della mano e al polso del paziente adulto.

???Istruzioni d'uso: documento in cui si descrivono i modelli di sensore, le modalit?? di applicazione al paziente, le avvertenze in caso di uso improprio e le specifiche.

Accessori acquistabili a parte

???Cavo adattatore M1940A: cavo adattatore da 8 pin (tondo femmina) a 12 pin (tondo maschio). Consente di adattare il connettore a 8 pin del sensore al jack a 12 pin dello strumento. Funge da prolunga da 2 m per il cavo del sensore. DA NON UTILIZZARE con i sensori M1191AL, M1191ANL e M1191BL.

???Cavo di prolunga M1941A: cavo di prolunga da 8 pin (tondo femmina) a 8 pin (tondo maschio). Funge da prolunga da 2 m per il cavo del sensore. DA NON UTILIZZARE con i sensori M1191AL, M1191ANL e M1191BL.

Definizione dei simboli del prodotto

56

Avvertenze

???Questi sensori possono essere utilizzati esclusivamente con strumenti Philips/Agilent/HP. Prima dell'uso, verificare che la combinazione strumento/sensore sia specificata nella documentazione per l???utente dello strumento, ad esempio nelle Istruzioni d'uso; in caso contrario, l???utilizzo potrebbe causare lesioni al paziente.

???Le misurazioni di pulsossimetria sono distribuite statisticamente. I due terzi di tutte le misurazioni di pulsossimetria generalmente rientrano nei valori di precisione dichiarati. Per i valori di precisione dichiarati, consultare le Specifiche pi?? avanti in queste Istruzioni d'uso.

???Collegare il sensore solo al connettore SpO2 o al cavo adattatore SpO2 dell???ossimetro.

???Non riutilizzare il sensore su un altro paziente senza averlo disinfettato. Il sensore pu?? essere riutilizzato sullo stesso paziente per tutto il tempo necessario.

???In presenza di temperature ambientali elevate, la cute del paziente potrebbe subire gravi ustioni in caso di applicazione prolungata del sensore in punti caratterizzati da scarsa perfusione. Per evitare il verificarsi di questa situazione, controllare frequentemente il punto di

applicazione. Durante l'uso, la temperatura di tutti i sensori elencati non supera i 41o C a contatto con la pelle, purch?? la temperatura cutanea iniziale non sia superiore ai 35o C.

???Assicurarsi di applicare il sensore nel punto di applicazione prestabilito o in quello alternativo consigliato, attenendosi alle istruzioni riportate pi?? avanti in questo documento. In caso contrario, le misurazioni possono risultare imprecise.

???Per evitare pulsazione venosa, ostruzioni alla circolazione, segni o necrosi da compressione, artefatti e valori imprecisi, assicurarsi di utilizzare un sensore della misura corretta e che non sia troppo stretto. Se il sensore ?? troppo stretto, perch?? troppo piccolo per la parte del corpo cui ?? applicato oppure per il gonfiore causato da un edema, l'eccessiva pressione esercitata potrebbe provocare una congestione venosa distale dal punto di applicazione, con conseguente un edema interstiziale e ischemia dei tessuti.

???Se il sensore ?? troppo largo, potrebbe sfilarsi o compromettere il corretto allineamento degli elementi ottici, determinando quindi letture imprecise.

57

Avvertenze (cont.)

???Se possibile, evitare di applicare il sensore ad un arto sul quale sia presente un catetere arterioso, un bracciale per la misurazione della pressione o una linea di infusione intravascolare.

???Evitare i punti soggetti a movimento eccessivo. Cercare di tenere fermo il paziente, oppure spostare il sensore in un punto in cui il movimento sia minore.

???La presenza di disemoglobine o coloranti intravascolari pu?? dar luogo a errori di misura.

???Verificare che il punto di applicazione del sensore non sia eccessivamente pigmentato o colorato. Ad esempio, smalto per unghie, unghie artificiali, tinture, creme coloranti o pigmentate possono determinare misurazioni imprecise. In questi casi, riposizionare il sensore o scegliere un sensore alternativo da applicare in un punto diverso.

???Coprire il sensore con materiale opaco in condizioni di luce forte o eccessiva (lampade agli infrarossi, lampade scialitiche, fototerapia). In caso contrario, le misurazioni possono risultare imprecise.

???Proteggere il connettore dal contatto con i liquidi.

???Ispezionare il punto di applicazione del sensore ogni 2 o 3 ore per controllare l'integrit?? della pelle, il corretto allineamento degli elementi ottici e la circolazione distale rispetto alla collocazione del sensore. Se il sensore rimane fisso troppo a lungo in una posizione possono prodursi irritazioni o ulcere cutanee. Se la circolazione o l'integrit?? della cute sono compromesse, spostare il sensore in un altro punto di applicazione ogni 4 ore, o pi?? spesso. Se la sorgente luminosa non ?? posta direttamente di fronte al fotorilevatore, riposizionare il sensore o scegliere un altro sensore da applicare in un punto diverso.

???Non utilizzare un sensore durante le scansioni con risonanza magnetica; ci?? pu?? dar luogo a ustioni o misure imprecise.

???Solo per M1191AL/M1191ANL/M1191BL: non utilizzare questi sensori con un cavo adattatore o di prolunga.

???Solo per M1195A/M1195AN: i bambini sono propensi al movimento, pertanto in caso di applicazione del sensore ai pazienti pi?? piccoli, ?? opportuno fissare il cavo del sensore con un cerotto per evitare che si sfili dal dito. Se necessario, applicare il sensore su un dito diverso o in un punto alternativo (dito del piede).

58

Operazioni preliminari all'applicazione del sensore

Verificare di aver letto con attenzione tutte le avvertenze riportate nelle Istruzioni d'uso dello strumento di monitoraggio dell???SpO2, nonch?? quelle riportate nelle presenti Istruzioni d'uso del sensore. Utilizzare i sensori solo con gli strumenti approvati e nel punto di applicazione consigliato.

Verifica dell'integrit?? del sensore

???Ispezionare le parti esterne ed interne del sensore. Per ispezionare le parti interne del sensore, aprire delicatamente la cavit?? del sensore e controllare che non siano presenti fessure in prossimit?? o sopra il rivestimento di silicone trasparente degli elementi ottici. Accertarsi inoltre che il silicone non presenti bolle e che non fuoriesca liquido dagli elementi ottici del sensore.

???Non utilizzare ulteriormente per il monitoraggio dei pazienti i sensori che presentino segni di danni o alterazioni, ma smaltirli in conformit?? alle procedure previste (vedere la sezione successiva).

Smaltimento dei sensori

Smaltimento dei sensori deteriorati

Se i sensori presentano segni di rottura o danni fisici o elettrici, disinfettarli e decontaminarli, quindi smaltirli in conformit?? alle normative locali vigenti in materia di smaltimento dei rifiuti ospedalieri.

Spostamento periodico del sensore in un altro punto di applicazione

Cambiare il punto di applicazione del sensore ogni 4 ore, o pi?? spesso se la circolazione o l'integrit?? della cute sono compromesse.

59

Applicazione dei sensori per dita della mano o del piede

Sensori per adulti per applicazione alle dita della mano

Qualsiasi dito tranne il pollice, per pazienti di peso superiore a 50 kg.

???Serie A: M1191A o M1191AL

???Serie A Special Edition (SE): M1191ANL

???Serie B: M1191B o M1191BL

Esempio di applicazione su adulti

Sensori pediatrici per dita della mano

Qualsiasi dito tranne il pollice, per pazienti di peso compreso tra 15 e 50 kg.

???Serie A: M1192A

???Serie A Special Edition (SE): M1192AN

Sensori infantili per dita della mano o del piede

Qualsiasi dito della mano o del piede tranne il pollice, per pazienti di peso compreso tra 4 e 15 kg.

Il diametro del dito deve misurare 7-8 mm.

???Serie A: M1195A oppure

???Serie A Special Edition (SE): M1195AN

60

Applicazione dei sensori per mano/ piede

Sensori neonatali per mano o piede, per pazienti di peso compreso tra 1 e 4 kg.

???Serie A: M1193A

???Serie A Special Edition (SE): M1193AN

1Posizionare il sensore sulla mano o sul piede in modo che i componenti ottici siano posti uno di fronte all???altro.

2Tenere fermo il sensore e tirare delicatamente la fascetta per non pi?? di 2,5 cm.

3Tenendo la fascetta ben tesa nell'apposita sede, infilarne l'estremit?? nell'asola di fissaggio. Nel caso in cui la fascetta fosse troppo lunga, infilarla anche nella seconda asola di fissaggio.

4Collegare il sensore allo strumento, o se necessario al cavo adattatore.

5Ispezionare e cambiare periodicamente il punto di applicazione.

Applicazione dei sensori a molletta per lobo

Lobo di pazienti adulti o pediatrici di peso superiore a 40 kg.

???Serie A: M1194A oppure

???Serie A Special Edition (SE): M1194AN

1Per migliorare la perfusione, massaggiare o riscaldare il lobo auricolare.

2Fissare il sensore alla parte morbida del lobo. Il meccanismo di fissaggio in plastica riduce gli artefatti generati dai movimenti del paziente. Non posizionare il sensore sulla cartilagine o contro la testa.

3Collegare il sensore allo strumento, o se necessario al cavo adattatore.

4Ispezionare e cambiare periodicamente il punto di applicazione.

61

Pulizia e disinfezione di basso livello

I sensori riutilizzabili devono essere puliti e disinfettati, ma mai sterilizzati. Attenersi alla procedura descritta di seguito.

Avvertenze

???Usare soltanto i detergenti e i disinfettanti approvati elencati di seguito. L'inosservanza di queste precauzioni pu?? determinare il danneggiamento del sensore o dei cavi di collegamento e comprometterne la durata e la sicurezza.

???Scegliere con attenzione i disinfettanti da usare, poich?? esistono disinfettanti con nomi molto simili, ma con composizioni completamente diverse.

???Non immergere il connettore del sensore nella soluzione detergente o disinfettante, n?? in altri liquidi. ?? possibile immergere il sensore e l'involucro del cavo, ma non il connettore.

???Non lasciare in immersione i sensori nel disinfettante pi?? a lungo di quanto specificato dal fabbricante.

???Non sterilizzare i sensori.

Detergenti approvati

- Detergente neutro - Soluzione salina (1%)

Disinfettanti approvati

Kohrsolin?? (2%) Mucapur??-CD (1%)

Alcol isopropilico (70%) o salvietta imbevuta di alcol isopropilico (70%)

1Per la pulizia del sensore osservare le istruzioni fornite con il detergente.

2Per la disinfezione del sensore osservare le istruzioni fornite con il disinfettante.

3Sciacquare il sensore in acqua, asciugarlo strofinandolo con un panno pulito e lasciarlo asciugare completamente. Se il sensore o il cavo presentano segni di deterioramento, smaltire immediatamente il sensore.

62

Specifiche

Precisione dei sensori

Sensori della Serie A: per le specifiche relative alla precisione SpO2 e della frequenza del polso dei sensori Serie A, consultare le Istruzioni d'uso dello strumento Philips/Agilent/HP.

Sensori della Serie B: le specifiche relative alla precisione SpO2 e della frequenza del polso dei sensori M1191B e M1191BL sono uguali a quelle indicate per i sensori M1191A e M1191AL nelle Istruzioni d'uso dello strumento Philips/Agilent/HP.

Sensori della Serie A Special Edition (Serie AN): la precisione SpO2 (saturazione funzionale) per i sensori Serie A Special Edition utilizzati congiuntamente a M1020B o M3001A (opz. A02) e corrispondente alla differenza del valore quadratico medio (RMS) tra i valori misurati e quelli di riferimento, in un range compreso tra 70 e 100%, ?? risultata essere pari al 2% per M1191ANL e M1192AN e al 3% per M1193AN, M1194AN e M1195AN.

Applicazione su pazienti neonatali: i valori di precisione dichiarata per l???applicazione su pazienti neonatali sono gi?? stati aumentati dell'1% per tenere conto dell'effetto sulle misurazioni ossimetriche dell???emoglobina fetale presente nel sangue neonatale, come descritto in letteratura.

Gamme della lunghezza d'onda dei diodi a emissione luminosa (LED)

Le gamme della lunghezza d'onda dei diodi a emissione luminosa (LED) utilizzate in questi sensori sono comprese tra 600 e 1000 nm, con una potenza di uscita del segnale ottico inferiore a 15 mW. I dati relativi alla gamma delle lunghezze d'onda possono risultare utili ai medici che effettuano una terapia fotodinamica.

Validazione delle misurazioni

La precisione SpO2 ?? stata convalidata in studi condotti sull???uomo mediante il confronto con un campione di riferimento di sangue arterioso misurato con un CO- ossimetro. In uno studio controllato sulla desaturazione sono stati analizzati campioni prelevati da volontari adulti sani con livelli di saturazione compresi tra il 70 e il 100% di SaO2. Le caratteristiche della popolazione utilizzata per questi studi erano le seguenti:

???Circa il 50% di sesso femminile e il 50% di sesso maschile di et?? compresa tra 18 e 45 anni

???Colore della pelle: da chiara a nera

Le misurazioni con pulsossimetro sono distribuite statisticamente, pertanto si prevede che solo i 2/3 circa rientreranno nel valore di + Arms ottenuto con un CO-ossimetro. Per valutare la precisione dei sensori per pulsossimetria non ?? possibile utilizzare tester funzionali, come ad esempio i simulatori di SpO2.

63

Produktoversikt

Philips har tre serier med SpO2 -prober. Med disse kan du overv??ke flere typer pasienter som vist i tabellen nedenfor. Under Spesifikasjoner senere i denne bruksanvisningen finner du informasjon om probens n??yaktighet.

???Prober, A-serien: Kan brukes med alle Philips/Agilent/HP-monitorer der proben st??r oppf??rt som tilbeh??r. I monitorens brukerh??ndbok finner du kompatibilitetsinformasjon for prober i A-serien.

???Prober, B-serien: Kan brukes med de samme Philips/Agilent/HP- monitorene som har M1191A- og M1191AL-prober i A-serien som kompatibelt tilbeh??r. Det vil si at M1191B kan brukes i stedet for M1191A og M1191BL i stedet for M1191AL.

???Prober, spesialutgave i A-serien (AN-serien): Kan brukes med de Philips-merkede OxiMax?? -kompatible monitorene M1020B eller M3001A, opsjon A02. Kan ogs?? brukes med de samme Philips/Agilent/ HP-monitorene som har probene i A-serien som kompatibelt tilbeh??r. Alle spesialutgaveprobene i A-serien kan brukes i stedet for de vanlige probene i A-serien med samme nummer. Det vil si at M1191ANL kan brukes i stedet for M1191AL, M1192AN i stedet for M1192A, M1193AN i stedet for M1193A, M1194AN i stedet for M1194A og M1195AN i stedet for M1195A.

1Disse probene har en tilkoplet kabel p?? 3 meter (i stedet for den vanlige lengden p?? 2 meter). 2Disse probene kan ogs?? brukes med Philips-merkede OxiMax?? -kompatible monitorer. 3Anbefalte m??lesteder for probene M1193A og M1195A.

64

Beregnet bruk

Philips SpO2-prober for flergangsbruk kan brukes til flere pasienter og er beregnet for kontinuerlig, ikke-invasiv overv??king av arteriell oksygen- metning og pulsfrekvens.

Tilbeh??r som f??lger med probene

???H??ndleddsb??nd for voksne, M1627A: F??lger kun med fingerprober for voksne for ?? kunne feste probekabelen til oversiden av pasientens h??nd og h??ndledd.

???Bruksanvisning: Inneholder informasjon om probemodellene, bruk p?? pasienten, advarsler mot uforsvarlig bruk, og spesifikasjoner.

Tilbeh??r som er tilgjengelig separat

???Overgangskabel, M1940A: 8-pinners (rund hunnkontakt) til 12-pinners (rund hannkontakt) overgangskabel . Koples mellom probens 8-pinners kontakt og monitorens 12-pinners kontakt. Forlenger probens kabel med 2 meter. SKAL IKKE BRUKES med probene M1191AL, M1191ANL og M1191BL.

???Forlengelseskabel, M1941A: 8-pinners (rund hunnkontakt) til 8-pinners (rund hannkontakt) forlengelseskabel . Forlenger probens kabel med 2 meter. SKAL IKKE BRUKES med probene M1191AL, M1191ANL og M1191BL.

Definisjon av produktsymboler

65

Advarsler

???Disse probene skal bare brukes med Philips/Agilent/HP-monitorer. Kontroller f??r bruk at kombinasjonen monitor/probe st??r angitt i monitorens brukerdokumentasjon (f.eks. brukerh??ndboken). Hvis ikke, kan det oppst?? pasientskade.

???Pulsoksymetrim??linger varierer statistisk sett. To tredjedeler av alle m??lingene kan forventes ?? ligge innenfor den oppgitte n??yaktigheten (under Spesifikasjoner senere i denne bruksanvisningen finner du informasjon om probens oppgitte n??yaktighet).

???Kople proben kun til SpO2-kontakten eller til SpO2-overgangskabelen p?? pulsoksymeteret.

???Bruk ikke proben til en annen pasient f??r den er blitt desinfisert. Proben er for flergangsbruk og kan brukes av den samme pasienten under hele sykehusoppholdet.

???Ved unormalt h??ye temperaturer kan pasientens hud f?? alvorlige brann- skader ved lengre tids bruk av proben p?? steder med lav perfusjon.

Unng?? dette ved ?? kontrollere m??lestedene p?? pasienten ofte. Det er ingen fare for at noen av de oppf??rte probene overskrider 41 oC p??

huden s?? lenge den opprinnelige hudtemperaturen ikke overskrider 35 oC.

???Fest proben p?? det anbefalte eller alternative m??lestedet i henhold til instruksjonene senere i dette dokumentet. Hvis ikke, kan det gi un??y- aktige m??linger.

???Kontroller at proben har riktig st??rrelse og ikke sitter for stramt, for ?? unng?? ven??s pulsering, nedsatt sirkulasjon, trykkmerker, trykks??r, arte- fakter og un??yaktige m??linger. Hvis proben er for stram, fordi m??le- stedet er for stort eller utvikler ??dem, kan det f??re til for h??yt trykk og ven??s opphoping distalt for m??lestedet, gi interstitielt ??dem og vevs- hypoksi.

???Hvis proben er for l??s, kan den falle av eller gi un??yaktige m??linger fordi den ikke er riktig plassert.

66

Advarsler (forts.)

???Unng?? s?? vidt mulig ?? feste proben p?? en ekstremitet med arteriekateter, blodtrykksmansjett eller intraven??s infusjon.

???Unng?? steder med kraftig bevegelse. Pr??v ?? f?? pasienten til ?? ligge rolig, eller flytt proben til et sted med mindre bevegelse.

???Dysfunksjonell hemoglobin eller intravaskul??re fargestoffer kan for??r- sake un??yaktige m??linger.

???Unng?? ?? plassere proben p?? et sted der huden er kraftig pigmentert eller farget. For eksempel kan neglelakk, kunstige negler, fargestoffer eller brunkrem f??re til un??yaktige m??linger. Flytt proben i slike tilfeller, eller velg en annen type probe og plasser den p?? et annet sted.

???Dekk proben med et lystett materiale under forhold med kraftig lys, f.eks. infrar??de lamper, operasjonslamper eller fototerapi. Hvis ikke, kan det f??re til un??yaktige m??linger.

???S??rg for at probekontakten ikke kommer i kontakt med v??ske.

???Unders??k m??lestedet hver 2. til 3. time for ?? kontrollere hudkvalitet, probeplassering og sirkulasjonen distalt for m??lestedet. Det kan oppst?? hudirritasjon eller -skader hvis proben sitter for lenge p?? det samme stedet. Flytt proben hver 4. time, eller oftere hvis sirkulasjonen eller huden p??virkes. Fest proben p?? nytt eller velg en annen type probe og plasser denne p?? et annet sted hvis lyskilden og fotodetektoren ikke er rett overfor hverandre.

???Bruk ikke en probe under MR-skanning. Det kan f??re til branns??r eller un??yaktige m??linger.

???Kun M1191AL/M1191ANL/M1191BL: Bruk ikke disse probene med en forlengelseskabel eller overgangskabel.

???Kun M1195A/M1195AN: Spedbarn beveger seg mye. Derfor b??r kabelen festes til fingeren med teip n??r proben brukes p?? spedbarn, slik at den ikke faller av. Om n??dvendig kan proben festes p?? en annen finger, eller p?? et annet m??lested (t??).

67

F??r du fester proben

S??rg for ?? lese og forst?? alle advarslene i brukerh??ndboken for SpO2- monitoren, i tillegg til alle advarslene i bruksanvisningen for denne proben. Probene skal kun brukes med godkjente monitorer og p?? et anbefalt m??lested p?? pasienten.

Kontroller om proben er skadet

???Kontroller proben utvendig og innvendig. Du kan kontrollere innsiden ved ?? forsiktig ??pne probens hulrom og kontrollere om det er sprekker p?? eller ved siden av den gjennomsiktige silikonen som dekker de optiske komponentene. Kontroller at det ikke er sprekker i silikonen, og at det ikke lekker v??ske fra probens optiske komponenter.

???Hvis proben virker skadet eller ??delagt, m?? den ikke brukes til pasient- overv??king. Den m?? i stedet kastes i henhold til avdelingens retnings- linjer (se nedenfor).

Kaste sensoren

Kassere ??delagte prober

Hvis en probe virker slitt eller skadet p?? flatene eller i de elektriske komponentene, m?? den desinfiseres, dekontamineres og kasseres i henhold til lokale retningslinjer for h??ndtering av sykehusavfall.

Endre m??lested jevnlig

Flytt proben hver 4. time, eller oftere hvis sirkulasjonen eller huden p??virkes.

68

Feste fingerprobe (eller t??probe)

Fingerprober for voksne

En hvilken som helst finger til pasient over 50 kg.

???A-serien: M1191A eller M1191AL

Fingerprober for barn

En finger bortsett fra tommelen til pasient mellom 15 og 50 kg.

???A-serien: M1192A

???Spesialutgave (SE) i A-serien: M1192AN

Fingerprober (eller t??prober) for spedbarn

En finger (bortsett tommelen) eller t?? til pasient mellom 4 og 15 kg. Diameteren til fingeren eller t??en skal v??re 7-8 mm.

???A-serien: M1195A eller

???Spesialutgave (SE) i A-serien: M1195AN

69

Feste h??nd-/fotprober

Foten eller h??nden til pasienter mellom 1 kg og 4 kg.

???A-serien: M1193A

???Spesialutgave (SE) i A-serien: M1193AN

1Proben m?? plasseres over h??nden eller foten slik at de optiske komponentene er overfor hverandre.

2Hold p?? proben og strekk festeb??ndet litt (ikke mer enn 2,5 cm).

3Stikk deretter festeb??ndet gjennom det f??rste hullet og hold p?? det samtidig som du stikker det gjennom l??sen. Hvis b??ndet er for langt, fester du det tilbake gjennom det andre hullet.

4Kople proben til monitoren (eller eventuelt til overgangskabelen).

5Kontroller og endre m??lestedet jevnlig.

Feste ??reklipsprober

??ret til voksne eller barn p?? mer enn 40 kg.

???A-serien: M1194A eller

???Spesialutgave (SE) i A-serien: M1194AN

1Mass??r eller varm opp ??reflippen for ?? ??ke perfusjonen.

2Fest proben p?? den kj??ttfulle delen av ??reflippen. Plastholderen over ??ret reduserer artefakt p?? grunn av pasientbevegelser. Fest ikke proben p?? brusk eller steder der den trykkes mot hodet.

3Kople proben til monitoren (eller eventuelt til overgangskabelen).

4Kontroller og endre m??lestedet jevnlig.

70

Rengj??ring og desinfeksjon

Probene for flergangsbruk skal rengj??res og desinfiseres, men aldri steriliseres. F??lg prosedyren nedenfor.

Advarsler

???Bruk kun de godkjente rengj??ringsmidlene og desinfeksjonsmidlene som st??r oppf??rt nedenfor. Bruk ikke andre midler. Hvis du bruker andre midler, kan det oppst?? skade p?? proben eller kabelen, og leve- tiden kan forkortes eller det kan gi en sikkerhetsrisiko.

???Pass p?? at du bruker riktige desinfeksjonsmidler ettersom noen har sv??rt like navn, men best??r av helt forskjellige kjemikalier.

???Legg ikke probekontakten i rengj??ringsv??ske, desinfeksjonsv??ske eller annen v??ske (kun selve proben og kabelhuset t??ler v??ske, ikke kontakten).

???Legg ikke proben i desinfeksjonsmiddelet lenger enn det som er angitt av produsenten av desinfeksjonsmiddelet.

???Proben skal ikke steriliseres.

Godkjente rengj??ringsmidler

1Rengj??r proben i henhold til instruksjonene som leveres med desinfeksjonsmiddelet.

2Desinfiser proben i henhold til instruksjonene som leveres med desinfeksjonsmiddelet.

3Skyll proben i vann og t??rk den med en ren klut. La den t??rke helt. Hvis proben eller kabelen er slitt eller skadet, skal proben kasseres umiddelbart.

71

Spesifikasjoner

Probens n??yaktighet

Prober, A-serien: I brukerh??ndboken for Philips/Agilent/HP-monitoren finner du spesifikasjoner vedr??rende n??yaktigheten for SpO2 og pulsfrekvens for probene i A-serien.

Prober, B-serien: Spesifikasjonene vedr??rende n??yaktigheten for SpO2 og pulsfrekvens for probene M1191B og M1191BL er de samme som for probene M1191A og M1191AL i brukerh??ndboken for Philips/Agilent/HP-monitoren.

Prober, spesialutgave i A-serien (AN-serien): N??yaktigheten til SpO2

(funksjonell metning) for prober i spesialutgaven brukt i kombinasjon med M1020B eller M3001A, opsjon A02, er angitt som root-mean-square (RMS)- forskjellen mellom de m??lte verdiene og referanseverdiene i omr??det 70 til 100 %: 2 % for M1191ANL og M1192AN, 3 % for M1193AN, M1194AN og M1195AN.

Bruk til neonatale: N??yaktighetstallene for bruk p?? neonatale pasienter er allerede ??kt med 1 % for ?? ta i betraktning p??virkningen p?? oksymeterm??linger p?? grunn av f??talt hemoglobin i blodet til den neonatale pasienten, som anbefalt i litteratur.

B??lgelengdeomr??der for lysdioder

B??lgelengdeomr??dene for lysdiodene som brukes i disse probene, er mellom 600 nm og 1000 nm, med en optisk utgangseffekt p?? mindre enn 15 mW. Det kan v??re nyttig for leger som utf??rer fotodynamisk behandling, ?? ha kjennskap til b??lge- lengdeomr??det.

Validering av m??linger

N??yaktigheten for SpO2 er validert i humane studier mot en arteriell blodpr??ve m??lt med et CO-oksymeter. I en kontrollert desaturasjonsstudie ble friske, voksne frivillige personer med metningsniv?? mellom 70 % og 100 % SaO2 studert. Populasjonens egenskaper for disse studiene var:

???Ca. 50 % kvinner og 50 % menn i alderen 18-45 ??r

???Hudfarge: fra lys til sort

Ettersom m??linger gjort med pulsoksymeterutstyr varierer statistisk sett, forventes kun to tredjedeler av disse m??lingene ?? ligge innenfor +-verdien som m??les med et CO-oksymeter. Funksjonstestutstyr, for eksempel en SpO2-simulator, kan ikke brukes til ?? vurdere n??yaktigheten til pulsoksymeterprobene.

72

Produkt??versikt

Tre serier med ??teranv??ndbara SpO2-givare fr??n Philips erbjuder ??vervakning av en m??ngd olika patienttyper enligt nedanst??ende tabell. Se Specifikationer l??ngre fram i denna bruksanvisning ang??ende givarnas noggrannhet.

???A-seriens givare: F??r anv??ndning med alla Philips/Agilent/HP- instrument f??r vilka de anges som tillbeh??r. Se instrumentets bruksanvisning ang??ende kompatibiliteten hos givarna i A-serien.

???B-seriens givare: F??r anv??ndning med de Philips/Agilent/HP- instrument f??r vilka A-seriens givare M1191A och M1191AL anges som kompatibla tillbeh??r. Exempelvis kan M1191B ers??tta M1191A och M1191BL ers??tta M1191AL.

???Specialutg??va av A-seriens givare (AN-serien): F??r anv??ndning med de Philips OxiMax??-kompatibla instrumenten M1020B eller M3001A, tillval A02. Kan ??ven anv??ndas med de Philips/Agilent/HP-instrument f??r vilka A-seriens givare anges som kompatibla tillbeh??r. Varje givare i specialutg??van av A-serien kan ers??tta en A-seriegivare med liknande numrering: M1191ANL kan ers??tta M1191AL, M1192AN kan ers??tta M1192A, M1193AN kan ers??tta M1193A, M1194AN kan ers??tta M1194A och M1195AN kan ers??tta M1195A.

1Dessa givare har l??ngre kabel: 3 m ist??llet f??r standardkabeln p?? 2 m.

2Dessa givare ut??kar kompatibiliteten till Philips OxiMax??-kompatibla instrument. 3Rekommenderade appliceringsst??llen f??r givarna M1193A och M1195A.

73

Till??mpningsomr??de

Philips SpO2-givare ??r avsedda f??r anv??ndning p?? flera patienter f??r kontinuerlig noninvasiv m??tning av arteriell syrgasm??ttnad och pulsfrekvens.

Tillbeh??r som medf??ljer givarna

???M1627A handledsband f??r vuxen: Medf??ljer endast fingergivare f??r vuxen. H??ller fast givarkabeln p?? ovansidan av patientens hand och handled.

???Bruksanvisning: Beskriver givarmodeller, patienttill??mpningar, varningar f??r felaktig anv??ndning och specifikationer.

Tillbeh??r som kan k??pas separat

???M1940A adapterkabel: Adapterkabel, 8 stift (rund, hona) till 12 stift (rund, hane). Anpassar givarens 8-stiftskontakt till 12-stifts instrumentkontakt. F??rl??nger givarkabeln med 2 m. F??R EJ ANV??NDAS med givarna M1191AL, M1191ANL eller M1191BL.

???M1941A f??rl??ngningskabel: F??rl??ngningskabel, 8 stift (rund, hona) till 8 stift (rund, hane). F??rl??nger givarkabeln med 2 m. F??R EJ ANV??NDAS med givarna M1191AL, M1191ANL eller M1191BL.

Definiering av produktsymboler

74

Varningar

???Dessa givare f??r endast anv??ndas med Philips/Agilent/HP-instrument. Innan de anv??nds m??ste du verifiera att kombinationen av instrument/ givare st??r angiven i instrumentets anv??ndardokumentation (t.ex. bruksanvisningen). I annat fall kan patienten komma till skada.

???Pulsoximetrim??tningar har en statistisk distribution. Tv?? tredjedelar av alla pulsoximetrim??tningar kan f??rv??ntas falla inom den angivna noggrannheten (se Specifikationer senare i denna bruksanvisning ang??ende givarnas noggrannhet).

???Anslut givaren endast till oximeterns SpO2-ing??ng eller SpO2- adapterkabel.

?????teranv??nd inte givaren p?? en annan patient f??rr??n den har desinficerats. Givaren kan ??teranv??ndas p?? samma patient under dennes hela sjukhusvistelse.

???Vid f??rh??jda omgivande temperaturer kan patientens hud f?? allvarliga br??nnskador om givaren sitter l??nge p?? st??llen med d??lig perfusion.

Kontrollera d??rf??r appliceringsst??llena ofta. Samtliga av de angivna givarna kan anv??ndas utan risk att ??verstiga 41 oC p?? huden om den inledande hudtemperaturen inte ??verstiger 35 oC.

???Applicera givaren p?? patienten med den rekommenderade placeringen eller en alternativ s??dan, och f??lj anvisningarna l??ngre fram i det h??r dokumentet. Om du inte f??ljer anvisningarna kan m??tningarna bli felaktiga.

???Om du anv??nder en givare med l??mplig storlek som inte sitter f??r h??rt, kan du undvika ven??sa pulsationer, f??rs??mrad blodcirkulation, tryckm??rken, trycknekros, artefakter och felaktiga m??tningar. Om givaren sitter f??r h??rt beroende p?? att appliceringsst??llet ??r f??r stort eller blir f??r stort p?? grund av ??dem kan venstas uppst?? omkring appliceringsst??llet, vilket kan leda till interstitial??dem och v??vnadsischemi.

???Om givaren sitter f??r l??st kan den lossna och inst??llningen av de optiska komponenterna f??rs??mras, vilket kan ge felaktiga m??tv??rden.

75

Varningar (forts.)

???Om s?? ??r m??jligt b??r givaren f??stas p?? en extremitet utan art??rkatetrar, blodtryckskuffar och intravasala katetrar.

???Undvik st??llen som r??r sig mycket. F??rs??k att h??lla patienten stilla eller flytta givaren till ett st??lle som r??r sig mindre.

???Dysfunktionellt hemoglobin och intravaskul??ra f??rg??mnen kan orsaka felaktiga m??tningar.

???Kontrollera att appliceringsst??llet inte ??r m??rkt pigmenterat eller kraftigt f??rgat. Exempelvis kan nagellack, l??snaglar, f??rg??mnen och pigmenterad kr??m ge felaktiga m??tningar. Om n??got av detta f??rekommer b??r du flytta givaren eller v??lja en annan givare som du f??ster p?? ett annat st??lle.

???T??ck givaren med ogenomskinligt material i f??rh??llanden med starkt eller alltf??r mycket ljus (infrar??da lampor, operationslampor, ljusterapi osv). Om du inte f??ljer anvisningarna kan m??tningarna bli felaktiga.

???Se till att kontakten inte kommer i kontakt med v??tska.

???Kontrollera appliceringsst??llet med 2-3 timmars mellanrum och se efter att huden inte ??r skadad, att de optiska komponenterna ??r korrekt inst??llda och att blodcirkulationen omkring appliceringsst??llet ??r normal. Hudirritationer och s??r kan uppst?? om givaren sitter f??r l??nge p?? samma st??lle. Flytta givaren p?? patienten var 4:e timme ??? oftare om blodcirkulationen eller huden ??r p??verkad. Om ljusk??llan inte ??r riktad rakt mot ljusdetektorn, ska du ta bort givaren och sedan s??tta fast den p?? nytt eller v??lja en annan givare som du f??ster p?? ett annat st??lle.

???Anv??nd inte givarna under magnettomografi. Detta kan ge br??nnskador och felaktiga m??tv??rden.

???Endast M1191AL/M1191ANL/M1191BL: Givarna f??r inte anv??ndas med f??rl??ngnings- eller adapterkabel.

???Endast M1195A/M1195AN: Sp??dbarn r??r sig mycket och d??rf??r m??ste du f??sta givarkabeln med h??fta n??r du applicerar en givare p?? ett sp??dbarn. I annat fall kan den lossa fr??n barnets finger. Om s?? beh??vs kan du placera givaren p?? ett annat finger, eller n??gon annanstans (en t??).

76

Innan du f??ster givaren

L??s noga alla varningstexter i bruksanvisningen till SpO2- ??vervakningsinstrumentet samt varningstexterna i den h??r bruksanvisningen. Anv??nd givarna endast med godk??nda instrument, p?? de rekommenderade st??llena p?? patienten.

Kontrollera att givaren inte ??r skadad

???Kontrollera givaren p?? utsidan och insidan. Kontrollera insidan s?? h??r: ??ppna f??rsiktigt givarens dosa och se efter om det finns sprickor p?? eller bredvid det transparenta silikonet ??ver de optiska komponenterna. Kontrollera att det inte finns n??gra bl??sor i silikonet och att ingen v??tska l??cker ut fr??n de optiska komponenterna.

???Givare som ser ut att vara skadade eller modifierade f??r inte anv??ndas f??r vidare patient??vervakning. Kassera dem enligt g??llande f??reskrifter (se nedan).

Kassering av givare

Kassera givare med f??rs??mrad funktion

Alla givare som har s??mre fysisk eller elektrisk funktion eller ??r skadade p?? annat s??tt ska desinficeras, dekontamineras och kasseras i enlighet med lokal lagstiftning f??r sjukhusavfall.

Byt appliceringsst??lle regelbundet

Flytta givaren var 4:e timme ??? oftare om blodcirkulationen eller huden ??r p??verkad.

77

F??st fingergivare (eller t??givare)

Fingergivare f??r vuxen

Valfritt finger utom tumme p?? patienter som v??ger mer ??n 50 kg.

???A-serien: M1191A eller M1191AL

???A-seriens specialutg??va (SE): M1191ANL

???B-serien: M1191B eller M1191BL

applicering p?? vuxen

Fingergivare f??r barn

Valfritt finger utom tumme p?? patienter som v??ger mellan 15 kg och 50 kg.

???A-serien: M1192A

???A-seriens specialutg??va (SE): M1192AN

Fingergivare (eller t??givare) f??r sp??dbarn

Finger eller t?? (ej tumme) p?? patienter som v??ger mellan 4 kg och 15 kg. Fingrets eller t??ns diameter b??r vara 7-8 mm.

???A-serien: M1195A, eller

???A-seriens specialutg??va (SE): M1195AN

78

F??st hand/fotgivare

Hand eller fot p?? neonatalpatienter som v??ger mellan 1 kg och 4 kg.

???A-serien: M1193A

???A-seriens specialutg??va (SE): M1193AN

1Placera givaren ovanp?? handen eller foten med de optiska komponenterna mittemot varandra.

2H??ll fast givaren och dra ut bandet n??got (inte mer ??n 2,5 cm).

3Dra det str??ckta bandet genom sk??ran och h??ll kvar det d??r samtidigt som du drar ??nden genom sp??rren. Om bandet ??r f??r l??ngt, f??r du in det genom den andra sp??rren.

4Anslut givaren till instrumentet (eller adapterkabeln om en s??dan beh??vs).

5Inspektera appliceringsst??llet och flytta givaren regelbundet.

F??st ??rongivare

F??r ??ra p?? vuxna och barn som v??ger ??ver 40 kg.

???A-serien: M1194A, eller

???A-seriens specialutg??va (SE): M1194AN

1Massera eller v??rm ??rsnibben om du m??ste f??rb??ttra perfusionen.

2Kl??m fast givaren p?? den k??ttiga delen av ??rsnibben. En fixerings- mekanism av plast minimerar artefakter genererade av att patien- ten r??r sig. Placera inte givaren p?? brosk eller tryckt mot huvudet.

3Anslut givaren till instrumentet (eller adapterkabeln om en s??dan beh??vs).

4Inspektera appliceringsst??llet och flytta givaren regelbundet.

79

Reng??ring och l??tt desinficering

De ??teranv??ndbara givarna b??r reng??ras och desinficeras, men f??r aldrig steriliseras. F??lj anvisningarna nedan.

Varningar

???Anv??nd endast godk??nda reng??rings- och desinfektionsmedel (se nedan). Om du anv??nder n??got annat medel kan givaren och kablarna skadas och f?? kortare livsl??ngd. Dessutom kan s??kerheten ??ventyras.

???Var noggrann n??r du v??ljer desinfektionsmedel, eftersom n??gra har snarlika namn men helt olika sammans??ttning.

???Doppa inte givarkontakten i reng??rings- eller desinfektionsl??sning, eller n??gon annan v??tska (bara sj??lva givaren och kabelh??ljet kan doppas i v??tska, inte kontakten).

???L??t inte givarna ligga i bl??t i desinfektionsmedel l??ngre ??n vad som anges av tillverkaren.

???Sterilisera inte givarna.

Godk??nda reng??ringsmedel

??? Milt tv??ttmedel ??? Saltl??sning (1 %)

Godk??nda desinfektionsmedel

1Reng??r givarna enligt de anvisningar som medf??ljer reng??ringsmedlet.

2Desinficera givarna enligt de anvisningar som medf??ljer desinfektionsmedlet.

3Sk??lj givaren i vatten och torka den torr med en ren duk. L??t den sedan lufttorka. Om givaren eller kabeln verkar vara f??rs??mrad eller skadad, ska du genast kassera givaren.

80

Specifikationer

Givarnas noggrannhet

A-seriens givare: Noggrannheten hos SpO2- och pulsfrekvensm??tningar med A- seriens givare specificeras i bruksanvisningen till Philips/Agilent/HP-instrumentet.

B-seriens givare: SpO2- och pulsfrekvensm??tningar med givarna M1191B och M1191BL har samma noggrannhet som givarna M1191A och M1191AL, specificerat i bruksanvisningen till Philips/Agilent/HP-instrumentet.

Specialutg??va av A-seriens givare (AN-serien): SpO2-m??tningarnas noggrannhet (funktionell m??ttnad) med givarna i A-seriens specialutg??va, n??r de kombineras med M1020B eller M3001A tillval A02, ??r RMS-skillnaden (root-mean-square) mellan uppm??tta v??rden och referensv??rden, i omr??det 70 till 100 %: 2 % f??r M1191ANL och M1192AN, 3 % f??r M1193AN, M1194AN och M1195AN.

Neonataltill??mpningar: De angivna v??rdena f??r noggrannhet i neonataltill??mpningar ??r redan ??kade med 1 % f??r att motsvara den effekt som fosterhemoglobin i den nyf??ddes blod har p?? oximetrim??tningarna.

V??gl??ngdsomr??de f??r lysdioder

V??gl??ngdsomr??dena f??r lysdioderna i givarna ligger inom 600-1 000 nm, med en optisk uteffekt p?? mindre ??n 15 mW. Kliniker som arbetar med fotodynamisk terapi b??r informeras om detta v??gl??ngdsomr??de.

Validering av m??tningar

Noggrannheten hos SpO2-v??rdet har validerats i studier p?? m??nniska vid j??mf??relse med v??rden uppm??tta med en CO-oximeter p?? referensprover med arteriellt blod. I en kontrollerad desaturationsstudie har friska vuxna studerats, med saturations- niv??er mellan 70 % och 100 % SaO2. Populationens karakteristik i dessa studier:

???Ungef??r h??lften kvinnor och h??lften m??n fr??n 18 till 45 ??r

???Hudf??rg: fr??n ljus till svart

Eftersom pulsoximetrim??tningar har en statistisk distribution, kan bara 2/3 av alla pulsoximetrim??tningar f??rv??ntas falla inom + Arms-v??rdet, uppm??tt av en CO- oximeter. Funktionstestare, exempelvis en SpO2 -simulator, kan inte anv??ndas f??r bed??mning av noggrannheten hos pulsoximetrigivare.

81

Tuotteen esittely

Philipsin kestok??ytt??isten SpO2-anturien kolme tuotesarjaa soveltuu k??ytett??v??ksi eri potilastyypeill?? oheisen taulukon mukaisesti. Lis??tietoja anturien tarkkuudesta on t??m??n oppaan kohdassa Tekniset tiedot.

???A-sarjan anturit: Voidaan k??ytt???? kaikkien sellaisten Philipsin, Agilentin tai HP:n laitteiden kanssa, joiden lis??varusteluettelossa anturi on mainittu. Lis??tietoja A-sarjan anturien yhteensopivuudesta on laitteen k??ytt??- oppaassa.

???B-sarjan anturit: Voidaan k??ytt???? samojen Philipsin, Agilentin ja HP:n laitteiden kanssa, joiden lis??varusteluettelossa A-sarjan anturi M1191A ja M1191AL on mainittu yhteensopivana anturina. M1191A-anturin asemesta voidaan t??ll??in k??ytt???? M1191B-anturia ja M1191AL-anturin asemesta M1191BL-anturia.

???SE (Special Edition) -sarjan A-anturit (AN-anturit): Voidaan k??ytt???? OxiMax??-yhteensopivien Philipsin laitteiden M1020B tai M3001A, optio A02, kanssa. Voidaan k??ytt???? my??s sellaisten Philipsin, Agilentin ja HP:n laitteiden kanssa, joiden lis??varusteluettelossa A-sarjan anturit on mainittu yhteensopiviksi antureiksi. SE-A-sarjan anturi korvaa samannumeroisen A- sarjan anturin, eli M1191ANL korvaa anturin M1191AL, M1192AN korvaa anturin M1192A, M1193AN korvaa anturin M1193A, M1194AN korvaa anturin M1194A ja M1195AN korvaa anturin M1195A.

1N??iss?? antureissa on pitk?? (3 m) liit??nt??kaapeli (vakiokaapeli 2 m).

2N??m?? anturit ovat yhteensopivia OxiMax??-yhteensopivien Philipsin laitteiden kanssa. 3Ensisijainen kiinnityspaikka M1193A- ja M1195A-antureille.

82

K??ytt??tarkoitus

Philipsin kestok??ytt??iset SpO2-anturit on tarkoitettu valtimoveren happi- saturaation ja pulssin jatkuvaan noninvasiiviseen monitorointiin. Antureita voidaan k??ytt???? usealla potilaalla.

Antureiden mukana toimitettavat lis??varusteet

???Aikuisten M1627A-ranneke: Toimitetaan vain aikuisten sormianturien kanssa. Kiinnitt???? anturikaapelin aikuisen potilaan k??denselk????n ja ranteeseen.

???K??ytt??opas: Sis??lt???? antureiden kuvauksen, kiinnitysohjeet, k??ytt???? koskevat varoitukset sek?? antureiden tekniset tiedot.

Erikseen hankittavat lis??varusteet

???M1940A-sovitinkaapeli: 8-nastainen (py??re?? naarasliitin) 12-nastaiseen (py??re?? urosliitin) sovitinkaapeliin. Kaapelin avulla 8-nastainen anturi voidaan liitt???? laitteen 12-nastaiseen liitinpaikkaan. Pident???? anturin kaapelia kahdella metrill??. ??L?? K??YT?? M1191AL-, M1191ANL- tai M1191BL-anturien kanssa.

???M1941A-jatkokaapeli: 8-nastainen (py??re?? naarasliitin) 8-nastaiseen (py??re?? urosliitin) jatkokaapeliin. Pident???? anturin kaapelia kahdella metrill??. ??L?? K??YT?? M1191AL-, M1191ANL- tai M1191BL-anturien kanssa.

Symboleiden merkitykset

83

Varoitukset

???N??it?? antureita saa k??ytt???? vain Philipsin, Agilentin tai HP:n laitteiden kanssa. Tarkista ennen k??ytt????, ett?? laitteen ja anturin yhdistelm?? on mainittu laitteen k??ytt??ohjeissa. Muussa tapauksessa k??ytt?? saattaa vahingoittaa potilasta.

???Pulssioksimetriamittaukset jakautuvat tilastollisesti. Kaksi kolmasosaa kaikista pulssioksimetriamittauksista on m????ritetyn tarkkuusalueen sis??puolella (lis??tietoja antureiden ilmoitetusta tarkkuudesta on t??m??n oppaan kohdassa Tekniset tiedot).

???Liit?? anturi ainoastaan SpO2-liit??nt????n tai pulssioksimetrin SpO2- sovitinkaapeliin.

???Anturia voidaan k??ytt???? toisella potilaalla desinfioinnin j??lkeen. Yhdell?? potilaalla voidaan k??ytt???? samaa anturia koko seuranta-ajan.

???Jos ymp??rist??n l??mp??tila on normaalia korkeampi, potilaan ihoon saat- taa tulla palovammoja kohdissa, joissa perfuusio ei ole hyv??. Tarkista

anturin kiinnityskohta s????nn??llisesti palovammojen ehk??isemiseksi. Mink????n t??ss?? luetellun anturin l??mp??tila ei ylit?? iholla 41 oC:n l??mp??- tilaa, jos ihon l??mp??tila on mittauksen alkaessa enint????n 35 oC.

???Varmista, ett?? anturi on kiinnitetty ensisijaiseen tai vaihtoehtoiseen kiinnityskohtaan j??ljemp??n?? t??ss?? julkaisussa olevien kiinnitysohjeiden mukaisesti. Jos ohjeita ei noudateta, mittaukset voivat olla ep??tarkkoja.

???Laskimopulsaation, verenkierron estymisen, painumaj??lkien, paine- nekroosin, mittaush??iri??iden ja ep??tarkkojen tulosten v??ltt??miseksi on varmistettava, ett?? anturi on oikean kokoinen ja ett?? anturia ei ole kiin- nitetty liian tiukasti. Jos anturi on liian kire?? kiinnityskohdan paksuuden tai turpoamisen vuoksi, liiallinen paine saattaa aiheuttaa verentungosta kiinnityskohdan l??heisyydess??. Seurauksena saattaa olla soluv??litilan turvotus ja kudosiskemia.

???Jos anturi on liian l??ys??, se voi pudota tai optiset osat eiv??t osu vastak- kain, jolloin mittaustulokset voivat olla ep??tarkkoja.

???Jos mahdollista, anturi on kiinnitett??v?? raajaan, jossa ei ole val- timokatetria, verenpainemansettia tai suonensis??ist?? infuusiokanyylia.

84

Varoitukset (jatkuu)

?????l?? kiinnit?? anturia runsaasti liikkuvaan kohtaan. Yrit?? pit???? potilas aloillaan tai siirr?? anturi v??hemm??n liikkuvaan kohtaan.

???Dyshemoglobiini tai suonensis??iset v??riaineet voivat aiheuttaa ep??lu- otettavia mittaustuloksia.

???Varmista, ett?? kiinnityskohta ei ole runsaasti pigmentoitunut tai v??rj????n- tynyt. Esimerkiksi kynsilakka, tekokynnet, v??riaine tai v??rivoide voivat aiheuttaa mittausten ep??tarkkuutta. Vaihda t??ll??in anturin paikkaa tai valitse vaihtoehtoinen, toiseen paikkaan kiinnitett??v?? anturi.

???Peit?? anturi l??pin??kym??tt??m??ll?? materiaalilla, jos ymp??rist?? on eritt??in valoisa (infrapunalamppujen, leikkaussalilamppujen tai valohoito- lamppujen l??heisyydess??). Jos anturia ei peitet??, mittaukset voivat olla ep??tarkkoja.

???Suojaa liitin nesteilt??.

???Tarkista anturin kiinnityskohta 2???3 tunnin v??lein (ihon kunto, optinen kohdistus ja kiinnitysalueen verenkierto). Jos anturia pidet????n paikallaan pitk????n, iho voi ??rsyynty?? tai siihen voi tulla haavaumia. Siirr?? anturi toiseen paikkaan nelj??n tunnin v??lein tai useammin, jos anturi heikent???? verenkiertoa tai ihossa ilmenee muutoksia. Jos valodiodi ei ole tarkalleen valotunnistimen kohdalla, kiinnit?? anturi uudelleen tai valitse toiseen paikkaan kiinnitett??v?? anturi.

?????l?? k??yt?? anturia magneettikuvauksen aikana, sill?? siit?? voi seurata palo- vammoja tai mittaustulosten ep??tarkkuutta.

???Vain M1191AL, M1191ANL ja M1191BL: ??l?? k??yt?? n??iden antureiden kanssa jatko- tai sovitinkaapelia.

???Vain M1195A ja M1195AN: Koska pienet lapset liikkuvat yleens?? paljon, anturin kaapeli kannattaa kiinnitt???? teipill??, jotta anturi ei irtoa lapsen sormesta. Kiinnit?? anturi tarvittaessa toiseen sormeen tai vaihtoe- htoiseen kiinnityspaikkaan (varpaaseen).

85

Ennen anturin kiinnitt??mist?? teht??v??t toimet

Lue huolellisesti kaikki SpO2-monitorointilaitteen k??ytt??oppaan sis??lt??m??t varoitukset sek?? t??m??n anturioppaan varoitukset. K??yt?? lait- teita vain yhteensopiviksi ilmoitettujen laitteiden kanssa. K??yt?? aina suositeltua kiinnityskohtaa.

Anturin tarkistaminen vaurioiden varalta

???Tarkista anturin ulko- ja sis??puoli. Voit tarkistaa anturin sis??puolen avaa- malla varovasti anturin ontelon ja tarkistamalla, onko optisia osia peit- t??v??ss?? l??pin??kyv??ss?? silikonissa tai sen vieress?? halkeamia. Tarkista, ett?? silikoni ei ole rakkulainen eik?? anturista vuoda nestett??.

???Jos anturissa on havaittavissa vaurioita tai muutoksia, sit?? ei saa en???? k??ytt???? potilaiden monitorointiin. H??vit?? anturi asianmukaisesti (lis??- tietoja seuraavassa).

Anturin h??vitt??minen

Vaurioituneiden antureiden h??vitt??minen

Jos anturissa on havaittavissa fyysisi?? tai s??hk??isi?? vaurioita tai sen toiminnassa on h??iri??it??, se on desinfioitava, puhdistettava taudinaiheutta- jista ja h??vitett??v?? paikallisten sairaalaj??tteen k??sittely?? koskevien lakien mukaisesti.

Anturin paikan s????nn??llinen vaihtaminen

Vaihda anturin kiinnityskohtaa nelj??n tunnin v??lein tai useammin, jos verenkierto h??iriintyy tai ihossa ilmenee muutoksia.

86

Sormiantureiden (tai varvasantureiden) kiinnitt??minen

Aikuisten sormianturit

Yli 50 kg:n painoisella potilaalla mik?? tahansa sormi paitsi peukalo.

???A-sarja: M1191A tai M1191AL

???A-sarjan SE (Special Edition): M1191ANL

Aikuisten

anturin kiinnitys

???B-sarja: M1191B tai M1191BL

Lasten sormianturit

15???50 kg:n painoisella potilaalla mik?? tahansa sormi paitsi peukalo.

???A-sarja: M1192A

???A-sarjan SE (Special Edition): M1192AN

Pienten lasten sormianturit (tai varvasanturit)

4???15 kg:n painoisella potilaalla mik?? tahansa varvas tai sormi paitsi peukalo. Sormen tai varpaan halkaisijan on oltava v??hint????n 7???8 mm.

???A-sarja: M1195A tai

???A-sarjan SE (Special Edition): M1195AN

87

K??si-/jalka-antureiden kiinnitt??minen

Vastasyntyneen k??si-/jalka-anturit 1???4 kg:n painoisille potilaille.

???A-sarja: M1193A

???A-sarjan SE (Special Edition): M1193AN

1Aseta anturi k??den tai jalan ymp??rille siten, ett?? optiset osat ovat vastakkain.

2Pid?? anturia paikallaan ja venyt?? hihnaa hiukan (enint????n 2,5 cm).

3Aseta venytetty hihna aukkoon, pid?? sit?? paikallaan ja pujota hihnan p???? soljen l??pi. Jos hihna on liian pitk??, pujota se toisen soljen l??pi.

4Liit?? anturi laitteeseen (tai tarvittaessa sovitinkaapeliin).

5Tarkista anturin kiinnityspaikka ja vaihda anturin paikkaa s????nn??llisesti.

Korva-antureiden kiinnitt??minen

Aikuisten tai lasten korva-anturi yli 40 kg:n painoisille potilaille.

???A-sarja: M1194A tai

???A-sarjan SE (Special Edition): M1194AN

1Perfuusion parantamiseksi voit hieroa tai l??mmitt???? korvalehte??.

2Kiinnit?? anturi korvalehden pehme????n osaan. Muovinen kiinnitysmekanismi v??hent???? potilaan liikkumisesta aiheutuvia h??iri??it??. ??l?? aseta anturia ruston kohdalle tai siten, ett?? se painuu p????t?? vasten.

3Liit?? anturi laitteeseen (tai tarvittaessa sovitinkaapeliin).

4Tarkista anturin kiinnityspaikka ja vaihda anturin paikkaa s????nn??llisesti.

88

Puhdistus ja kevyt desinfiointi

Kestok??ytt??iset anturit voidaan puhdistaa ja desinfioida, mutta niit?? ei saa steriloida. Noudata seuraavassa annettuja ohjeita.

Varoitukset

???K??yt?? vain seuraavassa luettelossa mainittuja hyv??ksyttyj?? puhdistus- ja desinfiointiaineita. Muussa tapauksessa anturi tai sen liit??nt??kaapelit saattavat vaurioitua ja tuotteen k??ytt??ik?? voi lyhenty?? tai k??ytt??turvallisuus voi vaarantua.

???Valitse desinfiointiaineet huolellisesti, koska joillakin tuotteilla voi olla samantapainen nimi mutta t??ysin eri koostumus.

?????l?? upota anturin liitint?? puhdistus- tai desinfiointiaineeseen tai muihin nesteisiin (vain anturi ja kaapeliosa voidaan upottaa, mutta ei liitint??).

?????l?? liota antureita desinfiointiaineessa pidemp????n kuin desinfiointiaineen ohjeissa on suositeltu.

?????l?? steriloi antureita.

Hyv??ksytyt puhdistusaineet

Hyv??ksytyt desinfiointiaineet

Kohrsolin?? (2 %) Mucapur??-CD (1 %)

Isopropanol (70 %) tai Isopropanoli-desinfiointipyyhe (70 %)

1Puhdista anturi puhdistusaineen mukana toimitettujen ohjeiden mukaan.

2Desinfioi anturi desinfiointiaineen mukana toimitettujen ohjeiden mukaan.

3Huuhtele anturi vedess??, pyyhi se kuivaksi puhtaalla liinalla ja anna sen kuivua kokonaan. Jos havaitset anturissa tai kaapelissa merkkej?? vaurioista tai kulumisesta, h??vit?? anturi heti.

89

Tekniset tiedot

Anturin tarkkuus

A-sarjan anturit: Lis??tietoja A-sarjan SpO2-antureista ja pulssimittauksen tarkkuudesta on k??ytt??m??si Philipsin, Agilentin tai HP:n laitteen k??ytt??oppaassa.

B-sarjan anturit: M1191B- ja M1191BL-antureiden SpO2:n ja pulssitaajuuden mittauksen tarkkuustiedot vastaavat Philipsin, Agilentin tai HP:n laitteen k??ytt??oppaassa M1191A- ja M1191AL-antureille annettuja tietoja.

SE (Special Edition) -A-sarjan anturit (AN-anturit): SE (Special Edition) -A- sarjan anturien SpO2-tarkkuus (toiminnallinen saturaatio) laitteiden M1020B ja M3001A, optio A02, kanssa k??ytett??ess??, m????ritettyn?? mitattujen arvojen ja viitearvojen tehollisarvon erona 70???100 %:n arvoalueella, on: 2 % antureilla M1191ANL ja M1192AN sek?? 3 % antureilla M1193AN, M1194AN ja M1195AN.

Vastasyntyneiden monitorointi: Ilmoitettua tarkkuusaluetta on jo suurennettu vastasyntyneiden monitoroinnin osalta 1 prosentilla vastasyntyneiden veren sis??lt??m??n siki??hemoglobiinin vaikutuksen korjaamiseksi.

Valodiodien aallonpituusalueet

Antureissa k??ytettyjen valodiodien aallonpituusalue on 600???1 000 nm ja optinen enimm??isl??ht??teho alle 15 mW. Aallonpituus voi olla t??rke?? tieto fotodynaamista hoitoa antavalle hoitohenkil??st??lle.

Mittauksen validointi

SpO2-mittauksen tarkkuus on validoitu kliinisiss?? tutkimuksissa vertaamalla verin??ytearvoja CO-oksimetrilla saatuihin arvoihin. Valvotussa desaturaatiotutkimuksessa tutkittiin vapaaehtoisia terveit?? aikuisia koehenkil??it??, joiden SaO2-saturaatiotasot olivat 70???100 prosenttia. Tutkimukseen osallistuvien ominaispiirteit?? olivat seuraavat:

???Koehenkil??ist?? puolet oli naisia ja puolet miehi?? i??lt????n 18???45 vuotta.

???Ihonv??ri: vaaleasta mustaan.

Koska pulssioksimetriamittaukset jakautuvat tilastollisesti, todenn??k??isesti vain kaksi kolmasosaa pulssioksimetriamittauksista on verin??ytteist?? tehtyjen CO- oksimetriamittausten + Arms -arvojen rajoissa. Pulssioksimetria-anturin tarkkuutta ei voida arvioida toiminnantestauslaitteilla, kuten SpO2-simulaattorilla.

90

Produktoversigt

Tre serier Philips flergangs SpO2 sensorer muligg??r monitorering af mange patienttyper som vist i tabellen herunder. Se afsnittet Specifika- tioner senere i n??rv??rende for oplysninger om sensorernes n??jagtighed.

???A-serie sensorer: Til brug sammen med ethvert Philips/Agilent/HP instrument, der har disse sensorer med i listen over tilbeh??r. Der henvises til instrumentets brugervejledning for information om A-serie sensorers kompatibilitet.

???B-serie sensorer: Til brug sammen med ethvert Philips/Agilent/HP instrument, der har A-serie M1191A og M1191AL sensorer med i listen over tilbeh??r, dvs. M1191B kan erstatte M1191A og M1191BL kan erstatte M1191AL.

???Special Edition A-serie sensorer (AN-serie): Til brug sammen med instrumenter af m??rket Philips, der er OxiMax?? kompatible M1020B eller M3001A, option A02. Ogs?? til brug med de samme Philips/Agilent/ HP instrumenter, der har disse A-serie sensorer som kompatibelt tilbeh??r. Enhver Special Edition A-serie sensor kan erstatte en A-serie sensor med samme nummer, dvs. M1191ANL kan erstatte M1191AL; M1192AN kan erstatte M1192A; M1193AN kan erstatte M1193A; M1194AN kan erstatte M1194A; og M1195AN kan erstatte M1195A.

1Disse sensorer har et l??ngere tilslutningskabel p?? 3 m (i stedet for som standard 2 m).

2Disse sensorer ??ger kompatibiliteten for instrumenter af m??rket Philips, der er kompatible med OxiMax??. 3Foretrukne p??s??tningssteder for M1193A og M1195A sensorer.

91

Anvendelsesomr??der

Philips flergangs SpO2 sensorer er til flere ganges brug p?? samme patient, n??r der er brug for l??bende noninvasiv m??ling af arteriel iltm??tning og monitorering af pulsfrekvens.

Tilbeh??r, der leveres sammen med sensorer

???M1627A voksen-h??ndledsrem: Leveres kun sammen med fingersensorer til voksne for fastg??relse af sensorkablet oven p?? den voksne patients h??nd og h??ndled.

???Brugervejledning: Beskriver sensormodeller, patientanvendelser, advarsler mod forkert brug samt specifikationer.

Tilbeh??r, der kan anskaffes separat

???M1940A adapterkabel: 8-benet (rund hun) til 12-benet (rund han) adapterkabel. Danner overgang mellem en 8-benet sensorkonnektor og en 12-benet konnektor p?? instrumentet. For??ger sensorkablets l??ngde med 2 m. M?? IKKE bruges sammen med sensorerne M1191AL, M1191ANL, M1191BL.

???M1941A forl??ngerkabel: 8-benet (rund hun) til 8-benet (rund han) forl??ngerkabel. For??ger sensorkablets l??ngde med 2 m. M?? IKKE bruges sammen med sensorerne M1191AL, M1191ANL, M1191BL.

Oversigt over produktsymboler

92

Advarsel

???Disse sensorer er kun beregnet til brug med Philips/Agilent/HP instru- menter. F??r brug skal man kontrollere, at kombinationen af instrument og sensor er n??vnt i dokumentationen til instrumentet (f.eks. bruger- h??ndbogen); i modsat fald er der fare for personskade p?? patienten.

???Pulsoximetrim??linger er statistisk fordelt. To tredjedele af alle pulsoxi- metrim??linger kan forventes at ligge inden for den angivne n??jagtighed (der henvises til afsnittet Specifikationer senere i n??rv??rende bruger- h??ndbog for information om sensorernes n??jagtighed).

???Sensoren m?? kun tilsluttes SpO2 konnektoren eller SpO2 adapterkablet p?? oximeteret.

???Sensoren m?? ikke bruges p?? en anden patient, f??r den er desinficeret. Den kan bruges igen p?? samme patient under hele patientens ophold.

???Ved h??je temperaturer i omgivelserne kan patientens hud blive alvorligt forbr??ndt efter l??ngere tids p??s??tning af sensor p?? steder, der ikke har god perfusion. For at undg?? denne situation skal man s??rge for med

j??vne mellemrum at kontrollere p??s??tningsstederne p?? patienten. Alle anf??rte sensorer arbejder uden risiko for overskridelse af 41 oC p?? huden, hvis hudtemperaturen fra begyndelsen er under 35 oC.

???S??rg for at s??tte sensoren p?? patienten p?? det foretrukne eller alternative p??s??tningssted, idet de senere i n??rv??rende dokument givne instruktioner vedr??rende p??s??tning f??lges. Overholdes dette ikke, kan det medf??re un??jagtige m??linger.

???For at undg?? ven??s pulsering, blokering af cirkulationen, trykm??rker, tryknekroser, artefakter og un??jagtige m??linger skal man sikre sig, at man benytter en sensor af korrekt st??rrelse, og at sensoren ikke er for stram. Hvis sensoren sidder for stramt, fordi p??s??tningsstedet er for tykt, eller fordi p??s??tningsstedet bliver for tykt p?? grund af ??demer, kan p??s??tningsstedet blive p??f??rt et overdrevent tryk, som kan resultere i ven??s blokering distalt fra p??s??tningsstedet, hvilket igen kan f??re til interstitiel ??dem og v??vsisk??mi.

???Hvis sensoren s??ttes for l??st p??, kan den falde af, eller det kan v??re usikkert, om sensorens optiske dele forbliver placeret over for hinanden; forskubbes optikken, vil det medf??re un??jagtige m??linger.

93

Advarsler (forts.)

???Hvor det er muligt, b??r den ekstremitet, som sensoren s??ttes p??, v??re fri for arterielle katetere, blodtryksmanchetter og intravaskul??re infusionslinjer.

???Undg?? steder, der er udsat for kraftig bev??gelse. Pr??v at holde patienten i ro, eller flyt sensoren til et sted med mindre bev??gelse.

???Dysfunktionel h??moglobin eller intravaskul??re farvestoffer kan medf??re un??jagtige m??linger.

???S??rg for, at sensorens p??s??tningssted ikke er kraftigt pigmenteret eller kraftigt farvet. For eksempel kan neglelak, kunstige negle, farvet eller pigmenteret creme medf??re un??jagtige m??linger. Hvis nogen af disse forhold g??r sig g??ldende, s?? flyt sensoren eller v??lg en anden sensor til brug et andet sted p?? kroppen.

???Tild??k sensoren med uigennemsigtigt materiale ved forekomsten af kraftigt eller meget lys (infrar??de lamper, operationslamper, fototerapi). Overholdes dette ikke, kan det medf??re un??jagtige m??linger.

???S??rg for, at konnektoren ikke kommer i kontakt med v??ske.

???Inspic??r p??s??tningsstedet hver 2. eller 3. time for at sikre hudkvalitet og korrekt optisk justering og cirkulation p?? den anden side af p??s??tningsstedet. Der kan forekomme hudirritation eller ulceration, hvis sensoren sidder p?? samme sted for l??nge. Flyt sensoren til et andet sted hver 4. time eller oftere, hvis cirkulationen eller hudkvaliteten forringes. Hvis lyskilden ikke befinder sig direkte over for lysm??leren, skal man flytte sensoren eller v??lge en anden sensor til brug et andet sted p?? kroppen.

???Brug ikke en sensor under MRI scanning. Overholdes dette ikke, kan det medf??re forbr??ndinger eller un??jagtige m??linger.

???Kun M1191AL/M1191ANL/M1191BL: Brug ikke disse sensorer sammen med et forl??ngerkabel eller adapterkabel.

???Kun M1195A/M1195AN:Da sp??db??rn ofte udviser kraftig bev??gelsesaktivitet, anbefales det, at man ved anvendelse p?? sp??db??rn fastg??r sensorkablet med tape, s?? sensoren ikke falder af fingeren. Om n??dvendigt kan man placere sensoren p?? en anden finger eller et alternativt sted (t??).

94

F??r p??s??tning af sensoren

S??rg for, at l??se og forst?? advarslerne i brugerh??ndbogen til det anvendte SpO2 monitoreringsinstrument samt alle advarslerne i n??rv??rende brugervejledning til sensorer. Brug kun sensorer sammen med godkendte instrumenter og p?? anbefalet p??s??tningssted p?? patienten.

Unders??g sensoren for skader

???Unders??g sensorens yderside og inderside. For at unders??ge sensorens inderside skal man forsigtigt ??bne sensorens hus og kontrollere, om der er spr??kker i eller n??r ved den gennemsigtige silikone, der d??kker de optiske elementer. S??rg for, at der ikke er blister p?? silikonen, og at der ikke l??kker v??ske fra sensorens optik.

???Enhver sensor, der viser tegn p?? beskadigelse eller ??ndring, m?? ikke anvendes til fortsat patientmonitorering; i stedet skal den bortskaffes i overensstemmelse med lokale love og regler (se herunder).

Bortskaffelse af sensoren

Bortskaf ??delagte sensorer

Enhver sensor, der udviser tegn p?? fysisk eller elektrisk forringelse eller fejl, skal desinficeres, renses og bortskaffes i overensstemmelse med lokale love og regler for hospitalsaffald.

Skift til nyt p??s??tningssted med j??vne mellemrum

Skift p??s??tningssted for sensoren hver 4. time eller oftere, hvis cirkulationen eller hudens status forringes.

95

P??s??tning af fingersensorer (eller t??sensorer)

Voksen fingersensor

Vilk??rlig finger undtagen tommel for pt over 50 kg.

???B-serie: M1191B eller M1191BL

P??diatrisk fingersensor

Vilk??rlig finger undtagen tommel for patienter p?? mellem 15 kg og 50 kg

???A-serie: M1192A

???Special Edition (SE) A-serie: M1192AN

Sp??dbarn fingersensor (eller t??sensor)

Vilk??rlig finger eller t?? (undtagen tommel) for patienter p?? 4 kg til 15 kg. Finger- eller t??diameter b??r v??re omkring 7-8 mm.

???A-serie: M1195A eller

???Special Edition (SE) A-serie: M1195AN

96

P??s??tning af h??nd-/fodsensor

Neonatal h??nd eller fod for patienter p?? 1 kg til 4 kg.

???A-serie: M1193A

???Special Edition (SE) A-serie: M1193AN

1Plac??r sensor over h??nd eller fod med optiske dele modst??ende.

2Hold p?? sensoren, str??k stroppen lidt (ikke mere end 2,5 cm).

3F??r den strakte strop ind i ??bningen og hold den der, mens enden f??res gennem l??semekanismen. Hvis stroppen er for lang, s?? f??r den gennem den anden l??semekanisme.

4Forbind sensor til instrument (eller hvis relevant til adapterkablet).

5Unders??g og skift j??vnligt p??s??tningssted for sensoren.

P??s??tning af ??reclips sensor

Vosen eller p??diatrisk ??re, for patienter p?? over 40 kg.

???A-serie: M1194A eller

???Special Edition (SE) A-Series: M1194AN

1Perfusionen kan forbedres ved at massere eller varme ??reflippen.

2Clips sensoren p?? den k??dfulde del af ??reflippen. Fastg??ringsmekanismen af plast er med til at minimere artefakt pga patientbev??gelse. Undlad at placere sensoren p?? ??rets brusk eller p?? en s??dan m??de, at den presses ind mod hovedet.

3Forbind sensoren til instrumentet (eller hvis relevant til adapterkablet).

4Unders??g og skift j??vnligt p??s??tningssted for sensoren.

97

Reng??ring og lavniveau desinfektion

Flergangs sensorer b??r reng??res og desinficeres, men de m?? aldrig steriliseres. F??lg nedenst??ende fremgangsm??de.

Advarsel

???Brug kun de godkendte reng??ringsmidler og desinfektionsmidler, der er angivet herunder; brug ingen andre. Overholdes dette ikke, kan det medf??re beskadigelse af sensoren eller dens kabler og forkorte produktets levetid eller medf??re sikkerhedsrisici.

???V??lg desinfektionsmidler med omhu, da nogle har ret enslydende navne, men meget forskellige indholdsstoffer.

???Man m?? ikke neds??nke sensorens konnektor i nogen form for reng??ringsmiddel, desinfektionsmiddel eller anden v??ske (kun sensoren og kabelafsk??rmningen m?? neds??nkes, ikke konnektoren).

???Sensoren m?? ikke uds??ttes for desinfektionsmidler i l??ngere tid end n??dvendigt og angivet af producenten af desinfektionsmidlet.

???Undlad at sterilisere sensorerne.

Godkendte reng??ringsmidler

- Mildt reng??ringsmiddel - Saltopl??sning (1%)

Godkendte desinfektionsmidler

1Reng??r sensoren i overensstemmelse med de retningslinjer, der leveres sammen med reng??ringsmidlet.

2Desinfic??r sensoren i overensstemmelse med de retningslinjer, der leveres sammen med desinfektionsmidlet.

3Skyl sensoren i vand, aft??r med en ren klud og l??g til side, s?? den kan t??rre helt. Hvis der er nogen tegn p?? slitage eller skader p?? sensoren eller kablet, skal sensoren straks kasseres.

98

Specifikationer

Sensorn??jagtighed

A-serie sensorer: Vedr??rende n??jagtighedsspecifikation for SpO2 og pulsfrekvens for A-serie sensorer henvises til Philips/Agilent/HP instrumentets brugerh??ndbog.

B-serie sensorer: N??jagtighedsspecifikationer for SpO2 og pulsfrekvens for M1191B og M1191BL sensorer er de samme som angivet for M1191A og M1191AL sensorer i relevante Philips/Agilent/HP instrumenters brugerh??ndbog.

Special Edition A-serie sensorer (AN-serie): SpO2 n??jagtigheden (funktionel m??tning) for Special Edition A-serie sensorer, der benyttets sammen med M1020B eller M3001A, Option AO2, specificeres som effektivv??rdi (root-mean-square - RMS) forskellen mellem de m??lte v??rdier og referencev??rdierne i omr??det 70- 100% er: 2% for M1191ANL og M1192AN; 3% for M1193AN, M1194AN og M1195AN.

Neonatale anvendelser: De angivne v??rdier for neonatale anvendelser er allerede for??get med ekstra 1% for at tage h??jde for p??virkningen af oximeterm??linger fra foster-h??moglobin i det neonatale blod, som det kan forventes if??lge litteraturen.

B??lgel??ngder for LED - Light Emitting Diode

B??lgel??ngdeomr??derne for de lysdioder, der bruges i disse sensorer, ligger mellem 600 nm og 1000 nm, og de har en optisk udgangseffekt p?? mindre end 15 mW. Det kan v??re nyttigt for klinikere, der udf??rer fotodynamisk terapi, at kende b??lgel??ngdeomr??det.

Validering af m??ling

SpO2 n??jagtigheden er i studier af mennesker blevet valideret op imod en blodpr??vereference, der er m??lt med et CO-oximeter. I en kontrolleret desaturation- unders??gelse er frivillige sunde voksne med m??tningsniveauer mellem 70% og 100% SaO2 blevet unders??gt . Populationskarakteristikker for disse unders??gelser var som f??lger:

???Cirka 50% var kvinder og 50% var m??nd i alderen fra 18-45

???Hudfarve: fra lys til meget m??rk

Fordi m??linger med pulsoximeter-udstyr er underlagt en statistisk spredning, kan kun ca. 2/3 af alle m??linger med pulsoximeter-udstyret forventes at falde inden for den +Arms v??rdi, der m??les af et CO-oximeter. Funktionelle testere s??som en SpO2 simulator kan ikke benyttes til at vurdere n??jagtigheden af pulsoximeter- sensorer.

99

A term??k ??ttekint??se

A Philips ??jrafelhaszn??lhat?? SpO2-szenzorok h??rom sorozata a betegek sz??les k??r??nek monitoroz??s??ra alkalmas, amint azt az al??bbi t??bl??zat is szeml??lteti. A szenzorok pontoss??ga tekintet??ben l??sd a jelen Haszn??lati ??tmutat?? M??szaki adatok c??m?? r??sz??t.

???A sorozat?? szenzorok: B??rmilyen Philips/Agilent/HP eszk??zzel t??rt??n?? haszn??lathoz, amelynek tartoz??kak??nt fel van sorolva. Az A sorozat?? szenzorokkal val?? kompatibilit??s tekintet??ben olvassa el az ??n ??ltal haszn??lt eszk??z Haszn??lati ??tmutat??j??t.

???B sorozat?? szenzorok: Ugyanazokkal a Philips/Agilent/HP eszk??z??kkel t??rt??n?? haszn??lathoz, amelyekkel az A sorozat?? M1191A ??s M1191AL szenzorok haszn??lhat??k; p??ld??ul az M1191B haszn??lhat?? az M1191A ??s az M1191BL az M1191AL helyett.

???Special Edition A sorozat?? szenzorok (AN sorozat): A Philips OxiMax??- kompatibilis M1020B ??s M3001A (Option A02) rendszerekkel val?? haszn??lathoz. Ezenk??v??l haszn??lhat?? ugyanazokkal a Philips/Agilent/HP eszk??z??kkel is, amelynek tartoz??kak??nt fel vannak sorolva az A sorozat?? szenzorok. Mindegyik Special Edition A sorozat?? szenzor haszn??lhat?? az egyform??n sz??mozott A sorozat?? szenzor helyett; teh??t az M1191ANL haszn??lhat?? az M1191AL helyett; az M1192AN haszn??lhat?? az M1192A helyett; az M1193AN haszn??lhat?? az M1193A helyett; az M1194AN haszn??lhat?? az M1194A helyett; ??s az M1195AN haszn??lhat?? az M1195A helyett.

1Ezek a szenzorok a standard 2 m-es k??bel helyett hosszabb, 3 m-es k??bellel vannak felszerelve.

2Ezek a szenzorok kiterjesztik a kompatibilit??st a Philips OxiMax??-kompatibilis eszk??z??kre is. 3Az M1193A ??s az M1195A szenzor prefer??lt felhelyez??si helye.

100

Javasolt felhaszn??l??s

A Philips ??jrafelhaszn??lhat?? SpO2-szenzorok t??bb betegn??l is felhaszn??lhat??k az art??ri??s oxig??nszatur??ci?? ??s a pulzussz??m folyamatos, nem invaz??v monitoroz??s??hoz.

A szenzorokkal egy??tt sz??ll??tott tartoz??kok

???M1627A feln??tt csukl??p??nt: Csak a feln??tt ujjszenzorok tartoz??ka, ??s a szenzor k??bel??nek a feln??tt beteg kez??hez ??s csukl??j??hoz val?? r??gz??t??s??re szolg??l.

???Haszn??lati ??tmutat??: Tartalmazza a k??l??nb??z?? szenzort??pusok, a betegen t??rt??n?? alkalmaz??s, a nem megfelel?? haszn??latra vonatkoz?? figyelmeztet??sek ??s a m??szaki jellemz??k le??r??s??t.

K??l??n megv??s??rolhat?? tartoz??kok

???M1940A adapterk??bel: 8 t??s (kerek, foglalat) ??s 12 t??s (kerek, dug??) k??z??tti v??ltozatokban kaphat?? adapterk??bel. A 8 t??s szenzorcsatlakoz?? ??s az eszk??z 12 t??s csatlakoz??ja k??z??tti ??sszek??ttet??sre szolg??l. 2 m-rel meghosszabb??tja a szenzor k??bel??t. NE haszn??lja M1191AL, M1191ANL ??s M1191BL szenzorokkal egy??tt.

???M1941A hosszabb??t??k??bel: 8 t??s (kerek, foglalat) ??s 8 t??s (kerek, dug??) v??ltozatokban kaphat?? hosszabb??t??k??bel. 2 m-rel meghosszabb??tja a szenzor k??bel??t. NE haszn??lja M1191AL, M1191ANL ??s M1191BL szenzorokkal egy??tt.

A term??keken l??that?? szimb??lumok magyar??zata

101

Figyelmeztet??sek

???Ezek a szenzorok csak Philips/Agilent/HP m??szerekkel haszn??land??k. Haszn??lat el??tt ellen??rizze az eszk??z felhaszn??l??i dokument??ci??j??ban (pl. Haszn??lati ??tmutat??j??ban) el????rt m??szer-szenzor kombin??ci??kat, ellenkez?? esetben a beteg megs??r??lhet.

???A pulzoximetri??s m??r??sek eredm??nyei statisztikai sz??r??st mutatnak. A m??rt ??rt??kek legal??bb k??tharmada esik a megadott pontoss??gi tartom??nyon bel??lre (a megadott pontoss??gi tartom??nyt a jelen Haszn??lati ??tmutat?? M??szaki adatok c??m?? fejezet??ben).

???A szenzort csak a k??sz??l??k SpO2-aljzat??hoz vagy az oxim??ter SpO2-adapterk??bel??hez szabad csatlakoztatni.

???Fert??tlen??t??s n??lk??l a szenzort nem szabad m??s betegre felhelyezni. A szenzor ugyanarra a betegre a k??rh??zi tart??zkod??s alatt t??bbsz??r is felhelyezhet??.

???Magas k??rnyezeti h??m??rs??klet eset??n a beteg b??re s??lyos ??g??si s??r??l??st szenvedhet, ha a szenzort hossz?? id??n kereszt??l alkalmazza rossz v??rell??t??s?? ter??leten. Ennek megel??z??se c??lj??b??l gyakran ellen??rizze a

betegre t??rt??n?? felhelyez??s hely??t. A felsorolt szenzorok m??k??d??se sor??n nem ??ll fenn az a vesz??ly, hogy a b??r h??m??rs??klete 41oC f??l?? emelkedik, ha a b??r h??m??rs??klete el??tte nem haladta meg a 35oC-ot.

???Bizonyosodjon meg arr??l, hogy a szenzort a prefer??lt vagy az alternat??v felhelyez??si ter??letre helyezi fel a betegen, ??s k??vesse a jelen ??tmutat??ban tal??lhat?? felhelyez??si utas??t??sokat. Ellenkez?? esetben pontatlan m??r??si eredm??nyeket kaphat.

???A v??n??s pulz??l??s, a v??rkering??si zavarok, az elszor??t??si nyomok, a sz??vetk??rosod??s, a m??term??kek ??s a pontatlan m??r??si eredm??nyek elker??l??se ??rdek??ben ellen??rizze, hogy a megfelel?? m??ret?? szenzort haszn??lja-e, ??s azt is, hogy a szenzor nincs-e t??l szorosan felhelyezve. Ha a szenzor t??l szorosan van felhelyezve, mert az a testr??sz, amelyre fel van helyezve, t??l nagy vagy ??d??ma miatt megnagyobbodott, a t??lzott nyom??s v??n??s pang??st eredm??nyezhet az illet?? testr??sz diszt??lis r??sz??n, ??s ez interstitialis ??d??m??hoz ??s a sz??vetek ischaemi??j??hoz vezet.

???Ha a szenzor t??l laz??n van felhelyezve, leeshet, illetve a szenzor optik??ja nem megfelel?? ir??nyba ker??lhet, ami pontatlan m??r??si eredm??nyekhez vezethet.

102

Figyelmeztet??sek (folyt.)

???Hacsak lehets??ges, a szenzort olyan v??gtagra helyezze fel, amelybe nincs bek??tve art??ri??s kat??ter vagy v??n??s inf??zi??, illetve amelyen nincs v??rnyom??sm??r?? mandzsetta sem.

???A szenzort ne helyezze olyan helyre, amelyn??l nagyobb m??rt??k?? mozg??sok v??rhat??k. Igyekezzen mozdulatlanul tartani a beteget, vagy a szenzort helyezze ??t oda, ahol kisebb m??rt??k?? a mozg??s.

???Diszfunkcion??lis hemoglobin vagy a v??rbe fecskendezett fest??kanyag eset??n cs??kkenhet a m??r??si pontoss??g.

???Ellen??rizze, hogy a feler??s??t??si helyen nincs-e s??t??t pigment??ci?? vagy s??t??t elsz??nez??d??s. P??ld??ul a k??r??mlakkok, a m??k??rm??k, a fest??kanyagok vagy a sz??nes kr??mek ronthatj??k a m??r??si pontoss??got. Ilyenkor helyezze ??t a szenzort, vagy v??lasszon egy m??sik m??r??si helyre val?? szenzort.

???A szenzort takarja le ??tl??tszatlan anyaggal, ha a k??rnyezet??ben er??s f??nyforr??s (infrav??r??s l??mpa, m??t??l??mpa, fototer??pi??s eszk??z) van. Ellenkez?? esetben cs??kkenhet a m??r??si pontoss??g.

?????gyeljen arra, hogy a szenzorra ne ker??lj??n semmilyen folyad??k.

???2???3 ??r??nk??nt n??zze meg a szenzor feler??s??t??si hely??nek k??rny??k??t, ellen??rizve, hogy nem ??szlelhet??k-e b??relv??ltoz??sok, a szenzor optikai elemei megfelel??en helyezkednek-e el, illetve hogy a szenzort??l diszt??lisan megfelel??-e a v??rkering??s. B??rirrit??ci?? vagy fek??ly alakulhat ki, ha a szenzort hosszabb ideig nem helyezik ??t. Legal??bb 4 ??r??nk??nt v??ltoztassa meg a m??r??si helyet. V??rkering??si zavarok vagy b??relv??ltoz??s eset??n a szenzort gyakrabban kell ??thelyezni. Ha a f??nyforr??s ??s a f??nyt ??rz??kel?? r??sz nem pontosan egym??ssal szemben helyezkedik el, vegye le, majd helyezze fel ??jra a szenzort, vagy v??lasszon egy m??sik m??r??si helyre val?? szenzort.

???A szenzort nem szabad m??gneses magrezonanci??s (MR) vizsg??lat k??zben haszn??lni. Ez ??g??si s??r??l??st vagy pontatlan m??r??si eredm??nyt okozhat.

???Csak M1191AL/M1191ANL/M1191BL szenzorok eset??n: Ezeket a szenzorokat nem szabad hosszabb??t??- vagy adapterk??bellel haszn??lni.

???Csak M1195A/M1195AN szenzorok eset??n: A gyermekek sokat mozognak, ez??rt ha gyermekre helyezi a szenzort, a szenzor k??bel??t ragaszt??szalaggal r??gz??tse, hogy ne essen le a gyermek ujj??r??l. Ha sz??ks??ges, helyezze a szenzort egy m??sik ujjra vagy egy alternat??v helyre, p??ld??ul a l??bujjra.

103

A szenzor feler??s??t??se el??tti teend??k

Olvassa el ??s saj??t??tsa el az SpO2-monitor Haszn??lati ??tmutat??j??ban tal??lhat?? ??sszes figyelmeztet??st ??s ??vint??zked??st ??s az ebben a Haszn??lati ??tmutat??ban tal??lhat?? ??sszes figyelmeztet??st. A szenzorokat csak j??v??hagyott eszk??z??kkel ??s a javasolt felhelyez??si helyen haszn??lja.

A szenzor szemrev??telez??se

???Szemrev??telez??ssel ellen??rizze a szenzor k??lsej??t ??s belsej??t, esetleges s??r??l??seket keresve. A belsej??nek a megtekint??s??hez ??vatosan nyissa ki a szenzor??reget, ??s ellen??rizze, hogy nincsen-e megrepedve az optikai elemeket fed?? ??tl??tsz?? szilikon vagy a mellette l??v?? r??sz. Gy??z??dj??n meg arr??l, hogy nincsenek h??lyagok a szilikonr??tegen, ??s hogy nem sziv??rog folyad??k a szenzor optik??j??b??l.

???Ha a szenzor k??rosod??s vagy s??r??l??s jeleit mutatja, nem haszn??lhat?? tov??bb betegek monitoroz??s??hoz. A haszn??lhatatlann?? v??lt szenzorokat dobja ki a megfelel?? m??don (l??sd al??bb).

A szenzorok kidob??sa

S??r??lt szenzorok kidob??sa

A fizikai vagy elektromos elhaszn??l??d??s vagy meghib??sod??s jeleit mutat?? szenzort meg kell tiszt??tani, fert??tlen??teni kell, ??s ki kell dobni a k??rh??zi hullad??kra vonatkoz?? helyi szab??lyoz??snak megfelel??en.

A szenzorok felhelyez??si hely??nek id??nk??nti v??ltoztat??sa

A szenzort legal??bb 4 ??r??nk??nt helyezze ??t, v??rkering??si zavarok vagy b??relv??ltoz??s eset??n pedig enn??l gyakrabban.

104

Ujjszenzor vagy l??bujjszenzor felhelyez??se

Feln??tt ujjszenzorok

Az 50 kg-ot meghalad?? beteg b??rmely ujja, kiv??ve a h??velykujjat.

???A sorozat: M1191A vagy M1191AL

???Special Edition (SE) A sorozat: M1191ANL

???B sorozat: M1191B vagy M1191BL

Felhelyez??s feln??ttekn??l ??br??zolva

Gyermek ujjszenzorok

A 15???50 kg testt??meg?? beteg b??rmelyik ujja, kiv??ve a h??velykujjat.

???A sorozat: M1192A

???Special Edition (SE) A sorozat: M1192AN

Csecsem?? ujjszenzor vagy l??bujjszenzor

A 4???15 kg testt??meg?? beteg b??rmelyik ujja vagy l??bujja, kiv??ve a h??velykujjat vagy a nagyl??bujjat.

Az ujj vagy a l??bujj ??tm??r??j??nek 7???8 mm k??z??tt kell lennie.

???A sorozat: M1195A vagy

???Special Edition (SE) A sorozat: M1195AN

105

K??zre/l??bra val?? szenzorok felhelyez??se

??jsz??l??tt keze vagy l??ba, 1???4 kg testt??meg?? betegekn??l.

???A sorozat: M1193A

???Special Edition (SE) A sorozat: M1193AN

1Helyezze a szenzort a k??zfejre vagy a l??bfejre ??gy, hogy az optikai alkatr??szek egym??ssal szemben helyezkedjenek el.

2Mik??zben a kez??ben tartja a szenzort, ny??jtsa meg enyh??n a p??ntot (legfeljebb 2,5 cm-rel).

3Helyezze be a megny??jtott p??ntot a r??sbe, ??s tartsa ott, am??g bef??zi a v??g??t a reteszen ??t. Ha a p??nt t??l hossz??, f??zze ??t a m??sik reteszen is.

4Csatlakoztassa a szenzort a m??szerhez (vagy az adapterk??belhez).

5Rendszeresen ellen??rizze ??s sz??ks??g szerint v??ltoztassa meg a szenzor hely??t.

F??lre cs??ptethet?? szenzorok felhelyez??se

Feln??tt vagy gyermek f??le, legal??bb 40 kg testt??meg?? betegekn??l.

???A sorozat: M1194A vagy

???Special Edition (SE) A sorozat: M1194AN

1A v??rell??t??s jav??t??sa ??rdek??ben massz??rozza meg vagy meleg??tse fel a f??lcimp??t.

2Cs??ptesse a szond??t a f??lcimpa h??sos r??sz??re. A m??anyag r??gz??t??mechanika cs??kkenti a beteg mozg??sa ??ltal keltett m??term??keket. Ne helyezze a szond??t a porcra, illetve ne nyomja a fejhez.

3Csatlakoztassa a szenzort a m??szerhez (vagy az adapterk??belhez).

4Rendszeresen ellen??rizze ??s sz??ks??g szerint v??ltoztassa meg a szenzor hely??t.

106

Tiszt??t??s ??s alacsony szint?? fert??tlen??t??s

Az ??jrafelhaszn??lhat?? szenzorokat tiszt??tani ??s fert??tlen??teni kell, de nem szabad steriliz??lni. V??gezze el az al??bbi m??veleteket.

Figyelmeztet??sek

???Csak az al??bb felsorolt, j??v??hagyott tiszt??t??- ??s fert??tlen??t??szereket haszn??lja. Ker??lje m??s szerek haszn??lat??t. Ellenkez?? esetben a szenzor vagy a k??belei megs??r??lhetnek, cs??kkenhet az ??lettartamuk, illetve biztons??gi kock??zat keletkezhet.

???Gondosan v??lassza ki a fert??tlen??t??szert, mivel egyeseknek nagyon hasonl?? a nev??k, de nagym??rt??kben elt??r?? az ??sszet??tel??k.

???A szenzor csatlakoz??j??t nem szabad tiszt??t??szeres, fert??tlen??t??szeres vagy b??rmilyen m??s folyad??kba mer??teni (csak a szenzort ??s a k??bel burkolat??t szabad folyad??kba mer??teni, a csatlakoz??t nem).

???Ne ??ztassa a szenzorokat hosszabb ideig fert??tlen??t??szerben, mint amennyit a fert??tlen??t??szer gy??rt??ja el????r.

???Ne steriliz??lja a szenzorokat.

J??v??hagyott tiszt??t??szerek

??? Enyhe detergens; ??? S??oldat (1%-os);

J??v??hagyott fert??tlen??t??szerek

1Tiszt??tsa meg a szenzort a tiszt??t??szerhez mell??kelt utas??t??sok szerint.

2Fert??tlen??tse a szenzort a fert??tlen??t??szerhez mell??kelt utas??t??sok szerint.

3??bl??tse le v??zben a szenzort, t??r??lje sz??razra tiszta ruhaanyaggal ??s hagyja teljesen megsz??radni. Ha az elhaszn??l??d??s vagy a k??rosod??s jeleit tapasztalja a szenzoron vagy a k??bel??n, azonnal dobja ki a szenzort.

107

M??szaki adatok

A szenzor pontoss??ga

A sorozat?? szenzorok: Az A sorozat?? szenzorok SpO2 ??s pulzussz??m m??r??s??re vonatkoz?? pontoss??gi adatait l??sd a haszn??lt Philips/Agilent/HP k??sz??l??k haszn??lati ??tmutat??j??ban.

B sorozat?? szenzorok: Az SpO2 ??s a pulzussz??m m??r??s??re vonatkoz?? pontoss??gi adatok az M1191B ??s az M1191BL szenzorok eset??ben megegyeznek az M1191A ??s az M1191AL szenzorokra vonatkoz??an a haszn??lt Philips/Agilent/HP eszk??z haszn??lati ??tmutat??j??ban megadottakkal.

Special Edition A sorozat?? szenzorok (AN sorozat): Az SpO2-m??r??s (funkcion??lis szatur??ci??) pontoss??ga a Special Edition A sorozat?? szenzoroknak az M1020B vagy M3001A (Option A02) rendszerrel egy??tt t??rt??n?? alkalmaz??sakor a m??rt ??rt??kek ??s a referencia??rt??kek k??z??tti k??l??nbs??g n??gyzetes k??z??p??rt??k??vel (RMS) kifejezve, a 70??? 100%-os tartom??nyban: M1191ANL ??s M1192AN eset??ben 2%; M1193AN, M1194AN ??s M1195AN eset??ben 3%.

??jsz??l??tteken t??rt??n?? alkalmaz??s:Az ??jsz??l??tteken t??rt??n?? alkalmaz??sra vonatkoz?? pontoss??gi ??rt??kek m??r meg vannak n??velve 1%-kal, amely az ??jsz??l??ttek v??r??ben tal??lhat?? magzati hemoglobinnak az oxim??ter m??r??si eredm??ny??re gyakorolt hat??s??nak figyelembe v??tel??re szolg??l; a szakirodalmi adatok alapj??n ekkora k??l??nbs??g v??rhat??.

A f??nykibocs??t?? di??d??k hull??mhossztartom??nya

A szenzorokban haszn??lt f??nykibocs??t?? di??d??k (LED-ek) hull??mhossztartom??nya 600??? 1000 nm, optikai kimen?? teljes??tm??ny??k pedig kevesebb mint 15 mW. A hull??mhossztartom??ny ismerete hasznos lehet az orvosoknak a fotodinamikus kezel??s elv??gz??s??hez.

A m??r??sek valid??l??sa

Az SpO2-m??r??s pontoss??g??t hum??n vizsg??latokban igazolt??k art??ri??s CO-oximetri??s referenciaelj??r??ssal. Egy kontroll??lt deszatur??ci??s vizsg??latban 70% ??s 100% SaO2 k??z??tti szatur??ci??s szint??, eg??szs??ges feln??tt ??nk??nteseket vizsg??ltak. Ezen tanulm??nyokban a popul??ci?? megoszl??sa az al??bbi volt:

???K??r??lbel??l 50% n?? ??s 50% f??rfi, ??letkoruk 18???45 ??v k??z??tt;

???B??rsz??n: A vil??gost??l a nagyon s??t??tig.

Mivel a pulzoximetri??s m??r??sek eredm??nyei statisztikailag sz??rnak, v??rhat??an csak a pulzoximetri??s m??r??sek k??tharmada esik a CO-oxim??teres m??r??ssel meghat??rozott + Arms tartom??nyba. Ellen??rz?? berendez??sekkel (p??ld??ul SpO2-szimul??torral) nem hat??rozhat?? meg a pulzoximetri??s szenzorok m??r??si pontoss??ga.

108

Om??wienie produktu

Trzy serie wielorazowych czujnik??w SpO2 Philips, zapewniaj?? mo??liwo??ci monitorowania szerokiej populacji pacjent??w, co przedstawia poni??sza tabela. Dane dotycz??ce dok??adno??ci czujnik??w mo??na odnale???? w sekcji Dane techniczne, w dalszej cz????ci tej Instrukcji obs??ugi.

???Czujniki serii A: Do stosowania z wszystkimi aparatami Philips/Agilent/ HP, kt??re wymieniaj?? je jako akcesoria. Informacje dotycz??ce kompatybilno??ci czujnik??w serii A zawiera Instrukcja obs??ugi aparatu.

???Czujniki serii B: Do stosowania z wszystkimi aparatami Philips/Agilent/ HP, kt??re wymieniaj?? czujniki serii A typu M1191A i M1191AL, jako kompatybilne akcesoria; tzn. M1191B mo??e zast??pi?? M1191A a M1191BL mo??e zast??pi?? M1191AL.

???Czujniki serii A Special Edition (seria AN): Do stosowania z aparatami Philips M1020B lub M3001A, opcja A02, kompatybilnymi z OxiMax??. Ponadto do stosowania z tymi wszystkimi aparatami Philips/Agilent/HP, kt??re wymieniaj?? czujniki serii A, jako kompatybilne akcesoria. Ka??dy czujnik serii A Special Edition mo??e zast??pi?? czujnik serii A o podobnym numerze katalogowym; tzn. M1191ANL mo??e zast??pi?? M1191AL; M1192AN mo??e zast??pi?? M1192A; M1193AN mo??e zast??pi?? M1193A; M1194AN mo??e zast??pi?? M1194A a M1195AN mo??e zast??pi?? M1195A.

1Czujniki te maj?? pod????czony d??u??szy, 3m (w por??wnaniu ze standardowym 2m), kabel. 2Czujniki te poszerzaj?? kompatybilno???? do aparat??w Philips, kompatybilnych z OxiMax??. 3Preferowane miejsce zamocowania dla czujnik??w M1193A i M1195A.

109

Przeznaczenie urz??dzenia

Wielorazowe czujniki SpO2 Philips s?? przeznaczone do stosowania u wielu pacjent??w w sytuacjach, gdy wymagane jest prowadzenie ci??g??ego, nieinwazyjnego monitorowania saturacji tlenowej krwi t??tniczej oraz cz??sto??ci t??tna.

Akcesoria dostarczane z czujnikami

???Pasek nadgarstkowy dla doros??ych M1627A: Dostarczany wy????cznie z czujnikami na palec dla os??b doros??ych, s??u??y do mocowania kabla czujnika do grzbietowej powierzchni d??oni i nadgarstka.

???Instrukcja obs??ugi: Opisuje modele czujnik??w, zastosowanie u pacjenta, ostrze??enia zwi??zane z nieprawid??owym stosowaniem i dane techniczne.

Akcesoria, kt??re mo??na zamawia?? osobno

???Kabel ????cz??cy M1940A: Kabel ????cz??cy 8-stykowy (okr??g??y ??e??ski) do 12-styk??w (okr??g??y m??ski). Pozwala pod????czy?? 8-stykowe z????cze czujnika do 12-stykowego gniazdka aparatu. Przed??u??a kabel czujnika o 2 m. NIE STOSOWA?? Z CZUJNIKAMI M1191AL, M1191ANL, M1191BL.

???Przed??u??acz M1941A: Przed??u??acz pozwalaj??cy pod????czy?? z????cze 8-stykowe (okr??g??e ??e??ski) do 8-stykowego (okr??g??e m??skie). Przed??u??a kabel czujnika o 2 m. NIE STOSOWA?? Z CZUJNIKAMI M1191AL, M1191ANL, M1191BL.

Definicje symboli na produkcie

110

Ostrze??enia

???Czujniki te s?? przeznaczone wy????cznie do stosowania z aparatami Philips/ Agilent/HP. Przed u??yciem, nale??y upewni?? si??, czy kombinacja aparat/ czujnik jest wymieniona w dokumentacji u??ytkownika aparatu (np.

w Instrukcji obs??ugi), w przeciwnym razie mo??e doj???? do zagro??enia zdrowia pacjenta.

???Wyniki pomiar??w pulsoksymetrycznych s?? roz??o??one statystycznie. Dwie trzecie spo??r??d wszystkich pomiar??w pulsoksymetrycznych powinno zmie??ci?? si?? w podanej dok??adno??ci (gwarantowana dok??adno???? czujnika, patrz Dane techniczne w dalszej cz????ci tej instrukcji).

???Czujnik nale??y pod????cza?? tylko do gniazda SpO2 lub kabla ????cz??cego SpO2 pulsoksymetru.

???Nie wolno rozpocz???? stosowania czujnika u innego pacjenta, bez uprzedniego wykonania dezynfekcji. Czujnik mo??na stosowa?? u tego samego pacjenta przez ca??y okres jego pobytu na oddziale.

???W podwy??szonej temperaturze otoczenia, w przypadku przed??u??onego stosowania czujnika w miejscach o niskiej perfuzji, mo??e doj???? do ci????kiego poparzenia sk??ry. Aby temu zapobiec, nale??y cz??sto kontrolowa?? miejsce

zamocowania czujnika. Wszystkie wymienione czujniki dzia??aj?? bez ryzyka przekroczenia temperatury sk??rnej 41o C, je??eli pocz??tkowa temperatura sk??ry nie przekracza 35o C.

???Nale??y upewni?? si??, ??e czujnik ma by?? zamocowany u pacjenta w miejscu preferowanym lub alternatywnym, post??puj??c wed??ug instrukcji zamieszczonych w dalszej cz????ci dokumentu. Nieprzestrzeganie tych zalece?? mo??e by?? przyczyn?? niedok??adno??ci pomiar??w.

???W celu unikni??cia pulsacji ??ylnych, upo??ledzenia kr????enia, objaw??w nadmiernego ci??nienia ??ylnego, martwicy uciskowej, artefakt??w

i niedok??adno??ci pomiar??w, nale??y upewni?? si??, ??e stosowany jest w??a??ciwej wielko??ci czujnik oraz ??e nie zosta?? on za??o??ony zbyt ciasno. Je??eli czujnik jest zamocowany za ciasno, gdy?? miejsce zamocowania jest zbyt du??e lub ro??nie wskutek obrz??ku, nadmierny ucisk mo??e doprowadzi?? do przekrwienia ??ylnego w miejscach po??o??onych dystalnie od czujnika, co

w konsekwencji prowadzi do obrz??ku ??r??dmi????szowego i niedokrwienia tkanek.

???Je??eli czujnik jest zbyt lu??no zamocowany, mo??e odpa???? lub jego o?? optyczna mo??e ulec odchyleniu, co prowadzi do zmniejszenia dok??adno??ci odczyt??w.

111

Ostrze??enia (ci??g dalszy)

???Gdy jest to mo??liwe, miejscem zamocowania czujnika powinna by?? ko??czyna bez cewnik??w t??tniczych, mankiet??w do pomiaru ci??nienia i do??ylnych linii infuzyjnych.

???Nale??y unika?? miejsc nara??onych na nadmierne poruszanie. Postaraj si??, aby pacjent le??a?? nieruchomo lub przenie?? czujnik w miejsce mniej nara??one na poruszanie.

???Nieprawid??owe hemoglobiny lub barwniki do??ylne mog?? by?? przyczyn?? niedok??adno??ci pomiar??w.

???Upewnij si??, ??e miejsce zamocowania czujnika nie jest silnie pigmentowane ani silnie pokolorowane. Przyk??adowo, lakier do paznokci, tipsy, barwnik lub zabarwiony krem, mog?? by?? przyczyn?? niedok??adno??ci pomiar??w.

W ka??dym z tych przypadk??w nale??y zmieni?? miejsce zamocowania czujnika albo wybra?? inny czujnik, przeznaczony do mocowania w innej lokalizacji.

???W miejscach silnie b??d?? nadmiernie o??wietlonych (lampy podczerwone, operacyjne lub do fototerapii), zakryj czujnik nieprzezroczystym materia??em. Nieprzestrzeganie tych zalece?? mo??e by?? przyczyn?? niedok??adno??ci pomiar??w.

???Zabezpiecz z????cze przed kontaktem z jakimikolwiek p??ynami.

???Miejsce zamocowania czujnika nale??y kontrolowa?? co 2 do 3 godzin, aby upewni?? si??, ??e nie dosz??o do wyst??pienia zmian sk??rnych, o?? optyczna czujnika jest ustawiona w??a??ciwie a kr????enie w dystalnej cz????ci ko??czyny nie jest upo??ledzone. Je??eli czujnik jest za d??ugo zamocowany w jednym miejscu, mo??e to doprowadzi?? do podra??nie?? sk??ry lub owrzodze??. Miejsce zamocowania czujnika nale??y zmienia?? co 4 godziny lub cz????ciej, w razie os??abienia kr????enia lub wyst??pienia zmian sk??rnych. Je??eli ??r??d??o ??wiat??a nie jest po??o??one dok??adnie naprzeciwko detektora, ponownie zamocuj czujnik lub wybierz alternatywny czujnik, przeznaczony dla innej lokalizacji.

???Nie wolno stosowa?? czujnika podczas obrazowania MRI. Mo??e to by?? przyczyn?? oparze?? lub zmniejszenia dok??adno??ci odczyt??w.

???Dotyczy tylko M1191AL/M1191ANL/M1191BL: Wymienionych czujnik??w nie nale??y stosowa?? z przed??u??aczami ani kablami ????cz??cymi.

???Dotyczy tylko M1195A/M1195AN: Niemowl??ta s?? skore do poruszania si??; tak wi??c, umieszczaj??c czujnik u niemowl??cia nale??y zabezpieczy?? kabel czujnika przylepcem, aby uniemo??liwi?? mu spadni??cie z palca. W razie potrzeby umie???? czujnik na innym palcu lub wybierz alternatywne miejsce zamocowania (palce u nogi).

112

Przed zamocowaniem czujnika

Pami??taj, aby przeczyta?? i zapami??ta?? wszystkie Ostrze??enia wymienione w Instrukcji obs??ugi aparatu do monitorowania SpO2, jak r??wnie?? wszystkie Ostrze??enia przedstawione w tej Instrukcji obs??ugi czujnika. U??ywaj tylko atestowanych urz??dze??, pami??taj??c o wyborze zalecanych miejsc zamocowa??.

Sprawd??, czy czujnik nie jest uszkodzony

???Skontroluj obudow?? oraz wn??trze czujnika. Aby skontrolowa?? wn??trze czujnika, delikatnie otw??rz jam?? czujnika i poszukaj p??kni???? na lub

w pobli??u przezroczystego silikonu, zakrywaj??cego elementy optyczne. Upewnij si??, ??e na silikonie nie ma ??adnych p??cherzy oraz ??e z element??w optycznych nie wyp??ywa ciecz.

???Je??eli czujnik nosi ??lady uszkodze?? b??d?? modyfikacji, nie mo??e by?? stosowany do monitorowania pacjent??w; nale??y wyrzuci?? go, przestrzegaj??c obowi??zuj??cych procedur post??powania (patrz ni??ej).

Utylizacja czujnika

Usuwanie uszkodzonych czujnik??w

Ka??dy czujnik nosz??cy ??lady zniszczenia fizycznego, elektrycznego lub uszkodze??, powinien zosta?? zdezynfekowany, odka??ony i wyrzucony, zgodnie z obowi??zuj??cymi przepisami dotycz??cymi usuwania odpad??w szpitalnych.

Miejsce zamocowania czujnika nale??y okresowo zmienia??

Miejsce zamocowania czujnika nale??y zmienia?? co 4 godziny lub cz????ciej, w razie os??abienia kr????enia lub wyst??pienia zmian sk??rnych.

113

Mocowanie czujnik??w na palec d??oni (lub stopy)

Czujniki na palec dla osoby doros??ej

Ka??dy palec poza kciukiem, w przypadku pacjent??w o wadze przekraczaj??cej 50 kg.

???Seria A: M1191A lub M1191AL

???Seria A Special Edition (SE): M1191ANL

???Seria B: M1191B lub M1191BL

pokazano mocowanie u doros??ego

Czujniki na palec dla dzieci

Ka??dy palec poza kciukiem, w przypadku pacjent??w o wadze pomi??dzy 15 kg i 50 kg.

???Seria A: M1192A

???Seria A Special Edition (SE): M1192AN

Czujniki na palec d??oni (lub stopy) dla niemowl??t

Ka??dy palec lub palec u nogi poza kciukiem, w przypadku pacjent??w o wadze pomi??dzy 4 i 15 kg.

??rednica palca lub palca u nogi powinna wynosi?? 7-8 mm (0,27-0,31???).

???Seria A: M1195A lub

???Seria A Special Edition (SE): M1195AN

114

Mocowanie czujnik??w na d??o??/stop??

D??o?? lub stopa noworodka, dla pacjent??w o wadze pomi??dzy 1 i 4 kg.

???Seria A: M1193A

???Seria A Special Edition (SE): M1193AN

Mocowanie czujnik??w Ear-Clip

Na ucho dla doros??ych lub dzieci, kt??rych waga przekracza 40kg.

???Seria A: M1194A lub

???Seria A Special Edition (SE): M1194AN

1Aby polepszy?? perfuzj?? pomasuj lub ogrzej p??atek uszny.

2Zamocuj czujnik na ukrwionej cz????ci p??atka usznego. Plastykowy mechanizm mocuj??cy pomaga zmniejszy?? artefakty wywo??ane ruchami pacjenta. Nie mocuj czujnika na chrz??stce ani w miejscu styku ma????owiny z g??ow??.

3Pod????cz czujnik do aparatu (lub je??eli tak opisuje instrukcja, do kabla ????cz??cego).

4Okresowo kontroluj i zmieniaj miejsce umocowania czujnika.

115

Czyszczenie i dezynfekcja niskiej skuteczno??ci

Wielorazowe czujniki nale??y czy??ci?? i odka??a??, lecz nigdy nie wolno ich sterylizowa??. Wykonaj czynno??ci przedstawione poni??ej.

Ostrze??enia

???Nale??y stosowa?? wy????cznie atestowane ??rodki czyszcz??ce i odka??aj??ce, wymienione poni??ej; innych nie wolno stosowa??. Zlekcewa??enie tego zalecenia mo??e doprowadzi?? do uszkodzenia czujnika lub kabli ????cz??cych, skracaj??c ??ywotno???? produktu, b??d?? stanowi??c zagro??enie zdrowia.

?????rodki odka??aj??ce nale??y wybiera?? z uwag??, gdy?? niekt??re z nich maj?? podobne nazwy, lecz zupe??nie inny sk??ad.

???Nie wolno zanurza?? z????cza czujnika w jakichkolwiek ??rodkach czyszcz??cych b??d?? odka??aj??cych, lub innych p??ynach (zanurza?? mo??na tylko obudow?? czujnika i kabla, nie z????cze).

???Nie wolno namacza?? czujnik??w w ??rodkach odka??aj??cych przez czas d??u??szy, ni?? podany przez producenta.

???Nie sterylizuj czujnik??w.

Atestowane ??rodki czyszcz??ce

1Oczy???? czujnik w spos??b zgodny z podanym na ulotce ??rodka czyszcz??cego.

2Zdezynfekuj czujnik w spos??b zgodny z podanym na ulotce ??rodka dezynfekcyjnego.

3Wyp??ucz czujnik w wodzie, wytrzyj do sucha ??ciereczk?? i od?????? do ca??kowitego wyschni??cia. W razie zauwa??enia jakichkolwiek objaw??w zniszczenia lub uszkodzenia czujnika lub kabla, natychmiast wyrzu?? czujnik.

116

Dane techniczne

Dok??adno???? czujnika

Czujniki serii A: Dane techniczne dok??adno??ci pomiaru SpO2 i cz??sto??ci t??tna dla czujnik??w serii A mo??na odnale???? w Instrukcji obs??ugi urz??dzenia pomiarowego Philips/ Agilent/HP.

Czujniki serii B: Dane techniczne dok??adno??ci pomiaru SpO2 i cz??sto??ci t??tna dla czujnik??w M1191B i M1191BL s?? takie same, jak dla czujnik??w M1191A i M1191AL, podane w Instrukcji obs??ugi Twojego urz??dzenia pomiarowego Philips/Agilent/HP.

Czujniki serii A Special Edition (seria AN): Dok??adno???? pomiaru SpO2 (saturacji funkcjonalnej) dla czujnik??w serii A Special Edition, stosowanych w kombinacji

z aparatami M1020B lub M3001A, opcja AO2, okre??lona jako ??rednie odchylenie kwadratowe (RMS) r????nicy pomi??dzy warto??ci?? zmierzon?? i referencyjn??, w zakresie 70 do 100%, wynosi: 2% dla M1191ANL i M1192AN; 3% dla M1193AN, M1194AN i M1195AN.

Aplikacje noworodkowe: Podawane warto??ci dok??adno??ci w zastosowaniach noworodkowych s?? ju?? podniesione o dodatkowy 1%, wynikaj??cy z wp??ywu na pomiary utlenowania obecno??ci we krwi noworodka hemoglobiny p??odowej, co jest przewidywane w literaturze.

Zakresy d??ugo??ci fal diod elektroluminescencyjnych

Zakresy d??ugo??ci fal diod elektroluminescencyjnych, zastosowanych w czujnikach, mieszcz?? si?? w zakresie 600nm ??? 1000nm, przy wyj??ciowej mocy optycznej, poni??ej 15mW. Znajomo???? zakresu d??ugo??ci fal mo??e by?? przydatna dla lekarzy prowadz??cych terapi?? fotodynamiczn??.

Zgodno???? pomiar??w z normami

Dok??adno???? pomiaru SpO2 by??a potwierdzana w badaniach na ludziach, przy por??wnywaniu wynik??w z referencyjnymi pr??bkami krwi t??tniczej, oznaczanymi przy pomocy CO-oksymetru. W badaniach kontrolowanej desaturacji, obserwacji poddano doros??ych, zdrowych ochotnik??w, kt??rych poziom saturacji wynosi?? pomi??dzy 70%

i 100% SaO2. W badaniach tych wykorzystano nast??puj??c?? populacj??:

???Oko??o 50% stanowi??y kobiety i oko??o 50% m????czy??ni w wieku od 18 do 45 lat.

???Kolor sk??ry: od jasnej do czarnej.

Poniewa?? pomiary pulsoksymetryczne maj?? rozk??ad statystyczny, tylko oko??o 2/3 pomiar??w saturacji mie??ci si?? w zakresie + Arms, okre??lonym za pomoc?? CO-oksymetru. Do oceny dok??adno??ci czujnik??w saturacji nie mo??na wykorzystywa?? tester??w funkcjonalnych, takich jak symulatory SpO2.

117

Popis sn??ma????

Opakovan?? pou??iteln?? sn??ma??e SpO2 Philips t???? s??ri?? umo????uj?? monitorovat pacienty v??ech typ??, viz tabulka n????e. P??esnost sn??ma???? je uvedena n????e v podkapitole Technick?? ??daje.

???Sn??ma??e s??rie A: Tyto sn??ma??e lze pou????vat s jak??mkoli p????strojem Philips/Agilent/HP, ke kter??mu jsou uvedeny jako p????slu??enstv??. Viz n??vod k obsluze p????stroje, kde jsou uvedeny informace o kompatibilit?? sn??ma???? s??rie A.

???Sn??ma??e s??rie B: Tyto sn??ma??e lze pou????vat se stejn??mi p????stroji Philips/Agilent/HP, se kter??mi se jako p????slu??enstv?? pou????vaj?? sn??ma??e s??rie A M1191A a M1191AL; tj. M1191B m????e nahradit M1191A

a M1191BL m????e nahradit M1191AL.

???Speci??ln?? proveden?? sn??ma???? s??rie A (s??rie AN): Tyto sn??ma??e lze pou????vat s p????stroji OxiMax?? M1020B nebo M3001A, proveden?? A02, kompatibiln??mi s p????stroji Philips. Tak?? se pou????vaj?? s p????stroji Philips/ Agilent/HP, se kter??mi se jako p????slu??enstv?? pou????vaj?? sn??ma??e s??rie A. Ka??d?? sn??ma?? s??rie A speci??ln??ho proveden?? lze nahradit obdobn?? ????slovan??m sn??ma??em s??rie A, tj. M1191ANL m????e nahradit M1191AL, M1192AN m????e nahradit M1192A, M1193AN m????e nahradit M1193A, M1194AN m????e nahradit M1194A a M1195AN m????e nahradit M1195A.

1Tyto sn??ma??e maj?? del???? 3 m (oproti standardn??mu 2 m) p??ipojen?? kabel.

2Tyto sn??ma??e jsou kompatibiln?? s p????stroji OxiMax?? kompatibiln??mi s p????stroji Philips. 3Preferovan?? m??sto aplikace pro sn??ma??e M1193A a M1195A.

118

Pou??it?? sn??ma????

Opakovan?? pou??iteln?? sn??ma??e SpO2 spole??nosti Philips jsou ur??eny pro pou??it?? na n??kolika pacientech, kdy?? se prov??d?? nep??etr??it??, neinvazivn?? monitorov??n?? saturace kysl??kem arteri??ln?? krve a tepov?? frekvence.

P????slu??enstv?? dod??van?? se sn??ma??i

???P??ska na z??p??st?? M1627A pro dosp??l??: Dod??v?? se pouze s prstov??mi sn??ma??i pro dosp??l?? pro uchycen?? kabelu sn??ma??e k zadn?? stran?? ruky a z??p??st?? dosp??l??ho.

???N??vod na pou??it??: Popisuje modely sn??ma????, aplikaci na pacienta, uv??d?? v??strahy t??kaj??c?? se nespr??vn??ho pou??it?? a technick?? ??daje.

Samostatn?? po??izovan?? p????slu??enstv??

???P??echodov?? kabel M1940A: P??echodov?? kabel mezi konektorem s

8 v??vody (kulat?? z??suvn??) a konektorem s 12 v??vody (kulat?? z??str??n??). Po????v?? se pro propojen?? mezi sn??ma??ov??m konektorem s 8 v??vody

a p????strojov??m konektorem s 12 v??vody. Prodlu??uje kabel sn??ma??e o 2 m. NEPOU????VEJTE se sn??ma??i M1191AL, M1191ANL, M1191BL.

???Prodlu??ovac?? kabel M1941A: Prodlu??ovac?? kabel mezi konektorem

s 8 v??vody (kulat?? z??suvn??) a konektorem s 8 v??vody (kulat?? z??str??n??). Prodlu??uje kabel sn??ma??e o 2 m. NEPOU????VEJTE se sn??ma??i M1191AL, M1191ANL, M1191BL.

V??znam symbol?? sn??ma????

119

V??strahy

???Tyto sn??ma??e se pou????vaj?? pouze s p????stroji Philips/Agilent/HP. P??ed pou??it??m zkontrolujte, zda je v u??ivatelsk?? dokumentaci k p????stroji (n??vod k obsluze) specifikov??na p????slu??n?? kombinace p????stroje/sn??ma??e,

vopa??n??m p????pad?? m????e doj??t ke zran??n?? pacienta.

???Nam????en?? hodnoty pulzn?? oxymetrie jsou zpracov??v??ny statisticky. Dv?? t??etiny v??ech nam????en??ch hodnot pulzn?? oxymetrie by se m??lo nach??zet

vuveden??m rozsahu p??esnosti (viz Technick?? ??daje n????e, kde je uvedena p??esnost sn??ma????).

???Sn??ma?? zapojujte pouze do konektoru SpO2 nebo k p??echodov??mu kabelu SpO2 oxymetru.

???Nebyl-li sn??ma?? dezinfikov??n, nepou????vejte jej na jin??m pacientovi. Sn??ma?? lze pou????vat na stejn??m pacientovi po celou dobu jeho pobytu ve zdravotnick??m za????zen??.

???P??i zv????en?? okoln?? teplot?? m????e p??i dlouhodob??m pou????v??n?? sn??ma??e

vm??st?? s hor???? perf??z?? doj??t k v????n??m pop??lenin??m poko??ky pacienta.

Aby k tomu nedo??lo, ??asto kontrolujte m??sto aplikace sn??ma??e. Ve??ker?? uveden?? sn??ma??e funguj?? bez rizika p??ekro??en?? 41oC na poko??ce, pokud po????te??n?? teplota poko??ky nep??esahuje 35oC.

???Aplikujte sn??ma?? pacientovi na preferovan?? nebo alternativn?? m??sto dle pokyn?? uveden??ch n????e. Nebude-li tomu tak, m????e doj??t k nam????en?? nep??esn??ch hodnot.

???Sn??ma?? mus?? m??t spr??vnou velikost a nesm?? b??t p????li?? t??sn??, aby nedoch??zelo k ven??zn??m pulzac??m, omezen?? krevn??ho ob??hu, otlak??m, tlakov?? nekr??ze, artefakt??m a nam????en?? nep??esn??ch hodnot. Bude-li sn??ma?? p????li?? t??sn??, nap????klad je-li m??sto aplikace zna??n?? velk?? nebo zv??t??ilo-li se z d??vodu otoku, sn??ma?? m????e tla??it a v takov??m p????pad?? m????e doj??t k p??ekrven?? ??pi??ky prstu a n??sledn??mu interstici??ln??mu otoku

aischemii tk??n??.

???Bude-li sn??ma?? p????li?? voln??, m????e odpadnout nebo jeho optick?? prvky nebudou spr??vn?? vyrovn??ny a proto budou nam????eny nep??esn?? hodnoty.

120

V??strahy (pokra??ov??n??)

???Je-li to mo??n??, m??stem pou??it?? sn??ma??e by nem??la b??t kon??etina se zaveden??m arteri??ln??m kat??trem, nitro??iln?? infuz?? nebo nasazenou man??etou pro neinvazivn?? m????en?? krevn??ho tlaku.

???Nepou????vejte sn??ma?? na zna??n?? se pohybuj??c??ch kon??etin??ch. Uklidn??te pacienta nebo p??em??st??te sn??ma?? na kon??etinu, kter?? se tolik nepohybuje.

???Dysfunk??n?? hemoglobin nebo intravaskul??rn?? barviva mohou zavinit nam????en?? nep??esn??ch hodnot.

???P??esv??d??te se, zda m??sto pou??it?? sn??ma??e nen?? do hloubky zbarveno pigmentem nebo na n??m nen?? naneseno barvivo. Nap????klad lak na nehty, um??l?? nehty, barvivo nebo barevn?? kr??m mohou zavinit nam????en?? nep??esn??ch hodnot. V kter??mkoli z t??chto p????pad?? p??em??st??te sn??ma?? nebo vyberte alternativn?? sn??ma?? pro pou??it?? na jin??m m??st??.

???Je-li okoln?? sv??tlo p????li?? siln?? (infra??erven?? lampy, lampy na opera??n??m s??le, fototerapie), zakryjte sn??ma?? nepr??svitn??m materi??lem. Neprovedete-li to, m????e doj??t k nam????en?? nep??esn??ch hodnot.

???Chra??te konektor p??ed kontaktem s jakoukoli kapalinou.

???Kontrolujte m??sto pou??it?? sn??ma??e ka??d?? 2 a?? 3 hodiny, zda nedo??lo

k poru??en?? celistvosti poko??ky, zda jsou optick?? prvky vyrovn??ny a zda za sn??ma??em nedo??lo k naru??en?? krevn??ho ob??hu. Bude-li se sn??ma?? nach??zet na jednom m??st?? p????li?? dlouho, m????e doj??t k podr????d??n?? poko??ky nebo ulceraci. St????dejte m??sto aplikace sn??ma??e ka??d?? 4 hodiny nebo ??ast??ji, je-li naru??en krevn?? ob??h nebo celistvost poko??ky. Nebude-li se sv??teln?? zdroj nach??zet p??esn?? proti detektoru sv??tla, opravte polohu sn??ma??e nebo vyberte alternativn?? sn??ma?? pro pou??it?? na jin??m m??st??.

???Nepou????vejte sn??ma?? b??hem magnetick??ho rezonan??n??ho vy??et??en??. M????e doj??t k pop??lenin??m nebo nam????en?? nep??esn??ch hodnot.

???Pouze M1191AL/M1191ANL/M1191BL: Nepou????vejte tyto sn??ma??e s prodlu??ovac??m nebo p??echodov??m kabelem.

???Pouze M1195A/M1195AN: Kojenci se ??asto pohybuj??, proto p??i aplikaci sn??ma??e kojenci zajist??te kabel sn??ma??e p??skou, aby sn??ma?? z??stal na prst??. V p????pad?? pot??eby p??em??st??te sn??ma?? na jin?? prst nebo alternativn?? m??sto (palec nohy).

121

P??ed pou??it??m sn??ma??e

Pozorn?? si p??e??t??te ve??ker?? v??strahy v n??vodu k obsluze p????stroje

k monitorov??n?? SpO2 a tak?? v??strahy v tomto n??vodu na pou??it?? sn??ma????. Sn??ma??e pou????vejte pouze se schv??len??mi p????stroji a na doporu??en??ch m??stech aplikace.

Kontrolujte, zda sn??ma?? nen?? po??kozen

???Zkontrolujte vn??j???? a vnit??n?? ????st sn??ma??e. P??i kontrole vnit??n?? ????sti sn??ma?? opatrn?? rozev??ete a zkontrolujte, zda se na nebo kolem pr??svitn??ho silikonu zakr??vaj??c??ho optick?? prvky neobjevily praskliny. Zkontrolujte, zda na silikonu nejsou vypouklosti a zda z optick??ho prvku sn??ma??e neunik?? kapalina.

???Jak??koli sn??ma?? vykazuj??c?? zn??mky po??kozen?? nebo zm??n se nesm?? pou????vat pro dal???? monitorov??n?? pacient?? a mus?? b??t likvidov??n dle p????slu??n??ch postup?? (viz n????e).

Likvidace sn??ma??e

Likvidace znehodnocen??ch sn??ma????

Jak??koli sn??ma?? vykazuj??c?? zn??mky fyzick??ho nebo elektrick??ho znehodnocen?? nebo z??vady mus?? b??t dezinfikov??n, dekontaminov??n a likvidov??n dle ustanoven?? pro likvidaci zdravotnick??ho odpadu.

Pravideln?? zm??na m??sta aplikace

St????dejte m??sto aplikace sn??ma??e ka??d?? 4 hodiny nebo ??ast??ji, je-li naru??en krevn?? ob??h nebo celistvost poko??ky.

122

Aplikace sn??ma??e na prst ruky (nebo nohy)

Sn??ma??e pro prst dosp??l??ho

Lze pou????t jak??koli prst krom?? palce u pacient?? nad 50 kg.

???Sn??ma??e s??rie A: M1191A nebo M1191AL

pou??it?? sn??ma??e u dosp??l??ho

???Sn??ma??e s??rie A speci??ln??ho proveden?? (SE): M1191ANL

???Sn??ma??e s??rie B: M1191B nebo M1191BL

Sn??ma??e na prst ruky d??t??te

Lze pou????t jak??koli prst krom?? palce u pacient?? od 15 kg do 50kg.

???Sn??ma??e s??rie A: M1192A

???Sn??ma??e s??rie A speci??ln??ho proveden?? (SE): M1192AN

Sn??ma??e na prst ruky (nebo nohy) kojence

Lze pou????t jak??koli prst ruky nebo nohy (krom?? palce) u pacient?? od 4 kg do 15 kg.

Pr??m??r prstu ruky nebo nohy mus?? b??t v rozsahu 7 ??? 8 mm.

???Sn??ma??e s??rie A: M1195A nebo

???Sn??ma??e s??rie A speci??ln??ho proveden?? (SE): M1195AN

123

Aplikace sn??ma??e na ruku/nohu

Ruka nebo noha novorozence, hmotnost pacienta od 1 kg do 4 kg.

???Sn??ma??e s??rie A: M1193A

???Sn??ma??e s??rie A speci??ln??ho proveden?? (SE): M1193AN

1Nasa??te sn??ma?? na ruku nebo nohu tak, aby se optick?? prvky nach??zely proti sob??.

2Podr??te sn??ma?? a lehce napn??te p??sek (ne v??ce ne?? 2,5 cm).

3Napnut?? p??sek vlo??te do dr????ky a p??idr??te jej v t??to poloze, konec p??sku provl??kn??te otvorem. Je-li p??sek p????li?? dlouh??, provl??kn??te jej druh??m v????ezem.

4P??ipojte sn??ma?? k p????stroji (nebo p??echodov??mu kabelu).

5Pravideln?? kontrolujte a st????dejte m??sta aplikace sn??ma??e.

Aplikace sn??ma??e na ucho

Ucho dosp??l??ho nebo d??t??te, hmotnost pacienta v??ce ne?? 40 kg.

???Sn??ma??e s??rie A: M1194A nebo

???Sn??ma??e s??rie A speci??ln??ho proveden?? (SE):

M1194AN

1Pro zlep??en?? perf??ze u??n?? lal????ek promn??te nebo zah??ejte.

2Uchyt???te sn??ma?? na m??kkou ????st u??n??ho lal????ku. Um??lohmotn?? ??chyt minimalizuje artefakty zavin??n?? pohybem pacienta. Neaplikujte sn??ma?? na chrupavku nebo tam, kde by tla??il na hlavu.

3P??ipojte sn??ma?? k p????stroji (nebo p??echodov??mu kabelu).

4Pravideln?? kontrolujte a st????dejte m??sta aplikace sn??ma??e.

124

??i??t??n?? a dezinfekce ni??????ho stupn??

Opakovan?? pou??iteln?? sn??ma??e lze ??istit a dezinfikovat, ale nikoli sterilizovat. Postupujte dle pokyn?? n????e.

V??strahy

???Pou????vejte pouze schv??len?? ??istic?? a dezinfek??n?? prost??edky uveden?? n????e. Nedodr????te-li toto ustanoven??, m????e doj??t k po??kozen?? sn??ma??e nebo vodi????, zkr??cen?? jejich ??ivotnosti nebo ke vzniku nebezpe??n??ch situac??.

???Dezinfek??n?? prost??edky volte obez??etn??, n??kter?? mohou m??t podobn?? n??zev ale ??pln?? jin?? slo??en??.

???Konektor sn??ma??e nesm?? b??t pono??en do ????dn??ho ??istic??ho nebo dezinfek??n??ho roztoku nebo jin?? kapaliny (pono??it lze pouze pouzdro sn??ma??e nebo kabelu, ale nikoli konektor).

???Sn??ma??e nesm??te pono??it do dezinfek??n??ho prost??edku na dobu del???? ne?? je specifikov??no v??robcem dan??ho prost??edku.

???Sn??ma??e nesterilizujte.

Schv??len?? ??istic?? prost??edky

Schv??len?? dezinfek??n?? prost??edky

Kohrsolin?? (2%) Mucapur??-CD (1%)

Izopropanol (70%) nebo ut??rka s izopropanolem (70%)

1O??ist??te sn??ma?? dle pokyn?? v??robce ??istic??ho prost??edku.

2Dezinfikujte sn??ma?? dle pokyn?? v??robce dezinfek??n??ho prost??edku.

3Opl??chn??te sn??ma?? vodou, ot??ete dosucha ??ist??m had????kem a nechte d??kladn?? oschnout. Zjist??te-li zn??mky po??kozen?? sn??ma??e nebo kabelu, okam??it?? sn??ma?? vy??a??te z pou????v??n??.

125

Technick?? ??daje

P??esnost sn??ma????

Sn??ma??e s??rie A: Specifikace p??esnosti SpO2 a tepov?? frekvence sn??ma???? s??rie A je uvedena v n??vodu k obsluze p????stroje Philips/Agilent/HP.

Sn??ma??e s??rie B: Specifikace p??esnosti SpO2 a tepov?? frekvence sn??ma???? M1191B a M1191BL je stejn?? jako p??esnost uveden?? pro sn??ma??e M1191A a M1191AL

v n??vodu k obsluze p????stroje Philips/Agilent/HP.

Speci??ln?? proveden?? sn??ma???? s??rie A (s??rie AN): P??esnost SpO2 (funk??n?? saturace) pro sn??ma??e s??rie A speci??ln??ho proveden?? (SE) pou????van?? v kombinaci s M1020B nebo M3001A, proveden?? A02, specifikovan?? jako efektivn?? rozd??l mezi nam????en??mi a referen??n??mi hodnotami v rozsahu 70 a?? 100% je n??sleduj??c??: 2% pro M1191ANL a M1192AN; 3% pro M1193AN, M1194AN a M1195AN.

Pou??it?? u novorozenc??: Uv??d??n?? hodnoty p??esnosti pro novorozeneck?? aplikace jsou ji?? zv????eny o p????davn?? 1%, jeliko?? jsou hodnoty nam????en?? oxymetrem ovlivn??ny fet??ln??m hemoglobinem v krvi novorozenc??, viz odborn?? literatura.

Rozsahy vlnov??ch d??lek diod emituj??c??ch sv??tlo

Vlnov?? d??lka diod emituj??c??ch sv??tlo v t??chto sn??ma????ch je v rozsahu 600 nm ??? 1000 nm, optick?? v??stupn?? v??kon je ni?????? ne?? 15 mW. Informace o vlnov?? d??lce mohou b??t u??ite??n?? pro l??ka??e prov??d??j??c?? fotodynamickou terapii.

Kontrola platnosti m????en??

P??esnost SpO2 byla ov????ov??na na pacientech pomoc?? referen??n??ho vzorku arteri??ln?? krve m????en??ho p????davn??m CO-oxymetrem. U dosp??l??ch pacient?? byly p??i prov??d??n?? v??zkumu ????zen?? desaturace zkoum??ny reakce na ??rovn?? saturace

v rozsahu 70% a?? 100% SaO2. Charakteristika pacient?? zahrnut??ch do prov??d??n?? v??zkumu:

???P??ibli??n?? 50% ??en a 50% mu???? ve v??ku 18 ??? 45 let

???Zbarven?? poko??ky: sv??tl?? a?? ??ern??

Jeliko?? jsou hodnoty nam????en?? pulzn??m oxymetrem zpracov??v??ny statisticky, pouze asi 2/3 takov??ch hodnot jsou v rozsahu ?? Arms (Arms = st??edn?? kvadratick?? pr??m??r) hodnot nam????en??ch CO-oxymetrem. P????stroje pro testov??n?? funkce, jako nap??. simul??tor SpO2, nelze pou????t pro posouzen?? p??esnosti sn??ma???? pulzn?? oxymetrie.

126

Popis sn??ma??ov

Opakovane pou??ite??n?? sn??ma??e SpO2 Philips troch s??ri?? umo????uj?? monitorovat??? pacientov v??etk??ch typov, pozri tabu??ka ni??e uveden??. Presnost??? sn??ma??ov je uveden?? ni??e v podkapitole Technick?? ??daje.

???Sn??ma??e s??rie A: Tieto sn??ma??e je mo??n?? pou????vat??? s ak??mko??vek pr??strojom Philips/Agilent/HP, ku ktor??mu s?? uveden?? ako pr??slu??enstvo. Pozri n??vod na obsluhu pr??stroja, kde s?? uveden?? inform??cie o kompatibilite sn??ma??ov s??rie A.

???Sn??ma??e s??rie B: Tieto sn??ma??e je mo??n?? pou????vat??? s rovnak??mi pr??strojmi Philips/Agilent/HP, s ktor??mi sa ako pr??slu??enstvo pou????vaj?? sn??ma??e s??rie A M1191A a M1191AL; t.j. M1191B m????e nahradit??? M1191A a M1191BL m????e nahradit??? M1191AL.

?????peci??lna verzia sn??ma??ov s??rie A (s??rie AN): Tieto sn??ma??e je mo??n?? pou????vat??? s pr??strojmi OxiMax?? M1020B alebo M3001A, verzia A02, kompatibiln??mi s pr??strojmi Philips. Tie?? sa pou????vaj?? s pr??strojmi Philips/Agilent/HP, s ktor??mi sa ako pr??slu??enstvo pou????vaj?? sn??ma??e s??rie A. Ka??d?? sn??ma?? s??rie A ??peci??lnej verzie je mo??n?? nahradit??? obdobne ????slovan??m sn??ma??om s??rie A, t.j. M1191ANL m????e nahradit??? M1191AL, M1192AN m????e nahradit??? M1192A, M1193AN m????e nahradit??? M1193A, M1194AN m????e nahradit??? M1194A a M1195AN m????e nahradit??? M1195A.

1Tieto sn??ma??e maj?? dlh???? 3 m (oproti ??tandardn??mu 2 m) pripojen?? k??bel.

2Tieto sn??ma??e s?? kompatibiln?? s pr??strojmi OxiMax?? kompatibiln??mi s pr??strojmi Philips. 3Preferovan?? miesto aplik??cie pre sn??ma??e M1193A a M1195A.

127

Pou??itie sn??ma??ov

Opakovane pou??ite??n?? sn??ma??e SpO2 spolo??nosti Philips s?? ur??en?? pre pou??itie na nieko??k??ch pacientoch, ke?? sa vykon??va nepretr??it??, neinvaz??vne monitorovanie satur??cie kysl??kom arteri??lnej krvi a tepovej frekvencie.

Pr??slu??enstvo dod??van?? so sn??ma??mi

???P??sik na z??p??st?? M1627A pre dospel??ch: Dod??va sa len s prstov??mi sn??ma??mi pre dospel??ch pre uchytenie k??bla sn??ma??a k zadnej strane ruky a z??p??stia dospel??ho.

???N??vod na pou??itie: Popisuje modely sn??ma??ov, aplik??ciu na pacienta, uv??dza v??strahy t??kaj??ce sa nespr??vneho pou??itia a technick?? ??daje.

Samostatne obstar??van?? pr??slu??enstvo

???Prechodov?? k??bel M1940A: Prechodov?? k??bel medzi konektorom s 8 v??vodmi (okr??hly z??suvn??) a konektorom s 12 v??vodmi (okr??hly z??str??n??). Po????va sa pre prepojenie medzi sn??ma??ov??m konektorom

s 8 v??vodmi a pr??strojov??m konektorom s 12 v??vodmi. Predl??uje k??bel sn??ma??a o 2 m. NEPOU????VAJTE so sn??ma??mi M1191AL, M1191ANL, M1191BL.

???Predl??ovac?? k??bel M1941A: Predl??ovac?? k??bel medzi konektorom s 8 v??vody (okr??hly z??suvn??) a konektorom s 8 v??vodmi (okr??hly z??str??n??). Predl??uje k??bel sn??ma??e o 2 m. NEPOU????VAJTE so sn??ma??mi M1191AL, M1191ANL, M1191BL.

V??znam symbolov sn??ma??ov

128

V??strahy

???Tieto sn??ma??e sa pou????vaj?? len s pr??strojmi Philips/Agilent/HP. Pred pou??it??m skontrolujte, ??i je v u????vate??skej dokument??cii k pr??stroju (n??vod na obsluhu) ??pecifikovan?? pr??slu??n?? kombin??cia pr??stroja/ sn??ma??a, v opa??nom pr??pade m????e d??jst??? k poraneniu pacienta.

???Nameran?? hodnoty pulznej oxymetrie s?? spracov??van?? ??tatisticky. Dve tretiny v??etk??ch nameran??ch hodn??t pulznej oxymetrie by sa malo nach??dzat??? v uvedenom rozsahu presnosti (pozri Technick?? ??daje ni??e, kde je uveden?? presnost??? sn??ma??ov).

???Sn??ma?? zapojujte len do konektora SpO2 alebo k prechodov??mu k??blu SpO2 oxymetra.

???Ak nebol sn??ma?? dezinfikovan??, nepou????vajte ho na inom pacientovi. Sn??ma?? je mo??n?? pou????vat??? na rovnakom pacientovi po cel?? dobu jeho pobytu v zdravotn??ckom zariaden??.

???Pri zv????enej okolitej teplote m????e pri dlhodobom pou????van?? sn??ma??a

vmieste s hor??ou perf??ziou d??jst??? k v????nym pop??lenin??m poko??ky

pacienta. Aby k tomu nedo??lo, ??asto kontrolujte miesto aplik??cie sn??ma??a. V??etky uveden?? sn??ma??e funguj?? bez rizika prekro??enia 41oC na poko??ke, ak po??iato??n?? teplota poko??ky nepresahuje 35oC.

???Aplikujte sn??ma?? pacientovi na preferovan?? alebo alternat??vne miesto pod??a pokynov uveden??ch ni??e. Ak to tak nebude, m????e d??jst???

knameraniu nepresn??ch hodn??t.

???Sn??ma?? mus?? mat??? spr??vnu ve??kost??? a nesmie byt??? pr??li?? tesn??, aby nedoch??dzalo k ven??znym pulz??ci??m, obmedzeniu krvn??ho obehu, otlakom, tlakovej nekr??ze, artefaktom a nameraniu nepresn??ch hodn??t. Ak bude sn??ma?? pr??li?? tesn??, napr??klad ak je miesto aplik??cie zna??ne ve??k?? alebo sa zv??????ilo z d??vodu opuchu, sn??ma?? m????e tla??it??? a v takom pr??pade m????e d??jst??? k prekrveniu ??pi??ky prsta a n??sledn??mu interstici??lnemu opuchu a isch??mii tkaniva.

???Ak bude sn??ma?? pr??li?? vo??n??, m????e odpadn??t??? alebo jeho optick?? prvky nebud?? spr??vne vyrovnan?? a preto bud?? nameran?? nepresn?? hodnoty.

129

V??strahy (pokra??ovanie)

???Ak je to mo??n??, miestom pou??itia sn??ma??a by nemala byt??? kon??atina so zaveden??m arteri??lnym kat??trom, vn??tro??ilovou inf??ziou alebo nasadenou man??etou pre neinvaz??vne meranie krvn??ho tlaku.

???Nepou????vajte sn??ma?? na zna??ne sa pohybuj??cich kon??atin??ch. Upokojte pacienta alebo premiestite sn??ma?? na kon??atinu, ktor?? sa tak ve??mi nepohybuje.

???Dysfunk??n?? hemoglob??n alebo intravaskul??rne farbiv?? m????u zavinit??? nameranie nepresn??ch hodn??t.

???Presved??ite sa, ??i miesto pou??itia sn??ma??a nie je do h??bky zafarben?? pigmentom alebo na ??om nie je nanesen?? farbivo. Napr??klad lak na nechty, umel?? nechty, farbivo alebo farebn?? kr??m m????u zavinit??? nameranie nepresn??ch hodn??t. V ktoromko??vek z t??chto pr??padov premiestite sn??ma?? alebo vyberte alternat??vny sn??ma?? pre pou??itie na inom mieste.

???Ak je okolit?? svetlo pr??li?? siln?? (infra??erven?? lampy, lampy na opera??nej s??le, fototerapia), zakryte sn??ma?? nepriesvitn??m materi??lom. Ak to neurob??te, m????e d??jst??? k nameraniu nepresn??ch hodn??t.

???Chr????te konektor pred kontaktom s akouko??vek kvapalinou.

???Kontrolujte miesto pou??itia sn??ma??a ka??d?? 2 a?? 3 hodiny, ??i nedo??lo k poru??eniu celistvosti poko??ky, ??i s?? optick?? prvky vyrovnan?? a ??i za sn??ma??om nedo??lo k naru??eniu krvn??ho obehu. Ak sa bude sn??ma?? nach??dzat??? na jednom mieste pr??li?? dlho, m????e d??jst??? k podr????deniu poko??ky alebo ulcer??cii. Striedajte miesto aplik??cie sn??ma??a ka??d??

4 hodiny alebo ??astej??ie, ak je naru??en?? krvn?? obeh alebo celistvost??? poko??ky. Ak sa nebude sveteln?? zdroj nach??dzat??? presne proti detektoru svetla, opravte polohu sn??ma??a alebo vyberte alternat??vny sn??ma?? pre pou??itie na inom mieste.

???Nepou????vajte sn??ma?? po??as magnetick??ho rezonan??n??ho vy??etrenia. M????e d??jst??? k pop??lenin??m alebo nameraniu nepresn??ch hodn??t.

???Len M1191AL/M1191ANL/M1191BL: Nepou????vajte tieto sn??ma??e s predl??ovac??m alebo prechodov??m k??blom.

???Len M1195A/M1195AN: Kojenci sa ??asto pohybuj??, preto pri aplik??cii sn??ma??a kojencovi zaistite k??bel sn??ma??a p??sikom, aby sn??ma?? zostal na prste. V pr??pade potreby premiestite sn??ma?? na in?? prst alebo alternat??vne miesto (palec nohy).

130

Pred pou??it??m sn??ma??a

Pozorne si pre????tajte v??etky v??strahy v n??vode na obsluhu pr??stroja pre monitorovanie SpO2 a tie?? v??strahy v tomto n??vode na pou??itie sn??ma??ov. Sn??ma??e pou????vajte len so schv??len??mi pr??strojmi a na doporu??en??ch miestach aplik??cie.

Kontrolujte, ??i sn??ma?? nie je po??koden??

???Skontrolujte vonkaj??iu a vn??torn?? ??ast??? sn??ma??a. Pri kontrole vn??tornej ??asti sn??ma?? opatrne otvorte a skontrolujte, ??i sa na alebo okolo priesvitn??ho silik??nu zakr??vaj??ceho optick?? prvky neobjavili praskliny. Skontrolujte, ??i na silik??ne nie s?? vypukliny a ??i z optick??ho prvku sn??ma??a neunik?? kvapalina.

???Ak??ko??vek sn??ma?? vykazuj??ci pr??znaky po??kodenia alebo zmien sa nesmie pou????vat??? pre ??al??ie monitorovanie pacientov a mus?? byt??? likvidovan?? pod??a pr??slu??n??ch postupov (pozri ni??e).

Likvid??cia sn??ma??a

Likvid??cia znehodnoten??ch sn??ma??ov

Ak??ko??vek sn??ma?? vykazuj??ci pr??znaky fyzick??ho alebo elektrick??ho znehodnotenia alebo z??vady mus?? byt??? dezinfikovan??, dekontaminovan?? a likvidovan?? pod??a ustanoven?? pre likvid??ciu zdravotn??ckeho odpadu.

Pravideln?? zmena miesta aplik??cie

Striedajte miesto aplik??cie sn??ma??a ka??d?? 4 hodiny alebo ??astej??ie, ak je naru??en?? krvn?? obeh alebo celistvost??? poko??ky.

131

Aplik??cia sn??ma??a na prst ruky (alebo nohy)

Sn??ma??e pre prst dospelej osoby

Je mo??n?? pou??it??? ak??ko??vek prst okrem palca pacientov nad 50 kg.

???Sn??ma??e s??rie A: M1191A alebo M1191AL

pou??itie sn??ma??a u dospelej osoby

???Sn??ma??e s??rie A v ??peci??lnom preveden?? (SE): M1191ANL

???Sn??ma??e s??rie B: M1191B alebo M1191BL

Sn??ma??e na prst ruky diet???at???a

Je mo??n?? pou??it??? ak??ko??vek prst okrem palca pacientov od 15 kg do 50 kg.

???Sn??ma??e s??rie A: M1192A

???Sn??ma??e s??rie A v ??peci??lnom preveden?? (SE): M1192AN

Sn??ma??e na prst ruky (alebo nohy) kojenca

Je mo??n?? pou??it??? ak??ko??vek prst alebo nohy (okrem palca) pacientov od 4 kg do 15 kg.

Priemer prsta ruky alebo nohy mus?? byt??? v rozsahu 7 ??? 8 mm.

???Sn??ma??e s??rie A: M1195A alebo

???Sn??ma??e s??rie A v ??peci??lnom preveden?? (SE): M1195AN

132

Aplik??cia sn??ma??a na ruku/nohu

Ruka alebo noha novorodenca, hmotnost??? pacienta od 1 kg do 4 kg.

???Sn??ma??e s??rie A: M1193A

???Sn??ma??e s??rie A v ??peci??lnom preveden?? (SE): M1193AN

1Nasa??te sn??ma?? na ruku alebo nohu tak, aby sa optick?? prvky nach??dzali proti sebe.

2Podr??te sn??ma?? a mierne napnite p??sik (nie viac ako 2,5 cm).

3Napnut?? p??sik vlo??te do dr????ky a pridr??te ho v tejto polohe, koniec p??sika prevle??te cez otvor. Ak je p??sik pr??li?? dlh??, prevle??te ho cez druh?? v??rez.

4Pripojte sn??ma?? k pr??stroju (alebo prechodov??mu k??blu).

5Pravidelne kontrolujte a striedajte miesta aplik??cie sn??ma??a.

Aplik??cia sn??ma??a na ucho

Ucho dospel??ho alebo diet???at???a, hmotnost??? pacienta viac ako 40 kg.

???Sn??ma??e s??rie A: M1194A alebo

???Sn??ma??e s??rie A v ??peci??lnom preveden?? (SE):

M1194AN

1Pre zlep??enie perf??zie u??n?? lal????ik m??dlite alebo zahrejte.

2Uchyt???te sn??ma?? na m??kk?? ??ast??? u??n??ho lal????ika Umelohmotn?? uchytenie minimalizuje artefakty zavinen?? pohybom pacienta. Neaplikujte sn??ma?? na chrupavku alebo tam, kde by tla??il na hlavu.

3Pripojte sn??ma?? k pr??stroju (alebo prechodov??mu k??blu).

4Pravidelne kontrolujte a striedajte miesta aplik??cie sn??ma??a.

133

??istenie a dezinfekcia ni????ieho stup??a

Opakovane pou??ite??n?? sn??ma??e je mo??n?? ??istit??? a dezinfikovat???, ale nie sterilizovat???. Postupujte pod??a pokynov ni??e uveden??ch.

V??strahy

???Pou????vajte iba schv??len?? ??istiace dezinfek??n?? prostriedky ni??e uveden??. Ak nedodr????te toto ustanovenie, m????e d??jst??? k po??kodeniu sn??ma??a alebo vodi??ov, skr??tenie ich ??ivotnosti alebo ku vzniku nebezpe??n??ch situ??ci??.

???Dezinfek??n?? prostriedky vo??te obozretne, niektor?? m????u mat??? podobn?? n??zov ale celkom in?? zlo??enie.

???Konektor sn??ma??a nesmie byt??? ponoren?? do ??iadneho ??istiaceho alebo dezinfek??n??ho roztoku alebo inej kvapaliny (ponorit??? je mo??n?? len puzdro sn??ma??a alebo k??bla, ale nie konektor).

???Sn??ma??e nesmiete ponorit??? do dezinfek??n??ho prostriedku na dobu dlh??iu ako je ??pecifikovan?? v??robcom dan??ho prostriedku.

???Sn??ma??e nesterilizujte.

Schv??len?? ??istiace prostriedky

- Mierny detergent - So??n?? roztok (1%)

Schv??len?? dezinfek??n?? prostriedky

1O??istite sn??ma?? pod??a pokynov v??robcu ??istiaceho prostriedku.

2Dezinfikujte sn??ma?? pod??a pokynov v??robcu dezinfek??n??ho prostriedku.

3Opl??chnite sn??ma?? vodou, otrite dosucha ??istou handri??kou a nechajte d??kladne oschn??t???. Ak zist??te zn??mky po??kodenia sn??ma??a alebo k??bla, okam??ite sn??ma?? vyra??te z pou????vania.

134

Technick?? ??daje

Presnost??? sn??ma??a

Sn??ma??e s??rie A: ??pecifik??cia presnosti SpO2 a tepovej frekvencie sn??ma??ov s??rie A je uveden?? v n??vode na obsluhu pr??stroja Philips/Agilent/HP.

Sn??ma??e s??rie B: ??pecifik??cia presnosti SpO2 a tepovej frekvencie sn??ma??ov M1191B a M1191BL je rovnak?? ako presnost??? uveden?? pre sn??ma??e M1191A a M1191AL v n??vode na obsluhu pr??stroja Philips/Agilent/HP.

Sn??ma??e s??rie A v ??peci??lnom preveden?? (s??ria AN): Presnost??? SpO2 (funk??n?? satur??cia) pre sn??ma??e s??rie A ??peci??lneho prevedenia pou????van?? v kombin??cii s M1020B alebo M3001A, prevedenie A02, ??pecifikovan?? ako efekt??vny rozdiel medzi nameran??mi a referen??n??mi hodnotami v rozsahu 70 a?? 100% je nasleduj??ca: 2% pre M1191ANL a M1192AN; 3% pre M1193AN, M1194AN a M1195AN.

Pou??itie u novorodencov: Uv??dzan?? hodnoty presnosti pre novorodeneck?? aplik??cie s?? u?? zv????en?? o pr??davn?? 1%, preto??e s?? hodnoty nameran?? oxymetrom ovplyvnen?? fet??lnym hemoglob??nom v krvi novorodencov, pozri odborn?? literat??ra.

Rozsahy vlnov??ch d????ok di??d emituj??cich svetlo

Vlnov?? d????ka di??d emituj??cich svetlo v t??chto sn??ma??och je v rozsahu 600 nm ??? 1000 nm, optick?? v??stupn?? v??kon je ni?????? ako 15 mW. Inform??cie o vlnovej d????ke m????u byt??? u??ito??n?? pre lek??ra vykon??vaj??ceho fotodynamick?? terapiu.

Kontrola platnosti merania

Presnost??? SpO2 bola overovan?? na pacientoch pomocou referen??nej vzorky arteri??lnej krvi meranej pr??davn??m CO-oxymetrom. U dospel??ch pacientov boli pri vykon??van?? v??skumu riadenej desatur??cie sk??man?? reakcie na ??rovne satur??cie

v rozsahu 70% a?? 100% SaO2. Charakteristika pacientov zahrnut??ch do vykonan??ho v??skumu:

???Pribli??ne 50% ??ien a 50% mu??ov vo veku 18 ??? 45 rokov

???Zafarbenie poko??ky: svetl?? a?? ??ierna

Preto??e s?? hodnoty nameran?? pulzn??m oxymetrom spracov??van?? ??tatisticky, len asi 2/3 tak??ch hodn??t s?? v rozsahu + Arms (rms = stredn?? kvadratick?? priemer) hodn??t nameran??ch CO-oxymetrom. Pr??stroje pre testovanie funkcie, ako napr. simul??tor SpO2 , nie je mo??n?? pou??it??? pre pos??denie presnosti sn??ma??ov pulznej oxymetrie.

135

Pregled izdelka

Tri serije Philipsovih senzorjev za SpO2 za ve??kratno uporabo nudijo mo??nost spremljanja raznolikih vrst bolnikov, kot je prikazano v spodnji tabeli. Podatki o natan??nosti senzorja so na voljo v Specifikacijah v tem Navodilu za uporabo.

???Senzorji serije A: Uporabljajo se s katerimkoli instrumentom Philips/ Agilent/HP, pri katerem so na??teti kot dodatek. Informacije o zdru??ljivosti senzorja serije A poi????ite v Navodilih za uporabo va??ega instrumenta.

???Senzorji serije B: Uporabljajo se z instrumenti Philips/Agilent/HP, pri katerih so senzorji M1191A in M1191AL serije A na??teti kot zdru??ljiv dodatek; npr. M1191B lahko nadomesti M1191A, M1191BL pa lahko nadomesti M1191AL.

???Posebna izdaja senzorjev serije A (serija AN): Uporabljajo se s Philipsovimi instrumenti M1020B ali M3001A, opcija A02, zdru??ljivimi z znamko OxiMax?? . Uporabljajo se tudi z instrumenti Philips/Agilent/HP, pri katerih so senzorji serije A na??teti kot zdru??ljiv dodatek. Vsak senzor posebne izdaje serije A lahko nadomesti senzor serije A s podobno ??tevilko, npr. M1191ANL lahko nadomesti M1191AL; M1192AN lahko nadomesti M1192A; M1193AN lahko nadomesti M1193A; M1194AN lahko nadomesti M1194A; in M1195AN lahko nadomesti M1195A.

1Senzorjem je prilo??en dalj??i, 3 m kabel (standardni je dolg 2 m). 2Senzorji so zdru??ljivi tudi z instrumenti Philips znamke OxiMax?? . 3Najbolj??e mesto za namestitev senzorjev M1193A in M1195A.

136

Predvideni namen

Philipsovi senzorji za SpO2 za ve??kratno uporabo se uporabljajo pri ve?? bolnikih za neprekinjeno neinvazivno spremljanje nasi??enosti arterijske krvi s kisikom in spremljanje utripa.

Dodatki, prilo??eni senzorjem

???M1627A zapestni trak za odrasle: Prilo??en je samo senzorjem za odrasle, ki se namestijo na prst , in sicer za pritrjevanje kabla senzorja na zgornjo stran roke in zapestje odraslega bolnika.

???Navodila za uporabo: Vsebujejo opis modelov senzorjev, namestitve na bolnike, opozorila glede neustrezne uporabe in specifikacije.

Dodatki, ki jih je mogo??e kupiti posebej

???M1940A adapterski kabel: adapterski kabel za priklop 8-pinskega (okrogel ??enski) na 12-pinski (okrogel mo??ki) priklju??ek. 8-pinski konektor senzorja prilagodi 12-pinski vti??nici instrumenta. Kabel senzorja se tako podalj??a za 2 m. NE UPORABLJAJTE s senzorji M1191AL, M1191ANL, M1191BL.

???Kabelski podalj??ek za M1941A: kabelski podalj??ek za priklop 8-pinskega (okrogel ??enski) na 8-pinski (okrogel mo??ki) priklju??ek. Kabel senzorja se tako podalj??a za 2 m. NE UPORABLJAJTE s senzorji M1191AL, M1191ANL, M1191BL.

Pomen simbolov izdelka

137

Opozorila

???Ti senzorji se uporabljajo samo z instrumenti Philips/Agilent/HP. Pred uporabo preverite, ali je zdru??ljivost instrumenta/senzorja navedena v uporabni??ki dokumentaciji instrumenta (npr. Navodila za uporabo); v nasprotnem primeru lahko pride do po??kodb bolnika.

???Meritve pulznega oksimetra so statisti??no razporejene. Dve tretjini vseh meritev pulznega oksimetra sta predvidoma to??ni, kot je navedeno (za informacije o natan??nosti senzorja glejte Specifikacije v nadaljevanju teh Navodil za uporabo).

???Senzor pove??ite samo z SpO2 konektorjem ali adapterskim kablom oksimetra za SpO2.

???Senzorja ne uporabite na drugem bolniku, dokler ga ne razku??ite. Senzor se lahko ve??krat uporabi na istem bolniku med njegovo hospitalizacijo.

???Pri povi??ani temperaturi okolice lahko pride do hudih opeklin na ko??i bolnika po dalj??i uporabi senzorja na mestu, ki ni dobro omo??eno. To prepre??ite tako, da pogosto preverite mesto meritve na bolniku. Pri

nobenem na??tetem senzorju ni nevarnosti, da bi se temperatura na ko??i pri delovanju dvignila na ve?? kot 41o C, ??e prvotna temperatura ni presegala 35o C.

???Pazite, da senzor namestite na priporo??eno ali drugo mo??no mesto meritve, pri tem pa upo??tevajte navodila za namestitev, ki so navedena spodaj v dokumentu. V nasprotnem primeru so lahko meritve neto??ne.

???Da bi prepre??ili vensko pulzacijo, motnje v obtoku, sledi pritiska, nekrozo zaradi pritiska, motnje pri merjenju in neto??ne meritve, se prepri??ajte, da uporabljate senzor pravilne velikosti in da ni name????en pretesno. ??e je senzor name????en pretesno, ker je mesto namestitve preveliko ali postane preveliko zaradi edema, lahko pride do pretiranega pritiska, ki povzro??i zama??itev vene distalno od mesta meritve, kar privede do intersticijskega edema in ishemije tkiva.

?????e je senzor name????en preve?? ohlapno, se lahko sname, lahko se poru??i ustrezna opti??na nastavitev ali pa so meritve neto??ne.

138

Opozorila (nadaljevanje)

?????e je mogo??e, naj bo senzor name????en na okon??ino, na kateri ni arterijskega katetra, man??ete za merjenje krvnega tlaka ali vstavljene intravenske infuzijske cevke.

???Ne namestite ga na mesto, kjer je gibanje prekomerno. Bolnika posku??ajte umiriti ali pa prestavite senzor na mesto, kjer je gibanja manj.

???Disfunkcijski hemoglobin ali barvila v ??ili lahko povzro??ijo neto??ne meritve.

???Prepri??ajte se, da senzor ni name????en na mestu, ki je mo??no pigmentirano ali mo??no obarvano. Na primer, lak za nohte, umetni nohti, barva ali pigmentirana krema lahko povzro??ijo neto??ne meritve.

V vsakem takem primeru prestavite senzor ali pa izberite drug senzor, ki ga lahko uporabite na drugem mestu.

???V primeru mo??ne ali ??ezmerne svetlobe (infrarde??e lu??i, operacijske lu??i, fototerapija) senzor prekrijte z neprozornim materialom. V nasprotnem primeru so lahko meritve neto??ne.

???Pazite, da konektor ne pride v stik s kakr??nokoli teko??ino.

???Mesto merjenja morate pregledati vsake 2 do 3 ure, da preverite, ali je s ko??o vse v redu, ali je opti??na nastavitev pravilna in obtok distalen od senzorja. ??e je senzor predolgo na enem mestu, lahko pride do dra??enja ali razjed. Senzor premestite vsake 4 ure ali pogosteje, ??e s ko??o ni vse v redu ali ??e pride do poslab??anja obtoka. ??e vir svetlobe ni neposredno nasproti detektorja svetlobe, senzor premestite ali izberite drug senzor, ki se lahko uporablja na drugem mestu.

???Senzorja ne uporabljajte med magnetnoresonan??nim slikanjem. To lahko namre?? povzro??i opekline ali neto??ne meritve.

???Samo za M1191AL/M1191ANL/M1191BL: Teh senzorjev ne uporabljajte s kabelskim podalj??kom ali adapterjem.

???Samo za M1195A/M1195AN: Dojen??ki se precej premikajo, zato pri namestitvi senzorja kabel pritrdite s trakom in tako prepre??ite, da bi se snel s prsta dojen??ka. ??e je potrebno, senzor namestite na drug prst ali drugo mesto (no??ni palec).

139

Pred namestitvijo senzorja

Pazite, da preberete in razumete vsa opozorila, ki so podana v Navodilih za uporabo va??ega instrumenta za spremljanje SpO2 , kot tudi opozorila, opisana v Navodilih za uporabo tega senzorja. Senzorje uporabljajte samo s potrjenimi instrumenti in na priporo??enem mestu namestitve.

Preverjanje, ali je senzor po??kodovan

???Senzor preglejte od zunaj in znotraj. Da bi senzor lahko pregledali od znotraj, previdno odprite odprtino senzorja in preverite, ali so kje kak??ne razpoke na ali ob prozorni silikonski prevleki preko opti??nih elementov. Prepri??ajte se, da ni mehurjev na silikonu ter da iz opti??nih elementov senzorja ne uhaja nobena teko??ina.

???Vsak senzor, ki je kakorkoli po??kodovan ali spremenjen, se ne sme ve?? uporabljati za spremljanje bolnikov; zavrzite ga v skladu z ustreznimi postopki (glejte spodaj).

Odstranitev senzorja

Odstranitev po??kodovanega/okvarjenega senzorja

Vsak senzor, ki je kakorkoli fizi??no ali elektri??no po??kodovan ali okvarjen, je treba razku??iti, dekontaminirati in zavre??i skladno z lokalnimi predpisi o odstranjevanju bolni??ni??nih odpadkov.

Ob??asna premestitev senzorja

Senzor premestite vsake 4 ure ali pogosteje, ??e s ko??o ni vse v redu ali ??e pride do poslab??anja obtoka.

140

Namestitev senzorja na (no??ni) prst

Senzorji za odrasle, namestitev na prst

Na katerikoli prst razen palca pri bolnikih, ki tehtajo ve?? kot 50 kg.

???Serija A: M1191A ali M1191AL

???Posebna izdaja serije A: M1191ANL

???Serija B: M1191B ali M1191BL

prikaz namestitve na odraslem

Senzorji za otroke, namestitev na prst

Na katerikoli prst razen palca za bolnike, ki tehtajo od 15 kg do 50 kg.

???Serija A: M1192A

???Posebna izdaja serije A: M1192AN

Senzorji za dojen??ke, namestitev na (no??ni) prst

Na katerikoli (no??ni) prst (razen palca) za bolnike, ki tehtajo od 4 kg do 15 kg. Prst oziroma no??ni prst mora meriti 7-8 mm v premeru (0,27-0,31??).

???Serija A: M1195A ali

???Posebna izdaja serije A: M1195AN

141

Namestitev senzorja na roko/ stopalo

Za roko ali stopalo dojen??ka pri bolnikih, ki tehtajo med 1 kg in 4 kg.

???Serija A: M1193A

???Posebna izdaja serije A: M1193AN

1Senzor namestite preko roke ali stopala, tako da so opti??ni deli drug nasproti drugemu.

2Senzor dr??ite in narahlo raztegnite trak (najve?? za 2,5 cm [1,0??]).

3Raztegnjeni trak potisnite skozi zarezo in ga dr??ite, dokler ne vdanete konca v luknjo. ??e je trak predolg, ga vdenite skozi drugo luknjo.

4Senzor vklju??ite v instrument (ali v adapterski kabel, ??e je potrebno).

5Mesto, kjer je name????en senzor, redno pregledujte in senzor preme????ajte.

Namestitev senzorja s ????ipalko na uho

Za odrasle ali otroke, za bolnike, ki tehtajo ve?? kot 40 kg.

???Serija A: M1194A ali

???Posebna izdaja serije A: M1194AN

1Da bi izbolj??ali pretok krvi, u??esno me??ico zmasirajte ali ogrejte.

2Sondo s ????ipalko pritrdite na mesnati del me??ice. Plasti??en mehanizem za pritrditev zagotavlja, da so motnje meritev minimalne, tudi ??e se bolnik premika. Sonde ne namestite na hrustanec ali tesno ob glavi.

3Senzor vklju??ite v instrument (ali v adapterski kabel, ??e je potrebno).

4Mesto, kjer je name????en senzor, redno pregledujte in senzor preme????ajte.

142

??i????enje in osnovna dezinfekcija

Senzorje za ve??kratno uporabo je treba o??istiti in dezinficirati, ne sme pa se jih sterilizirati. Ravnajte v skladu s spodaj opisanim postopkom.

Opozorila

???Uporabljajte samo potrjena ??istila in dezinfekcijska sredstva, ki so navedena spodaj; ne uporabljajte drugih sredstev. V nasprotnem primeru se lahko senzor ali ??ice za povezavo po??kodujejo oz. njihova ??ivljenjska doba se lahko skraj??a ali pa je ogro??ena varnost.

???Dezinfekcijska sredstva izberite pazljivo, saj imajo nekatera zelo podobna imena, vendar povsem razli??no sestavo.

???Konektorja senzorja ne potapljajte v nobeno ??istilno raztopino, dezinfekcijsko sredstvo ali drugo teko??ino (potopite lahko samo senzor in ohi??je kabla, ne pa tudi konektorja).

???Senzorjev ne namakajte v dezinfekcijskih sredstvih dlje, kot navaja proizvajalec dezinfekcijskega sredstva.

???Senzorjev ne sterilizirajte.

Potrjena ??istila

1Senzor o??istite v skladu z navodili, ki so prilo??ena ??istilu.

2Senzor dezinficirajte v skladu z navodili, ki so prilo??ena dezinfekcijskemu sredstvu.

3Senzor izplaknite z vodo, s ??isto krpo ga obri??ite do suhega in pustite, da se povsem posu??i. ??e opazite, da sta senzor ali kabel kakorkoli pokvarjena ali po??kodovana, senzor takoj zavrzite.

143

Specifikacije

Natan??nost senzorja

Senzorji serije A: Specifikacije o natan??nosti meritev SpO2 in utripa s senzorjem serije A so na voljo v Navodilih za uporabo va??ega instrumenta Philips/Agilent/HP.

Senzorji serije B: Specifikacije o natan??nosti meritev SpO2 in pulza s senzorji M1191B in M1191BL so enake kot za senzorje M1191A in M1191AL, ki so navedene v Navodilih za uporabo va??ega instrumenta Philips/Agilent/HP.

Posebna izdaja senzorjev serije A (serija AN): Natan??nost meritev SpO2

(funkcionalna nasi??enost) s senzorji posebne izdaje serije A v kombinaciji z M1020B ali M3001A, opcija A02, dolo??ena kot razlika kvadrati??ne srednje vrednosti (root-mean-square - RMS) med izmerjenimi in referen??nimi vrednostmi v razponu od 70 to 100 %, je: 2 % za M1191ANL in M1192AN; 3 % za M1193AN, M1194AN in M1195AN.

Uporaba pri novorojen??kih: Navedene vrednosti natan??nosti meritev pri novorojen??kih so ??e pove??ane za dodaten 1 % zaradi upo??tevanja vpliva na meritve oksimetra, ki je posledica hemoglobina plodu v neonatalni krvi, kot predvideva literatura.

Razponi valovne dol??ine svetle??e diode

Valovna dol??ina svetle??ih diod, ki se uporabljajo v teh senzorjih, je med 600 nm in 1000 nm, opti??na izhodna mo?? pa zna??a manj kot 15 mW. Podatek o razponu valovne dol??ine je lahko koristen za klini??ne zdravnike, ki izvajajo fotodinami??no terapijo.

Potrditev meritve

Natan??nost meritev SpO2 je bila potrjena v raziskavah na ljudeh na podlagi primerjave z referen??no vrednostjo vzorca arterijske krvi, merjeno s CO- oksimetrom. V kontrolirani desaturacijski raziskavi so preu??evali zdrave odrasle prostovoljce z O2 -saturacijo med 70 % in 100 %. Lastnosti sodelujo??ih v raziskavi so bile:

???Pribli??no 50 % ??ensk in 50 % mo??kih v starosti med 18 in 45 let

???Polt: bela do ??rna

Ker so meritve s pulznim oksimetrom statisti??no razporejene, lahko pri??akujemo, da bosta le pribli??no 2/3 meritev s pulznim oksimetrom v okviru + povpre??nih kvadrati??nih srednjih vrednosti (ARMS), izmerjenih s CO-oksimetrom. Funkcionalni testerji, kot je na primer simulator SpO2 , se ne morejo uporabiti za oceno natan??nosti senzorjev pulznega oksimetra.

144

Prezentare general?? a produsului

??n tabelul de mai jos sunt prezentate trei serii de senzori Philips reutilizabili de SpO2 , cu ajutorul c??rora se realizeaz?? monitorizarea multor categorii de pacien??i. ??n acest manual sunt date ??i Specifica??ii de referin???? privind precizia senzorilor.

???Senzori Seria A: Pot fi folosi??i ca accesoriu cu orice instrument Philips/ Agilent/HP. Consulta??i instruc??iunile de utilizare a instrumentarului dumneavoastr??, pentru informa??ii privind compatibilitatea cu senzorii din seria A.

???Senzori Seria B: Pentru utilizare cu acelea??i instrumente Philips/Agilent/ HP cu care sunt compatibili senzorii M1191A ??i M1191AL din Seria A; cu alte cuvinte, M1191B poate fi folosit ??n locul senzorului M1191A, iar M1191BL ??n locul senzorului M1191AL.

???Senzori Seria-A Edi??ie special?? (Seria AN): Pentru utilizare cu instrumentele compatibile M1020B sau M3001A, versiunea A02, marca OxiMax?? de la Philips. De asemenea, se pot folosi cu instrumentele Philips/Agilent/HP cu care senzorii Seria A sunt compatibili. To??i senzorii din Seria A, Edi??ie special??, pot fi folosi??i ??n locul senzorilor din Seria A cu num??r identic; cu alte cuvinte, M1191ANL poate fi folosit ??n locul senzorului M1191AL; M1192AN poate fi folosit ??n locul senzorului M1192A; M1193AN poate fi folosit ??n locul senzorului M1193A;

M1194AN poate fi folosit ??n locul senzorului M1194A ??i M1195AN poate fi folosit ??n locul senzorului M1195A.

1Ace??ti senzori sunt prev??zu??i cu un cablu mai lung, de 3m (??n compara??ie cu versiunea standard, de 2 m). 2Ace??ti senzori sunt compatibili ??i cu instrumentele Philips marca OxiMax?? .

3Zone optime de aplicare a senzorilor M1193A ??i M1195A.

145

Utilizare

Senzorii SpO2 reutilizabili de la Philips sunt destina??i utiliz??rii multi-pacient, atunci c??nd este necesar?? monitorizarea satura??iei cu oxigen arteriale neinvaziv?? continue ??i a frecven??ei pulsului.

Accesorii livrate cu senzorii

???Man??et?? M1627A pentru adul??i : livrat?? numai cu senzorii de deget pentru adul??i pentru fixarea cablului pe dosul palmei ??i pe ??ncheietura pacientului.

???Instruc??iuni de utilizare: con??in descrierea modelelor de senzori, utiliz??rile la pacien??i, avertismente cu privire la utilizarea incorect??, precum ??i specifica??ii.

Accesorii care pot fi achizi??ionate separat

???Cablu adaptor M1940A: cablu adaptor cu 8 pini (muf?? mam?? rotund??) la 12 pini (muf?? tat?? rotund??). Se folose??te pentru conectarea senzorului cu muf?? cu 8 pini la mufa cu 12 pini a instrumentului. Prelunge??te cablul senzorului cu 2 m. A NU SE FOLOSI cu senzorii M1191AL, M1191ANL ??i M1191BL.

???Prelungitor M1941A: cablu prelungitor cu 8 pini (muf?? mam?? rotund??) la 8 pini (muf?? tat?? rotund??). Prelunge??te cablul senzorului cu 2 m. A NU SE FOLOSI cu senzorii M1191AL, M1191ANL ??i M1191BL.

Defini??ia simbolurilor produsului

146

Avertismente

???Ace??ti senzori sunt doar pentru utilizarea cu instrumente Philips/Agilent/ HP. ??nainte de utilizare, verifica??i dac?? ??n documenta??ia instrumentului (de exemplu, Instruc??iunile de utilizare) este specificat?? combina??ia instrument / senzor. ??n caz contrar, pacientul ar putea suferi leziuni.

???M??sur??rile puls-oximetriei sunt furnizate pe baza unei statistici. Se presupune c?? dou?? treimi din toate m??sur??rile puls-oximetriei sunt cuprinse ??n valorile stabilite (precizia stabilit?? a senzorului este men??ionat?? ??n capitolul Specifica??ii din acest manual).

???Conecta??i senzorul doar la conexiunea SpO2 sau la cablul adaptorului SpO2 al oximetrului.

???Nu refolosi??i senzorul pentru un alt pacient ??nainte de a-l dezinfecta. Senzorul poate fi refolosit la acela??i pacient pe durata ??ntregii perioade de spitalizare.

?????n cazul ??n care temperatura ambiant?? este ridicat??, pielea pacientului poate suferi arsuri grave dac?? senzorul este aplicat pe perioade ??ndelungate ??n zone insuficient irigate. Pentru prevenirea unor astfel de situa??ii, verifica??i frecvent zonele ??n care s-au aplicat senzorii. To??i

senzorii enumera??i func??ioneaz?? f??r?? pericolul ca temperatura pielii s?? dep????easc?? 41o C dac?? temperatura ini??ial?? nu este mai mare de 35o C.

???Ave??i grij?? s?? aplica??i senzorul ??n zona optim?? sau alternativ?? a pacientului, urm??nd instruc??iunile de aplica??ie descrise mai jos, ??n acest document. ??n caz contrar, ve??i ob??ine m??sur??ri eronate.

???Pentru a evita pulsa??ia venoas??, obstruarea circula??iei, apari??ia urmelor ??i a necrozei ca urmare a str??ngerii, artefactele ??i m??sur??rile eronate, asigura??i-v?? c?? folosi??i un senzor de m??rime corespunz??toare ??i c?? acesta nu este prea str??ns. Dac?? senzorul este prea str??ns, fiindc?? zona de aplicare este sau devine prea larg?? datorit?? edemului, presiunea excesiv?? aplicat?? poate duce la congestie venoas?? distal?? fa???? de zona de aplicare. Ca urmare, pot ap??rea un edem intersti??ial ??i ischemie tisular??.

???Dac?? senzorul este prea larg, poate c??dea sau influen??a negativ alinierea corect?? a componentelor optice ale senzorului, duc??nd la ob??inerea unor rezultate eronate.

147

Avertismente (continuare)

???Dac?? este posibil, locul de aplicare a senzorului trebuie s?? fie o extremitate f??r?? catetere arteriale, man??ete de tensiometru sau linii de injectare intravascular??.

???Evita??i zonele supuse mi??c??rii excesive. ??ncerca??i s?? ??ine??i pacientul nemi??cat sau muta??i senzorul ??ntr-o zon?? cu mai pu??in?? mi??care.

???Hemoglobina disfunc??ional?? sau coloran??ii intravasculari pot duce la m??sur??ri incorecte.

???Ave??i grij?? ca zona de aplicare a senzorului s?? nu fie intens pigmentat?? sau colorat??. Lacul de unghii, unghiile artificiale, colorantul sau crema cu pigmen??i pot duce la m??sur??ri incorecte. ??n oricare dintre aceste cazuri, repozi??iona??i senzorul sau alege??i un senzor alternativ pentru utilizare ??ntr-o zon?? diferit??.

???Acoperi??i senzorul cu material opac ??n condi??ii de lumin?? puternic?? sau excesiv?? (l??mpi de raze infraro??ii, l??mpi din sala de opera??ii, fototerapie). ??n caz contrar, ve??i ob??ine m??sur??ri eronate.

???Proteja??i conectorul ??mpotriva contactului cu lichid.

???Examina??i zona de aplicare a senzorului la fiecare 2-3 ore, pentru a v?? asigura c?? pielea pacientului este ??n stare bun??, c?? alinierea optic?? este corect?? ??i c?? circula??ia este distal?? fa???? de locul senzorului. Dac?? senzorul este ata??at prea mult timp ??ntr-o anumit?? zon??, pot ap??rea irita??ii sau ulcera??ii ale pielii. Schimba??i zona de aplicare a senzorului la fiecare 4 ore sau mai des dac?? circula??ia sau integritatea pielii sunt compromise. Dac?? sursa de lumin?? nu este direct opus?? detectorului de lumin??, aplica??i din nou senzorul sau alege??i un senzor alternativ pentru utilizare ??ntr-o zon?? diferit??.

???Nu folosi??i senzorul ??n timpul scan??rii MRI. Aceasta poate cauza arsuri sau m??sur??ri incorecte.

???Doar M1191AL/M1191ANL/M1191BL: Se interzice folosirea acestor senzori cu un prelungitor sau cu un cablu adaptor.

???Doar M1195A/M1195AN: Sugarii au tendin??a s?? se mi??te; de aceea, se recomand?? fixarea cu o band?? a cablului senzorului, pentru a preveni c??derea senzorului de pe degetul sugarului. Dac?? este necesar, aplica??i senzorul pe alt deget sau ??ntr-o zon?? alternativ?? (degetul piciorului).

148

??nainte de a aplica senzorul

Citi??i cu aten??ie toate avertismentele din manualul de instruc??iuni al instrumentelor de monitorizare a SpO2, precum ??i avertismentele descrise ??n manualul acestui senzor. Nu folosi??i senzorii dec??t cu instrumentele aprobate ??i nu ??i aplica??i ??n alte zone dec??t cele recomandate.

Examinarea senzorilor ??n vederea depist??rii eventualelor deterior??ri

???Verifica??i partea exterioar?? ??i cea interioar?? a senzorului. Pentru a verifica partea interioar??, deschide??i cu grij?? cavitatea senzorului ??i verifica??i dac?? exist?? fisuri pe sau l??ng?? siliconul transparent care acoper?? elementul optic. Asigura??i-v?? c?? siliconul nu prezint?? umfl??turi ??i c?? din componentele optice ale senzorului nu curge lichid.

???Nu trebuie folosit niciun senzor defect sau deteriorat pentru monitorizarea ulterioar?? a pacientului; arunca??i-l urm??nd procedurile corecte (a se vedea mai jos).

Aruncarea senzorilor

Arunca??i senzorii deteriora??i

To??i senzorii care prezint?? semne de deteriorare fizic?? sau electric?? sau care nu func??ioneaz?? trebuie dezinfecta??i, decontamina??i ??i arunca??i ??n conformitate cu regulamentele locale referitoare la aruncarea de??eurilor spitalice??ti.

Schimba??i periodic zona de aplicare

Muta??i senzorul ??n alt?? zon?? la fiecare 4 ore sau mai des dac?? integritatea pielii sau circula??ia sunt compromise.

149

Aplicarea senzorilor de deget (sau de degetul piciorului)

Senzori de deget pentru adul??i

Oricare deget, cu excep??ia degetului mare, la pacien??i a c??ror greutate dep????e??te 50 kg.

???Seria A: M1191A sau M1191AL

???Seria A Edi??ie special?? (SE): M1191ANL

???Seria B: M1191B sau M1191BL

Senzori de deget pentru uz pediatric

exemplu de aplicare la adul??i

Oricare deget, cu excep??ia degetului mare, pentru pacien??i cu greutate cuprins?? ??ntre 15 ??i 50kg.

???Seria A: M1192A

???Seria A Edi??ie special?? (SE): M1192AN

Senzori de deget (sau de degetul piciorului) pentru sugari

Oricare deget de la m??n?? sau de la picior (cu excep??ia degetului mare) pentru pacien??i cu greutate cuprins?? ??ntre 4 ??i 15 kg.

Diametrul degetului de la m??n?? sau de la picior trebuie s?? fie de 7-8 mm (0,27-0,31???).

???Seria A: M1195A sau

???Seria A Edi??ie special?? (SE): M1195AN

150

Aplicarea senzorilor de m??n?? / laba piciorului

M??na sau laba piciorului, pentru pacien??i cu greutate ??ntre 1 ??i 4 kg.

???Seria A: M1193A

???Seria A Edi??ie special?? (SE): M1193AN

1Pozi??iona??i senzorul pe m??n?? sau pe laba piciorului, cu componentele optice opuse una fa???? de cealalt??.

2??ine??i senzorul ??i ??ntinde??i u??or cureaua (nu mai mult de 2,5 cm (1.0???).

3Introduce??i ??n fant?? cureaua ??ntins?? ??i ??ine??i-o acolo ??n timp ce trece??i cap??tul prin cataram??. ??n cazul ??n care cureaua este prea lung??, trece??i-o prin cea de-a doua cataram??.

4Conecta??i senzorul la instrument (sau la cablul adaptorului, dac?? este nevoie).

5Controla??i ??i schimba??i periodic locul senzorului.

Aplicarea senzorilor de ureche cu clips

Urechea adul??ilor sau a copiilor, pentru pacien??i a c??ror greutate dep????e??te 40 kg.

???Seria A: M1194A sau

???Seria A Edi??ie special?? (SE): M1194AN

1Pentru a ??mbun??t????i perfuzia, masa??i sau ??nc??lzi??i lobul urechii.

2Prinde??i sonda de partea c??rnoas?? a lobului. Mecanismul de fixare din plastic reduce artefactul generat de mi??carea pacientului. Nu a??eza??i sonda pe cartilagiu ??i nu o presa??i de cap.

3Conecta??i senzorul la instrument (sau la cablul adaptorului, dac?? este nevoie).

4Controla??i ??i schimba??i periodic locul senzorului.

151

Cur????are ??i dezinfectare normal??

Senzorii reutilizabili se vor cur????a ??i dezinfecta, dar nu se vor steriliza. Urma??i procedura de mai jos.

Avertismente

???Folosi??i doar agen??ii de cur????are ??i dezinfectantele aprobate prezentate mai jos; nu folosi??i nici un alt agent. ??n caz contrar, senzorul sau cablurile sau de conectare se pot deteriora, durata de via???? a produsului se poate scurta sau pot ap??rea pericole.

???Alege??i cu aten??ie dezinfectantele, deoarece unele dintre acestea pot avea denumiri similare, dar compozi??ii complet diferite.

???Nu introduce??i conectorul senzorului ??n solu??ii de cur????are, dezinfectante sau alte lichide (pute??i introduce numai senzorul ??i ??nveli??ul cablului, nu ??i conectorul).

???Nu ??nmuia??i senzorii ??n dezinfectant un interval mai mare dec??t cel precizat de produc??torul dezinfectantului.

???Nu steriliza??i senzorii.

Agen??i de cur????are aproba??i

Dezinfectante aprobate

Kohrsolin?? (2%)

Mucapur??-CD (1%)

Alcool izopropilic (70%) sau ??erve??ele impregnate cu alcool izopropilic (70%)

1Cur????a??i senzorul conform instruc??iunilor furnizate cu agentul de cur????are.

2Dezinfecta??i senzorul conform instruc??iunilor furnizate cu dezinfectantul.

3Cl??ti??i senzorul cu ap??, ??terge??i-l cu o c??rp?? curat?? ??i l??sa??i-l s?? se usuce complet. Dac?? observa??i semne de deteriorare sau de avariere a senzorului sau cablului, arunca??i imediat senzorul.

152

Specifica??ii

Precizia senzorilor

Senzori Seria A: Pentru specifica??iile privind precizia senzorilor din Seria A pentru SpO2 ??i frecven??a pulsului, consulta??i instruc??iunile de utilizare a instrumentului Philips/Agilent/HP.

Senzori Seria B: Specifica??iile privind precizia SpO2 ??i a frecven??ei pulsului ??n cazul senzorilor M1191B ??i M1191BL sunt identice celor pentru senzorii M1191A ??i M1191AL, men??ionate ??n instruc??iunile de utilizare a instrumentului Philips/Agilent/ HP.

Senzori Seria A Edi??ie special?? (Seria AN): Precizia SpO2 (satura??ia func??ional??) a senzorilor din Seria A Edi??ie special?? (SE) folosi??i ??n combina??ie cu M1020B sau M3001A, Op??iunea AO2, specificat?? ca diferen??a de medie p??tratic?? dintre valorile m??surate ??i valorile de referin????, ??n intervalul de 70 p??n?? la 100% este: 2% pentru M1191ANL ??i M1192AN; 3% pentru M1193AN, M1194AN ??i M1195AN.

Aplica??ii la nou-n??scu??i: Valorile specificate ale preciziei ??n cazul aplic??rii la nou- n??scu??i au crescut deja cu 1%, afect??nd m??sur??rile oximetrice, datorit?? prezen??ei hemoglobinei fetale ??n s??ngele nou-n??scu??ilor, conform preciz??rilor din literatura de specialitate.

Intervalul lungimii de und?? a diodei electroluminescente

Intervalul lungimii de und?? a diodelor electroluminescente folosite la ace??ti senzori este de 600-1.000 nm, cu o putere de ie??ire optic?? mai mic?? de 15 mW. Cunoa??terea intervalului lungimii de und?? poate fi util?? clinicienilor care efectueaz?? terapie fotodinamic??.

Validarea m??sur??rilor

Precizia SpO2 a fost validat?? ??n urma studiilor efectuate pe subiec??i umani, pe baza probei de s??nge arterial m??surate cu un cooximetru. ??n cadrul unui studiu privind desatura??ia controlat??, au fost efectuate cercet??ri pe voluntari adul??i s??n??to??i, cu niveluri de saturare cuprinse ??ntre 70% ??i 100% SaO2. Pentru aceste studii, caracteristicile popula??iei au fost:

???aproximativ 50% femei ??i 50% b??rba??i, cu v??rste cuprinse ??ntre 18 ??i 45 de ani

???Culoarea pielii: de la culoarea alb?? la culoarea neagr??

Datorit?? faptului c?? m??sur??rile efectuate cu aparate de pulsoximetrie sunt clasificate pe baze statistice, se presupune c?? numai 2/3 dintre acestea se pot ??ncadra ??n limitele valorii + Arms m??surate cu un cooximetru. Precizia senzorilor de pulsoximetru nu poate fi evaluat?? cu aparate de testare func??ionale, cum ar fi un simulator de SpO2.

153

?????????????? ???? ????????????????

?????? ?????????? SpO2 ?????????????? Philips ???? ?????????????????????? ???????????????? ?????????????????? ???????????????????? ???? ?????????? ???????? ???? ????????????????, ?????????? ?? ???????????????? ?? ?????????????????? ????- ????????. ?????? ???????????????????????? ?????????????? ???????????????????? ?????????????? ????-???????? ?? ???????? ???????????????????? ???? ????????????????.

????????????? ?? ??????????????: ???? ???????????????? ?? ?????????? ???????????????????? Philips/Agilent/HP, ???? ?????????? ???? ???????????????? ???????? ????????????????. ???????????? ???????????????????? ???? ???????????????????????????? ???? ?????????????????????? ???? ?????????????? ?? ???????????????????????? ???? ???????????????? ???? ?????????? ?? ??????????????.

????????????? ?? ??????????????: ???? ???????????????? ?? ?????????????????????????? Philips/Agilent/HP, ?????????? ???????????????? ?????????? ?? ?????????????? M1191A ?? M1191AL ???????? ???????????????????? ??????????????????; ??.??. M1191B ???????? ???? ???????????? M1191A ?? M1191BL ???????? ???? ???????????? M1191AL.

????????????????????? ?????????? ?? ?????????????? (?????????? AN):???? ???????????????? ?????? ???????????????????????? ?? OxiMax?? ?????????????????????? ???? Philips M1020B ?????? M3001A, ?????????? A02. ???????? ???????? ???? ???????????????? ?? ?????????????????????????? Philips/ Agilent/HP, ???? ?????????? ?????????? ?? ?????????????????? ???? ???????????????? ???????? ???????????????????? ??????????????????. ?????????? ???????????? ???? ?????????????????????? ?????????? ?? ???????? ???? ?????????????? ?????????? ???? ?????????? ???????????? ???? ?????????? ??; ??.??. M1191ANL ???????? ???? ??????????????

M1191AL; M1192AN ???????? ???? ?????????????? M1192A; M1193AN ???????? ????

?????????????? M1193A; M1194AN ???????? ???? ?????????????? M1194A ?? M1195AN

???????? ???? ?????????????? M1195A.

1???????? ?????????????? ???????? ????-?????????? 3-???????????? ?????????????????? ?????????? (?? ?????????????????? ?????? ?????????????????????? 2- ????????????).

2???????? ?????????????? ?????????????????? ???????????????????????? ?? ?????????????????????????? ???? Philips, ???????????????????? ??

OxiMax??.

3???????????????????????? ?????????? ???? ?????????????????? ???? M1193A ?? M1195A ??????????????.

154

????????????????????????????

SpO2 ?????????????????? ???? ?????????????????????? ???????????????? ???? Philips ???? ?????????????????????? ?????????????????? ?????? ????????????????, ?????? ?????????? ???? ?????????????? ?????????????????????? ???????????????????? ???? ???????????????????????? ???????????????????? ?????????????????? ?? ??????????.

??????????????????, ?????????????????? ?????? ??????????????????

???M1627A ???????????? ???? ??????????????????: ?????????????? ???? ???????? ?????? ?????????????? ???? ?????????? ???? ???????????? ???? ?????????????????? ?? ?????????? ???? ???????????????????? ???? ?????????????????? ?????????? ?????? ?????????? ???? ???????????? ???? ???????????????? ?? ?????????????? ????.

??????????????????????? ???? ????????????????: ???????????? ???????????????? ??????????????, ?????????????????????? ???? ?????????? ????????????????, ???????????????????????????????? ???? ???????????????????? ???????????????? ?? ????????????????????????????.

??????????????????, ?????????? ?????????? ???? ???? ?????????????? ??????????????

???M1940A ?????????????????? ??????????: 8-?????????? (???????????? ????????????) ???? 12-?????????? (???????????? ??????????) ?????????????????? ??????????. ???????????????????????? 8-?????????????? ???????????????? ???????????????? ?????? 12-?????????????? ?????? ???? ??????????????????????. ???????????????? ?????????????????? ?????????? ?? 2 ??. ???? ???? ???? ???????????????????? ?????? ?????????????? M1191AL, M1191ANL, M1191BL.

???M1941A ?????????????????? ??????????: 8-?????????? (???????????? ????????????) ???? 8-?????????? (???????????? ??????????) ?????????????????? ??????????. ???????????????? ?????????????????? ?????????? ?? 2 ??. ???? ???? ???? ???????????????????? ?????? ?????????????? M1191AL, M1191ANL, M1191BL.

???????????????? ???? ?????????????????? ???? ????????????????

155

????????????????????????????

??????????? ?????????????? ???? ?????????????????????????? ???? ???????????????? ???????? ?? ?????????????????????? Philips/Agilent/HP. ?????????? ???????????????? ???? ?????????????? ?? ???????????????????? ???????????????????? ???? ?????????????????????? ?? ??????????????, ?????????? ?? ?????????????????? ?? ???????????????????????????? ???? ?????????????????????? ???? ?????????????????????? (????????. ???????????????????????? ???? ????????????????), ?? ???????????????? ???????????? ???????? ???? ???????????????????????? ???????????????????? ???? ????????????????.

??????????????????????????????? ?????????????????? ???? ?????????????????????????? ????????????????????????. ???????? ???? ???? ????????????, ???? ?????? ?????????? ???? ???????????? ????????-???????????????????????? ???????????????????? ???? ???????????????? ?? ?????????????????? ???? ???????????????????????? ?????????????? ???? ?????????????? (?????? ???????????????????????? ?????????????? ???????????????????? ?????????????? ????-???????? ?? ???????? ???????????????????? ???? ????????????????).

??????????????????????? ?????????????? ???????? ?????? SpO2 ???????????????? ?????? SpO2 ???????????????????? ?????????? ???? ????????????????????.

??????? ?????????????????????? ?????????????? ?????????? ???????? ??????????????, ?????????? ???? ?????? ???? ????????????????????????????. ???????????????? ???????? ???? ???? ???????????????? ???? ???????? ?? ?????? ?????????????? ???? ?????????? ???? ?????????? ???? ??????????????.

????????? ???????????????? ???????????? ?????????????????????? ?? ?????????????????????????? ???????????????? ???????????? ???? ???????????????? ???????? ???? ???????? ?????????? ???????????????? ???? ?????????????? ???? ??????????????, ?????? ???? ?? ?????????? ??????????????????????. ???? ???? ?????????????????????????? ???????? ??????????????????, ?????????????? ???????????????????????? ?????????????? ???? ?????????????????? ???? ??????????????. ???????????? ????????????????

?????????????? ???????????????????????? ?????? ???????? ???? ???????????????????? ???? ?????????????????????????? ???? ???????????? ?????? 41o C, ?????? ?????????????? ???? ?????????????????? ?????????????????????? ???? ???????????? ???? ?????????????????? 35o C.

????????????????? ????, ???? ?????????????????? ?????????????? ?????????? ???????????????? ???? ???????????????????????????? ?????? ???????????????????????? ??????????, ???????? ???????????????? ???????????????????????? ????-???????? ?? ???????? ????????????????. ?? ???????????????? ???????????? ???? ???????????????? ?????????????? ????????????????????.

??????? ???? ?????????????????? ?????????????? ????????????????, ???????????????? ????????????????????????????, ?????????? ???? ????????????????????, ??????????????, ???????????????????? ???? ????????????, ?????????????????? ?? ?????????????? ????????????????????, ?????????????? ????, ???? ???????????????????? ???????????????? ???? ???????????? ???????????? ??, ???? ?????? ???? ?? ??????????????. ?????? ???????????????? ?? ?????????????????? ?????????????? ???????????? ?????????? (?????? ?????????????????? ???????????? ????????) ???????? ???? ?????????????? ???? ??????????????????, ?????????????????? ???????????????????????? ???????????? ???????? ???? ???????????? ???? ?????????????? ???????????? ???????????????? ???? ?????????????? ???? ?????????????????? ?? ?????????????????? ???????????????????????????? ???????? ?? ?????????????? ??????????????.

????????? ???????????????? ?? ???????????????? ?????????????????? ??????????????, ?????? ???????? ???? ???? ?????????????? ?????? ???? ???????????? ???????????????????? ???????????????????????? ???? ???????????????????? ????????????, ?????????? ???????? ???? ?????????????? ????????????????????.

156

???????????????????????????? (??????????????????????)

??????????????? ?? ????????????????, ???? ???????????????????? ?????????????? ???? ?????????????????? ???? ?????????????? ???? ?? ?????????? ?????????????? ?????? ???????????????????? ??????????????, ?????????????? ???? ?????????????????? ???? ???????????????? ???????????????? ?????? ?????????????? ???? ?????????????????????? ??????????????.

??????????????????????? ??????????, ???????????????? ???? ?????????????? ????????????????. ???????????????? ???? ???? ?????????????? ???????????????? ???? ???? ???? ?????????? ?????????????? ?????? ???????????????????? ?????????????? ???? ??????????, ?????????? ???? ?? ?????????????????? ???? ????????????????.

????????????????????????????????? ???????????????????? ?????? ?????????????????? ?????????????????????? ?????? ?????????? ???? ???? ?????????????? ???? ?????????????? ????????????????????.

????????????????? ????, ???? ?????????????? ???? ?????????????????? ???? ?????????????? ???? ?? ?????????????? ???????????????????????? ?????? ????????????????. ???????????????? ?????? ???? ??????????, ?????????????????? ??????????????, ?????? ?????? ?????????????????? ???????? ?????????? ???? ?????????? ?????????????? ???? ?????????????? ????????????????????. ?? ???????? ????????????, ???????????????????? ?????????????? ?????? ???????????????? ???????? ???????????? ???? ?????????????????? ???? ???????????????????????? ??????????.

????? ???????????? ???? ?????????? ?????? ???????????????????? ???????????????? (???????????????????????? ??????????, ?????????????????????? ??????????, ??????????????????????) ???????????????? ?????????????? ?? ?????????????????????? ????????????????. ?? ???????????????? ???????????? ???? ???????????????? ?????????????? ????????????????????.

??????????????????? ?????????????????? ???? ?????????????? ?? ????????????????.

??????????????????????????? ?????????????? ???? ?????????????????? ?????????? 2???3 ????????, ???? ???? ???? ?????????????? ?? ???????????????? ???? ????????????, ???????????????????? ???????????????????????? ???? ???????????????? ?? ???????????????????????????????? ???????????????? ???? ?????????????? ???? ??????????????. ?????? ?????????????????????????? ?????????????? ???? ?????????????? ???? ???????? ?????????? ???????? ???? ???? ?????????????????? ?????????????????????? ?????? ???????????????? ????????. ???????????????????????? ?????????????? ???? ?????????? 4 ???????? ?????? ????-??????????, ?????? ?? ???????????? ?????????????????? ?? ???????????????????????????????? ?????? ???????????????? ???? ????????????. ?????? ???????????????????? ???? ???????????????? ???? ?? ?????????? ?????????? ???????????????????? ????????????????, ???????????????????? ?????????????? ?????? ???????????????? ???????? ???????????? ???? ?????????????????? ???? ???????????????????????? ??????????.

??????? ?????????????????????? ?????????????? ?????? ?????? ????????????????????. ???????? ???????? ???? ???????????? ???? ?????????????????? ?????? ?????????????? ????????????????????.

??????????? M1191AL/M1191ANL/M1191BL: ???? ?????????????????????? ???????? ?????????????? ?? ?????????????????? ?????? ?????????????????? ??????????.

??????????? M1195A/M1195AN: ???????????????? ???? ???????????? ??????????, ???????? ???? ???????????? ?????????????????? ???????????? ?????????? ????????, ???????????????? ?????????????????? ??????????, ???? ???? ?????????????????????????? ???????????????????? ???? ???????????? ???? ???????????? ???? ????????????. ?????? ?? ????????????????????, ???????????????????? ?????????????? ???? ???????? ?????????? ???? ???????????? ?????? ???? ???????????????????????? ?????????? (?????????? ???? ??????????).

157

?????????? ???? ?????????????????? ??????????????

?????????????? ????, ???? ?????? ?????????????? ?? ???????????????? ???????????? ???????????????????????????? ?? ???????????????????????? ???? ???????????????? ???? ?????????? ???????????????????? ???? ???????????????????? ???? SpO2. ?????????????????????? ?????????????? ???????? ?? ?????????????????? ?????????????????????? ?? ???? ???????????????????????????? ?????????? ???? ???????????????????? ?????????? ????????????????.

???????????????????????? ?????????????? ???? ??????????????

??????????????????????????? ?????????????? ?????????????? ?? ??????????. ???? ???? ???? ?????????????????? ??????????????, ???????????????????? ???????????????? ???????????? ???? ?? ?????????????????? ???? ?????????????????? ?????????? ?????? ???? ???????????????????? ??????????????, ?????????? ?????????????? ?????????????????? ????????????????. ?????????????? ????, ???? ?? ???????????????? ???????? ?????????????????? ?? ???? ???????? ???????????????? ???? ?????????????? ???? ???????????????????? ????????????.

??????????????????? ?????? ???????????????? ???????????? ???? ???????????? ???? ???? ???????????????? ???? ????- ?????????????????? ???????????????????? ???? ????????????????; ???????????? ???????? ?????? ???????????? ???? ???? ???????????????? ???? ???????????????????? ?????????? (?????? ????-????????).

???????????????????? ???? ??????????????

???????????????????? ???? ?????????????????? ??????????????

?????????? ???????????? ?? ?????????????? ?????????? ???? ?????????????????? ?????? ???????????????????????? ?????????????? ???????????? ???? ???????? ??????????????????????????, ???????????????????????????? ?? ?????????????????? ???????????????? ???????????????? ???????????????????? ???? ???????????????????? ???? ???????????????? ????????????????.

?????????????? ???????????????? ?????????????? ???? ??????????????????

???????????????????????? ?????????????? ???? ?????????? 4 ???????? ?????? ????-??????????, ?????? ?? ???????????? ???????????????? ???????????????????????????? ?????? ???????????? ???? ????????????.

158

?????????????????? ???? ?????????????????? ???? ?????????? ???? ???????????? (?????? ???? ??????????)

?????????????? ???? ?????????? ???? ???????????? ???? ??????????????????

???? ?????????? ?????????? ???? ???????????? ?????? ???????????? ?????? ???????????????? ?? ?????????? ?????? 50 ????

????????????? ??: M1191B ?????? M1191BL

?????????????? ???? ?????????? ???? ???????????? ?????? ????????

???? ?????????? ?????????? ???? ???????????? ?????? ???????????? ?????? ???????????????? ?? ?????????? ?????????? 15 ???? ?? 50 ????

????????????? ??: M1192A

????????????????????? ?????????? ?? (SE): M1192AN

?????????????? ???? ?????????? ???? ???????????? (?????? ???? ??????????) ?????? ????????????

???? ?????????? ?????????? ???? ???????????? ?????? ?????????? (?????? ????????????) ?????? ???????????????? ?? ?????????? ?????????? 4 ???? ?? 15 ???? ???????????????????? ???? ???????????? ???? ???????????? ?????? ?????????? ???????????? ???? ?? 7???8 ???? (0,27???0,31???).

????????????? ??: M1195A ??????

????????????????????? ?????????? ?? (SE): M1195AN

159

?????????????????? ???? ?????????????? ?????????? ????????????/??????????

???????? ?????? ?????????? ???? ????????????????????, ???? ???????????????? ?? ?????????? ?????????? 1 ?? 4 ????

????????????? ??: M1193A

????????????????????? ?????????? ?? (SE): M1193AN

?????????????????? ???? ????????-?????????????? ???? ??????

???? ?????? ???? ?????????????????? ?????? ????????, ???? ???????????????? ?? ?????????? ?????? 40 ????

????????????? ??: M1194A ??????

????????????????????? ?????????? ?? (SE): M1194AN

1???? ???? ?????????????????? ????????????????????, ?????????????????????? ???????? ?????? ?????????????????? ???????????? ??????????????.

2?????????????????? ?????????? ?????????? ?????????????????? ???????? ???? ???????????? ??????????????. ???????????????????? ???????????????????? ?????????????????? ???????????????? ??????????????????????, ???????????????? ???? ???????????????????? ???? ????????????????. ???? ???????????????????? ?????????? ?????????? ???????????? ?? ???? ???? ?????????????????????? ?????? ?????????????? ???? ????????????????.

3???????????????? ?????????????? ?????? ?????????????????????? (?????? ?????? ???????????????????? ??????????, ?????? ?? ????????????????????).

4?????????????? ???????????????????????? ?? ???????????????? ?????????????? ???? ???????????????????? ????????????.

160

???????????????????? ?? ?????????? ???????????????? ??????????????????????

?????????????????? ???? ?????????????????????? ???????????????? ???????????? ???? ???? ?????????????????? ?? ??????????????????????????, ???? ???? ???????????? ???? ???? ????????????????????????. ?????????????????? ???????????????? ????- ???????? ??????????????????.

????????????????????????????

????????????????????????? ???????? ?????????????????????????? ???????????????????? ?????????????????? ?? ??????????????????????????, ???????????????? ????-???????? ?? ???? ?????????????????????? ?????????????? ?????????? ????????????. ?? ???????????????? ???????????? ???????? ???? ?????????????????? ?????????????? ?????? ?????????????????????? ???? ???????????? ?? ???? ?????????????? ???????????? ???? ???????????????? ?????? ???? ???????????????????????? ?????????????? ????????????????.

??????????????????????? ?????????????????? ??????????????????????????????, ?????? ???????? ?????????? ???? ?????? ???????? ???????????? ??????????, ???? ???????????????? ????????????.

??????? ???????????????????? ???????????????????? ???????????????? ?? ???????????????????????? ????????????????, ?????????????????????????? ?????? ?????????? ???????????????? (???????? ?? ???????????????? ???????? ???? ?????????????? ?? ?????????????? ???? ????????????, ???? ???? ?? ???? ??????????????????).

??????? ?????????????????? ?????????????????? ?? ?????????????????????????? ???? ????-?????????? ?????????? ???? ???????????????????? ???? ?????????????????????????? ???? ??????????????????????????.

??????? ???????????????????????????? ??????????????????.

?????????????????????????? ???????????????????? ????????????????

- ???????? ?????????????????? - ?????????? ?????????????? (1%)

?????????????????????????? ??????????????????????????

1?????????????????????? ??????????????, ?????????????????? ????????????????????????, ???????????????????????? ???????????????????????? ????????????????.

2?????????????????????????????? ??????????????, ?????????????????? ???????????????????????? ?????? ??????????????????????????.

3???????????????????? ?????????????? ?? ????????, ?????????????????? ???? ?? ?????????? ?????????? ?? ???? ???????????????? ???? ?????????????? ??????????????. ?????? ???????????????????? ?????????????? ?????? ?????????????? ?? ?????????????? ?????? ???????????? ????, ?????????????? ???? ????????????????????.

161

????????????????????????

?????????????? ???? ??????????????

?????????? ?? ??????????????: ???????????????????????????? ???? ?????????????????? ???? SpO2 ?????????????????? ???? ?????????? A ?? ?????????????????? ?????????????? ???? ???????????????? ?? ???????????????????????? ???? ???????????????? ???? ?????????? Philips/ Agilent/HP ????????????????????.

?????????? ?? ??????????????: ???????????????????????????? ???? ?????????????????? ???? SpO2 ?????????????????? M1191B ?? M1191BL ?? ?????????????????? ???? ?????????????? ???? ???????????? ???????? ?????????????????????? ???? M1191A ?? M1191AL ?????????????? ?? ???????????????????????? ???? ???????????????? ???? ?????????? Philips/Agilent/HP ????????????????????.

?????????????????? ?????????? ?? ?????????????? (?????????? AN): ?????????????????? (???????????????????????????? ??????????????????) ???? SpO2 ?????????????? ???? ?????????????????????? ?????????? ??, ???????????????????? ?? ???????????????????? ?? M1020B ?????? M3001A, ?????????? A02, ???????????????????? ???????? ?????????????????????????????????? ???????????????????? ?????????? ???????????????????? ?? ???????????????????????? ??????????????????, ?? ?????????????????? 70 ???? 100% ??: 2% ???? M1191ANL

?? M1192AN; 3% ???? M1193AN, M1194AN ?? M1195AN.

???????????????????? ?? ???????????????????? ?????????????? ???????????????????????? ?????????? ?????????????????? ???? ???????????????????? ?? ???????????????????? ?????????????? ???? ???????????????? ?? 1% ???????? ?????????????? ???? ???????????????????????? ???? ???????????????????????????? ?????????????????? ???? ???????????????? ???????????????????? ?? ???????????? ???? ????????????????????????, ?????????? ?? ???????????????????? ?? ????????????????????????.

?????????????????? ???? ?????????????????? ???? ?????????????? ???? ?????????????????????? ??????????

?????????????????? ???? ?????????????? ???? ?????????????????????? ??????????, ???????????????????? ?? ???????? ??????????????, ?? ?????????? 600 nm ?? 1000 nm ?? ?????????????? ?????????????? ?????? 15 mW. ?????????????? ???? ?????????????????? ???? ?????????????? ?????????? ???? ?????????? ???? ?????????? ???? ????????????????, ???????????????????? ?????????????????????????? ??????????????.

?????????????????? ???? ????????????????????????

?????????????????? ???? SpO2 ?????????????????? ?? ?????????????????? ?? ???????????????? ???????????????????? ?? ???????? ???????????? ???????????????????? ?????????? ???? ???????????????????? ????????, ???????????????? ?? ???? ??????????????????. ?? ???????????????????????? ?????????????????? ???? ?????????????????????? ???? ???????????????????? ???????????? ?????????????????? ???????????????????? ?????? ?????????????????? ???? ?????????????????????? ?????????? 70% ?? 100% SaO2. ???????????????????????????????? ???? ?????????????????????? ?? ???????? ?????????????????? ????:

????????????? 50% ???????? ?? 50% ???????? ???? ?????????????? ?????????? 18 ?? 45 ????????????

??????????? ???? ????????????: ???? ???????????? ???? ??????????

?????? ???????? ???????????????????? ???? ???????????????? ?????????????????? ?????????????????? ???? ?????????????????????????? ????????????????????????, ???? ????????????, ???? ???????? ?????????? 2/3 ???? ?????? ???? ???????????????? ?? + ???????????????????? ???? ?????????????????????????????????????? ????????????????????, ???????????????? ?? CO ??????????????????. ???????????????????????? ??????????????, ???????? SpO2 ??????????????????, ???? ?????????? ???? ?????????? ???????????????????? ???? ???????????? ???? ?????????????????? ???? ????????-???????????????????????????? ??????????????.

162

??levaade

Nagu on n??ha allolevast tabelist, v??imaldavad kolm Philipsi korduvkasutatavat SpO2 sensoriseeriat j??lgida v??ga erinevaid patsiente. Sensorite t??psust vt k??esoleva kasutusjuhendi l??puosas asuvatest tehnilistest andmetest.

???A-Seeria sensorid: kasutamiseks k??igi Philips/Agilent/HP seadmetega, kus need sensorid on lisaseadmetena ??ra m??rgitud. Infot A-seeria sensorite ??hilduvuse kohta vt vastava seadme kasutusjuhendist.

???B-seeria sensorid: kasutamiseks k??igi Philips/Agilent/HP seadmetega, kus A-seeria sensoreid M1191A ja M1191AL loetakse ??hilduvateks tarvikuteks

??? st M1191B v??ib v??lja vahetada M1191A ning M1191BL v??ib v??lja vahetada M1191AL.

???Special Edition A-seeria sensorid (AN-seeria): kasutamiseks Philipsi OxiMax?? kaubam??rgiga ??hilduvate seademetega M1020B v??i M3001A, valik A02. Sensorid on kasutamiseks ka k??igi Philips/Agilent/HP seadmetega, kus A-seeria sensoreid loetakse ??hilduvateks. Iga Special Edition A-seeria sensori v??ib asendada sama numbrit kandva A-sensoriga: st M1191ANL v??ib v??lja vahetada M1191AL; M1192AN v??ib v??lja vahetada M1192A; M1193AN v??ib v??lja vahetada M1193A; M1194AN v??ib v??lja vahetada M1194A ning M1195AN v??ib v??lja vahetada M1195A.

1Neil sensoritel on pikem (v??rreldes standardsete 2 m kaablitega) 3 m kaabel.

2Sensorid on ??hilduvad ka Philipsi kaubam??rki kandvate OxiMax?? ??hilduvate seadmetega. 3Eelistatavad paigalduskohad sensoritele M1193A ja M1195A.

163

Kasutusala

Korduvkasutatavad SpO2 sensorid on ette n??htud mitmel patsiendil kasutamiseks, kui on vajalik pidev mitte-invasiivne arteriaalse hapniku k??llastumise ja pulsisageduse j??lgimine.

Sensoritega komplekti kuuluvad tarvikud

???M1627A t??iskasvanu randmepael: ainult koos t??iskasvanu sensoritega; kasutatakse sensori kaabli kinnitamiseks t??iskasvanud patsiendi k??e- ja randmeseljale.

???Kasutusjuhend: sisaldab sensorite mudelite kirjeldusi, ettevaatusabin??usid eba??ige kasutamise v??ltimiseks ning tehnilisi andmeid.

Eraldi juurdeostetavad tarvikud

???M1940A adapterkaabel: ??leminekukaabel 8-kontaktiliselt (??mar haarav) liitmikult 12-kontaktilisele (??mar haaratav). V??imaldab 8-kontaktilist sensori pistikut ??hendada m????teseadme 12-kontaktilise pesaga. Pikendab sensori kaablit 2 m v??rra. ??RGE KASUTAGE koos sensoritega M1191AL, M1191ANL, M1191BL.

???M1940A pikenduskaabel: ??leminekukaabel 8-kontaktiliselt (??mar haarav) liitmikult 8-kontaktilisele (??mar haaratav). Pikendab sensori kaablit 2 m v??rra. ??RGE KASUTAGE koos sensoritega M1191AL, M1191ANL, M1191BL.

Toote juures kasutatavate s??mbolite t??hendused

164

Hoiatused

???Kirjeldatavad sensorid on ette n??htud kasutamiseks ainult Philips/ Agilent/HP seadmetega. Patsiendi vigastamise v??ltimiseks kontrollige enne kasutamise alustamist seadme dokumentatsioonist (nt kasutusjuhendist) seadme/sensori ??hilduvust.

???Pulssoks??meetria m????tetulemuste jaotumine on statistiline. Pulssoks??meetria m????tetulemustest j????vad kaks kolmandikku nominaalsesse t??psusvahemikku (sensori t??psust vt k??esoleva kasutusjuhendi l??puosast jaotisest Tehnilised andmed).

?????hendage sensor ainult oks??meetri SpO2 liitmiku v??i SpO2 adapterkaabli k??lge.

???Sensorit ei tohi kasutada teistel patsientidel enne seda desinfitseerimata. Samal patsiendil v??ib sensorit kasutada kogu ravil viibimise aja kestel.

???Patsiendi nahale v??ivad tekkida t??sised p??letushaavad, kui sensorit hoitakse kestvalt k??rgetel keskkonnatemperatuuridel halva verevarustusega kohas. Selle v??ltimiseks kontrollige patsiendil piisava

sagedusega sensori paigalduskohti. Kirjeldatavaid sensoreid v??ib riskivabalt kasutada naha temperatuuridel ??le 41 oC, kui naha esialgne temperatuur ei ??leta 35 oC.

???Paigaldage sensor kindlasti eelistatud v??i alternatiivsele paigalduskohale, j??rgides k??esolevas dokumendis toodud paigaldusjuhiseid. Juhiste eiramine v??ib p??hjustada eba??igeid m????tmistulemusi.

???Venoosse pulseerimise, vereringe t??kestamise, survej??lgede, r??hu nekroosi, artefaktide ja ebat??psete m????tetulemuste v??ltimiseks kontrollige, et sensor oleks ??ige suurusega ning et see poleks liialt tihedalt vastu nahka surutud. Kui sensor on liiga tihedalt (sest kokkupuutepind on liiga suur v??i tursub liiga suureks), siis v??ib liigne surve p??hjustada veeni ummistumise paigalduskoha l??heduses, mis tekitab vaheturseid ja kudede isheemiat.

???Liialt l??dvalt paigaldatud sensor v??ib ??ra kukkuda v??i halveneb s??steemi optiline h????lestatus, mille tagaj??rjeks on eba??iged m????tmistulemused.

165

Hoiatused (j??rg)

???V??imaluse korral peaks paigalduskohaks olema j??se, kus pole arteriaalseid kateetreid, verer??hu mansette ega intravaskulaarse infusiooni torusid.

???V??ltige kohti, mis v??ivad liiga palju liikuda. Proovige hoida patsienti rahulikult v??i paigaldage sensor v??iksema liikuvusega kohta.

???D??sfunktsionaalne hemoglobiin v??i intravaskulaarsed v??rvained v??ivad p??hjustada eba??igeid tulemusi.

???Veenduge, et sensori paigalduskoht ei oleks v??ga pigmenteerunud v??i v??rvitud. N??iteks v??ib valesid tulemusi p??hjustada k????nelakk, kunstk????ned, v??rvid v??i pigmente sisaldavad kreemid. Sellistes olukordades tuleb sensor paigaldada teise kohta v??i valida alternatiivne sensor, mida v??ib kasutada m??nes teises kohas.

???Tugeva v??i liigse valguse (infrapunalambid, operatsiooniruumi lambid, valgusravi) korral katke sensor l??bipaistmatu materjaliga. Vastasel juhul v??ib saada valesid tulemusi.

???Kaitske ??hendust vedelikega kokkupuute eest.

???Kontrollige iga 2 kuni 3 tunni m????dudes sensori paigalduskohta, et veenduda nahavigastuste puudumises, sensori ??iges optilises h????lestatuses ja distaalse vereringe olemasolus. Kui sensor j????b ??hte kohta liialt kauaks, siis v??ib see p??hjustada naha ??rritusi v??i haavandeid. Vereringe h??irete v??i nahakahjustuste korral muutke paigalduskohta iga 4 tunni m????dudes v??i sagedamini. Kui valgusallikas pole otse valgustajuri vastas, tuleb sensor ??mber paigutada v??i valida alternatiivne sensor, mida saab teises kohas kasutada.

???Sensorit ei tohi kasutada magnetresonantsuuringute ajal. See v??ib p??hjustada p??letusi v??i anda valed tulemused.

???Ainult M1191AL/M1191ANL/M1191BL korral: neid sensoreid ei tohi kasutada pikendus- v??i adapterkaabliga.

???Ainult M1195A/M1195AN korral: kuna v??ikelapsed on v??ga liikuvad, siis soovitame v??ikelaste korral kinnitada sensori kaabel kleeplindiga, mis takistab sensori ??ratulekut n??pu otsast. Vajaduse korral paigaldage sensor teisele s??rmele v??i teise kohta (varbale).

166

Enne sensori paigaldamist

Veenduge, et olete lugenud ja aru saanud k??igist SpO2 j??lgimisseadme kasutusjuhendis ja k??esolevas sensori kasutusjuhendis toodud hoiatustest. Kasutage sensoreid ainult koos kehtivaks tunnistatud seadmetega ning soovitatud paigalduskohtades.

Kontrollige sensori korrasolekut!

???Kontrollige sensorit seest- ja v??ljastpoolt. Seestpoolt kontrollimiseks avage ettevaatlikult sensori ????nsus ja vaadake, et optilist elementi katva l??bipaistva silikoonkihi peal ega l??heduses ei oleks pragusid. Veenduge, et silikoonkihil ei oleks mulle ning et sensori optikas??steemist ei lekiks vedelikku.

???Kahjustuste v??i muutuste j??lgedega sensoreid ei tohi kasutada patsiendi j??lgimiseks ??? need tuleb utiliseerida vastavalt eeskirjadele (vt allpool).

Sensorite utiliseerimine

Utiliseerige riknenud sensorid!

Sensorid, millel on f????silise v??i elektrilise kahjustuse j??ljed v??i mis on rikkis, tuleb desinfitseerida, puhastada saasteainetest ning utiliseerida vastavalt haiglaj????tmete utiliseerimist k??sitlevale kohalikule seadusandlusele.

Muutke perioodiliselt sensori paigalduskohta!

Muutke sensori paigalduskohta iga 4 tunni m????dudes v??i sagedamini, kui m??rkate vereringe v??i naha kahjustusi.

167

S??rme- v??i varbasensori paigaldamine

T??iskasvanu s??rmesensorid

??le 50 kg kaaluvate patsientide korral k??ikidele s??rmedele peale p??idla.

???A-seeria: M1191A v??i M1191AL

???Special Edition (SE) A-seeria: M1191ANL

???B-seeria: M1191B v??i M1191BL

N??idatud on paigaldamine

t??iskasvanule

Laste s??rmesensorid

15 kg kuni 50 kg kaaluga patsientide korral k??ikidele s??rmedele peale p??idla.

???A-seeria: M1192A

???Special Edition (SE) A-seeria: M1192AN

Lapse s??rme- v??i varbasensor

4 kg kuni 15 kg kaaluga patsientide korral k??ikidele s??rmedele peale p??idla. S??rme v??i varba l??bim????t peab olema 7???8 mm (0,27??????0,3???).

???A-seeria: M1195A v??i

???Special Edition (SE) A-seeria: M1195AN

168

K??e-/jalasensorite paigaldamine

Vasts??ndinu k??si v??i jalg (1 kuni 4 kg kaaluga patsientide korral).

???A-seeria: M1193A

???Special Edition (SE) A-seeria: M1193AN

K??rvaklambriga sensorite paigaldamine

T??iskasvanu v??i lapse k??rv (patsiendi kaal ??le 40 kg).

???A-seeria: M1194A v??i

???Special Edition (SE) A-seeria: M1194AN

1Perfusiooni parandamiseks masseerige v??i soojendage k??rvanibu.

2Kinnitage sensor nibu paksema osa k??lge. Plastikust fikseerimismehhanism v??hendab patsiendi liikumisest tekkivaid artefakte. Andurit ei tohi asetada k??hrele ega suruda vastu pead.

3??hendage sensor seadmega (v??i vajadusel vastava adapterkaabliga).

4Kontrollige ja muutke perioodiliselt sensori paigalduskohta.

169

Puhastamine ja madalatasemeline desinfitseerimine

Korduvkasutatavaid sensoreid tuleb puhastada ja desinfitseerida, kuid mitte kunagi steriliseerida. J??rgige allpool kirjeldatud protseduuri.

Hoiatused

???Kasutage ainult heakskiidetud puhastamis- ja desinfitseerimisvahendeid; ??rge kasutage ??htegi muud vahendit. Vastasel juhul v??ite kahjustada sensorit v??i selle ??henduskaableid ning l??hendada toote kasutusiga v??i v??hendada selle turvalisust.

???Valige desinfitseerimisvahendeid hoolikalt, sest m??nedel neist on sarnased nimed kuid t??iesti erinev koostis.

?????rge asetage sensori liitmikku ??hessegi puhastuslahusesse, desinfitseerimisvahendisse ega muusse vedelikku (vedelikus v??ib olla ainult sensor ja kaabli ??mbris, mitte liitmik).

???Sensorit ei tohi desinfitseerimisvahendis hoida kauem desinfitseerimisvahendi tootja poolt etten??htud ajast.

?????rge steriliseerige sensoreid.

Heakskiidetud puhastusvahendid

Lubatud desinfitseerimisvahendid

1Puhastage sensorit vastavalt puhastusvahendi kasutusjuhendile.

2Desinfitseerige sensorit vastavalt desinfitseerimisvahendi kasutusjuhendile.

3Loputage sensorit vees, kuivatage puhta riidelapiga ja laske t??ielikult kuivada. Kui m??rkate sensoril v??i kaablil kvaliteedi halvenemise v??i kahjustuste m??rke, siis utiliseerige sensor ja kaabel koheselt.

170

Tehnilised andmed

Sensori t??psus

A-seeria sensorid: A-seeria sensorite SpO2 ja pulsisageduse m????tmist??psuse leidmisel juhinduge kasutatava Philips/Agilent/HP m????teseadme kasutusjuhendist.

B-seeria sensorid: M1191B ja M1191BL sensorite SpO2 ja pulsisageduse m????tmist??psus on sama, mis on kasutatava Philips/Agilent/HP m????teseadme kasutusjuhendis toodud sensorite M1191A ja M1191AL jaoks.

Special Edition A-seeria sensorid (AN-seeria): SpO2 m????tmist??psus (funktsionaalne k??llastumine) m????ratletakse Special Edition A-seeria sensorite korral (mida kasutatakse koos m????teseadmetega M1020B v??i M3001A, valik A02) m????detud v????rtuste ja referentsv????rtuste ruutkeskmise (RMS) vahena vahemikus 70 kuni 100%: 2% M1191ANL ja M1192AN korral; 3% M1193AN, M1194AN ja M1195AN korral.

Vasts??ndinute m????tmine: vasts??ndinute korral on m????tmise t??psust n??itavaid arve juba suurendatud t??iendava 1% v??rra, mis v??tab arvesse vasts??ndinu veres oleva loote hemoglobiini m??ju oks??meetrilistele m????tmistele vastavalt kirjanduses toodud andmetele.

Valgusdioodide lainepikkuste vahemikud

Kirjeldavates sensorites kasutatavate valgusdioodide lainepikkused asuvad vahemikus 600???1000 nm ning dioodide optiline v??ljundv??imsus on v??iksem kui 15 mW. Lainepikkuste teadmine v??ib meditsiinit????tajatele olla kasulik fotod??naamilise ravi l??biviimisel.

M????tmiste kehtivuse kontrollimine

SpO2 m????tmist??psust on kontrollitud inimkatsetes CO-oks??meetriga m????detud arteriaalse vereproovi suhtes. Kontrollitava k??llastumatuse uurimisel kasutati terveid t??iskasvanuid vabatahtlikke, kelle vere k??llastus oli vahemikus 70% kuni 100% SaO2. Nimetatud uuringutes kasutatud populatsiooni iseloomustasid j??rgmised andmed:

???ligikaudu 50% uuritavatest olid naised ja 50% mehed vanuses 18???45 aastat;

???nahav??rv: heledast kuni mustani.

Kuna pulss-oks??meetriliselt saadud m????tmistulemused jaotuvad statistiliselt, siis langeb ligikaudu ainult 2/3 pulss-oks??meetrilisi m????tmistulemusi CO-oks??meetri m????tmistulemuste + haarade vahele. Funktsionaalseid kontrollseadmeid, nagu SpO2 simulaator, ei saa kasutada pulssoks??meetri t??psuse hindamiseks.

171

Gaminio apra??ymas

Trij?? serij?? ???Philips??? daugkartinio naudojimo SpO2 jutikliai leid??ia steb??ti ??vairiausi?? pacient??, nurodyt?? lentel??je, b??kl??. Informacija apie jutiklio tikslum?? pateikta ??ios naudojimo instrukcijos skyriuje ???Specifikacijos???.

???A serijos jutikliai: tinka naudoti su visais ???Philips??? / ???Agilent??? / ???HP??? prietaisais, jei yra ??i?? prietais?? priedai. Informacija apie A serijos jutikli?? suderinamum?? pateikta prietaiso naudojimo instrukcijoje.

???B serijos jutikliai: gali b??ti naudojami su tais ???Philips??? / ???Agilent??? / ???HP??? prietaisais, su kuriais galima naudoti A serijos jutiklius M1191A ir M1191AL, t. y. vietoje M1191A galima naudoti M1191B, o vietoje M1191AL ??? M1191BL.

??????Special Edition??? A serijos jutikliai (AN serija, specialus variantas): tinka naudoti su suderinamais ???Philips??? prek??s ??enklu ???OxiMax????? pa??ym??tais prietaisais M1020B arba prietaiso M3001A modeliu A02. Taip pat galima naudoti su tais ???Philips??? / ???Agilent??? / ???HP??? prietaisais, kuriems tinka A serijos jutikliai. Kiekvienas ???Special Edition??? A serijos jutiklis gali b??ti naudojamas vietoje pana??iu numeriu pa??ym??to A serijos jutiklio, t. y. M1191ANL gali b??ti naudojamas vietoje M1191AL, M1192AN ??? vietoje M1192A, M1193AN ??? vietoje M1193A, M1194AN ??? vietoje M1194A, o M1195AN ??? vietoje M1195A.

1??ie jutikliai turi ilgesn?? 3 m (standartas: 2 m) prijungt?? kabel??.

2??iais jutikliais praple??iama suderinam?? prietais?? grup??, nes jie suderinami su ???Philips??? prek??s ??enklu ???OxiMax????? pa??ym??tais prietaisais.

3Jutikli?? M1193A ir M1195A tvirtinimo vietos.

172

Paskirtis

Bendrov??s ???Philips??? daugkartinio naudojimo SpO2 jutikliai skirti naudoti keliems pacientams, kai reikalinga nuolatin?? neinvazin?? arterinio kraujo prisotinimo deguonies ir pulso da??nio steb??sena.

Tiekiami jutikli?? priedai

???M1627A rie??o dir??elis suaugusiesiems: tiekiamas tik su ant pir??to tvirtinamais jutikliais suaugusiesiems, pritvirtina jutiklio kabel?? prie suaugusio paciento rankos ir rie??o u??pakalin??s pus??s.

???Naudojimo instrukcija: apra??omi jutikli?? modeliai, j?? tvirtinimo vieta, ??sp??jimai apie netinkam?? naudojim?? ir specifikacijos.

Papildomi priedai

???M1940A adapterio laidas: 8 kontakt?? jungt?? (apvali?? i??orin??) jungiantis su 12 kontakt?? lizdu (apvaliu vidiniu) adapterio laidas. Sujungia 8 kontakt?? jutiklio jungt?? su 12 kontakt?? prietaiso lizdu. Jutiklio laidas pailginamas 2 m. NENAUDOKITE su M1191AL, M1191ANL ir M1191BL jutikliais.

???M1941A laido ilgintuvas: 8 kontakt?? jungt?? (apvali?? i??orin??) jungiantis su 8 kontakt?? lizdu (apvaliu vidiniu) laido ilgintuvas. Jutiklio kabelis pailginamas 2 m. NENAUDOKITE su M1191AL, M1191ANL ir M1191BL jutikliais.

Gaminio simboli?? reik??m??s

173

??sp??jimai

?????ie jutikliai naudotini tik su ???Philips??? / ???Agilent??? / ???HP??? prietaisais. Prie?? naudodami patikrinkite, ar prietaiso ir ??io jutiklio derinys nurodytas prietaiso naudotojui skirtuose dokumentuose (pvz., naudojimo instrukcijoje), kitaip kyla pavojus su??eisti pacient??.

???Pulso oksimetrijos matavimo rezultatai suskirstyti statisti??kai. Du tre??daliai vis?? pulso oksimetrijos matavim?? rezultat?? patenka ?? nustatyt?? tikslumo interval?? (informacija apie jutiklio tikslum?? pateikta ??ios naudojimo instrukcijos skyriuje ???Specifikacijos???.

???Jutikl?? junkite tik prie oksimetro SpO2 jungties arba SpO2 adapterio laido.

???Jutikl?? pirma dezinfekuokite ir tik tada naudokite kitam pacientui. Jutikl?? galima pakartotinai naudoti tam pa??iam pacientui vis?? laik??, kol pacientas guli ligonin??je.

???Esant auk??tai aplinkos temperat??rai, paciento oda gali smarkiai apdegti, jei jutiklis ilg?? laik?? pritvirtintas blogai dr??kinamoje vietoje. Nor??dami to i??vengti, nuolat tikrinkite t?? paciento k??no viet??, prie kurios

pritvirtintas jutiklis. Visi min??tieji jutikliai nepadidina odos temperat??ros daugiau nei iki 41o C, jei pradin?? odos temperat??ra nevir??ija 35o C.

???Jutikl?? tvirtinkite tik prie nurodytos ar kitos tvirtinimo vietos, laikydamiesi toliau ??iame dokumente pateikt?? naudojimo nurodym??. Nesilaikant ??i?? nurodym??, matavimo rezultatai gali b??ti netiksl??s.

???Nor??dami i??vengti venin??s pulsacijos, kraujo apytakos sutrikim??, ??spaud?? ??ymi??, nekroz??s d??l suspaudimo, dirbtini?? strukt??r?? ir netiksli?? matavimo duomen??, patikrinkite, ar naudojate tinkamo dyd??io jutikl?? ir ar jis never??ia paciento k??no dalies. Jei jutiklis pernelyg ver??ia, nes k??no dalis, ant kurios jis tvirtinamas, yra per didel?? arba tampa pernelyg didel?? d??l edemos, susidarantis padid??j??s sl??gis gali sukelti veninio kraujo s??stov?? ?? ??on?? nuo tvirtinimo vietos, d??l kurio i??sivysto tarpaudinin?? edema ir audini?? i??emija.

???Jei jutiklis pernelyg laisvas, gali sutrikti optinis sutapdinimas arba jutiklis gali nukristi, tod??l gali b??ti gauti netiksl??s matavimo rezultatai.

174

??sp??jimai (t??s.)

???Jei ??manoma, jutikl?? der??t?? tvirtinti ant gal??n??s, prie kurios n??ra pritvirtinta arterini?? kateteri??, kraujosp??d??io man??e??i?? ar intravaskulin??s infuzijos linij??.

???Stenkit??s netvirtinti jutikli?? prie k??no dali??, kurios daug juda. Pasir??pinkite, kad pacientas gul??t?? ramiai, arba perkelkite jutikl?? ant ma??iau judrios k??no dalies.

???Disfunkcinis hemoglobinas arba intravaskulin?? da??omoji med??iaga gali b??ti netiksli?? matavimo rezultat?? prie??astis.

???Patikrinkite, ar jutiklio tvirtinimo vieta n??ra stipriai pigmentuota ar padengta tankiu da???? sluoksniu. Pavyzd??iui, nag?? lakas, dirbtiniai nagai, da??ai ar pigmentinis kremas gali sukliudyti gauti tikslius matavimo duomenis. Bet kuriuo i?? ??i?? atvej?? jutikl?? perkelkite ?? kit?? viet?? arba ant kitos k??no dalies pritvirtinkite papildom?? jutikl??.

???Esant ry??kiam ar itin stipriam ap??vietimui (naudojant infraraudon??sias lempas, operacini?? lempas, fototerapij??), jutikl?? u??denkite matine med??iaga. Nesilaikant ??i?? nurodym??, matavimo rezultatai gali b??ti netiksl??s.

???Jungiam??j?? element?? saugokite nuo s??ly??io su bet kokiu skys??iu.

???Jutiklio tvirtinimo viet?? ap??i??r??kite kas 2???3 valandas ir j?? patikrinkite d??l odos pa??eidimo, tinkamo optinio sutapdinimo ir kraujo apytakos sutrikimo aplink jutiklio tvirtinimo viet??. Jei jutiklis b??na pritvirtintas toje pa??ioje vietoje per ilgai, gali atsirasti odos sudirginimas ar op??jimas. Jutiklio tvirtinimo viet?? keiskite kas 4 valandas ar da??niau, jei kyla kraujo apytakos sutrikimo ar odos pa??eidimo pavojus. Jei ??viesos ??altinis n??ra tiesiai prie??ais ??viesos detektori??, jutikl?? pritvirtinkite i?? naujo arba perkelkite ?? kit?? viet??.

???Nenaudokite jutiklio MRI nuskaitymo metu. Tai gali sukelti nudegimus arba bus gauti netiksl??s matavimo duomenys.

???Tik M1191AL / M1191ANL / M1191BL: ??i?? jutikli?? nenaudokite su adapterio laidu arba laido ilgintuvu.

???Tik M1195A / M1195AN: k??dikiai link?? daug jud??ti, tod??l naudodami jutikl?? tokiam pacientui, pritvirtinkite jutiklio kabel?? juostele, kuri neleist?? jutikliui nukristi nuo k??dikio pir??to. Jei b??tina, jutikl?? u??d??kite ant kito pir??to ar kitoje vietoje (ant kojos).

175

Prie?? tvirtindami jutikl??

Perskaitykite ir ??sid??m??kite visus ??sp??jimus, nurodytus SpO2 steb??jimo prietaiso ir jutiklio naudojimo instrukcijose. Jutiklius naudokite tik su tam tinkamais prietaisais ir tvirtinkite tik rekomenduojamoje paciento k??no vietoje.

Jutiklio pa??eidim?? tikrinimas

???Patikrinkite jutiklio i??or?? ir vid??. Nor??dami ap??i??r??ti jutiklio vid??, atsargiai atverkite jutiklio ertm?? ir patikrinkite, ar n??ra tr??ki?? skaidriame silikone, dengian??iame optinius elementus, arba ??alia jo. Patikrinkite, ar silikone n??ra d??mi?? ir i?? jutiklio optini?? element?? neteka skystis.

???Jei pasteb??jote jutiklio gedim?? ar poky??i??, nenaudokite tolesnei pacient?? steb??senai, o i??meskite, laikydamiesi tinkamos utilizacijos tvarkos (??r. toliau).

Jutikli?? atliek?? tvarkymas

Susid??v??jusius jutiklius i??meskite.

Jei pasteb??jote jutiklio fizinio ar elektrin??s dalies susid??v??jimo po??ymi?? arba veikimo sutrikim??, jutikl?? dezinfekuokite, dezaktyvuokite ir utilizuokite pagal vietos reikalavimus d??l medicinini?? atliek?? utilizacijos.

Periodi??kai keiskite jutiklio tvirtinimo viet??

Jutiklio tvirtinimo viet?? keiskite kas 4 valandas arba da??niau, jei kyla kraujo apytakos sutrikimo ar odos pa??eidimo pavojus.

176

parodyta, kaip tvirtinti suaugusiajam

Jutikli?? tvirtinimas prie rankos (arba kojos) pir??to

Suaugusiesiems skirti jutikliai, tvirtinami ant pir??to

Ant bet kurio pir??to, i??skyrus nyk??t??, jei pacientai sveria daugiau nei 50 kg.

??? A serija: M1191A arba M1191AL

??????Special Edition??? (SE) A serijos jutikliai (specialus variantas): M1191ANL

???B serija: M1191B arba M1191BL

Vaikams skirti jutikliai, tvirtinami ant pir??to

Ant bet kurio pir??to, i??skyrus nyk??t??, jei pacientai sveria 15???50 kg.

???A serija: M1192A

??????Special Edition??? (SE) A serijos jutikliai (specialus variantas): M1192AN

K??dikiams skirti jutikliai, tvirtinami prie rankos (arba kojos) pir??to

Ant bet kurio pir??to, i??skyrus nyk??t??, jei pacientai sveria 4???15 kg. Kojos ar rankos pir??to skersmuo turi b??ti 7???8 mm (0,27???0,31???).

???A serija: M1195A arba

??????Special Edition??? (SE) A serijos jutikliai (specialus variantas): M1195AN

177

Jutikli?? tvirtinimas prie rankos / kojos

Tvirtinimas prie naujagimio rankos ar kojos, kai pacientai sveria 1???4 kg.

???A serija: M1193A

??????Special Edition??? (SE) A serijos jutikliai (specialus variantas): M1193AN

Veiksmas Jutiklio tvirtinimas prie rankos / kojos

1Jutikl?? u??d??kite ant rankos ar kojos taip, kad optiniai komponentai b??t?? vienas prie??ais kit??.

2Prilaikydami jutikl??, ??iek tiek (ne daugiau kaip 2,5 cm (1,0???)) i??tempkite dir??el??.

3I??tempt?? dir??el?? ??ki??kite ?? i??pjov?? ir prilaikykite, kol gal?? versite per sagt??. Jei dir??elis per ilgas, perverkite j?? per antr?? sagt??.

4Jutiklio ki??tuk?? ??ki??kite ?? prietais?? (arba ?? adapterio laid??, jei reikia).

5Periodi??kai tikrinkite ir keiskite jutiklio tvirtinimo viet??.

Gnybtini?? jutikli?? tvirtinimas prie ausies

Tvirtinami prie suaugusiojo ar vaiko ausies, kai pacientai sveria daugiau kaip 40 kg.

???A serija: M1194A arba

??????Special Edition??? (SE) A serijos jutikliai (specialus variantas): M1194AN

Veiksmas Gnybtinio jutiklio tvirtinimas prie ausies

1Kad pager??t?? perfuzija, pamasa??uokite arba su??ildykite ausies spenel??.

2Zond?? tvirtinkite prie m??singosios spenelio dalies. Plastikinis tvirtinimo mechanizmas ma??ina dirbtin??s strukt??ros susidarym?? d??l paciento jud??jimo. Netvirtinkite zondo prie kremzl??s ir neprispauskite prie galvos.

3Jutiklio ki??tuk?? ??ki??kite ?? prietais?? (arba ?? adapterio laid??, jei reikia).

4Periodi??kai tikrinkite ir keiskite jutiklio tvirtinimo viet??.

178

Valymas ir silpna dezinfekcija

Daugkartinio naudojimo jutiklius reikia valyti ir dezinfekuoti, bet negalima sterilizuoti. Atlikite toliau nurodyt?? proced??r??.

??sp??jimai

???Naudokite tik toliau i??vardytus leistinus valiklius ir dezinfekcijos priemones; nenaudokite joki?? kit?? priemoni??. Nesilaikant ??io reikalavimo, gali sugesti jutiklis ar jo jungiamieji laidai, suma????ti gaminio naudojimo trukm?? ar kilti pavojus saugai.

???Dezinfekcijos priemones rinkit??s atid??iai, kadangi kai kuri?? priemoni?? pavadinimai pana????s, o sud??tis ??? visi??kai kitokia.

???Jutiklio jungiamojo elemento nemerkite ?? valomuosius tirpalus, dezinfekcijos priemones ir kitus skys??ius (galima panardinti tik jutiklio ir laido korpus??, bet ne pat?? jungiam??j?? element??).

???Nemirkykite jutikli?? dezinfekavimo skys??iuose ilgiau, nei nurod?? ??i?? skys??i?? gamintojas.

???Jutikli?? nesterilizuokite.

Leistini valikliai

1Jutikl?? nuvalykite, kaip nurodyta valiklio instrukcijoje.

2Jutikl?? dezinfekuokite laikydamiesi dezinfekcijos priemon??s instrukcijos.

3Jutikl?? skalaukite vandenyje, sausai nu??luostykite ??variu skudur??liu ir pad??kite, kol visi??kai nud??ius. Jei pasteb??jote, kad jutiklis ar kabelis susid??v??j??s arba sugadintas, i??meskite j?? nedelsdami.

179

Specifikacijos

Jutiklio tikslumas

A serijos jutikliai: A serijos jutiklio SpO2 ir pulso da??nio tikslumo specifikacijos pateiktos j??s?? ???Philips??? / ???Agilent??? / ???HP??? prietaiso naudojimo instrukcijoje.

B serijos jutikliai: M1191B ir M1191BL jutikli?? SpO2 ir pulso da??nio specifikacijos yra tokios pat, kaip ir jutikli?? M1191A ir M1191AL, nurodytos j??s?? ???Philips??? / ???Agilent??? / ???HP??? prietaiso naudojimo instrukcijoje.

???Special Edition??? A serijos jutikliai (AN serija, specialus variantas): ???Special Edition??? (specialaus varianto) A serijos jutikli??, naudojam?? kartu su M1020B arba M3001A modeliu AO2, SpO2 tikslumas (funkcin?? saturacija), i??reik??tas i??matuot?? reik??mi?? ir kontrolini?? reik??mi?? skirtumo kvadratiniu vidurkiu, 70???100 % diapazone yra: M1191ANL ir M1192AN ??? 2 %, o M1193AN, M1194AN ir M1195AN ??? 3 %.

Taikymas naujagimiams: nurodytas tikslumas, jei jutiklis naudojamas naujagimiui, jau yra papildomai padidintas 1 %, atitinkan??iu naujagimio kraujyje esan??io fetalinio hemoglobino poveik?? oksimetrijos matavimams, kaip nurodyta literat??ros ??altiniuose.

??viesos diodo bangos ilgio diapazonas

Jutikliuose naudojam?? ??viesos emisijos diod?? bangos ilgio diapazonas yra 600??? 1000 nm, kai optin?? galia yra ma??esn?? nei 15mW. Bangos ilgio diapazon?? ??inoti naudinga gydytojams, atliekantiems fotodinamin?? terapij??.

Matavim?? patvirtinimas

SpO2 tikslumas patvirtintas, atlikus palyginim?? su ??mogaus arterinio kraujo kontrolinio m??ginio CO oksimetru i??matuota reik??me. Kontroliuojamame desaturacijos tyrime dalyvavo sveiki suaug?? savanoriai, kuri?? saturacijos lygis SaO2 buvo tarp 70 % ir 100 %. ??io tyrimo populiacijos charakteristika tokia:

???apytiksliai 50 % moter?? ir 50 % vyr??, kuri?? am??ius svyravo nuo 18 iki 45 met??.

???Odos spalva: nuo ??viesios iki juodos.

Pulso oksimetrijos ??ranga atlikt?? matavim?? rezultatai pasiskirsto statisti??kai, tod??l tik??tina, kad tik 2/3 pulso oksimetrijos ??ranga atlikt?? matavim?? rezultat?? pateks ?? + reik??mi??, i??matuot?? CO oksimetru, interval??. Funkciniai matuokliai, pavyzd??iui, SpO2 imituoklis, negali b??ti naudojami pulso oksimetrijos jutikli?? tikslumui vertinti.

180

Izstr??d??juma apraksts

Tr??s Philips vair??kk??rt??ji lietojamu SpO2 sensoru s??rijas pied??v?? iesp??ju p??rraudz??t da????dus pacientu tipus, kas nor??d??ti tabul?? teksta turpin??jum??. Atsauce Specifik??cijas par sensora precizit??ti ir sniegta ??o lieto??anas nor??d??jumu turpin??jum??.

???A-Series sensori: lieto??anai ar jebkuru Philips/Agilent/HP instrumentu, ja tie ir min??ti piederumu sarakst??. Inform??ciju par A-Series sensoru atbilst??bu skatiet instrumenta lieto??anas nor??d??jumos.

???A-Series sensori: lieto??anai ar tiem pa??iem Philips/Agilent/HP instrumentiem, kuru piederumu sarakst?? A-Series M1191A un M1191AL sensori ir min??ti k?? savietojami, t.i., ar M1191B var aizst??t M1191A un ar M1191BL var aizst??t M1191AL.

???Speci??la izlaiduma A-Series sensori (AN-Series): lieto??anai ar Philips z??mola OxiMax?? savietojamiem instrumentiem M1020B vai M3001A, opcija A02. Lieto??anai ar?? ar tiem pa??iem Philips/Agilent/HP instrumentiem, kuru piederumu sarakst?? A-Series sensori ir min??ti k?? savietojami. Ar katru speci??l?? izlaiduma A-Series sensoru var aizst??t A-series sensoru ar l??dz??gu numuru, t.i., ar M1191ANL var aizst??t M1191AL, ar M1192AN var aizst??t M1192A, ar M1193AN var aizst??t M1193A, ar M1194AN var aizst??t M1194A un ar M1195AN var aizst??t M1195A.

1??iem sensoriem ir gar??ki 3m (pret??ji standarta 2m) kabe??i.

2??ie sensori ir savietojami ar?? ar Philips z??mola OxiMax?? instrumentiem. 3Ieteicam??s M1193A un M1195A sensoru uzlik??anas vietas.

181

Paredz??t?? lieto??ana

Philips atk??rtoti lietojami SpO2 sensori ir paredz??ti lieto??anai vair??kiem pacientiem, ja nep??rtraukti, neinvaz??vi j??uzrauga arteri??lo asi??u satur??cija ar sk??bekli un pulss.

Piederumi komplekt?? ar sensoriem

???M1627A pieaugu??o delnas loc??tavas aproce: komplekt?? tikai ar pieaugu??o pirksta sensoriem, lai nostiprin??tu sensora kabeli pret pieaugu??a pacienta plaukstas un plaukstas loc??tavas aizmuguri.

???Lieto??anas nor??d??jumi: apraksta sensoru mode??us, uzlik??anu pacientam, br??din??jumus par nepareizu lieto??anu un specifik??cijas.

Atsevi????i nop??rkami piederumi

???M1940A adaptera kabelis: 8-kontaktu (apa??a ligzda) uz 12-kontaktu (apa???? spraudnis) adaptera kabelis. Sal??go 8-kontaktu sensora savienot??ju ar 12- kontaktu instrumenta ligzdu. Pagarina sensora kabeli par 2m. NELIETOJIET ar M1191AL, M1191ANL, M1191BL sensoriem.

???M1941A pagarin??t??ja kabelis: 8-kontaktu (apa??a ligzda) uz 8-kontaktu (apa???? spraudnis) pagarin??t??ja kabelis. Pagarina sensora kabeli par 2m. NELIETOJIET ar M1191AL, M1191ANL, M1191BL sensoriem.

Izstr??d??juma simbolu defin??cijas

182

Br??din??jumi

?????ie sensori ir paredz??ti lieto??anai tikai ar Philips/Agilent/HP instrumentiem. Pirms lieto??anas p??rliecinieties, vai instrumenta/sensora kombin??cija ir nor??d??ta lietot??ja dokument??cij?? (piem??ram, lieto??anas nor??d??jumos), pret??j?? gad??jum?? pacientu var savainot.

???Pulsa oksimetrijas m??r??jumi ir statistiski sadal??ti. Paredzams, ka divas tre??da??as visu pulsa oksimetrijas m??r??jumu atbild??s noteiktajai precizit??tei (skatiet Specifik??cijas par konkr??t?? sensora precizit??ti ??o lieto??anas nor??d??jumu turpin??jum??).

???Sensoru pievienojiet tikai SpO2 savienojumam vai oksimetra SpO2 adaptera kabelim.

???Nelietojiet sensoru citam pacientam, pirms sensors nav dezinfic??ts. Sensoru var atk??rtoti lietot tam pa??am pacientam visu pacienta kl??tb??tnes laiku.

???Paaugstin??t?? apk??rt??j??s vides temperat??r?? pacients var g??t smagus ??das apdegumus, ja sensors ilgsto??i uzlikts nepietiekami perfuz??t??m viet??m.

Lai to nepie??autu, noteikti bie??i p??rbaudiet sensora uzlik??anas vietas. Visi uzskait??tie sensori darbojas bez riska p??rsniegt 41o C uz ??das, ja s??kotn??j?? ??das temperat??ra nep??rsniedz 35o C.

???Uzlieciet pacientam sensoru noteikti v??lamaj?? vai alternat??v?? uzlik??anas viet??, iev??rojot uzlik??anas nor??d??jumus, kas sniegti ???? dokumenta turpin??jum??. Tos neiev??rojot, m??r??jumi var b??t neprec??zi.

???Lai nepie??autu venozo puls??ciju, cirkul??cijas aizsprosto??anos, iespiedumus, spiediena nekrozi, artefaktus un neprec??zus m??r??jumus, p??rliecinieties, ka izmantojat pareiz?? izm??ra sensoru un ka sensors nav p??r??k cie??s. Ja sensors ir p??r??k cie??s, jo uzlik??anas vietas izm??ri ir par lielu vai k????st p??r??k lieli piet??kuma d????, p??rm??r??gs piem??rotais spiediens var izrais??t v??nu aizsprostojumu dist??li no uzlik??anas vietas, radot interstiti??lu piet??kumu un audu i????miju.

???Ja uzliktais sensors ir p??r??k va????gs, tas var nokrist vai sensora optika var nepareizi novietoties, t??d??j??di nolas??jumi var b??t neprec??zi.

183

Br??din??jumi (turpin??jums)

???Ja iesp??jams, sensora uzlik??anas vietai j??b??t ekstremit??tei bez arteri??liem katetriem, asinsspiediena m??r??t??ja aproces vai intravaskul??ras inf??zijas sist??mas.

???Nelieciet p??rlieku kustig??s viet??s. Centieties nodro??in??t pacienta mier??gu st??vokli vai p??rlieciet sensoru maz??k kust??g?? viet??.

???Disfunkcion??ls hemoglob??ns vai intravaskul??ras kr??svielas var izrais??t m??r??jumu neprecizit??ti.

???P??rliecinieties, ka sensora uzlik??anas vieta nav dzi??i pigment??ta vai iekr??sota. Piem??ram, nagu lakas, m??ksl??go nagu, kr??sas vai kr??ma ar kr??svielu ietekm?? m??r??jumi var b??t neprec??zi. ????dos gad??jumos p??rvietojiet sensoru vai izv??lieties alternat??vu sensoru lieto??anai cit?? viet??.

???Sp??c??gas vai spilgtas gaismas gad??jumos apsedziet sensoru ar gaismas necaurlaid??gu materi??lu (infrasarkan??s lampas oper??ciju z??les lampas, gaismas dziedniec??ba). To neiev??rojot, m??r??jumi var b??t neprec??zi.

???Raugieties, lai uz savienot??ja nenon??k ????idrumi.

???Sensora uzlik??anas vietu p??rbaudiet ik p??c 2 - 3 stund??m, lai p??rliecin??tos par ??das veselumu, pareizu optisku novietojumu un cirkul??ciju dist??li sensora vietai. ??da var iekaist vai sa????lot, ja sensors vien?? viet?? ir uzlikts p??r??k ilgi. P??rvietojiet sensoru ik p??c 4 stund??m vai bie????k, ja tiek trauc??ta cirkul??cija vai ??das veselums. Ja gaismas avots neatrodas tie??i pretim gaismas detektoram, uzlieciet sensoru no jauna vai izv??lieties alternat??vu sensoru lieto??anai cit?? viet??.

???Nelietojiet sensoru MRI sken????anas laik??. Tas var izrais??t apdegumus vai neprec??zus m??r??jumus.

???M1191AL/M1191ANL/M1191BL tikai: nelietojiet ??os sensorus ar pagarin??t??ja vai adaptera kabeli.

???M1195A/M1195AN tikai: b??rni ir kust??gi, t??d????, uzliekot sensoru b??rnam, sensora kabeli nostipriniet ar l??mlenti, lai nepie??autu t?? no????uk??anu no b??rna pirksta. Ja nepiecie??ams, uzlieciet sensoru uz cita pirksta vai alternat??v?? viet?? (uz k??jas pirksta).

184

Pirms sensora uzlik??anas

Noteikti izlasiet un izprotiet visus SpO2 p??rraudz??bas instrumenta lieto??anas nor??d??jumos uzskait??tos br??din??jumus, k?? ar?? visus ???? sensora lieto??anas nor??d??jumos uzskait??tos br??din??jumus. Lietojiet sensorus tikai kop?? ar apstiprin??tiem instrumentiem un ieteicamaj??s uzlik??anas viet??s pacientam.

P??rbaudiet, vai sensors nav boj??ts

???P??rbaudiet sensoru no ??rpuses un iek??puses. Lai p??rbaud??tu no iek??puses, uzman??gi atveriet sensora dobumu un p??rbaudiet, vai uz un pie caursp??d??g?? silikona, kas p??rsedz optiskos elementus, nav plaisu. P??rliecinieties, vai silikon?? nav dobumu un burbu??u, un ka no sensora optikas nenopl??st ????idrums.

???Ja sensors ir boj??ts vai izmain??jies, to vairs nedr??kst lietot pacienta uzraudz??bai; t??d?? gad??jum?? izmetiet sensoru, iev??rojot attiec??gas utiliz??cijas proced??ras (skatiet turpm??k tekst??).

Sensora utiliz??cija

Nolietoju??os sensoru utiliz??cija

Visi fiziski vai elektriski nolietoju??ies sensori vai sensori ar defektiem j??dezinfic??, j??att??ra un j??utiliz?? saska???? ar viet??jo likumdo??anu par slimn??cas atkritumu utiliz??ciju.

Uzlik??anas vietas periodiska main????ana

P??rvietojiet sensoru ik p??c 4 stund??m vai bie????k, ja trauc??ta cirkul??cija vai ??das veselums.

185

Pirksta (vai k??jas pirksta) sensoru uzlik??ana

Pirksta sensori pieaugu??ajiem

Jebkur?? pirksts, iz??emot ??k????i, pacientiem ar svaru virs 50kg.

???A-Series: M1191A vai M1191AL

???Speci??la izlaiduma (SE) A-Series: M1191ANL

???B-Series: M1191B vai M1191BL

uzlik??ana

pieaugu??ajiem

Pediatrijas pirksta sensori

Jebkur?? pirksts, iz??emot ??k????i, pacientiem ar svaru no 15kg l??dz 50kg

???A-Series: M1192A

???Speci??la izlaiduma (SE) A-Series: M1192AN

B??rnu pirksta (vai k??jas pirksta) sensori

Jebkur?? pirksts vai k??jas pirksts (iz??emot plaukstas ??k????i) pacientiem ar svaru no 4kg l??dz 15kg.

Rokas vai k??jas pirksta diametram j??b??t no 7 l??dz 8mm.

???A-Series: M1195A, vai

???Speci??la izlaiduma (SE) A-Series: M1195AN

186

Plaukstas/p??das sensoru uzlik??ana

Jaundzimu???? plauksta vai p??da, pacientiem ar svaru no 1kg l??dz 4 kg.

???A-Series: M1193A

???Speci??la izlaiduma (SE) A-Series: M1193AN

1Sensoru novietojiet virs plaukstas vai p??das ar optiskajiem elementiem vienu pret otru.

2Turot sensoru, viegli pavelciet lentu (ne vair??k par 2,5cm).

3Izvilkto lentu ievietojiet riev?? un turiet tur, galu izvelkot caur aizsl??gu. Ja lenta ir par garu, izvelciet to caur otru aizsl??gu.

4Sensoru pievienojiet instrumentam (vai, ja nepiecie??ams, adaptera kabelim).

5Periodiski p??rbaudiet un mainiet sensora uzlik??anas vietu.

Ausu klip??a sensoru uzlik??ana

Pieaugu???? vai pediatrijas pacienta auss, pacientiem ar svaru virs 40kg.

???A-Series: M1194A, vai

???Speci??la izlaiduma (SE) A-Series: M1194AN

1Lai uzlabotu perf??ziju, pamas??jiet vai sasildiet auss ??ipi??u.

2Zondi uzspraudiet uz ??ipi??as m??kst??s da??as. Plastisks nostiprin????anas meh??nisms samazina artefaktus, kas rodas, pacientam kustoties. Zondi nenovietojiet uz skrim????a un nepiespiediet galvai.

3Sensoru pievienojiet instrumentam (vai, ja nepiecie??ams, adaptera kabelim).

4Periodiski p??rbaudiet un mainiet sensora uzlik??anas vietu.

187

T??r????ana un viegla dezinfekcija

Atk??rtoti lietojamie sensori j??t??ra un j??dezinfic??, bet ne j??steriliz??. Izpildiet turpin??jum?? aprakst??to proced??ru.

Br??din??jumi

???Izmantojiet tikai turpm??k min??tos apstiprin??tos t??r????anas un dezinfekcijas l??dzek??us, neizmantojiet citus. Pret??j?? gad??jum?? sensoru vai t?? savienot??jvadus var saboj??t, kas samazin??tu izstr??d??jumu kalpo??anas laiku, vai padar??to tos b??stamus lieto??anai.

???Dezinfekcijas l??dzek??us izv??lieties uzman??gi, jo da??iem ir ??oti l??dz??gi nosaukumi, bet piln??gi at????ir??gs sast??vs.

???Sensora savienot??ju neiegremd??jiet t??r????anas ??????dumos, dezinfekcijas l??dzek??os vai k??d?? cit?? ????idrum?? (iegremd??t dr??kst tikai sensoru un kabe??a apvalku, bet ne savienot??ju).

???Sensorus dezinfekcijas l??dzek??os neiem??rciet ilg??k par dezinfekcijas l??dzek??a ra??ot??ja nor??d??to laiku.

???Nesteriliz??jiet sensorus.

Apstiprin??tie t??r????anas l??dzek??i

- viegli mazg????anas l??dzek??i - s??ls ??????dums (1%)

Apstiprin??tie dezinfekcijas l??dzek??i

1T??riet sensoru, iev??rojot t??r????anas l??dzek??a lieto??anas nor??d??jumus.

2Dezinfic??jiet sensoru, iev??rojot dezinfekcijas l??dzek??a lieto??anas nor??d??jumus.

3Noskalojiet sensoru ar ??deni, nosusiniet ar t??ru dr??nu un atst??jiet piln??b?? no????t. Ja iev??rojat, ka sensora kabelis ir nolietojies vai boj??ts, nekav??joties izmetiet sensoru.

188

Specifik??cijas

Sensora precizit??te

A-Series sensori: A-Series sensora SpO2 un pulsa precizit??tes specifik??cijas skatiet Philips/Agilent/HP instrumenta lieto??anas nor??d??jumos.

B-Series sensori: SpO2 un pulsa precizit??tes specifik??cijas M1191B un M1191BL sensoriem ir t??das pa??as, k??das nor??d??tas M1191A un M1191AL sensoriem Philips/ Agilent/HP instrumenta lieto??anas nor??d??jumos.

Speci??la izlaiduma A-Series sensori (AN-Series): SpO2 precizit??te (funkcion??l?? satur??cija) speci??l?? izlaiduma A-Series sensoriem, tos lietojot kop?? ar M1020B vai M3001A, opcija A02, kas nor??d??ta k?? vid??j??s kvadr??tisk??s v??rt??bas (RMS) starp??ba starp uzm??r??taj??m v??rt??b??m un atsauces v??rt??b??m, diapazon?? no 70 l??dz 100% ir:

2% ??? M1191ANL un M1192AN; 3% ??? M1193AN, M1194AN un M1195AN.

Lieto??ana jaundzimu??ajiem: lietojot jaundzimu??ajiem, nepiecie??amie precizit??tes skait??i jau ir palielin??ti par papildu 1%, ??emot v??r?? aug??a hemoglob??na saturu asin??s jaundzimu??ajiem iedarb??bu uz oksimetra m??r??jumiem, k?? tas min??ts literat??r??.

Gaismu izstarojo??as diodes vi????a garuma diapazoni

Vi????a garuma diapazoni ??ajos sensoros izmantotaj??m gaismu izstarojo??aj??m diod??m ir diapazon?? no 600nm l??dz 1000nm, ar optisko izejas jaudu, maz??ku par 15mW. Zin??mais vi????a garuma diapazons var noder??t kl??nicistiem, kas veic dinamisko gaismas terapiju.

M??r??jumu valid??cija

SpO2 precizit??te ir apstiprin??ta p??t??jumos ar cilv??kiem, sal??dzinot ar arteri??lo asi??u atsauces paraugu, ko m??ra ar CO-oksimetru. Kontrol??t?? desatur??cijas p??t??jum?? p??t??ja veselus br??vpr??t??gos, kuriem satur??cijas l??me??i bija no 70% l??dz 100% SaO2. ??o p??t??jumu popul??cijas raksturojums bija ????ds:

???aptuveni 50% sievie??u un 50% v??rie??u vecum?? no 18 l??dz 45 gadiem;

?????das kr??sa: no gai??as l??dz melnai.

T?? k?? pulsa oksimetra apr??kojuma m??r??jumi ir statistiski sadal??ti, paredzams, ka tikai aptuveni 2/3 pulsa oksimetra apr??kojuma m??r??jumu atbild??s + aug??delma v??rt??bai, ko m??ra ar CO-oksimetru. Funkcion??los testerus, piem??ram, SpO2 simulatoru, nevar izmantot, lai nov??rt??tu pulsa oksimetra sensoru precizit??ti.

189

?????????? ????????????????

?????? ?????????? ???????????????????????? ???????????????? SpO2 ???????????????? Philips ?????????????????????????? ?????????????? ?????????????????????? ?????? ?????????????????????? ?????????????????? ???????? ??????????. ????. ?????????????? ????????. ?? ?????????????????????? ?? ???????????????????????? ???????????????? ?????????? ???????????????????????? ?? ???????????????????? ?????????????? ?????????????????????? ???????????????????????????? ?? ?????????? ???????????? ????????????????????.

????????????????? ?????????? A. ?????? ?????????????????????????? ?? ???????????? ?????????????????? Philips/Agilent/HP, ?????????????? ???????????????? ???? ?? ?????????????? ?????????? ??????????????????????????????. ?????? ?????????????????? ???????????????????? ?? ?????????????????????????? ???????????????? ?????????? A ????. ???????????????????? ???? ???????????????????????? ???????????? ??????????????.

????????????????? ?????????? B. ?????? ?????????????????????????? ?? ???????? ???? ?????????????????? Philips/Agilent/HP, ?????????????? ???????????????? ?????????????? ?????????? ?? M1191A ?? M1191AL ?? ?????????????? ?????????????????????? ??????????????????????????????; ??. ??. ???????????? M1191B ?????????? ???????????????? M1191A, ?? ???????????? M1191BL ?????????? ???????????????? M1191AL.

????????????????????????? ???????????? ???????????????? ?????????? A (?????????? AN). ?????? ?????????????????????????? ?? ???????????????????????? ?????????????????? M1020B ?????? M3001A ?????? ???????????? Philips OxiMax??, ?????????? A02. ?????????? ?????????? ???????????????????????????? ?? ???????? ???? ?????????????????? Philips/Agilent/ HP, ?????????????? ???????????????? ?????????????? ?????????? A ?? ?????????????? ?????????????????????? ??????????????????????????????. ???????????? ???????????? ?????????? ?? ???????????????????????? ?????????????? ?????????? ???????????????? ?????????????????????? ?????????????? ?????????? ??; ??. ??. ???????????? M1191ANL ?????????? ????????????????

M1191AL; M1192AN ?????????? ???????????????? M1192A; M1193AN ?????????? ???????????????? M1193A; M1194AN ?????????? ???????????????? M1194A ?? M1195AN ?????????? ???????????????? M1195A.

1?????????? ???????????? ?? ???????? ???????????????? ???????????? 3 ?? (?????????????????????? ?????????? 2 ??).

2?????? ?????????????? ?????????????????? ?????????????????????????? ?? ???????????????????????? ?????????????????? ?????????? Philips OxiMax?? .

3???????????????????????????????? ?????????? ?????????????????? ???????????????? M1193A ?? M1195A.

190

?????????????? ????????????????????

???????????????????????? ?????????????? SpO2 ???????????????? Philips ?????????????????????????? ?????? ?????????????????????????? ?? ???????????????????? ??????????????????, ?????????? ???????????????????? ?????????????????????? ?????????????????? ???????????????????????? ?????????? ???????????????????? ?? ???????????????????? ?????????????? ????????????.

????????????????????????????, ???????????????????????? ?? ??????????????????

???M1627A, ?????? ????????????????, ???????????? ?????? ????????????????. ???????????????????????? ???????????? ?? ???????????????????? ?????????????????? ?????? ????????????????, ?????????? ?????????????????? ???????????? ?????????????? ???? ?????????????? ?????????????? ???????????? ???????????????? ?? ???? ????????????????.

??????????????????????? ???? ????????????????????????. ?? ?????? ?????????????????? ???????????? ????????????????, ???????????????????? ?? ????????????????, ?????????????????????????????? ???????????????????????? ?????????????????????????? ?????????????????????????? ?? ?????????????????????? ????????????????????????????.

????????????????????????????, ?????????????? ?????????? ???????????????????? ????????????????

???M1940A, ????????????-??????????????. ????????????-?????????????? ?????? ???????????????? ?? 8-?????????????????????? (????????????????, ?? ????????????????) ?????????????? ???? 12-???????????????????? (??????????????, ???? ??????????????????) ????????????. ???????? ?????????????????????? ???????????????????????? 8-???????????????????? ???????????? ?????????????? ?? 12- ?????????????????????? ?????????????? ??????????????. ?????????????????????? ?????????? ???????????? ?????????????? ???? 2 ??????????. ???? ?????????????????????? ?????? ?? ?????????????????? M1191AL, M1191ANL, M1191BL.

???M1941A, ?????????????????????????? ????????????. ?????????????????????????? ????????????, ?????????????? 8-

???????????????????? ???????????? (??????????????, ?? ????????????????) ?? 8-???????????????????? ???????????? (??????????????, ???? ??????????????????). ?????????????????????? ?????????? ???????????? ?????????????? ???? 2 ??????????. ???? ?????????????????????? ?????? ?? ?????????????????? M1191AL, M1191ANL, M1191BL.

?????????????????????? ????????????????, ???????????????????? ???? ????????????????

191

??????????????????????????????

????????? ?????????????? ?????????????????????????? ?????? ?????????????????????????? ???????????? ?? ?????????????????? Philips/ Agilent/HP. ?????????? ???????????????????????????? ?????????????????? ???????????????????????? ????????????-???????????? ?? ???????????????????????? ?????? ???????????????????????? ?????????????? (????????????????, ?? ???????????????????? ???? ????????????????????????); ?????????? ?????????? ?????????????? ???????????? ????????????????.

??????????????????????????????????????????? ?????????????????? ???????????????? ?????????????????????????? ??????????????????????????????. ?????????? ??????????????, ?????? ?????? ?????????? ???????? ?????????????????????? ???????????????????????????????????????? ?????????????????? ?????????????? ?? ?????????????? ?????????????????? ?????????????????????? ?????????????????? (?????? ???????????????????????? ???? ???????????????????? ???????????????????????? ?????????????????? ?????????????????? ???????????????? ????. ???????????? ?????????????????????? ???????????????????????????? ?? ?????????? ???????????? ????????????????????).

????????????????????????????? ???????????? ???????????? ?? ?????????????? ???????????? SpO2 ?????? ????????????-???????????????? SpO2 ??????????????????.

??????? ?????????????????????? ???????????? ?? ???????????? ??????????????????, ???????? ???? ???? ?????????? ????????????????- ??????????????????. ???????????? ?????????? ???????????????????????? ???????????????? ?? ???????????? ?? ???????? ???? ?? ?????????????? ?????????? ?????????? ???????????????????? ???????????????? ?? ?????????????????????? ????????????????????.

????????? ???????????????????? ???????????????????????? ??????????????, ???????? ?????????????? ???????????????????? ???????????? ?????????????????????????????? ?????????? ?? ?????? ????????????, ?????? ???? ?????????? ?????????????? ????????????????, ?????????????? ?????????? ???????????????? ?????????????????? ???????? ????????. ???? ?????????????????? ?????????? ???????? ????????????????????

?????????? ?????????????????? ?????????????? ?? ????????????????. ?????? ?????????????????????????? ?????????????? ???? ?????????????????? ???????? ???? ??????????????????????, ?????????????????????? 41 oC, ???????? ?????????????????????? ?????????????????????? ?????????????? ???????? 35 oC.

??????????????????????? ?????????????????????? ???????????? ???????????????? ?? ???????????????????????????????? ?????? ???????????????????????????? ???????????? ??????????????????, ???????????????? ???????????????????? ???????????????????? ???? ?????????????????? ??????????????, ?????????????????????? ?? ???????????? ??????????????????????. ???????????????????????? ???????? ???????????????? ?????????? ???????????????? ?? ???????????????? ?????????????????????? ??????????????????.

??????? ?????????????????? ???????????????? ??????????????????, ?????????????????? ???????????????????? ??????????, ???????????????????? ????????, ???????????????????? ?????????????????????? ??????????????????????, ???????????????????? ?? ???????????????? ?????????????????? ?????????????? ???????? ?? ????????, ?????????? ???????????????????????? ???????????? ???????????????????? ????????????????, ?? ???? ?????????????? ???????????? ?????????????? ????????. ???????? ???????????? ???????????? ?????????????? ???????? ??? ???????????????????? ????????, ?????? ?????????????? ???????????????? ?????????????? ???????????? ?????? ???????????????????? ?????????????? ?????????????? ????-???? ?????????? ??? ???????????????? ?????????????????????? ???????????????? ?????????? ?????????????? ?????????????????? ???????????????? ?????????? ???? ???????????? ??????????????????, ?????? ???????????????? ?? ?????????????????????????????? ?????????? ?? ???????????????????????????? ?????????????? ????????????.

??????????? ???????????? ?????????????? ?????????????? ??????????, ???? ?????????? ?????????????????????????? ?????? ???????????????? ???????????????????????? ???????????????????? ?????????????????? ?????????????? ?? ?? ???????????????????? ???????????????? ?? ???????????????? ?????????????????????? ??????????????????.

?????????????????????????????? (??????????????????????)

192

??????? ???????? ??????????????????????, ?? ?????? ??????????, ?????? ???????????????????????????? ???????????????? ????????????, ???? ???????????? ???????? ???????????????????????? ??????????????????, ???????????? ?????? ?????????????????? ?????? ?????? ?????????? ?????????????????????????? ????????????????.

????????????????????? ???????????????????????? ?????? ?????????????????? ?????????????? ?????????? ?? ???????????????????? ????????????????????????. ?? ?????????? ?????????????? ???????????????????????? ?????????????????? ???????????????????? ???????????????? ?????? ???????????????? ???????????? ???? ?????????????????????????? ??????????????.

????????????????????????????????????? ???????????????????? ?????? ???????????????????????????????? ?????????????????? ?????????? ?????????? ???????? ???????????????? ???????????????? ??????????????????.

?????????????????????, ?????? ?????????? ?????????????????? ?????????????? ???? ?????????????? ???????????? ???????????????????????????? ?? ???? ???????????? ????????????????. ????????????????, ?????? ?????? ????????????, ?????????????????????????? ??????????, ???????????????? ?????? ???????????????????????????????? ???????? ?????????? ???????? ???????????????? ???????????????? ??????????????????. ?? ?????????? ???? ???????? ?????????????? ???????????????? ?????????? ?????????????????? ?????????????? ?????? ???????????????? ???????????? ???????????? ?????? ?????????????????????????? ???? ???????????? ??????????.

????? ???????????????? ?????????????? ?????????????????? ?????? ?????????????? ???????????? ?????????????????????? ?????????? (???????????????????????? ??????????, ?????????? ????????????????????????, ??????????????????????) ???????????????? ???????????? ???????????????????????? ????????????????????). ???????? ?????????? ???? ??????????????, ???????????????????? ?????????????????? ?????????? ???????? ??????????????????.

??????????????????? ???????????? ???? ???????????????? ?? ?????????? ??????????????????.

??????????????????????? ?????????? ?????????????????? ?????????????? ???????????? 2-3 ????????, ?????????? ?????????????????? ?? ?????????????? ?????????????????? ????????, ???????????????????? ???????????????????????? ???????????????????? ?????????????????? ?? ???????????????????? ???????????????????? ?????????? ???? ?????????????????? ???????????????? ???? ?????????? ?????????????????? ??????????????. ???????? ???????????? ?????????????? ???? ?????????? ?????????? ?????????????? ??????????, ???? ?????????? ?????????????????? ?????????????????????? ?????? ?????????????????????? ????????. ?????????????? ?????????? ?????????????????? ?????????????? ???????????? 4 ???????? ?????? ???????? ????????, ???????? ?????????????????? ?????????????????? ?????????????????? ???????????????????? ?????????? ?????? ?????????????????????? ????????. ???????? ???????????????? ?????????? ???? ?????????????????????????? ???????????? ???????????????? ??????????????????????????, ???????????????? ???????????? ???????????? ?????? ???????????????? ???????????? ???????????? ?????? ?????????????????????????? ???? ???????????? ??????????.

??????? ?????????????????????? ???????????? ???? ?????????? ???????????? ??????-????????????????????????. ?????? ?????????? ???????????????? ?? ?????????? ?????? ?? ???????????????? ????????????????????.

??????????????? ?????? ???????????????? M1191AL/M1191ANL/M1191BL. ???? ?????????????????????? ?????? ?????????????? ?? ?????????????????????????? ?????????????? ?????? ??????????????-??????????????????.

??????????????? ?????? ???????????????? M1195A, M1195AN. ?????????????? ???????? ???????????????????? ?????????????? ??????????????????, ?????????????? ?????? ?????????????????? ?????????????? ???????????????? ?????????????? ?????????????????????? ???????????? ?????????????? ?? ?????????????? ??????????, ?????????? ???? ?????????????????? ???????????????????????? ?????????????? ???? ???????????? ??????????????. ?????? ??????????????????????????, ?????????????????????? ???????????? ???? ???????????? ?????????? ?????? ???? ???????????? ?????????? (????????????????, ???? ?????????? ????????).

193

?????????? ???????????????????? ??????????????

???????????????????????? ?? ?????????????? ?????? ??????????????????????????????, ???????????????????? ?? ???????????????????? ???? ???????????????????????? ?????????????? ?? ???????????????????? ?????????????????????? SpO2, ?? ?????????? ?????? ??????????????????????????????, ?????????????????????? ?? ???????????? ???????????????????? ???? ????????????????????????. ?????????????????????? ?????????????? ???????????? ?? ???????????????????????????????? ?????????????????? ?? ???????????????????????? ???? ?? ?????????????????????????????? ????????????.

???????????? ?????????????? ???? ???????????????????? ??????????????????????

????????????????????? ???????????? ?????????????? ?? ????????????. ?????????? ?????????????????? ????????????, ?????????????????? ???????????????? ???????????? ?????????????? ?? ?????????????????? ?? ???????????????????? ???????????? ?????? ???? ?????????? ???????????????????? ?????????????????????? ??????????????, ?????????????? ?????????????????? ???????????????????? ????????????????, ?????? ?? ?????????? ?? ????????. ?????????????????? ?? ???????????????????? ?????????????? ???? ?????????????????????? ?????????????? ?? ???????????? ???????????????? ???? ???????????????????? ?????????????????? ??????????????.

????????????? ????????????, ?????????????? ???????????????? ?????????????????????? ?????? ???????????????????? ???? ???????????? ???????????????????????????? ?????? ?????????????????????? ?????????????????????? ????????????????; ???????????????????????? ??????, ?????????????????? ?????????????????????????????? ?????????????????? ???????????????????? (????. ????????).

???????????????????? ??????????????

???????????????????? ???????????????????????? ????????????????

?????????? ???????????? ?? ???????????????????? ?????????????????????? ?????? ???????????????????????????? ?????????????????????? ?????? ?? ?????????????????????????????? ???????????????????? ????????????????????????????????????, ?????????????????????????????? ?? ?????????????????????????? ?? ???????????????????????? ?? ???????????????????????? ???????????????????????????????? ???? ???? ???????????????????? ???????????????????? ??????????????.

???????????????????? ?????????? ?????????? ?????????????????? ??????????????

?????????????????????? ???????????? ???? ?????????? ?????????? ???????????? 4 ???????? ?????? ????????, ???????? ?????????????????? ?????????????????? ?????????????????? ???????????????????? ?????????? ?????? ?????????????????????? ????????.

194

?????????????????? ???????????????? ???? ?????????? ???????? (?????? ?????????? ????????)

?????????????? ?????? ????????????????, ??????????????????

?????????????? ?????? ??????????, ??????????????????

???? ?????????? ??????????, ?????????? ????????????????, ?????? ?????????????????? ?? ???????????? ???????? ???? 15 ???? 50 ????

????????????? A: M1192A

????????????????????????? ???????????? (SE) ?????????? A: M1192AN

?????????????? ?????? ?????????????? ??????????, ???? ?????????? ???????? (?????? ?????????? ????????)

???? ?????????? ?????????? ???????? ?????? ???????? (?????????? ????????????????) ?????? ?????????????????? ?? ???????????? ???????? ???? 4 ???? 15 ????.

?????????????? ?????????????????????????? ?????? ?????????????????? ???????????? ???????? ?????? ???????? ???????????? ???????? 7-8 ????.

????????????? A: M1195A ??????

????????????????????????? ???????????? (SE) ?????????? A: M1195AN

195

?????????????????? ???????????????? ???? ???????? ?????? ???? ????????

???? ???????? ?????? ???????? ????????????????????????????, ?????? ?????????????????? ?? ???????????? ???????? ???? 1 ???? 4 ????.

????????????? A: M1193A

????????????????????????? ???????????? (SE) ?????????? A: M1193AN

1?????????????????? ???????????? ???? ???????? ?????? ????????, ???????????????????? ???????????????????? ???????????????? ???????? ???????????????? ??????????.

2?????????????????? ????????????, ???????????? ???????????????? ?????????? (???? ?????????? ?????? ???? 2,5 ????).

3???????????????? ?????????????????? ?????????? ?????????? ?? ?????????????? ??, ???? ???????????????? ?????????? ???? ??????????????, ???????????????????? ???? ?????????? ?????????? ????????????????. ???????? ?????????? ?????????????? ??????????????, ???????????????????? ???? ?????????? ???????????? ????????????????.

4???????????????????? ???????????? ?? ?????????????? (??????, ?????? ??????????????????????????, ?? ????????????- ????????????????).

5???????????????????????? ???????????????????????? ?? ?????????????????? ?????????? ?????????????????? ??????????????.

?????????????????? ?????????? ????????????????-??????????

???? ?????? ?????????????????? ?????? ??????????????, ?????? ?????????????????? ?? ???????????? ???????? ?????????? 40 ????.

????????????? A: M1194A ??????

????????????????????????? ???????????? (SE) ?????????? A: M1194AN

1?????? ?????????????????? ???????????????? ???????????????????????? ?????? ???????????????? ?????????? ?????????? ??????.

2?????????????????? ???????????? ???? ???????????? ?????????? ?????????? ??????. ?????????????????????????? ?????????????????????? ???????????????? ???????????????????????? ??????????????????, ?????????????????????? ?????? ?????????????????? ????????????????. ???? ???????????????????????? ???????????? ???? ???????? ?????? ???? ??????????, ?????? ???? ?????????? ?????????????????? ?? ????????????.

3???????????????????? ???????????? ?? ?????????????? (??????, ?????? ??????????????????????????, ?? ????????????- ????????????????).

4???????????????????????? ???????????????????????? ?? ?????????????????? ?????????? ?????????????????? ??????????????.

196

???????????? ?? ???????????????????????????? ??????????????????????

???????????????????????? ?????????????? ?????????????? ?????????????? ?? ??????????????????????????????, ???? ???? ??????????????????????????. ???????????????? ???????????????????????????? ??????????????????.

??????????????????????????????

??????????????????????? ?????? ???????????? ?? ?????????????????????? ???????????? ?????????????????????????????? ????????????????, ?????????????????????????? ????????; ???? ?????????????????????? ?????????????? ???????????? ??????????????. ???????????????????????? ?????????? ?????????????? ?????????? ???????????????? ?? ?????????????????????? ?????????????? ?????? ???????????????????????????? ???????????????? ?? ???????????????????? ?????????? ???????????? ??????????????, ?? ?????????? ?????????????? ???????????? ????????????????????????.

????????????????????????? ?????????????????? ?????????????????????????????? ????????????????, ?????????????????? ?????????????????? ???????????????? ?????????? ?????????? ?????????????? ????????????????, ???? ???????????????????? ???????????? ????????????.

??????? ???????????????????? ???????????? ?????????????? ???? ?? ???????????????? ????????????????, ???? ?? ???????????????????????????? ????????????????, ???? ?? ??????????-???????? ???????????????? (?????????? ?????????????????? ???????????? ???????????? ?? ???????????????? ????????????, ???? ???? ????????????).

??????? ?????????????????????? ?????????????? ?? ?????????????????????????????? ???????????????? ????????????, ?????? ?????????????? ???????????????????????????? ???????????????????????????????? ????????????????.

??????? ???????????????????????? ??????????????.

?????????????????????????? ???????????????? ????????????????

- ???????????? ???????????? ???????????????? - ?????????????? ???????? (1 %)

?????????????????????????? ?????????????????????????????? ????????????????

1???????????????????? ???????????? ?????????????? ?? ???????????????????????? ?? ????????????????????????, ???????????????????????? ?? ?????????????????? ????????????????.

2???????????????????? ?????????????????????? ?????????????? ?? ???????????????????????? ?? ????????????????????????, ???????????????????????? ?? ???????????????????????????????? ????????????????.

3???????????????? ???????????? ??????????, ???????????????? ?????? ???????????? ???????????? ????????????, ?????????? ?????????????????? ??????????????????. ?????? ?????????????????????? ?????????????????? ?????????????????? ???????????????? ?????? ?????????????????????? ?????????????? ?????? ???????????? ???????????????????? ???????????????????? ???? ??????????????????????????.

197

?????????????????????? ????????????????????????????

?????????????????????? ??????????????

?????????????? ?????????? A. ?????? ???????????????????????? ?? ???????????????????????????????? ?????????????????????? ?????????????? SpO2 ?? ?????????????? ???????????? ?????????? A ????. ???????????????????? ???? ???????????????????????? ?????????????? Philips/Agilent/HP.

?????????????? ?????????? B. ???????????????????? ???????????????????????????? ?????????????????????? ?????????????????? SpO2 ?? ?????????????? ???????????? ?? ???????????????? M1191B ?? M1191BL ???????????????????? ??????????????????????????????, ?????????????????????? ?????? ???????????????? M1191A ?? M1191AL ?? ???????????????????? ???? ???????????????????????? ?????????????? Philips/Agilent/HP.

?????????????????????? ???????????? ???????????????? ?????????? A (?????????? AN). ?????????????????????? ?????????????????? SpO2 (???????????????????????????? ??????????????????) ?????? ???????????????? ???????????????????????? ?????????????? ?????????? A, ?????????????? ???????????????????????? ???????????? ?? ?????????????????? M1020B ?????? M3001A, ?????????? A02, ?????????????? ?? ???????? ???????????????????????????????????????? ???????????????? ???????????????????? ?? ???????????????????? ???????????????? ?? ?????????????????? ???? 70 ???? 100 % ?? ????????????????????: 2 % ?????? M1191ANL ?? M1192AN; 3 % ?????? M1193AN, M1194AN ?? M1195AN.

???????????????????? ?? ??????????????????????????. ???????????????? ?????????????????????? ?????????????????????? ?? ???????????? ???????????????????? ?? ?????????????????????????? ???? ?????????????????? ???????????????????????? ???????????? ?????????????????????????? ???? 1 % ?????? ???????????????????? ?????????????????? ?? ?????????????? ??????????????????. ?????? ???????????????????? ?????????????????????? ???????????????? ?????????????????????? ?????????? ?? ?????????? ????????????????????????????.

?????????????????? ???????? ???????? ?????????????????????????????? ????????????

???????????????? ???????? ????????, ???????????????????? ?????????????????????????? ?? ???????????????? ????????????????????????, ?????????????????? ?? ???????????????? ???? 600 ???? 1000 ????. ???????????????? ???????????????? ?????????????????????? ?????????????? ??? ?????????? 15 ????. ???????????????? ?? ?????????????????? ???????? ???????? ?????????? ???????? ?????????????????? ??????????????????????, ?????????????????????? ???????????????????????????????? ??????????????.

???????????? ?????????????????????? ??????????????????

?????????????????????? ?????????????????????? ?????????????????? ???????????????????????? SpO2 ?????????????????????? ?? ???????????????????????? ?? ???????????????? ?????????? ?????????? ?????????????????? ?? ???????????????????????? ?????????????????? ???????????????? ???????????????????????? ?????????? ?? ?????????????? ????-??????????????????. ?? ???????????????????????????? ???????????????????????? ?????????????????????? ?????????????? ???????????????????????? ?????????????? ???????????????? ???????????????? ?? ???????????????? ?????????????????? (SaO2) ???? 70 ???? 100 %. ???????????????????????????? ??????????????????????:

??????????????????????????????? 50 % ???????????? ?? 50 % ???????????? ?? ???????????????? ???? 18 ???? 45 ??????

??????????? ????????: ???? ???????????????? ???? ??????????????

?????????????????? ???????????? ??????????????????, ???????????????????? ?? ???????????????????????????? ??????????????????????????????, ???????????????????????????? ??????????????????????????, ?????????? ??????????????, ?????? ???????? ?????????? ???????? ???????????? ?????????????????????? ??????????????????, ???????????????????? ?? ???????????????????????????? ??????????????????????????????, ???????????????? ?? ???????????????? ?? ???????????????????????????????????????? ????????????????, ???????????????????? ?? ???????????????????????????? CO-??????????????????. ?????? ???????????? ???????????????? ???????????????? ?????????????????????????????? ???? ?????????? ???????? ???????????????????????? ?????????????????????????? ??????????????, ????????????????, ?????????????????? SpO2.

198

???????????????????? ?????? ??????????????????

???? ?????????? ???????????? ???????????????????? SpO2 ?????????????????? ?????????????? ?????? Philips ???????????????????? ???????????????????? ???????????????????????????? ?????? ?????? ???????? ?????????? ?????????? ?????????????? ???????? ???????????????? ???????? ???????????????? ????????????. ?????????????????? ???????? ???????????????????????? ?????? ???????? ???????? ???????????????? ?????????????? ???????????? ?????? ?????????????????????? ?????????????? ???? ?????? ???????????????? ?????? ????????????????????.

??????????????????????? ?????????? A: ?????? ?????????? ???? ?????????????????????? ???????????????? Philips/Agilent/HP ???? ?????????? ???????? ?????????????????? ???? ??????????????????????. ?????????????????? ???????? ?????????????? ???????????? ?????? ?????????????????????? ?????? ?????? ?????????????????????? ???????????????????????? ?????? ???????????????????? ???????????? A.

??????????????????????? ?????????? ??: ?????? ?????????? ???? ???? ???????? ???????????????????? Philips/Agilent/HP ???? ?????????? ???????????????????? ???????? ???????????????????? ???????????? A M1191A ?????? M1191AL ???? ?????????????? ??????????????????????, ??????. ?? ???????????????????? M1191B ???????????? ???? ???????????????????????????? ?????? M1191A ?????? ?? ???????????????????? M1191BL ???????????? ???? ???????????????????????????? ??????

M1191AL.

??????????????????????? ?????????? A ?????????????? ?????????????? (?????????? AN): ?????? ?????????? ???? ???? ??????????????

???? ???? ?????????? Philips ???????????????????? OxiMax?? M1020B ?? M3001A, ?????????????? A02.

???????????? ?????? ?????????? ???? ???? ???????? ???????????????????? Philips/Agilent/HP ???? ?????????? ???????????????????? ???????? ???????????????????? ???????????? A ???? ?????????????? ??????????????????????. ???????? ???????????????????? ???????????? A ?????????????? ?????????????? ???????????? ???? ???????????????????????????? ?????? ?????????????????? ???????????? A ???? ?????? ?????????? ????????????, ??????. ?? ???????????????????? M1191ANL ???????????? ???? ???????????????????????????? ?????? M1191AL, ?? M1192AN ???????????? ???? ???????????????????????????? ??????

M1192A, ?? M1193AN ???????????? ???? ???????????????????????????? ?????? M1193A, ?? M1194AN ???????????? ???? ???????????????????????????? ?????? M1194A ?????? ?? M1195AN ???????????? ???? ???????????????????????????? ?????? M1195A.

1?????????? ???? ???????????????????? ?????????? ?????? ?????????????????? (Longer) ???????????????????????? ?????????????? 3 ???????????? (???????????? ?????? ?????????????? ???????????????? 2 ????????????).

2?????????? ???? ???????????????????? ?????????????????????? ???? ?????????????????????? ?????? ?????????????? ???? ???? ?????????? Philips ????????????????????

OxiMax?? .

3?????????????????????? ???????????? ?????????????????? ?????? ???????? ???????????????????? M1193A ?????? M1195A.

199

???????????? ????????????

???? ???????????????????? SpO2 ?????????????????? ?????????????? ?????? Philips ???????????????????????? ?????? ?????????? ???? ???????????????????? ????????????????, ???????? ???????????????????? ??????????????, ?????????????????? ?????????????????????????? ?????? ???????????????????? ???????????????? ???????????????? ?????? ?????? ???????????? ????????????.

?????????????????????? ?????? ???????????????????? ???? ???????? ????????????????????

???M1627A ???????????????????? ????????????????: ?????????????????? ???????? ???? ???????? ???????????????????? ???????????????? ???????????????? ?????? ???? ???????????????? ?????? ???????????????? ?????? ?????????????????? ?????? ???????? ?????????? ?????? ???????????? ???????? ???????????????? ????????????????.

????????????????? ????????????: ???????????????????? ???? ?????????????? ??????????????????, ?????? ?????????????????? ????????????????, ?????? ?????????????????????????????? ???????????? ?????????????????????? ???????????? ?????? ?????? ????????????????????????.

?????????????????????? ??????????????????? ?????? ?????????????????? ??????????

???M1940A ?????????????? ??????????????????????: ?????????????? ?????????????????????? 8 ???????????? (?????????????????? ????????????) ???????? 12 ???????????? (?????????????????? ????????????????). ?????????????????????? ???? ?????????? ?????????????????? 8 ???????????? ???????? ?????????????? ???????????????? jack 12 ???????????? ?????? ??????????????????????. ???????????????????? ???? ?????????? ?????? ???????????????? ?????????????????? ???????? 2 ??????????. ???? ?????? ?????????????????????????????? ???? ???????? ???????????????????? M1191AL, M1191ANL, M1191BL.

???M1941A ?????????????? ??????????????????: ?????????????? ?????????????????? 8 ???????????? (?????????????????? ????????????) ???????? 8 ???????????? (?????????????????? ????????????????). ???????????????????? ???? ?????????? ?????? ???????????????? ?????????????????? ???????? 2 ??????????. ???? ?????? ?????????????????????????????? ???? ???????? ???????????????????? M1191AL, M1191ANL, M1191BL.

?????????????? ???????????????? ??????????????????

200

??????????????????????????????

????????????? ???? ???????????????????? ???????????????????????? ?????? ?????????? ???????? ???? ???????????????????? Philips/ Agilent/HP. ???????? ???? ??????????, ?????????????????????? ?????? ?? ???????????????????? ??????????????????????/ ?????????????????? ???????????????????????????? ?????? ???????????????????? ???????????? ?????? ?????????????????????? (??.??. ?????????????? ????????????), ?????????????????????? ???????????? ???? ?????????????????? ???????????????????????? ?????? ????????????????.

??????? ?????????????????? ???????????????? ???????????????????? ???????????????????????? ????????????????????. ??????? ?????????? ???????? ?????? ?????????????????? ???????????????? ???????????????????? ???????????? ???? ???????????????????? ?????? ?????????????????? ?????? ???????????????? ?????????? ?????????????????? (?????????????????? ???????? ???????????????????????? ?????? ???????? ???????? ???????????????? ?????????????? ???????????? ?????? ???? ???????????? ?????????????????? ??????????????????).

??????????????????? ?????? ?????????????????? ???????? ???????? ?????????????? SpO2 ?? ?????? ?????????????? ?????????????????????? SpO2 ?????? ??????????????????.

????????? ???????????????????????????? ?????? ?????????????????? ???? ?????????????????????? ???????????? ???????? ?????? ??????????????????????. ?? ???????????????????? ???????????? ???? ?????????????????????????????????????? ???????? ???????? ???????????? ????????? ?????? ?????? ???????????????? ?????? ???????????????? ?????? ????????????????????.

??????? ?????????????????? ???????????????????????? ??????????????????????????, ???? ?????????? ?????? ???????????????? ???????????? ???? ?????????????? ???????????? ?????????????????? ???????? ?????? ???????????????????????? ???????????????????? ?????? ?????????????????? ???? ???????????? ???? ???????? ??????????????. ?????? ???? ???????????????????? ???????? ?? ??????????????????, ??????????????????????

?????? ???????????????? ???? ???????????? ?????????????????????? ?????? ?????????????????? ??????????. ???????? ???? ???????????????????? ?????? ???????????????????????? ?????????????????????? ?????????? ?????????????? ???? ???????????????? ???????? 41o C ?????? ??????????, ?????? ?? ???????????? ?????????????????????? ?????? ???????????????? ?????? ???????????????????? ???????? 35o C.

?????????????????????????? ?????? ?? ???????????????????? ?????? ?????????????????? ???????? ???????????? ?????????????? ?????? ?????????????????????? ?? ?????? ?????????????????????? ???????????? ??????????????????, ?????????????? ???? ?????? ?????????????? ?????????????????????? ?????? ???????????????????? ?????? ???????? ?????? ?????????? ????????????????????. ???? ???????????????? ??????????????????, ???? ?????????????????? ?????????????????? ???? ?????????? ????????????????????.

????????? ???? ?????????????????? ?????????????? ??????????, ?????????????????????? ?????? ??????????????????????, ?????????????? ?????? ??????????, ?????????????? ?????? ??????????, ?????????????????????? ?????????????????? ?????? ???????????????????? ??????????????????, ?????????????????????? ?????? ???????????????????????????? ?????????????????? ???????????? ???????????????? ?????? ?????? ?? ???????????????????? ?????? ?????????? ???????? ???????????? ??????????????????????????. ?????? ?? ???????????????????? ?????????? ???????? ??????????????, ?????????? ???? ???????????? ?????????????????? ?????????? ???????? ???????????? ?? ???????? ?????????????????? ???????? ??????????????????, ?? ???????????????????? ?????????????????? ?????????? ???????????? ???? ???????????????????? ?????????????? ?????????????????? ???? ???????????????? ?????? ???? ???????????? ??????????????????, ?????????????????? ???? ?????????????? ???????????? ?????? ???????????????? ??????????.

????????? ?? ???????????????????? ?????????????????????? ???????? ????????????, ???????????? ???? ?????????? ?? ???? ?????????????? ?? ?????????? ???????????????????????? ?????? ?????????????? ?????????????????? ?????? ??????????????????, ???? ???????????????????? ???????????????????? ??????????????????.

201

?????????????????????????????? (????????????????)

??????????? ?????????? ??????????????, ???? ???????????? ?????????????????? ?????? ?????????????????? ???????????? ???? ?????????? ?????? ???????? ?????????? ?????????????????????? ??????????????????, ???????????????????????? ???????????? ?????????????? ?? ?????????????? ?????????????????????? ??????????????.

????????????????????? ???????????? ?????????????????? ?????? ?????????? ???????????????? ???? ???????????????????? ????????????. ?????????????????????? ???? ?????????????????? ?????? ???????????? ??????????????, ?? ?????????????????????? ?????? ?????????????????? ???? ?????? ???????????? ?????????????????? ???? ???????????????? ????????????.

???????????????????????????????? ???????????????????????? ?? ?????????????????????????? ?????????????????? ???????????? ???? ?????????????????????? ???????????????????? ??????????????????.

????????????????????????? ?????? ???? ???????????? ?????????????????? ?????? ?????????????????? ?????? ???????? ???????? ????????????????????

??????????. ?????? ????????????????????, ?????????????? ????????????, ?????????????? ??????????, ???????????????? ?????????? ?? ?????????? ?????? ???????????????? ???????????????? ?????????? ???????????? ???? ?????????????????????? ???????????????????? ??????????????????). ???? ?????????????????????? ?????? ?????? ???????????????? ??????????????????????, ???????????????????????????????? ?????? ?????????????????? ?? ???????????????? ?????????????????????? ?????????????????? ?????? ?????????? ???? ?????????????????????? ???????????? ??????????????????.

????????????????? ?????? ?????????????????? ???? ?????????????????? ?????????? ???????? ???????????????????? ???????????????? ??????????????

???????????????????????? ???????????????? (?????????????????? ??????????????, ?????????????? ????????????????????????, ????????????????????????). ???? ???????????????? ??????????????????, ???? ?????????????????? ?????????????????? ???? ?????????? ????????????????????.

????????????????????????? ???? ???????????????? ?????? ?????? ?????????? ???? ?????????????????????? ????????.

????????????????????????? ???? ???????????? ?????????????????? ?????? ?????????????????? ???????? 2 ???? 3 ???????? ???????? ???? ???????????????????????? ?????? ?????????????????????? ?????? ????????????????, ???? ?????????? ???????????? ???????????????????????? ?????? ?????? ???????????????????? ???? ???????????????? ?????? ???? ???????????? ?????????????????? ?????? ??????????????????. ?????? ?? ???????????????????? ???????????????????? ?????????????????????????? ???? ?????? ???????????? ?????? ???????????? ?????????????? ????????????????, ???????????? ???? ?????????????????? ?????????????????? ?????? ???????????????? ?? ????????????. ?????????????? ???? ???????????? ?????????????????? ?????? ?????????????????? ???????? 4 ???????? ?? ?????????????????? ?????? ?? ???????????????????? ?? ?? ?????????????????????? ?????? ???????????????? ?????????? ????????????????. ?????? ?? ?????????????? ???????? ?????? ?????????????????? ?????????????? ???????????????? ?????? ???? ??????????????????????????, ???????????????????????????????? ?????? ?????????????????? ?? ???????????????? ?????????????????????? ?????????????????? ?????? ?????????? ???? ?????????????????????? ????????????.

??????? ???????????????????????????? ?????????????????? ???????? ???? ???????????????? ?????????????????????? ???????????????????? ???????????????????? (MRI). ?????????????????? ???? ???????????????????? ?????????????????? ?? ???????????????????? ??????????????????.

???M1191AL/M1191ANL/M1191BL ????????: ?????? ???????????????????????????? ???????????? ???????? ???????????????????? ???? ?????????????? ?????????????????? ?? ?????????????? ??????????????????????.

???M1195A/M1195AN ????????: ???? ?????????? ?????????? ???????????????? ???? ????????????, ??????????????, ???????? ?????????????????????? ???????? ?????????????????? ???? ????????????, ???????????? ???? ???????????????????? ???? ?????????????? ?????????????????? ???? ???????????? ?????? ???? ?????????????????? ???? ?????????? ?????? ???? ?????????????? ?????? ??????????????. ?????? ?????????? ????????????????????, ?????????????????????? ?????? ?????????????????? ???? ?????????????????????? ?????????????? ?????? ???????????? ?? ???? ?????????????????????? ???????????? ?????????????????????? (?????????????? ?????? ????????????).

202

???????? ???????????????????????? ?????? ??????????????????

?????????????????????? ?????? ?????????? ???????????????? ?????? ???????????????????? ???????? ?????? ?????????????????????????????? ?????? ???????????????????????? ???????? ?????????????? ???????????? ?????? ???????????????????? ???????????????????????????? SpO2, ?????????? ?????? ???????? ?????? ?????????????????????????????? ?????? ?????????????????????????? ???????? ???????????????? ?????????????? ????????????. ???????????????????????????? ???????? ???????????????????? ???????? ???? ?????????????????????? ???????????????????? ?????? ???? ?????????????????????? ?????????????? ?????????????????????? ???????? ????????????.

???????????????????? ?????? ??????????????????

????????????????????????? ?????? ?????????????????? ?????????????????? ?????? ??????????????????. ?????? ???? ???????????????? ???? ??????????????????, ?????????????? ???? ?????????????? ?????? ?????????????????? ?????? ?????????????????? ?????? ?????????????? ?????? ???????????? ?????????? ?? ?????????? ?????? ?????????????? ???????????????? ?????? ???????????????? ???? ???????????? ????????????????. ?????????????????????? ?????? ?????? ???????????????? ???????????????????? ?????? ????????????????, ?????? ?????? ?????? ?????????????? ?????????????? ?????????? ?????? ???? ???????????? ???????????????? ?????? ??????????????????.

??????????? ???????????????????? ?????? ?????????????????? ?????????????? ?????????????????????? ?? ?????????????????? ?????? ???????????? ???? ?????????????????????????????? ?????? ?????????????????? ?????????????????????????? ??????????????, ???????? ???? ???????????????????????? ?????????????? ???? ?????? ???????????????????? ?????????????????????? ?????????????????? (????. ????????????????).

???????????????? ?????? ??????????????????

???????????????? ???????????????????????????? ????????????????????

???????? ???????????????????? ?????? ?????????????????? ?????????????? ?????????????? ?? ???????????????????? ???????????? ?? ???????????? ???????????? ???? ??????????????????????????, ???? ???????????????????????????? ?????? ???? ???????????????????????? ?????????????? ???? ?????? ?????????????????? ?????????????? ?????????????? ?????????????????? ?????????????? ???? ?????? ???????????????? ?????????????????????????? ??????????????????.

?????????????????? ???????????? ?????? ?????????????? ??????????????????

???????????????? ???? ???????????? ?????????????????? ?????? ?????????????????? ???????? 4 ???????? ?? ??????????????????, ?????? ?? ???????????????????? ?? ?? ?????????????????????? ?????? ???????????????? ?????????? ????????????????.

203

???????????????????? ?????? ???????????????????? ????????????????? ???????????? (?? ????????????)

???????????????????? ???????????????? ????????????????? ????????????

???????????????????????? ???????????????????? ????????????????? ????????????

?????????????????????? ?????????????? ?????????? ?????? ?????? ??????????????????, ?????? ???????????????? ???????????? ???????????? 15kg ??????

50kg.

????????????? A: M1192A

????????????? A ???????????? ???????????? (SE): M1192AN

???????????????? ???????????????????? ????????????????? ???????????? (?? ????????????)

?????????????????????? ?????????????? ???????????? ?? ???????????? (?????????? ?????? ?????? ??????????????????) ?????? ???????????????? ???????????? ???????????? 4kg ?????? 15kg.

?? ?????????????????? ?????? ???????????????? ???????????? ?? ???????????? ???????????? ???? ???????????????????? ???????????? 7-8mm (0,27-0,31???).

????????????? A: M1195A ??

????????????? A ???????????? ???????????? (SE): M1195AN

204

???????????????????? ???????????????????? ????????????/ ????????????

?????????????????? ???????????????????? ???????????? ?? ????????????, ?????? ???????????????? ????????????

1kg ?????? 4kg.

????????????? A: M1193A

????????????? A ???????????? ???????????? (SE): M1193AN

1?????????????????????? ?????? ?????????????????? ?????????? ?????? ???????? ?? ?????? ???????? ???? ???? ???????????? ???????????????????? ???????????????? ???? ?????? ?????? ???? ????????.

2?????????????????? ?????? ??????????????????, ???????????????? ???????????? ?????? ???????????? (?????? ?????????????????????? ?????? 2,5cm (1,0???)).

3???????????????? ?????? ?????????????????? ???????????? ?????? ????????????, ?????????????????? ?????? ???????? ?????? ?????????????? ???? ???????? ???????? ?????? ???? ???????????????? ??????????????????????. ?????? ?? ?????????????? ?????????? ???????? ????????????, ?????????????? ?????? ???????? ?????? ?????? ???? ?????????????? ???????????????? ????????????????????.

4???????????????? ?????? ?????????????????? ?????? ???????????????? (?? ?????? ?????????????? ?????????????????????? ???? ????????????????????).

5?????????????????????? ?????? ???????????????? ???? ???????????? ?????????????????????? ?????? ?????????????????? ??????????????????.

???????????????????? ???????????????????? ???????????? ???? ????????

???????????????????? ???????????? ???????????????? ?? ????????????????????????, ?????? ???????????????? ???????????? 40kg ?????? ??????.

????????????? A: M1194A ??

????????????? A ???????????? ???????????? (SE): M1194AN

1?????? ???????????????? ??????????????, ?????????????? ?? ?????????????????? ???? ???????? ?????? ????????????.

2?????????????????? ???? ???? ???????? ?????? ?????????????????? ?????????? ?????? ???????????????? ?????????? ?????? ??????????. ?? ?????????????????? ???????????????????? ?????????????????? ?????????????????????????? ???? ???????????????? ?????? ???????????????????? ?????? ?????? ???????????? ?????? ????????????????. ?????? ?????????????????????? ?????? ?????????????????? ?????????? ???? ???????????? ?? ???? ???????????? ?????? ???????????? ???? ????????????.

3???????????????? ?????? ?????????????????? ?????? ???????????????? (?? ?????? ?????????????? ?????????????????????? ???? ????????????????????).

4?????????????????????? ?????? ???????????????? ???? ???????????? ?????????????????????? ?????? ?????????????????? ??????????????????.

205

???????????????????? ?????? ???????????????????? ?????????????? ????????????????

???? ???????????????????? ?????????????????? ?????????????? ???????????? ???? ???????????????????????? ?????? ???? ????????????????????????????, ???????? ?????? ???????????? ???? ?????????????????????????????? ???? ?????????? ??????????????????. ?????????????????????? ???? ???????????????????? ?????? ???????????????????????? ?????? ????????.

??????????????????????????????

??????????????????????????????? ???????? ???? ?????????????????????? ?????????????????????? ?????? ???????????????????????? ???????? ?????? ???????????????????????? ???????????????? ?????? ???????????? ????????. ???? ???????????????? ??????????????????, ???????????? ???? ?????????????????? ?????????? ???????? ?????????????????? ?? ?????? ?????????????? ???????????????? ??????, ???????????? ?????? ?????????????????? ???????? ?????? ??????????????????, ?? ???????????????? ???? ?????????? ???? ?????? ????????????????.

????????????????????? ???? ???????????????????????? ???????? ????????????????????, ?????????? ???????????????? ?????????? ???????????? ?????????? ?????????????? ???????? ?????????????? ?????????????????????? ??????????????.

????????? ???????????????????? ???? ?????????? ?????? ?????????????????? ???? ???????????? ?????????????????????? ??????????????, ???????????????????????? ?? ???????? ???????? (?????????????????????? ???? ?????????????????????? ???????? ?? ???????????????????? ?????? ?? ???????? ????????????????, ?????? ???? ??????????).

????????? ???????????????????? ???????? ???????????????????? ???? ???????????????????????? ???????? ?????? ?????????????? ???????????????? ???????????????????? ?????? ???????????? ?????? ?????????????????????? ?????? ?????? ???????????????????????? ?????? ?????????????????????????? ??????????.

????????? ?????????????????????????? ???????? ????????????????????.

?????????????????????? ?????????????????????? ????????

- ???????????? ?????????????????????????? - ???????????????? ?????????????? (1%)

?????????????????????? ???????????????????????? ????????

1?????????????????? ?????? ?????????????????? ?????????????? ???? ?????? ?????????????? ?????? ???????????????????? ???? ?????????????????????? ????????.

2?????????????????????? ?????? ?????????????????? ?????????????? ???? ?????? ?????????????? ?????? ???????????????????? ???? ???????????????????????? ????????.

3?????????????????? ?????? ?????????????????? ???? ???????? ?????? ?????????????????? ???????????????????????? ?????? ???? ???????????? ????????, ?????????????????? ?????? ?????????????? ????????????. ?????? ???????????????????????? ?????????????? ???????????? ?? ???????????? ???????? ?????????????????? ?? ?????? ??????????????, ?????????????????? ?????? ?????????????????? ????????????.

206

????????????????????????

???????????????? ?????? ??????????????????

???????????????????? ?????????? A: ?????? ?????? ???????????????????????? ?????????????????? ?????????????????? SpO2 ?????? ???????????? ???????????? ???????????? A, ?????????????????? ???????? ?????????????? ???????????? ?????? ???????????????????? Philips/Agilent/HP.

???????????????????? ?????????? ??: ???? ???????????????????????? ?????????????????? SpO2 ?????? ???????????? ???????????? ?????? ???????? ???????????????????? M1191B ?????? M1191BL ?????????? ???? ?????????? ???????? ?????? ?????? ???????? ???????????????????? M1191A ?????? M1191AL ???????? ?????????????? ???????????? ?????? ???????????????????? Philips/Agilent/HP.

???????????????????? ?????????? A ?????????????? ?????????????? (?????????? AN): ?? ???????????????? SpO2 (???????????????????????? ????????????????) ?????? ???? ?????????? ???????????????????? ???????????? ?? ?????????????? ?????????????? ?????? ???????????????????????????????? ???? ?????????????????? ???? ???? M1020B ?? M3001A, ?????????????? A02, ?? ?????????? ???????????????????????????? ???? ?? ?????????????? ???root-mean-square??? (RMS) ???????????? ?????? ?????????????????????? ?????????? ?????? ?????? ?????????? ????????????????, ?????? ?????????? ?????? 70 ?????? 100%, ??????????: 2% ?????? M1191ANL ?????? M1192AN, 3%

?????? M1193AN, M1194AN ?????? M1195AN.

?????????????????? ??????????????????: ???? ?????????????????????? ?????????? ?????????????????? ?????? ???? ???????????????? ???????????????? ?????????? ?????? ?????????????????? ???????? ?????? ???????????????? 1% ?????????????????????? ?????????? ?????? ???????????????? ?????? ???????? ???????? ?????????????????? ???????????????????? ?? ???????????????? ???????????????????????? ?????? ???????????????? ????????, ???????? ?????????????????????? ?????? ???? ????????????????????????.

?????????? ?????????? ???????????? ?????????????? ?????????????????????????????? ????????????? (LED)

???? ?????????? ???????????? ?????????????? ?????? ?????? ?????????????? ???????????????? ?????????? ?????? ???????????????????????????????? ?????????? ???????????????????????????? ???????????????????? ???????????????????? ???????????? 600nm ??? 1000nm, ???? ???????? ?????????????? ???????????? ?????????????????? ?????? 15mW. ?? ?????????? ?????? ???????????? ???????????? ?????????????? ???????????? ???? ?????????? ?????????????? ?????? ?????????????? ?????????????????? ?????? ?????????????????? ???????????????????????? ????????????????.

?????????????????? ????????????????

?? ???????????????? SpO2 ???????? ?????????????????????? ???? ?????????????? ???? ?????????????????? ???? ???????????????? ???? ?????????????????????? ?????????????????? ???????????????????? ?????????????????? ?????????????? ???? ?????????? CO-??????????????????. ???? ?????? ???????????????????? ???????????? ??????????????????????, ?????????????????????? ???????????? ???????????????? ?????????????????? ???? ?????????????? ???????????????? ???????????? 70% ?????? 100% SaO2. ???? ???????????????????????????? ?????? ?????????????????? ?????????? ?????? ?????????????? ????????:

????????????????? 50% ???????????????? ?????? 50% ???????????? ?????????????? ???????????? 18-45 ????????

??????????????????????? ?????????? ????????????????: ?????? ?????????????? ?????? ????????????

?????????? ???? ?????????????????? ???????????????????? ???????????????? ???????????????????? ???????????????????????? ????????????????????, ???????? ?????????????? ???? 2/3 ?????? ?????????????????? ???? ?????????????????? ???????????????? ???????????????????? ???????????? ???? ???????????????????? ?????? ?????????????????? ???????? ???????? + Arms ?????? ???????????????? ?????? ?????? CO-????????????????. ???????????????? ?????????????? ??????????????????????, ???????? ???????? ???????????????????????? SpO2 ?????? ?????????????? ???? ?????????????????????????????? ?????? ?????? ???????????????????? ?????? ?????????????????? ?????? ???????????????????? ???????????????? ????????????????????.

207

??r??ne Genel Bak????

Philips???in yeniden kullan??labilen ???? farkl?? seri SpO2 sens??r?? a??a????daki tabloda yer alan bir??ok farkl?? t??rde hastan??n izlenmesini sa??lar. Sens??r do??rulu??u i??in bu Kullan??m Talimatlar?????n??n Spesifikasyonlar b??l??m??ne bak??n.

???A Serisi Sens??rler: Aksesuar olarak belirtildikleri her t??rl?? Philips/ Agilent/HP cihaz??yla birlikte kullan??l??r. A Serisi sens??r uyumlulu??u bilgileri i??in cihaz??n??z??n Kullan??m Talimatlar?????na bak??n.

???B Serisi Sens??rler: A Serisi M1191A ve M1191AL sens??rlerin uyumlu aksesuarlar olarak belirtildikleri Philips/Agilent/HP cihazlar??yla birlikte kullan??l??r; ??rne??in, M1191A yerine M1191B, M1191AL yerine de M1191BL kullan??labilir.

?????zel Seri (SE) A Serisi Sens??rler (AN Serisi): Philips marka OxiMax?? uyumlu M1020B or M3001A cihazlar??, Option A02 ile birlikte kullan??l??r. Ayr??ca, A Serisi sens??rlerin uyumlu aksesuar olarak belirtildikleri Philips/Agilent/HP cihazlar??yla birlikte kullan??l??r. Her bir ??zel Seri A Serisi sens??r kendisine benzer numaraya sahip olan A serisi sens??r??n yerine kullan??labilir; ??rne??in, M1191ANL yerine M1191AL, M1192A yerine M1192AN; M1193A yerine M1193AN; M1194A yerine M1194AN; M1195A yerine M1195AN kullan??labilir.

1Bu sens??rlerin standart 2m???lik yerine 3m???lik kablosu vard??r.

2Bu sens??rler Philips marka OxiMax?? ile uyumlu cihazlarla da uyumludur. 3M1193A ve M1195A sens??rler i??in tercih edilen uygulama alanlar??.

208

Endikasyonlar??

Philips???in yeniden kullan??labilen SpO2 sens??rleri, s??rekli non-invaziv arteriyel oksijen sat??rasyonu ve nab??z h??z?? izleme gerekti??inde, birden fazla hastada kullan??labilir.

Sens??rlerle Birlikte Verilen Aksesuarlar

???M1627A Yeti??kin Bilekli??i: Sens??r kablosunu yeti??kin hastalar??n el ve bileklerinin arkas??na sabitlemek ??zere yaln??zca yeti??kin parmak sens??rleriyle birlikte verilir.

???Kullan??m Talimatlar??: Sens??r modellerini, hasta uygulamalar??n??, uygunsuz kullan??ma kar???? Uyar??lar?? ve spesifikasyonlar?? a????klar.

Tek Ba????na Sat??lan Aksesuarlar

???M1940A Adapt??r Kablosu: 8 pinliden (yuvarlak di??i) 12 pinliye (yuvarlak erkek) adapt??r kablosu. 8 pinli sens??r?? 12 pinli cihaz jak??na uyarlar. Sens??r kablosunu 2m uzat??r. M1191AL, M1191ANL ve M1191BL sens??rlerle birlikte KULLANMAYIN.

???M1941A Uzatma Kablosu: 8 pinliden (yuvarlak di??i) 8 pinliye (yuvarlak erkek) uzatma kablosu. Sens??r kablosunu 2m uzat??r. M1191AL, M1191ANL ve M1191BL sens??rlerle birlikte KULLANMAYIN.

??r??n Simgelerinin Tan??m??

209

Uyar??lar

???Bu sens??rler yaln??zca Philips/Agilent/HP cihazlar??yla birlikte kullan??lmal??d??r. Kullanmadan ??nce cihaz/sens??r kombinasyonunun cihaz??n kullan??m belgelerinde (??rne??in, Kullan??m Talimatlar??) belirtildi??ini onaylay??n; aksi takdirde, hastan??n yaralanmas??na yol a????labilir.

???Puls oksimetre ??l????mleri istatiksel da????l??ma sahiptir. T??m puls oksimetre ??l????mlerinin ????te ikisinin, belirtilen do??ruluk oran?? dahilinde olmas?? beklenebilir (belirtilen sens??r do??rulu??u i??in bu Kullan??m Talimatlar?????n??n Spesifikasyonlar b??l??m??ne bak??n).

???Sens??r?? yaln??zca oksimetrenin SpO2 ba??lant??s??na veya SpO2 adapt??r kablosuna ba??lay??n.

???Dezenfekte edilmeden sens??r?? bir ba??ka hastada tekrar kullanmay??n. Hastanede kal???? s??resi boyunca, ayn?? sens??r bir hastada defalarca kullan??labilir.

???Y??ksek ortam s??cakl??klar??nda, perf??zyona sahip olmayan alanlarda uzun s??reli sens??r kullan??m?? sonucunda hasta cildinde ciddi yan??klar

olu??abilir. Bu duruma engel olmak i??in hasta ??zerindeki uygulama alanlar??n?? s??k s??k kontrol edin. Ba??lang????taki deri s??cakl?????? 35o C???yi a??m??yorsa, listelenen t??m sens??rler 41o C???yi a????lmayacak ??ekilde kullan??lmal??d??r.

???Sens??r?? hasta ??zerinde tercih edilen veya alternatif uygulama alan??na, bu belgenin devam??nda verilen talimatlara uyarak uygulad??????n??zdan emin olun. Aksi takdirde ??l????mler do??ru ????kmayabilir.

???Ven??z pulsasyon, dola????mda t??kanma, bas??n?? izleri, bas??n?? nekrozu, artifaktlar ve hatal?? ??l????mleri ??nlemek i??in do??ru boyutta sens??r kulland??????n??zdan ve sens??r??n fazla s??k?? olmad??????ndan emin olun. Sens??r fazla s??k?? olursa, uygulama alan?? fazla b??y??k oldu??undan veya ??dem nedeniyle fazla geni??ledi??inden, uygulanan a????r?? bas??n?? uygulama alan??nda distal ven??z konjesyona yol a??arak, interstisyel ??dem ve doku iskemisiyle sonu??lanabilir.

???Sens??r fazla gev??ek olursa, optik hizalanma ger??ekle??meyebilir veya do??rulukla yap??lamayabilir ve sens??r yerinden ????kabilir.

210

Uyar??lar (devam??)

???Sens??r??n uyguland?????? alan m??mk??nse arteriyel kateterlerin, kan bas??nc?? man??etlerinin veya intravask??ler inf??zyon hatlar??n??n bulunmad?????? bir ekstremite olmal??d??r.

???A????r?? harekete maruz kalan alanlardan ka????n??n. Hastay?? hareketsiz tutmaya ??al??????n ya da sens??r?? daha az hareketli bir alana al??n.

???Disfonksiyonel hemoglobin veya intravask??ler boya maddeleri, ??l????m sonu??lar??n??n yanl???? ????kmas??na neden olabilir.

???Sens??r??n uygulanaca???? alan??n fazla pigmente veya fazla renkli olmamas??na dikkat edin. ??rne??in, t??rnak cilas??, takma t??rnak, boya veya bronzla??t??r??c?? krem, ??l????mlerin yanl???? ????kmas??na neden olabilir). B??yle bir durumda sens??r?? ba??ka bir yere tak??n veya ba??ka bir alanda kullanmak ??zere ba??ka bir sens??r al??n.

???G????l?? veya a????r?? ??????k bulunan ortamlarda, sens??r??n ??zerini yar?? saydam bir malzemeyle ??rt??n (k??z??l??tesi lambalar, OR lambalar, fototerapi). Aksi takdirde ??l????mler do??ru ????kmayabilir.

???Konnekt??r??n herhangi bir s??v??yla temas etmesini ??nleyin.

???Derinin b??t??nl??????n??, optik hizalanman??n do??ru olup olmad??????n?? ve sens??r alan??na distal dola????m?? kontrol etmek i??in sens??r uygulama alan??n?? 2-3 saatte bir denetleyin. Sens??r bir yere fazlas??yla uzun s??re tak??l?? kald??????nda deride iritasyon veya ??lserasyon meydana gelebilir. Sens??r??n uyguland?????? alan?? 4 saatte bir, dola????m veya derinin b??t??nl?????? tehlikedeyse daha s??k aral??klarla de??i??tirin. E??er ??????k kayna???? ??????k dedekt??r??n??n tam kar????s??nda de??ilse sens??r?? yeniden tak??n veya farkl?? bir alana takmak ??zere ba??ka bir sens??r se??in.

???MRI taramas?? s??ras??nda sens??r kullanmay??n. Aksi takdirde yan??klar olu??abilir veya ??l????m sonu??lar?? do??ru ????kmayabilir.

???Yaln??zca M1191AL/M1191ANL/M1191BL: Bu sens??rleri uzatma veya adapt??r kablosuyla birlikte kullanmay??n.

???Yaln??zca M1195A/M1195AN: Bebek hastalar hareket etmeye e??ilimli olduklar??ndan, sens??r?? uygularken parmaktan ????kmas??n?? engellemek i??in sens??r kablosunu bir bantla sabitlemeniz ??nerilir. Gerekirse, sens??r?? farkl?? bir parma??a veya farkl?? bir alana (ayak parma????) yerle??tirin.

211

Sens??r?? Kullanmadan ??nce

SpO2 izleme cihaz??n??z??n Kullan??m Talimatlar?????n?? ve bu sens??r??n Kullan??m Talimatlar?????nda a????klanan Uyar??lar?? okudu??unuzdan ve anlad??????n??zdan emin olun. Sens??rleri yaln??zca onaylanm???? Cihazlarla ve hasta ??zerinde ??nerilen uygulama alanlar??nda kullan??n.

Sens??rde Hasar Kontrol?? Yap??n

???Sens??r?? d????tan ve i??ten kontrol edin. ????ten kontrol etmek i??in sens??r bo??lu??unu yava????a a????n ve optik elemanlar?? kaplayan saydam silikonda veya yak??n??nda ??atlak veya olup olmad??????na bak??n. Silikonun ??zerinde kabarma olmad??????ndan ve sens??rden s??v?? s??zmad??????ndan emin olun.

???Hasar veya de??i??iklik belirtisi g??r??len bir sens??r daha fazla hasta izleminde kullan??lmamal??, uygun at??m prosed??rler izlenerek at??lmal??d??r (a??a????ya bak??n).

Sens??r At??m??

Bozuk Sens??rleri At??n

Fiziksel veya elektrik bozulma veya ar??za belirtisi g??r??len t??m sens??rler dezenfekte ve dekontamine edilmeli, ard??ndan hastane at??klar??na ili??kin yerel yasalara uygun olarak ????pe at??lmal??d??r.

Uygulama Alan??n?? Periyodik Olarak De??i??tirin

Sens??r uygulama alan??n?? 4 saatte bir, ya da dola????m veya derinin b??t??nl?????? tehlikedeyse daha s??k aral??klarla de??i??tirin.

212

Parmak (veya Ayak Parma????)

Sens??rlerinin Uygulanmas??

Yeti??kin Parmak Sens??rleri

50 kg ??zerindeki hastalarda ba??parmak haricinde t??m parmaklar.

???A Serisi: M1191A veya M1191AL

?????zel Seri (SE) A Serisi: M1191ANL

???B Serisi: M1191B veya M1191BL

yeti??kinlerdeki uygulama

g??sterilmi??tir

??ocuk Parmak Sens??rleri

15-50 kg aras??ndaki hastalarda ba??parmak haricinde t??m parmaklar

???A Serisi: M1192A

?????zel Seri (SE) A Serisi: M1192AN

Bebek Parmak (veya Ayak Parma????) Sens??rleri

4-15 kg aras??ndaki hastalarda ba??parmak haricinde t??m parmak veya ayak parmaklar??.

Parmak veya ayak parma???? ??ap?? 7-8 mm aras??nda olmal??d??r.

???A Serisi: M1195A veya

?????zel Seri (SE) A Serisi: M1195AN

213

El/Ayak Sens??rlerinin Uygulanmas??

Yenido??an eli veya aya????, 1-4 kg aras??ndaki hastalar i??in.

???A Serisi: M1193A

?????zel Seri (SE) A Serisi: M1193AN

Klipsli Kulak Sens??rlerinin Uygulanmas??

Yeti??kin veya ??ocuk kula????, 40 kg???nin ??zerindeki hastalar i??in.

???A Serisi: M1192A veya

?????zel Seri (SE) A Serisi: M1194AN

Ad??m Klipsli Kulak Sens??rlerinin Uygulanmas??

1Daha iyi perf??zyon sa??lamak i??in kulak memesini ovun veya ??s??t??n.

2Sonday?? kulak memesinin etli k??sm??na klipsleyin. Plastik sabitleme mekanizmas??, hastan??n hareketiyle olu??acak artifaktlar?? en aza indirir. Sonday?? k??k??rdak ??zerine veya ba??a do??ru bast??r??ld?????? bir yere yerle??tirmeyin.

3Sens??r?? cihaza (veya gerekirse adapt??r kablosuna) tak??n.

4Sens??r uygulama alan??n?? d????tan ve i??ten d??zenli olarak kontrol edin.

214

Temizlik ve D??????k D??zeyli Dezenfeksiyon

Yeniden kullan??labilen sens??rler temizlenmeli ve dezenfekte edilmeli, ancak sterilize edilmemelidir. A??a????da a????klanan prosed??rleri izleyin.

Uyar??lar

???Sadece a??a????da listelenen temizlik maddelerini ve dezenfektanlar?? kullan??n; di??erlerini kullanmay??n. Aksi takdirde sens??re veya ba??lant?? kablolar??na zarar verebilir, ??r??n??n ??mr??n?? k??saltabilir veya g??venli??i tehlikeye atabilirsiniz.

???Dezenfektanlar?? dikkatli se??in, ????nk?? baz??lar??n??n ad?? birbirine ??ok benzese de, bile??enleri tamamen farkl?? olabilir.

???Sens??r??n konnekt??r??n?? temizleme sol??syonlar??ndan herhangi birine, dezenfektanlara veya ba??ka s??v??lara bat??rmay??n (yaln??zca sens??r ve kablo kaplamas??n?? s??v??ya bat??r??labilirsiniz, konnekt??r?? de??il).

???Sens??rleri dezenfektanlar??n i??inde, dezenfektan ??reticisinin belirtti??inden daha uzun s??re tutmay??n.

???Sens??rleri sterilize etmeyin.

Onaylanm???? Temizlik Maddeleri

- Hafif Deterjan - Tuz Sol??syonu (%1)

Onaylanm???? Dezenfektanlar

Ad??m Temizlik ve D??????k D??zeyli Dezenfeksiyon

1Sens??r??, temizleyici maddeyle birlikte verilen talimatlara uygun olarak temizleyin.

2Sens??r??, dezenfektanla birlikte verilen talimatlara uygun olarak dezenfekte edin.

3Sens??r?? suda durulay??n, temiz bir bezle silerek kurulay??n, t??m??yle kurumaya b??rak??n. Sens??r veya kabloda bozulma veya hasar belirtisi g??r??rseniz sens??r?? hemen ????pe at??n.

215

Spesifikasyonlar

Sens??r Do??rulu??u

ASerisi Sens??rler: A Serisi sens??rlerin SpO2 ve Nab??z H??z?? do??ruluk spesifikasyonlar?? i??in Philips/Agilent/HP cihaz??n??z??n Kullan??m Talimatlar?????na bak??n.

BSerisi Sens??rler: M1191B ve M1191BL sens??rlerin SpO2 ve Nab??z H??z?? do??ruluk spesifikasyonlar??, Philips/Agilent/HP cihaz??n??z??n Kullan??m Talimatlar?????nda M1191A ve M1191AL sens??rleri i??in belirtilenlerle ayn??d??r.

??zel Seri A Serisi Sens??rler (AN Serisi): M1020B veya M3001A, Option AO2 ile birlikte kullan??lan ??zel Seri A Serisi sens??rlerin %70-%100 aral??????nda ??l????len de??erlerle referans de??erler aras??nda k??k ortalama karesi (RMS) olarak belirlenen SpO2 do??rulu??u (functional saturation): M1191ANL ve M1192AN i??in %2; M1193AN, M1194AN ve M1195AN i??in %3???t??r.

Yenido??anlardaki Uygulamalar:Yenido??anlardaki uygulamalar i??in verilen do??ruluk rakamlar??, literat??rde belirtildi??i ??zere yenido??an kan??nda bulunan fetal hemoglobinin oksimetre ??l????mleri ??zerindeki etkisi g??z ??n??nde bulundurularak %1 art??r??lm????t??r.

I????k Yayan Diyotlar??n Dalgaboyu Aral??????

Bu sens??rlerde kullan??lan ??????k yayan diyotlar??n dalgaboyu aral?????? 600nm- 1000nm???dir ve optik ????k???? g??c?? de 15 mW?????n alt??ndad??r. Dalgaboyu aral??????n??n bilinmesi fotodinamik terapi uygulayan klinik ??al????anlar?? i??in faydal??d??r.

??l????m Ge??erlili??i

SpO2 do??rulu??u CO-oksimetreyle referans ??l????m?? yap??lan arteriyel kan ??rne??i ??zerinde ger??ekle??tirilen insan ??al????malar??yla kan??tlanm????t??r. Bir kontroll?? desat??rasyon ??al????mas??nda, sat??rasyon seviyeleri %70 ile %100 aras??nda olan sa??l??kl?? yeti??kin g??n??ll??ler incelenmi??tir. Bu ??al????malardaki pop??lasyon ??zellikleri a??a????daki ??ekildedir:

???18-45 ya?? aral??????ndaki kad??n ve erkekler i??in yakla????k olarak %50

???Deri tonu: a????ktan siyaha

Puls oksimetre ??l????mleri istatistiksel olarak da????t??lm???? oldu??undan puls oksimetre ??l????mlerinin sadece ????te ikisinin Co-oksimetre ??l????mleri i??in belirlenen + de??erler aral??????nda kalmas?? beklenebilir. SpO2 sim??lator?? gibi fonksiyonel test ediciler puls oksimetre sens??rlerinin do??rulu??unu de??erlendirmek i??in kullan??lamaz.

216

????????????

??????????????????????????????????????? SpO2 ??????????????? 2 ?????????????????????????????? ????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

???A ????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ?????????????????? / ??????????????? /HP ?????????????????????????????????A ????????? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????

???B ???????????????????????????A ???????????????????????????M1191A ????????? M1191AL???????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????? / ??????????????? /HP ????????????????????????????????????????????????

M1191A ?????????????????? M1191B???M1191AL ?????????????????? M1191BL ???

??????????????????????????????????????????

??????????????????????????????????????????SE???A ???????????????????????????AN ??? ???????????????????????????????????? OxiMax?? ??????????????????M1020B ????????? M3001A ??????????????? A02????????????????????????????????????A ?????????????????? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??? / ??????????????? /HP ???????????????????????????????????????????????????????????? ????????? A ???????????????????????????????????????????????????????????????????????? ?????? A ???????????????????????????????????????????????????????????????M1191ANL

??? M1191AL???M1192AN ??? M1192A???M1193AN ??? M1193A???M1194AN ??? M1194A???M1195AN ??? M1195A ?????????????????????????????????????????????

1 ??????????????????????????????????????????????????????3 m??????????????????????????????????????????????????? 2 m??????

2 ????????????????????????????????????????????? OxiMax?? ????????????????????????????????????

3 M1193A ????????? M1195A ??????????????????????????????????????????

217

???????????????

??????????????????????????????????????? SpO2 ?????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????

?????????????????????????????????

???M1627A SpO2 ????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????????????????????

???????????????????????????

???M1940A ??????????????????????????????8 ????????????????????????- 12 ???????????? ?????????????????????????????????????????????????????? 8 ?????????????????????????????? ??? 12 ?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ?????????????????? 2 m ?????????????????????M1191AL???M1191ANL???M1191BL

??????????????????????????????????????????????????????

???M1941A ??????????????????????????????8 ????????????????????????- 8 ?????????????????? ????????????????????????????????????????????????????????? 2 m ?????????????????????

M1191AL???M1191ANL???M1191BL ??????????????????????????????????????????????????????

?????????????????????????????????????????????

218

??????

??? ?????????????????? / ??????????????? /HP ?????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????????????????????? / ???????????????????????? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????????????

??? ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????? 2/3 ??????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????

??? ???????????????????????????????????? SpO2 ????????????????????? SpO2 ???????????????

????????????????????????????????????????????????

??? ????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

???????????????????????????????????????????????????????????????????????????

??? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????? 35 ?????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????????????????????? 41 ??????????????? ??????????????????????????????

??? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????

??? ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????

??? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????

219

??????????????????

??? ????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

??? ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

??? ????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

?????????????????????????????????????????????????????????

??? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????????????????????????

??? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????

??? ?????????????????????????????????????????????????????????????????????

??? ??????????????????????????? 2 ??? 3 ???????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????????? 4 ??????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????

???MRI ????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ????????????????????????????????????????????????????????????????????????

???M1191AL/M1191ANL/M1191BL ?????????????????????M1191AL/M1191ANL/ M1191BL ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????????

???M1195A/M1195AN ??????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????

220

??????????????????????????????

???????????? SpO2 ????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????????????????????

????????????????????????????????????

??? ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

??? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ????????????????????????

??????????????????

??????????????????????????????

??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????

?????????????????????????????????

??????????????????????????? 4 ????????????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

221

???????????????????????????????????????

????????????????????????

????????? 50 kg ???????????????????????????????????????????????????

???A ???????????????M1191A ????????? M1191AL

???B ???????????????M1191B ????????? M1191BL

????????????????????????

????????? 15 kg ??? 50 kg ??????????????????????????????????????????

???A ???????????????M1192A

??????????????????????????????????????????SE??????M1192AN

????????????????????????????????????

????????? 4 kg ??? 15 kg ????????????????????????????????????????????????????????? ????????????????????????????????? 7 ??? 8 mm ????????????????????????

???A ???????????????M1195A????????????

??????????????????????????????????????????SE??????M1195AN

1?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

2?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????????/?????????????????????????????????

3??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????

4 ???????????????????????????????????????????????????M1672A ?????????????????? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

?????????????????????

5??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

6??????????????????????????????????????????????????????????????????

222

??? / ????????????????????????

????????? 1 kg ??? 4 kg ????????????????????????????????????????????????

???A ???????????????M1193A

??????????????????????????????????????????SE??????M1193AN

1???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

2?????????????????????????????????????????????????????????????????????2.5 cm ?????? ???????????????????????????

3????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????????????2 ????????????????????????????????????

4?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ????????????

5??????????????????????????????????????????????????????????????????

?????????????????????????????????????????????

????????? 40 kg ?????????????????? / ??????????????????????????????

???A ???????????????M1194A????????????

??????????????????????????????????????????SE??????M1194AN

1???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

2???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????

3???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????

4??????????????????????????????????????????????????????????????????

223

??????????????????????????????????????????

????????????????????????????????????????????????????????? / ??????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ????????????????????????

??????

??? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????

??? ?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

?????????????????????????????????????????????????????????

??? ????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

??? ?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

???????????????????????????????????????????????? ??? ?????????????????????????????????????????????

??????????????????????????????

- ??????????????????????????? - ????????????1 %???

??????????????????

1?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ????????????????????????????????????

2??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

3??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

224

??????

??????????????????

A ???????????????????????????A ??????????????????????????? SpO2 ????????????????????????????????? ???????????????????????????????????? / ??????????????? /HP ???????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????

B ???????????????????????????M1191B ????????? M1191BL ???????????? SpO2 ????????????????????? ???????????????????????????????????? / ??????????????? /HP ???????????????????????????????????? ?????????????????? M1191A ????????? M1191AL ??????????????????????????????????????????????????? ??????

???????????????????????????????????? A ???????????????????????????AN ?????????????????????????????? ???????????????????????? A ??????????????????????????? M1020B ????????? M3001A ??????????????? A02 ????????????????????????????????????????????? SpO2 ?????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????? 2 ????????????????????????RMS??????????????????70 % ??? 100 %

???????????? M1191ANL/M1192AN ?????? 2%???M1193AN/M1194AN/M1195AN ?????? 3% ???

??????

??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ????????? SpO2 ????????????????????????????????????????????????????????? 1% ?????????????????? ?????????????????????

LED?????????????????????????????????????????? ????????????????????????????????????????????????????????????????????? 600nm ??? 1000nm?????????

???????????? 15mW ????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????

????????????????????????

SpO2 ???????????????????????????????????????????????????????????? co-oximeter ??????????????? ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????SaO2?????? 70% ??? 100% ??????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

??? ?????????????????? 50%????????? 18 ??? 45 ??? ??? ????????????????????????????????????????????????

??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? 2/3 ??????????????????????????????????????????????? Arms ??????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

???SpO2 ??????????????????????????????????????????????????????

225

????????????

?????????????????????????????? SpO2 ??????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????? ??????????????????????????????

???A ????????????????????????????????????????????????????????? Philips/Agilent/HP ???

???????????????????????????????????????????????? A ?????????????????????????????????

???B ?????????????????????????????? A ?????? M1191A ??? M1191AL ??????????????? ???????????????????????? Philips/Agilent/HP ???????????? M1191B ????????? M1191A???M1191BL ????????? M1191AL???

??????????????? A ??????????????? (AN ?????? )??????????????????????????? OxiMax??

???????????? M1020B ??? M3001A ( ?????? A02)?????????????????? A ????????? ???????????????????????????????????? Philips/Agilent/HP ???????????????????????? ??? A ??????????????????????????????????????????????????? A ?????????????????????

M1191ANL ????????? M1191AL???M1192AN ????????? M1192A??? M1193AN ????????? M1193A???M1194AN ????????? M1194A????????? M1195AN ????????? M1195A???

1????????????????????? 3 ?????? ( ??????????????? 2 ?????? ) ??????????????????

2?????????????????????????????????????????? OxiMax?? ???????????????????????????

3M1193A ??? M1195A ?????????????????????????????????

????????????

???????????????????????? SpO2 ????????????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????????????

226

???????????????????????????

???M1627A ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????????

???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

??????????????????????????????

??? M1940A ???????????????8 ??? ( ??????????????? ) ??? 12 ??? ( ??????????????? ) ??? ??? ???????????? 8 ?????????????????????????????? 12 ????????????????????????????????? ????????? 2 ????????????????????? M1191AL???M1191ANL???M1191BL ?????? ??????

???M1941A ???????????????8 ??? ( ??????????????? ) ??? 8 ??? ( ??????????????? ) ????????? ?????????????????????????????? 2 ????????????????????? M1191AL???M1191ANL??? M1191BL ????????????

??????????????????

227

??????

?????????????????????????????? Philips/Agilent/HP ????????????????????????????????? ??????????????????????????? ( ????????????????????? ) ?????????????????? / ???????????? ????????????????????????????????????????????????

?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ( ?????? ??????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????? )???

????????????????????????????????????????????? SpO2 ???????????? SpO2 ???????????????

?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ????????????????????????????????????????????????

???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ????????????????????????????????????????????? 35o C????????????????????????????????? ???????????????????????????????????? 41o C???

??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ????????????

??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ?????????

??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????

228

?????? ( ????????? )

??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????

?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????

?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

????????????????????????????????????????????? ( ??????????????????????????????????????? ??? )????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ?????????

??????????????????????????????????????????

????????? 2 ??? 3 ????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????? 4 ???????????? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ????????????????????????????????????????????????????????????

???????????? MRI ????????????????????????????????????????????????????????????????????? ?????????

???????????? M1191AL/M1191ANL/M1191BL????????????????????????????????? ??????????????????????????????

???????????? M1195A/M1195AN??????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ????????? ( ?????? )???

229

?????????????????????

?????????????????????????????? SpO2 ??????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????????????

??????????????????????????????

?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ????????????????????????????????????????????????????????????

??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????? ( ???????????? ????????? )???

???????????????

????????????????????????

??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????

????????????????????????

?????? 4 ?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ????????????????????????????????????????????????

230

???????????? ( ????????? ) ????????????

????????????????????????

??????????????????????????????????????????????????????????????? 50 ??????????????????

??? B ?????????M1191B ??? M1191BL

????????????????????????

??????????????????????????????????????????????????????????????? 15 ????????? 50 ?????? ??????????????????

???A ?????????M1192A

??????????????? (SE) A ?????????M1192AN

???????????? ( ????????? ) ????????????

???????????????????????????????????????????????????????????????????????? 4 ????????? 15 ????????????????????????

??????????????????????????? 7 ??? 8 ?????? (0.27 ??? 0.31???) ?????????

???A ?????????M1195A??????

??????????????? (SE) A ?????????M1195AN

231

1???????????????????????????????????? ( ??????????????? )???

2??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????? / ?????? ?????????????????????????????????

3??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ????????????????????????

4?????????????????????????????????????????????????????? M1627A ?????? ( ????????? ????????????????????????????????? ) ?????????????????? ???????????????

5???????????????????????? ( ????????????????????????????????????????????? )???

6?????????????????????????????????????????????

???????????? / ???????????????

?????????????????????????????????????????????????????? 1 ????????? 4 ????????????????????????

???A ?????????M1193A

??????????????? (SE) A ?????????M1193AN

1?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

2???????????????????????????????????? ( ????????? 2.5 ?????? [1.0??? ])???

3???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????

4???????????????????????? ( ????????????????????????????????????????????? )???

5?????????????????????????????????????????????

232

????????????????????????

??????????????????????????????????????????????????? 40 ???????????? ??????

???A ?????????M1194A??????

??????????????? (SE) A ?????????M1194AN

1????????????????????????????????????????????????

2???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ????????????

3???????????????????????? ( ????????????????????????????????????????????? )???

4?????????????????????????????????????????????

?????????????????????

??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????

??????

???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ????????????????????????????????????????????????

???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????

???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ( ??????????????????????????????????????????????????????????????? )???

???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ?????????

????????????????????????????????????

233

?????????????????????

1????????????????????????????????????????????????????????????

2????????????????????????????????????????????????????????????

3???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ????????????????????????????????????????????????????????????

234

??????

??????????????????

A ???????????????????????? A ?????????????????? SpO2 ?????????????????????????????????????????? ?????? Philips/Agilent/HP ?????????????????????

B ??????????????????M1191B ??? M1191BL ???????????? SpO2 ??????????????????????????????

????????? Philips/Agilent/HP ?????????????????????????????? M1191A ??? M1191AL ?????? ????????????????????????

???????????? A ??????????????? (AN ?????? )??????????????? A ??????????????? ( ??? M1020B ??? M3001A [ ?????? A02]) ???????????? ) ??? SpO2 ????????? ( ????????????????????? ) ???????????? ?????? (RMS) ( ???????????????????????????????????? )???????????? 70% ??? 100% ???????????????

M1191ANL ??? M1192AN ??? 2%????????? M1193AN???M1194AN ??? M1195AN ??? 3%???

????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? 1%??? ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

???????????????????????????

??????????????????????????????????????????????????????????????? 600 nm ??? 1000 nm ???????????? ???????????????????????? 15 mW?????????????????????????????????????????????????????????????????? ????????????

????????????

SpO2 ????????????????????? CO ?????????????????????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????????????????????? 70% ??? 100% SaO2 ????????? ????????????????????????????????????????????????????????????????????????

?????????????????????????????? 50%???????????? 18 ?????? 45 ???

??????????????????????????????

????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? 2/3 ???????????????????????????????????????????????? CO ??????????????????????????? + Arms ?????????

???????????????????????? ( ?????????SpO2 ????????? ) ????????????????????????????????????????????? ?????????????????????

235

????????????

?????????????????????????????????????????? SpO2 ??????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????? IFU ???????????? ????????????????????????

???A- ????????????????????????????????????????????????????????? / ????????? / ???????????? ??????????????????????????????????????????????????????????????? A- ?????????????????? ??????????????????

???B- ????????????????????????????????? A- ?????? M1191A ??? M1191AL ????????? ?????????????????????????????? / ????????? / ?????????????????????????????? M1191B ???

????????? M1191A?????? M1191BL ???????????? M1191AL???

??????????????? A- ??????????????? ???AN- ???????????????????????? OxiMax?? ????????? ?????? M1020B ??? M3001A????????? A02 ???????????????????????????????????? A- ???????????????????????????????????????????????? / ????????? / ????????????????????? ???????????????????????? A- ????????????????????????????????????????????? A- ????????? ???????????? M1191ANL ???????????? M1191AL ??? M1192AN ???????????? M1192A ??? M1193AN ???????????? M1193A ??? M1194AN ???????????? M1194A ?????? M1195AN ???????????? M1195A???

1??????????????????????????? 3m ??????????????? 2m ????????????????????????

2????????????????????????????????? OxiMax?? ???????????????????????????

3M1193A ??? M1195A ?????????????????????????????????

236

????????????

??????????????????????????? SpO2 ?????????????????????????????????????????????????????? ????????????????????????????????????

?????????????????????????????????

???M1627A ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????

?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ????????????????????????

???????????????????????????

???M1940A ???????????????8- ??? ????????????????????? 12- ??? ???????????????????????? ??????????????? 8- ???????????????????????? 12- ??????????????????????????????????????? ?????? 2m??? ????????? M1191AL, M1191ANL, M1191BL ?????????????????? ??????

???M1941A ???????????????8- ??? ????????????????????? 8- ??? ????????????????????????

??? ?????? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? 2m??? ??? ??? ??? M1191AL, M1191ANL, M1191BL ????????????????????????

?????????????????????

237

??????

???????????????????????????????????? / ????????? / ?????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????? / ?????????????????????????????????????????????????????????

?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????? IFU ???????????????????????????????????????????????????

?????????????????????????????????????????? SpO2 ???????????? SpO2 ?????????????????????

?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????????????

?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????? 35oC??????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????? 41o C???

?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ????????????????????????????????????????????????????????????????????????

????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????

?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????

238

?????? ????????????

?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ?????????

?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????

????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

????????????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ????????????????????????????????????????????????????????????

???????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????????????????????? ????????????????????????????????????????????????????????????????????????

?????????????????????????????????????????????

?????? 2 ~ 3 ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ????????????????????????????????????????????? 4 ??????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????

???????????? MRI???????????????????????????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????

???????????? M1191AL/M1191ANL/M1191BL???????????????????????????????????? ????????????????????????

???????????? M1195A/M1195AN?????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????

239

?????????????????????

???????????????????????? SpO2 ???????????? IFU ??????????????????????????????????????? ?????? IFU ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????????????

??????????????????????????????

??????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ????????????????????????????????????????????????????????????

?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????? ???????????????????????????

??????????????????

????????????????????????

??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????????????????????????

????????????????????????

??? 4 ????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????

240

???????????? ????????????????????????

?????????????????????

???????????? 50kg ??????????????????????????????????????????

???A- ?????????M1191A ??? M1191AL

?????????????????????

????????? 15kg ??? 50kg ???????????????????????????????????????????????????

???A- ?????????M1192A

??????????????? ???SE??? A- ?????????M1192AN

???????????? ????????????????????????

????????? 4kg ??? 15kg ???????????????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????? 7-8mm (0.27-0.31")???

???A- ?????????M1195A??????

??????????????? ???SE??? A- ?????????M1195AN

1?????????????????????????????????????????? ?????????????????????

2??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????? / ???????????? ???

3??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????

4????????????????????????????????????????????? M1627A ?????? ????????????????????? ???????????????????????????????????????????????????

5??????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????????

6?????????????????????????????????????????????

241

????????? / ????????????

??????????????????????????????????????? 1kg ??? 4kg ???????????? ??????

???A- ?????????M1193A

??????????????? ???SE??? A- ?????????M1193AN

1???????????????????????????????????????????????????????????????

2?????????????????? ???????????? 2.5cm ???1.0??????????????????????????????

3??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????????

4??????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????????

5?????????????????????????????????????????????

?????????????????????

???????????????????????????????????????????????? 40kg ????????????

???A- ?????????M1194A??????

??????????????? ???SE??? A- ?????????M1194AN

1????????????????????????????????????????????????

2??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

3??????????????????????????? ??????????????????????????????????????????????????????

4?????????????????????????????????????????????

242

???????????????????????????

?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????

??????

??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????

????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????

???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ?????????

??????????????????????????????

?????????????????????

- ???????????????- ????????? ???1??????

?????????????????????

1???????????????????????????????????????????????????

2??????????????????????????????????????????????????????????????????

3??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????

243

??????

???????????????

A- ???????????????????????? A- ??????????????? SpO2 ????????????????????????????????????????????? ??? / ????????? / ??????????????????????????????

B- ??????????????????M1191B ??? M1191BL ???????????? SpO2 ?????????????????????????????? ???????????? / ????????? / ??????????????????????????????????????? M1191A ?????? M1191AL ??? ????????????????????????

???????????? A- ??????????????????AN- ???????????????????????? A- ?????????????????? M1020B ??? M3001A????????? AO2 ?????????????????? SpO2 ?????? ?????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????? ???RMS????????? SpO2 ??? 70 ??? 100% ????????????????????????

??????M1191ANL ??? M1192AN ??? 2% ??? M1193AN??? M1194AN ??? M1195AN ??? 3%???

???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? 1%???????????? ?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

??????????????????????????????

???????????????????????????????????????????????????????????? 600nm - 1000nm ?????????????????? ???????????? 15mW?????????????????????????????????????????????????????????????????????

????????????

SpO2 ????????????????????????????????????????????? CO - ??????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? SaO2 ??? 70% ??? 100% ????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ??????

????????? 50% ???????????? 50% ????????????????????? 18-45 ??????

??????????????????????????????

??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? 2/

3 ??????????????? CO- ??????????????????????????? + ??????????????????????????????????????? SpO2 ??????????????????????????????????????????????????????????????????

244

For more information, please call your local Philips sales office listed in your telephone directory or a Philips regional office listed below for the location of your nearest sales office.

United States:

Philips Medical Systems North America Corporation 3000 Minuteman Road Andover, MA 01810-1099 (800) 225-0230

Canada:

Philips Medical Systems Canada 281 Hillmount Road

Markham, ON L6C 2S3 (800) 291-6743

Latin America Headquarters:

Philips Medical Systems

1550 Sawgrass Corporate Parkway #300

Sunrise, FL 33323 USA

Tel: (954) 835-2600

Fax: (954) 835-2626

Europe, Middle East and Africa:

Philips Medizin Systeme

B??blingen GmbH

Cardiac and Monitoring Systems

Hewlett-Packard Str. 2

71034 B??blingen, Germany

Fax: (+49) 7031 463 1552

Asia Pacific Headquarters:

Philips Medical Systems

30/F Hopewell Centre

17 Kennedy Road

Wanchai

Hong Kong

Tel: (852) 2821 5888

Fax: (852) 2527 6727

http://shop.medical.philips.com

This product complies with the requirements of the Council Directive 93/42/ EEC June 1993 (Medical Device Directive).

Contains no Latex